Testowany przez nas Zoom R20 Multi-Track Recorder to nie tylko wielośladowy rejestrator audio, ale w pełni samodzielna, sprzętowa platforma nagraniowa, pozwalająca na edycję i miks 16 ścieżek bez użycia komputera czy innych peryferiów! Zapraszamy do naszej recenzji i materiału wideo!

Firma Zoom ma niemały dorobek jeśli chodzi o przenośne, kieszonkowe rejestratory audio, cieszące się od dawna zasłużonym uznaniem. Obok nich przez lata funkcjonowała również grupa kompaktowych wielośladów z serii „R“, która niedawno powiększyła się o kolejny model ZOOM R20, zwiastujący nadejście nowej ery dla tego typu urządzeń… a to w dużej mierze dzięki ekranowi dotykowemu i kryjącymi się za nim funkcjami.

Choć wiele współczesnych, cyfrowych lub analogowo-cyfrowych mikserów oferowało już do tej pory możliwość zapisywania nie tylko sumy stereo, ale też oddzielnych śladów na karcie SD czy nośniku pamięci flash USB, to aby pobawić się w szczegółową edycję i miks naszego nagrania, trzeba było przenieść pliki do komputera i zaimportować do sesji w programie DAW – Zoom R20 uwalnia nas od tej konieczności, zapewniając wszystkie narzędzia potrzebne do produkcji materiału muzycznego, od wielościeżkowego nagrania po finalne zgranie stereo.

Co oferuje Zoom R20?

Wejścia 

Na samej górze frontowego panelu znajdziemy 8 przedwzmacniaczy mikrofonowych, najlepszych jakie obecnie oferują wielościeżkowe rejestratory Zoom (a więc prawdopodobnie takich samych, jakie znajdziemy w testowanych przez nas modelach H8 czy LiveTrak L-20). 

Dwa pierwsze wejścia to gniazda XLR/jack combo, umożliwiające podłączenie źródeł o sygnale liniowym, a także instrumentów takich jak gitara i bas (wejście nr 1) dzięki załączanej funkcji Hi-Z. Pozostałe wejścia o numerach 3-8 to typowe, mikrofonowe gniazda XLR, z czego kanały 5-6 oraz 7-8 mają parami załączane zasilanie phantom 48 V dla mikrofonów pojemnościowych.

Zoom R20 Multitrack Recorder
Zoom R20 Multi Track Recorder

Każdy z kanałów wejściowych ma swoją regulację Gain z diodą Peak ostrzegającą o zbyt wysokim poziomie sygnału wejściowego, przycisk REC uzbrajający dany kanał do nagrywania, a także suwak głośności odsłuchu. Oznaczenie poszczególnych pionów osobnym kolorem ułatwia orientację „w terenie“ (szczególnie, że tymi samymi kolorami oznaczone są też ścieżki na ekranie edytora).

Mimo iż fizycznych wejść mamy 8, Zoom R20 pozwala na nagranie do 16 osobnych ścieżek audio, a to dzięki możliwości przypisania kanałów do ścieżek 1-8 lub 9-16 (wyboru dokonamy na ekranie edytora, a zostanie on odzwierciedlony zapaleniem się odpowiedniej diody na panelu sterowania). Pliki zapisywane są w formacie WAV na karcie SD (typu SDHC o pojemności do 32 GB i karty SDXC do 1 TB).

Wyjścia

Z tyłu obudowy mamy do dyspozycji jedynie jedną parę wyjść monitorowych L-R 1/4“ oraz wyjście słuchawkowe stereo 1/4“ z osobną regulacją głośności. Szkoda, że nie zadbano o większą ilość niezależnych torów odsłuchowych dla muzyków, tak jak to miało miejsce we wspomnianym modelu LiveTrak L-20. Zakładamy jednak, że w tym przypadku kluczem było utrzymanie jak najmniejszego formatu i jak najprostszej obsługi urządzenia – i to udało się osiągnąć – a w razie potrzeby sygnał z głównego wyjścia R20 można rozdzielić zewnętrznym mikserem lub wzmacniaczem słuchawkowym (np. Zoom ZHA-4).

Zoom-R20-Multitrack-Recorder

Złącze USB-C

Podłączając R20 do komputera kablem USB-C, możemy skorzystać z jednej z kilku opcji:

  • skopiowanie nagranych plików audio z karty SD do komputera
  • użycie R20 jako wielokanałowego interfejsu audio 8 in / 4 out
  • użycie R20 jako sterownika DAW
  • podłączenie zewnętrznej klawiatury MIDI do sterowania wbudowanym w R20 syntezatorem

Fadery

Zoom-R20-Multi-Track-Recorder_faders

Suwaki na samym dole frontowego panelu pełnić mogą kilka funkcji:

  • domyślnie regulują głośność odsłuchu podczas nagrywania i/lub odtwarzania, jaki wychodzi na wyjścia monitorowe i słuchawkowe
  • w trybie zgrania (Mixdown) odpowiadają za balans głośności poszczególnych ścieżek w miksie stereo, łącznie z jego zmianą w czasie (a więc zmian głośności w miksie można dokonać płynnie w miarę trwania utworu!)
  • jeśli zdecydujemy się na użycie R20 w połączeniu z komputerem, faderami R20 możemy regulować poziom ścieżek w programie DAW

Trzeba zaznaczyć, że fadery nie są zmotoryzowane, a więc nie przesuwają się same w ustaloną i zapisaną wcześniej pozycję. Oznacza to, że nie zawsze faktyczne poziomy głośności odpowiadają aktualnemu położeniu suwaków! Kwestię tę rozwiązano w sposób znany nam już z L-20, a więc przez „złapanie“ suwakiem uprzednio zapisanej pozycji – dopiero od tego momentu wartość parametru będzie zmieniać się wraz z ruchem fadera.

Ekran dotykowy

Kolorowy ekran dotykowy LCD o przekątnej 4,3 cala zapewnia sposób obsługi, do którego przywykliśmy jako użytkownicy smartfonów i tabletów. Podobne rozwiązanie nawigacji i edycji widzieliśmy już w testowanym przez nas modelu PodTrak P8 – tam były one przystosowane do prostego nagrywania i obróbki podcastów, a w R20 zaimplementowano bardziej rozbudowany (choć wciąż prosty w obsłudze!) edytor wielośladowy, wzorowany na układzie znanym z większości typowych aplikacji DAW.

Zoom-R20-Multi-Track-Recorder_LCD-Touch-Screen

Tutaj widzimy wizualną reprezentację wszystkich nagranych ścieżek i poszczególnych elementów audio ułożonych na osi czasu, z siatką odzwierciedlającą ustalone tempo utworu. Wszystkie widoczne tu „klocki“ mają kolory odpowiadające kanałom wejściowym, dzięki czemu od razu wiemy, która ścieżka pochodzi z którego wejścia, nawet bez patrzenia na numerację.

Elementy audio możemy dowolnie edytować: ciąć, przesuwać, duplikować itp. itd., a także nadpisywać nowymi wersjami lub nakładać kolejne dogrywki z tego samego wejścia po uprzednim przesunięciu już nagranej partii na inną, wolną ścieżkę – dzięki temu nie jesteśmy ograniczeni do nagrywania np. gitary elektrycznej z wejścia 1 wyłącznie na ścieżkę 1 (lub 9).

Możemy nagrywać z metronomem (włączanym łatwo fizycznym przyciskiem poniżej ekranu dotykowego), albo skorzystać z fabrycznych loopów perkusyjnych w różnych stylach i tempach. Mało tego, w R20 wbudowano także syntezator z 18 różnymi brzmieniami, pozwalający na ułożenie partii MIDI wirtualnego instrumentu na ekranie edytora, bądź jej zagranie w czasie rzeczywistym z użyciem zewnętrznej klawiatury USB! Gotowe pliki MIDI możemy również załadować z karty SD.

Zoom-R20-Multi-Track-Recorder_LCD-Touch-Screen

Zoom R20 ma ponadto wbudowany procesor efektów MFX kompatybilny z oprogramowaniem Guitar Lab dla komputerów Mac/Windows PC (patrz nasze testy multiefektów Zoom G1X FOUR oraz B1X FOUR), dzięki czemu ich edycji możemy dokonywać nie tylko na ekranie R20, ale też w aplikacji komputerowej. Efekty te możemy zastosować zarówno na etapie nagrywania, jak i późniejszej modyfikacji brzmienia wybranych śladów. Oprócz tego dla każdej ścieżki mamy dostępne narzędzia takie jak regulacja panoramy, kompresor, limiter czy EQ.

Sterowanie bezprzewodowe

ZOOM-R20-Multi-Track-Recorder-MobileApp

Opcjonalnie możemy do R20 podłączyć moduł Bluetooth Zoom BTA-1, który pozwala na zdalną obsługę rejestratora za pomocą aplikacji mobilnej – może być to przydatne jeśli np. nagrywamy na żywo zespół, w którym sami również gramy, a rejestrator nie leży w zasięgu naszych rąk. Innym scenariuszem może być realizacja nagrania podczas występu, gdzie obecność realizatora dźwięku pomiędzy muzykami nie jest zbyt mile widziana. Tak naprawdę nic nie stoi nawet na przeszkodzie, aby z R20 zrealizować równocześnie nagłośnienie kameralnego koncertu.

Oprogramowanie

W pudełku z R20 oprócz samego rejestratora, zasilacza sieciowego ZAD-1220 (z wtyczką bezpiecznie przykręcaną do urządzenia) i skróconej instrukcji obsługi, znajdziemy również klucz do rejestracji programu Steinberg Cubase LE, czyli uproszczonej wersji jednego z najpopularniejszych DAW-ów na świecie. Jeśli więc zdecydujemy się wyjść z naszym materiałem poza ramy R20, a nie posiadamy jeszcze odpowiedniego oprogramowania, producent umożliwia nam to bez dodatkowych zakupów.

Podsumowanie

ZOOM-R20_uptone

Zoom R20 to idealne rozwiązanie dla samodzielnie nagrywających się muzyków lub zespołów, poszukujących mobilnego i stosunkowo kompaktowego, a przede wszystkim prostego rozwiązania, niewymagającego dużej ilości sprzętu i połączeń, ani też fachowej wiedzy z zakresu realizacji dźwięku, aby precyzyjnie zarejestrować próbę, występ na żywo, czy też sporządzić dobrze brzmiące demo.

To z jednej strony świetne narzędzie do zabawy w studio nagrań i samodzielnej nauki podstaw realizacji nagrań, z drugiej może stanowić uzupełnienie bądź urozmaicenie bazy sprzętowej dla osób już bardziej zaawansowanych w tej dziedzinie – jako wielościeżkowy interfejs, sterownik DAW oraz mobilny rejestrator, z którego ślady wędrują następnie do dalszej obróbki w domowym lub profesjonalnym studiu.

W obu przypadkach praca z R20 jest bardzo intuicyjna i „nieinwazyjna“, pozwalając użytkownikowi skupić się na tym, co najważniejsze, czyli na muzyce, zamiast na niuansach konfiguracji sprzętu.

Co ciekawe i warte wspomnienia, Zoom R20 to pierwszy wielościeżkowy rejestrator, który zapewnia dostępność dla osób niedowidzących, ponieważ aplikacja R20 obsługuje komendy VoiceOver oraz VoiceOver Gestures.

Cena: ok. 1800-2000 PLN

Więcej szczegółów:
Producent: www.zoom-na.com
Dystrybutor: www.sound-service.eu

SPECYFIKACJA TECHNICZNA

Wejścia

  • MIC/LINE (mono)
    • Złącza
      • 2 × złącze combo jack XLR/TRS
      • 6 × złącze XLR
      • (XLR: 2 HOT/TRS: TIP HOT)
    • Wzmocnienie wejściowe
      • -3 – +40 dB
    • Impedancja wejściowa
      • XLR: 3,9 kΩ
      • TRS: 5,3 kΩ/1 MΩ (z włączoną funkcją Hi-Z, tylko dla wejścia nr 1)
    • Maksymalny poziom sygnału wejściowego
      • +4 dBu (przy 0 dBFS)
    • Zasilanie Phantom
      • +48 V (wejścia nr 5–8, przełączane w parach)
    • Równoważny szum wejściowy
      • –121 dBu lub mniej (IHF-A) przy sygnale wejściowym +40 dB/150 Ω
    • Pasm przenoszenia
      • -1,0 dB: 20 Hz – 20 kHz

Wyjścia

  • master out
    • Złącza
      • 2 × złącze jack TRS (symetryczne)
    • Maksymalny poziom wyjściowy
      • +14 dBu
    • Impedancja wyjściowa
      • 200 Ω
  • phones
    • Złącze
      • 1 × standardowe złącze jack stereo
    • Maksymalny poziom wyjściowy
      • 20 mW + 20 mW (przy obciążeniu 32 Ω)
    • Impedancja wyjściowa
      • 33 Ω

Ustawienia ścieżek 

  • Panorama
  • Korektor
    • High: 10 kHz, ± 12 dB, filtr półkowy
    • Tony średnie: 2,5 kHz, ±12 dB, filtr szczytowy
    • Low: 100 Hz, ± 12 dB, filtr półkowy
  • Efekty send 
  • Stereo
  • Comp/Limiter/Gate 

Rejestrator

  • Maksymalna liczba jednocześnie nagrywanych ścieżek       
    • 8
  • Maksymalna liczba jednocześnie odtwarzanych ścieżek      
    • 16
  • Format nagrywania
    • 44,1 kHz, 16/24 bity, mono/stereo WAV
  • Nośnik danych
    • Karta pamięci SDHC o pojemności 4–32 GB lub SDXC o pojemności 64–1 TB


Efekty

  • Maksymalna liczba jednoczesnych efektów
    • 3 efekty
    • 1 efekt insertowy na kanał lub 1 efekt send dostępny na wszystkich ścieżkach
  • Zapamiętane brzmienia
    • 50
  • Kompatybilność z oprogramowaniem Guitar Lab        

Tuner

  • Chromatic/Guitar/Bass/Open A/Open D/Open E/Open G/DADGAD

Metronom

  • Metrum
    • 3/4, 4/4, 6/8
  • Zakres tempa          
    • 40,0 do 250,0 BPM

Pętle rytmiczne

  • Format źródła dźwięku
    • PCM
  • Liczba pętli
    • 150 lub więcej

Syntezator

  • Polifoniczny
    • 8
  • Format źródła dźwięku
    • FM
  • Liczba rodzajów dźwięków
    • 18 (w tym zestaw perkusyjny PCM) 

Wyświetlacz

  • Kolorowy dotykowy ekran LCD 4,3” (480×272)

USB

  • Złącze
    • USB-C
    • Zastosuj przewód USB obsługujący transfer danych.
    • Zasilanie urządzenia poprzez USB nie jest możliwe.
  • Obsługa interfejsu audio
    • Miks stereo
      • USB 2.0 o pełnej prędkości transferu
      • 44,1 kHz, 24 bity
      • 2 wejścia/2 wyjścia
    • Miks wielościeżkowy
      • USB 2.0 o wysokiej prędkości transferu (High Speed)
      • 44,1 kHz, 16/24 bity
      • 8 wejść/4 wyjścia
  • Obsługa pamięci masowej
    • Host/urządzenie końcowe
      • USB 2.0 High Speed (z zasilaniem 5V/500 mA jako host)
  • Połączenie z Guitar Lab
      • USB 1.1 o pełnej prędkości transferu
  • Podłączenie klawiatury USB-MIDI
      • USB 1.1 Full Speed (z zasilaniem 5V/500 mA)
  • Funkcja DAW (kontroler studyjny)
    • USB 1.1 o pełnej prędkości transferu

Obsługa zdalna

  • Adapter Bluetooth (Zoom BTA-1)

Zasilanie

  • Zasilacz sieciowy (ZOOM ZAD-1220): 12 V/2,0 A

Zużycie energii

  • maksymalnie 11 W

Wymiary zewnętrzne

  • 378 mm (szer.) × 206 mm (gł.) × 58 mm (wys.)

Waga (tylko główna jednostka)

  • 1,33 kg
PRZEGLĄD RECENZJI
Wygląd
Funkcjonalność
Cena / Jakość
uptone.pl to codzienna porcja informacji z branży muzycznej. Nowinki sprzętowe, muzyczne, koncerty, warsztaty, testy, wydarzenia...

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj