Oto większy brat rejestratora Zoom PodTrak P4, który testowaliśmy dla Was niedawno. Tym razem mamy do czynienia z kompaktowym pod względem rozmiarów, ale rozbudowanym pod względem funkcji mikserem biurkowym z funkcją rejestratora, interfejsu audio i nie tylko…

Podcasty w ostatnich miesiącach pojawiają się jak grzyby po deszczu, a odbicie tego trendu można zobaczyć także w ilości sprzętu audio przeznaczonego właśnie do tworzenia tego typu materiałów, czyli mikrofonów, mikserów, interfejsów i rejestratorów, zoptymalizowanych to nagrywania bądź transmitowania na żywo audycji z udziałem gości lub w pojedynkę.

Jedną z firm przodujących w tego typu rozwiązaniach jest ZOOM, którego pierwsze – bardzo udane – próby połączenia potrzeb osób zajmujących się muzyką oraz nagrywających podcasty można było zaobserwować już w serii mikserów LiveTrak, o których pisaliśmy wielokrotnie (łącznie z testem ich najwyższego modelu L-20). Funkcje szczególnie przydatne podcasterom uwzględniono następnie w wielofunkcyjnym, przenośnym rejestratorze H8 (który również mieliśmy okazję testować).

ZOOM PodTrak P4 i P8
ZOOM PodTrak P8 i P4

Idąc za ciosem, a także podążając z nurtem rynku, Zoom wypuścił serię PodTrak, czyli urządzenia skrojone na miarę dla tych, którzy chcą nagrywać oraz transmitować dobrej jakości dźwięk, ale niekoniecznie mają ku temu wcześniejsze przygotowanie, wynikające chociażby z zainteresowania muzyką i sprzętem audio – w końcu podcasty dotyczyć mogą najrozmaitszych tematów i są prowadzone przez ekspertów oraz entuzjastów bardzo różnych dziedzin.

Mniejszy przedstawiciel serii, czyli testowany już przez nas PodTrak P4 to rejestrator, mikser i interfejs audio typowo przenośny, pozwalający na przeprowadzenie nagrania lub transmisji na żywo z dowolnego miejsca, nawet w terenie czy w drodze. Model P8, który testujemy dzisiaj, zamknięto z kolei w obudowie biurkowej, która nie tylko rozszerza wszystkie możliwości, jakimi dysponował P4, ale dodaje do nich także całkiem sporo nowych atrakcji – i to całkiem poważnych!

Mikser

Zacznijmy od funkcji podstawowej, czyli miksera audio. Zoom PodTrak P8 oferuje 6 wejść mikrofonowych z niskoszumowymi preampami o wzmocnieniu do 70 dB, co wystarczy, by bez dodatkowych przedwzmacniaczy obsłużyć tak wymagające mikrofony, jak Shure SM7B, Electro-Voice RE-20 czy Heil PR 40. Na każdym z wejść mikrofonowych możemy indywidualnie załączyć zasilanie phantom 48 V dla mikrofonów pojemnościowych.

zoom-podtrak-p8_uptone

Opcjonalnie kanał 6 możemy przypisać do powrotu z portu USB, aby tędy wpuścić sygnał z podłączonego do P8 komputera – czy to w celu odtwarzania muzyki i innych dźwięków, czy np. prowadzenia zdalnie rozmowy za pośrednictwem internetu. W tym ostatnim przypadku przyda nam się funkcja Mix Minus, dzięki której połączony rozmówca ani słuchacze nie będą słyszeć niepożądanego, irytującego echa.

zoom-podtrak-p8_uptone

Innym sposobem na rozmowy zdalnej jest podłączenie urządzenia mobilnego, takiego jak telefon czy tablet, do wejścia kanału 7. Możemy to zrobić na dwa sposoby: za pomocą 4-stykowego przewodu mini-jack TRRS, albo bezprzewodowo, z użyciem dodatkowego (sprzedawanego oddzielnie) modułu Bluetooth Zoom BTA-2. W obu sytuacjach z telefonu możemy prowadzić rozmowy lub np. odtwarzać muzykę. Moduł taki otrzymaliśmy zresztą również na potrzeby niniejszego testu – działa 🙂

zoom-podtrak-p8_uptone

Ostatni, 8 kanał wejściowy przeznaczony jest dla dźwięków wyzwalanych za pomocą 9 podświetlanych, kwadratowych przycisków, tzw. padów. Możemy pod nimi umieścić wybrane sample dostarczone fabrycznie w pamięci urządzenia, ale także załadować swoje pliki WAV z karty pamięci SD. Dzięki temu w łatwy sposób odpalimy czołówkę programu, wszelkie jingle, reklamy czy nagrane wcześniej komunikaty. Sposób działania padów możemy indywidualnie modyfikować – czy będą wyzwalać one dźwięki jednorazowo, w pętli, czy tylko w trakcie przytrzymywania wciśniętego przycisku. Możemy także edytować kolory, na które będą podświetlać się pady przypisane do danego pliku audio.

zoom-podtrak-p8_uptone

Poziom głośności każdego z kanałów ustawimy tradycyjnym, fizycznym faderem, osobnym dla każdego źródła. Nad suwakami znajdziemy dwa przyciski: MUTE i ON AIR. Pierwszy z nich wycisza sygnał na wejściu, a drugi decyduje o tym, czy dany kanał zostanie wpuszczony „w eter“. Dlaczego tak? Czy nie wystarczyłby jeden przycisk wyciszenia kanału? Teoretycznie tak, ale rozdzielenie tych dwóch funkcji ma taką zaletę, że dzięki niemu możemy np. mówić przez mikrofon do pozostałych uczestników programu, ale nie będzie to słyszane w samej transmisji – jest to więc praktyczne rozwiązanie chociażby w celu dyskretnej moderacji rozmowy, czy przekazania informacji technicznych lub jakichkolwiek uwag w trakcie trwania transmisji na żywo, ale poza anteną.

Główne wyjście audio w postaci złącz jack 1/4“ (6,3 mm) osobno dla kanału lewego i prawego pozwala na wypuszczenie sygnału drogą analogową do zewnętrznych urządzeń nadawczych, rejestrujących bądź nagłośnieniowych (możemy przecież z P8 zrealizować także konferencję na żywo, a na upartego – nawet kameralny koncert z instrumentami akustycznymi czy zespołem wokalnym). W formie cyfrowej sygnał możemy wysłać z miksera po kablu USB do komputera lub zapisać na karcie SD (więcej o tym za chwilę).

Zoom-P8

Odsłuch dla maksymalnie 6 osób zgromadzonych wokół miksera możliwy jest przez wyjścia słuchawkowe z osobną regulacją głośności, zrealizowane na złączach jack 1/8“ (3,5 mm), a więc w rozmiarze bardziej popularnym dla słuchawek typu konsumenckiego, dzięki czemu nie zaskoczy nas klasyczna sytuacja pod tytułem „brak przejściówki“. Warto zauważyć, że wszystkie wyjścia słuchawkowe, odpowiadające im potencjometry, ale także fadery głośności oraz wejścia mikrofonowe oznaczono kolorami, co doskonale ułatwia orientację w sygnałach wchodzących i wychodzących do każdego z rozmówców. Te same kolory widzimy odpowiednio na słupkach miernika poziomów, wyświetlanych na ekranie.

Ekran dotykowy

Zoom-Podtrak-P8_Touchscreen
Zoom-Podtrak-P8_Touchscreen

Tutaj odbywa się obsługa wszystkich ustawień P8, zaczynając od poziomu wzmocnienia wejściowego, barwy głosu oraz dodatkowych efektów dla każdego z torów mikrofonowych, przez działanie padów, po konfiguracje systemowe. Zostało to przemyślane w ten sposób, aby – ustawiwszy wszystko, co trzeba na ekranie dotykowym – podczas samej transmisji lub nagrania skupić się wyłącznie na obsłudze bieżących funkcji za pomocą fizycznych elementów sterujących, a na ekran zerkać tylko w celu kontroli poziomów czy pozostałego czasu nagrania.

Zoom-Podtrak-P8_Touchscreen
Zoom PodTrak P8 [Touchscreen]

W sekcji wejściowej znajdziemy zaledwie trzy proste suwaczki i kilka przełączników. Ustawimy nimi wzmocnienie mikrofonu, filtr dolnozaporowy, limiter, ogólną barwę dźwięku, a także zaaplikujemy efekty dodatkowe takie jak kompresor i de-eser, które połączono razem dla maksymalnego uproszczenia obsługi. Dzięki temu, paroma ruchami, nawet bez najmniejszej znajomości zagadnień realizacji dźwięku, uzyskamy obrobiony sygnał, gotowy do emisji.

Rejestrator i interfejs

zoom-podtrak-p8_uptone
Zoom PodTrak P8

PodTrak P8 może zapisywać materiał dźwiękowy w plikach WAV na karcie SD do 512 GB, umieszczonej z tyłu urządzenia (karty nie ma w komplecie z urządzeniem, musimy mieć swoją). Osobno zapisywana jest suma stereo, czyli cały miks idący „ON AIR“, a także pojedyncze ścieżki przed lub po obróbce efektami – wybierzemy to w menu. Nagrany materiał możemy przenieść na karcie SD do komputera z czytnikiem kart, albo zgrać bezpośrednio z urządzenia za pośrednictwem kabla USB.

Drugie zastosowanie połączenia USB z komputerem lub np. tabletem to użycie P8 jako interfejsu audio. W ten sposób możemy zarówno prowadzić streaming na żywo, łącznie z rozmowami zdalnymi przez dowolną aplikację komunikatora głosowego czy wideo, jak i rejestrować sumę stereo na komputerze w celu późniejszej edycji i publikacji. W tym przypadku nie mamy co prawda możliwości rejestracji osobnych ścieżek z poszczególnych kanałów, jak na karcie SD.

Platforma edycyjna

Zoom-Podtrak-P8_Touchscreen

Kiedy wydawać by się mogło, że to już wszystko, na co stać P8, okazuje się, że urządzenie to wyposażono w jeszcze jeden, wcale niemały dodatek. Jest nim wbudowana aplikacja edytora plików audio, obejmująca takie operacje, jak przycinanie, zakładanie fade’ów, wyrównywanie głośności czy dodawanie muzyki w tle; możemy nawet połączyć ze sobą kilka nagranych wcześniej plików w wybranej kolejności, aby złożyć z nich cały odcinek naszego podcastu i doprowadzić go do formy docelowej, gotowej do publikacji. Oznacza to, że całe nagranie od początku do końca możemy zrealizować bez wychodzenia poza P8, podłączania zewnętrznych urządzeń czy przenoszenia materiału do edycji na komputerze. Jest to niewątpliwa zaleta i duża przewaga P8 nad konkurencyjnymi urządzeniami podobnego rodzaju. 

Podsumowanie

zoom-podtrak-p8_uptone

ZOOM, po raz kolejny proponuje swoim klientom praktyczne i banalnie proste w obsłudze rozwiązanie, idealnie dopasowane do współczesnych potrzeb. Intuicyjność i prostota z jednej strony idzie jednak w parze z wielofunkcyjnością i ogromnym potencjałem z drugiej – a oba te z pozoru przeciwstawne aspekty zostały połączone w tak sprytny i atrakcyjny sposób, że zabierają użytkownika prosto do celu, jakim jest w tym wypadku uzyskanie dobrze brzmiącego materiału podcastowego minimalnym nakładem wysiłku, sprzętu i kosztów. Jednocześnie PodTrak P8 jest dość poważnym urządzeniem, pozwalającym na realizację nawet skomplikowanych audycji.

zoom-podtrak-p8_uptone

Na koniec nie wypada nie wspomnieć o mobilności, jaką odznacza się P8, mimo iż jest to przede wszystkim sprzęt typu biurkowego. Otóż poza podstawową formą zasilania, jaką jest adapter sieciowy (dostarczony w komplecie), P8 może także pracować na 4 bateriach lub ładowanych akumulatorach typu AA, a także być zasilany przez gniazdo USB z komputera, ładowarki 5 V lub odpowiedniego power banku. Podobnie więc jak P4, „ósemkę“ również zabrać możemy w podróż, tyle tylko, że nie schowamy jej do kieszeni, lecz do plecaka.

Mikołaj Służewski
uptone.pl

Ocena: 5/5!

Cena: ok. 2000 PLN

Więcej szczegółów
Producent: https://zoomcorp.com/en
Dystrybutor: https://www.sound-service.eu

Specyfikacja techniczna:

Wejścia

6 x mikrofonowe XLR (mono), 1 x smartfon TRRS (stereo)

Wyjścia

6 x słuchawkowe jack 1/8“, 2 x liniowe jack 1/4“ L/R )

Preampy mikrofonowe

Wzmocnienie

0-70 dB

Impedancja wejściowa

3 kΩ

Maksymalny poziom wejściowy

+5 dBu (@0dBFS)

Zasilanie phantom

+48 V

Wejście TRRS

TRRS mini jack (TIP: L, RING 1: R, RING 2: GND, SLEEVE: MIC)

Impedancja wejściowa

3 kΩ

Maksymalny poziom wejściowy

+2.5 dBu

USB

Type-C, Type-C/Type-A (kabla nie ma w komplecie)

Funkcje USB

transfer plików z karty SD, interfejs audio, zasilanie 5 V

Wyjścia słuchawkowe

6 x mini jack 1/8“ (3,5mm) stereo (TRS)

Maksymalny poziom wyjściowy

20 mW + 20 mW @32 Ω

Impedancja wyjściowa

27 Ω

Wyjście stereo

2 x jack 1/4“ (6,3 mm) TRS (symetryczny)

Maksymalny poziom wyjściowy

+5.5 dBu

Impedancja wyjściowa

320 Ω

Format zapisu

WAV 44,1kHz, 16-bit, mono/stereo

Nośnik zapisu

karty SDHC 4–32 GB (klasy 10 lub wyższej), karty SDXC 64–512 GB (klasy 10 lub wyższej)

Interfejs audio

44,1 kHz, 16-bit

Pasmo przenoszenia

-1.0 dB: 20 Hz 20 kHz @ 44,1 kHz

EIN

-124 dBu (IHF-A) @+70 dB, 150 Ω input

Wyświetlacz

4,3“ (480 × 272), dotykowy LCD, full-color

Zasilanie

4 baterie AA (alkaliczne, litowe, lub akumulatory NiMH); adapter sieciowy DC 5 V/1 A (ZOOM AD-14 w komplecie);
USB 5 V

Czas pracy na baterii

Nagrywanie na karcie SD (fantom +48 V wyłączony, impedancja słuchawek 32 Ω):
– baterie alkaliczne: ok. 2 godzin
– baterie NiMH batteries (1900 mAh): około 3,5 godziny
– baterie litowe: około 6,5 godziny
[wartości przybliżone]

Pobór mocy

5 W

Wymiary

295 mm (szer.) × 248 mm (głęb.) × 61 mm (wys.)

Waga

1,43 kg

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here