Od kwietniowej premiery Axino Synergy Core – która, na szczęście, nie okazała się wcale primaaprilisowym żartem – z ciekawością oczekiwaliśmy na możliwość przetestowania tego mikrofonu. W końcu nasza cierpliwość została nagrodzona… Oto on!

Dzięki firmie MusicToolz, będącej oficjalnym dystrybutorem sprzętu Antelope Audio w Polsce, dotarł do nas testowy egzemplarz Axino Synergy Core. Cóż to takiego? W skrócie: mikrofon USB z wbudowanym procesorem DSP, obsługującym w czasie rzeczywistym emulacje różnych modeli mikrofonów oraz sprzętu studyjnego.

Dla niewtajemniczonych: standardowe mikrofony pojemnościowe wymagają odpowiedniego przedwzmacniacza z zasilaniem phantom 48 V, a funkcję tę w świecie nagrywania cyfrowego pełni zewnętrzny interfejs audio, wpięty pomiędzy mikrofonem a komputerem. Z kolei mikrofony USB same pełnią również rolę interfejsu i są podłączane bezpośrednio do komputera, bez potrzeby korzystania z dodatkowego sprzętu, co jest stosunkowo prostym, praktycznym, a często również tańszym rozwiązaniem.

Ostatnimi czasy coraz większą popularność zyskują za to mikrofony modelujące, czyli takie, na których sygnał możemy w domenie cyfrowej nałożyć profil brzmieniowy innego mikrofonu, sporządzony na podstawie próbek pobranych z autentycznych egzemplarzy, najczęściej wysokiej klasy i dość wiekowych mikrofonów, których ceny w detalu sięgają kilku, kilkunastu, albo nawet kilkudziesięciu tysięcy dolarów.

Antelope Audio jest właśnie jedną z firm przodujących w tej dziedzinie, stąd w jej ofercie znajdziemy kilka różnych wersji mikrofonów modelujących, takich jak Edge Solo, Edge Duo czy Edge Quadro. W ich przypadku przetwarzanie emulacji odbywa się natywnie, czyli na pokładzie komputera, albo też wewnątrz interfejsu Antelope Audio, jeśli do takiego są podpięte.

W wypadku Axino Synergy Core interfejs audio nie jest nam w ogóle potrzebny, ponieważ mikrofon ten ma już w sobie dyskretny układ przedwzmacniacza, konwerter analogowo-cyfrowy i cyfrowo-analogowy wraz z 64-bitowym zegarem taktującym, a wszystko to zaczerpnięte wprost ze studyjnej klasy interfejsów Antelope. 

Ponadto, wbudowany wewnątrz mikrofonu układ DSP Synergy Core obsługuje w czasie rzeczywistym zarówno emulacje różnych znanych mikrofonów, jak i szereg efektów, będących cyfrowymi reprodukcjami najbardziej popularnych i pożądanych modeli sprzętu studyjnego – nie obciążając w ogóle procesora komputera, ani nie wywołując odczuwalnej latencji w odsłuchu, która jest najczęstszą bolączką towarzyszącą nagrywaniu przez cyfrowe wtyczki.

Wciąż brzmi skomplikowanie? W rzeczywistości wcale takie nie jest i chyba trudniej jest to opisać słowami niż po prostu własnoręcznie użyć i poznać organoleptycznie (dlatego też zachęcam do obejrzenia naszego testu wideo). A kiedy zrozumiemy już całą tę koncepcję emulacji mikrofonów, preampów, korektorów i kompresorów, wszystko stanie się bajecznie proste, a świat nie będzie już nigdy taki sam jak przedtem…

Budowa zewnętrzna

Na pierwszy rzut oka Axino nie różni się specjalnie od wielu innych mikrofonów pojemnościowych, a jego matowo-czarna obudowa idealnie wtapia się w środowisko domowego studia, nie zwracając na siebie zanadto uwagi (w końcu najważniejszy jest dźwięk!).

Poniżej pozłacanej kapsuły widocznej przez czarną, metalową kratkę ochronną, po obu stronach symbolu kardioidy, który oznacza centralną oś mikrofonu, znajdziemy dwa małe przełączniki:

  • Lewy to filtr dolnozaporowy/górnoprzepustowy, odcinający najniższe częstotliwości celem pozbycia się ewentualnych hałasów, dudnienia czy rezonansów w basie bez szkody dla kluczowego zakresu częstotliwości ludzkiego głosu czy większości instrumentów akustycznych.
  • Przełącznik po prawej to tzw. pad, obniżający poziom sygnału wejściowego o 10 decybeli, co jest przydatne przy wyjątkowo głośnym wokalu lub innych głośnych źródłach, takich jak instrumenty perkusyjne, dęte blaszane czy wzmacniacze gitarowe.

Niżej umieszczono jeden pod drugim dwa potencjometry, regulujące kolejno poziom wejściowy mikrofonu oraz poziom wyjściowy sygnału monitorowego – trafiającego do wyjścia słuchawkowego znajdującego się bezpośrednio pod spodem. Są to elementy powszechnie spotykane w niektórych mikrofonach USB, pozwalające na łatwą i szybką regulację poziomów bez szperania w aplikacjach czy menu ustawień na ekranie komputera.

Bardzo przydatną, dodatkową funkcją, jest przycisk ukryty w potencjometrze głośności odsłuchu, służący do wyciszenia czy to sygnału wchodzącego (z mikrofonu) czy też wychodzącego z Axino (czyli słuchawek, łącznie z dźwiękiem z komputera – mikrofon przejmuje bowiem całkowicie funkcję karty dźwiękowej). Tryb działania przycisku „mute“ wybierzemy w aplikacji Control Panel.

Warto tutaj wspomnieć, że samo wyjście słuchawkowe dostarcza dźwięk o jakości porównywalnej z interfejsami Antelope Audio, a więc bardzo przejrzysty, czysty i o dużym zakresie dynamiki (124 dB wedle specyfikacji producenta). Już samo słuchanie muzyki przez Axino to nie lada przyjemność, ale cechy te szczególnie istotne będą przy wszelkiej pracy z dźwiękiem – czy to w czasie nagrań, czy też ich post-produkcji.

Specyfikacja techniczna

Kapsuła

pojemnościowa, pojedyncza

Membrana

o średnicy 34 mm, pozłacana

Kierunkowość

kardioidalna

Pasmo przenoszenia

20 Hz – 20 kHz

Szum własny

17 dBA

Max. SPL

140 dB (1% THD @ 1kHz)

Czułość

34 ± 3 dB (@ 1 kHz 0 dB = 1 v/pa)

Zakres dynamiki – konwersja A/D (sygnał z mikrofonu)

117 dB

Zakres dynamiki – konwersja D/A (wyjście słuchawkowe)

124 dB

Złącze sygnałowe i zasilające

USB type B (kompatybilne ze standardem 2.0)

Analogowe wyjście audio

Jack TRS 1/8“ (3,5 mm) stereo

Cyfrowe kanały audio po USB

4 wejściowe, 4 wyjściowe (w parach stereo 1-2, 3-4)

Wymiary

50 mm х 56 mm х 188 mm

Waga

435 g

W zestawie

piankowy popfiltr, kabel USB, amortyzowany kosz, statyw biurkowy

Dołączone akcesoria

W komplecie z mikrofonem dostaniemy nie tylko obowiązkowy kabel USB o długości ok. 1,5-2 m, ale także kilka innych, przydatnych dodatków. Piankowa nakładka przeciwwietrzna to niby nic wielkiego, ale zwalnia użytkownika z zakupu dodatkowego pop-filtra. Amortyzowany kosz bezpiecznie utrzymuje mikrofon (pod warunkiem, że dobrze go do niego przykręcimy) i skutecznie chroni przed większością lekkich i średnich wstrząsów.

W dostarczonym koszu Axino może być zamocowany na dowolnym statywie mikrofonowym, ale producent wykonał niezwykle miły gest, dokładając do zestawu bardzo solidny i stabilny statyw biurkowy z dużą i stosunkowo ciężką podstawą. Doskonale nadaje się on do zastosowań domowych: nagrań wokalnych, lektorskich, podcastów czy streamingu na żywo, a także nagrań instrumentalnych – zmieniając kąt nachylenia mikrofonu, możemy go z łatwością wycelować w odpowiedni punkt instrumentu, a w wymagających tego przypadkach postawić razem ze statywem na podłodze bez obaw o jego przypadkowe przewrócenie.

Aplikacja

Podobnie jak w przypadku interfejsów Antelope Audio (jak np. testowany przez nas Zen Go), Axino wymaga zainstalowania firmowego oprogramowania, w którym dokonamy aktywacji i rejestracji mikrofonu, a także pobierzemy wszelkie aktualizacje. Tutaj też zyskamy dostęp do pełni możliwości Axino.

Aplikacja wirtualnego miksera Control Panel została w tym przypadku uproszczona i dostosowana do wymagań i możliwości Axino, a także przemyślana w ten sposób, aby maksymalnie ułatwić jego obsługę także tym osobom, które nie są biegłe w poruszaniu się po oprogramowaniu audio. 

W podstawowym widoku zobaczymy duże mierniki poziomu wejściowego i wyjściowego, z odpowiednio przypisanymi do nich regulatorami oraz przyciskami „mute“, okienko wyboru emulacji mikrofonu oraz wirtualny rack efektowy z miejscami na wybrane przez nas moduły oraz umieszczonym na stałe w łańcuchu pogłosem.

Rozwijając widok miksera, zyskujemy dostęp do regulacji poziomów odsłuchu kanału mikrofonowego oraz dwóch stereofonicznych kanałów USB 1-2 i 3-4 wychodzących z komputera. Każdy z nich możemy z osobna wysłać do słuchawek i/lub rejestracji (albo transmisji live), a także przetwarzać dostępnymi efektami Synergy Core, a dwa pierwsze także wysyłać niezależnie do pogłosu.

W połączeniu z opcją rejestracji dodatkowych kanałów wejściowych 3-4, na które wysłać możemy czysty lub przetworzony sygnał z Axino, materiał audio wychodzący przez kanały USB 1-2 lub 3-4, a nawet sam pogłos, otwiera się przed nami dość szerokie pole manewru w zakresie „kreatywnego routingu“. Nawet zaawansowani użytkownicy znajdą więc tutaj praktyczny potencjał.

Emulacje mikrofonów

Oprócz czystego, neutralnego dźwięku kapsuły Axino, który sam w sobie może okazać się odpowiednim wyborem w niektórych sytuacjach, możemy użyć jednej z 18 emulacji autentycznych, studyjnych klasyków. Są wśród nich takie standardy, jak Neumann U87 i TLM 103, AKG C414 i D112, Shure SM57 i SM7B, jak i perełki w rodzaju Sony C800, AKG C12, Telefunken ELA M 251 oraz wiele innych „sitek“, o których większość z nas może tylko pomarzyć w najgłębszych snach.

Symbole oryginalnych wzorców zostały sprytnie zakamuflowane pod nazwami miast, z których pochodzą ich producenci, co w połączeniu z mocno sugestywną grafiką nie pozostawia żadnych wątpliwości, z jakim modelem mamy akurat do czynienia. Niewykluczone też, że z czasem biblioteka dostępnych profili brzmieniowych ulegnie rozszerzeniu – wszystko zależy przecież tylko od odpowiedniej aktualizacji oprogramowania.

Na ile emulacje te są wierną reprezentacją brzmienia danego wzorca – nie sposób sprawdzić chociażby dlatego, że nawet kilka egzemplarzy tego samego mikrofonu (szczególnie po wielu latach eksploatacji i przechowywania w różnych warunkach) potrafi zabrzmieć inaczej. Musielibyśmy więc uzyskać dostęp do każdego z tych konkretnych egzemplarzy, na podstawie których inżynierowie Antelope Audio sporządzili cyfrowe profile… Jednak mając porównanie wybranych emulacji Antelope z fizycznymi oryginałami, jestem w stanie stwierdzić, że są one bardzo blisko – a w niektórych przypadkach wręcz nie do odróżnienia gołym uchem (sprawdzone w ślepym teście!).

Efekty Synergy Core

Antelope Audio może także poszczycić się sporą biblioteką emulacji różnych modeli analogowego sprzętu studyjnego z najwyższej półki. Kilka z nich dostaniemy w pakiecie z Axino: preampy Gyratec IX i BAE-1073, kompresory LA-2A i 1176, korektory BAE-1073 i API 550A, a także narzędzia takie jak bramka, expander, de-esser, tuner oraz bardzo dobry pogłos Auraverb, który wykorzystać można nie tylko do odsłuchu, ale też zarejestrować razem lub osobno od sygnału z mikrofonu w celu późniejszego wykorzystania w miksie.

Z użyciem odpowiednich kombinacji, kolejności i ustawień poszczególnych modułów (z których maksymalnie 4 mogą pracować w jednym łańcuchu – nie licząc zapiętego na stałe na końcu pogłosu) możemy ustawić tutaj dowolny tor mikrofonowy, przystosowany praktycznie do każdego źródła i zastosowania: śpiew, voiceover, wywiad, partie instrumentalne? Proszę bardzo!

Jeśli nawet nie za bardzo mamy pomysł na zbudowanie łańcucha efektów od zera, producent zapewnił kilkanaście z góry opracowanych presetów, dostosowanych z grubsza do różnych scenariuszy – będą one doskonałym punktem wyjścia do własnych poszukiwań czy choćby tylko drobnych modyfikacji. Nasze własne ustawienia również możemy oczywiście zapisać i przywołać kiedy tylko chcemy. 

Co ważne, ostatnio używana konfiguracja zostanie zapamiętana przez Axino i będzie aktywna po jego ponownym podłączeniu, nawet bez uruchamiania aplikacji sterującej! Jeśli więc korzystamy na co dzień głównie z jednego brzmienia, możemy je raz ustawić i mieć zawsze pod ręką.

Co jeszcze ważniejsze i warte podkreślenia, całe przetwarzanie efektów odbywa się w układzie mikrofonu, zanim jeszcze sygnał trafi do komputera. Oznacza to między innymi, że w praktyce mniejsze znaczenie ma to, z jakiego komputera korzystamy do nagrań, bo jego moc obliczeniowa nie będzie angażowana przez Axino, jego emulacje i efekty. Dla przykładu, wszystkie próbki do testu wideo zostały nagrane na starym, około 8-letnim laptopie z systemem Windows 7 i zarówno jakość uzyskanego dźwięku, jak i szybkość przesyłu audio była dokładnie taka sama, jak na nowym Mac Booku Pro.

Podsumowanie

Dysponując jedynie mikrofonem Axino Synergy Core i (nawet nie najmłodszym) komputerem, możemy uzyskać dość wierny ekwiwalent toru mikrofonowego, który w domenie analogowej wymagałby nie tylko wielokrotnie większych nakładów finansowych, ale także czasu i doświadczenia potrzebnego do jego fachowej konfiguracji.

Prawdopodobnie większość muzyków, realizatorów czy producentów przyzwyczajonych do tradycyjnych mikrofonów z dystansem podejdzie do mikrofonu USB, ale dzięki profesjonalnej klasy parametrom Axino Synergy Core może okazać się dla nich dobrym wyjściem na nagrania mobilne czy domowe bez używania większej ilości sprzętu.

Jednocześnie podłączenie i obsługa Axino oraz dołączonej aplikacji jest na tyle bezproblemowa i intuicyjna, że nie wymaga specjalistycznej wiedzy ani większego doświadczenia w tym zakresie, dlatego dla szczególnie tych dopiero stawiających pierwsze kroki, albo w ogóle nie planujących wchodzić głębiej w świat nagrywania, takie rozwiązanie wydaje się doskonałym kompromisem, pozwalającym uzyskać wysokiej jakości brzmienie i zaawansowane możliwości w dość prosty i stosunkowo niedrogi sposób.

Oczywiście mikrofon USB można kupić nawet za 200-300 złotych, ale sama ich budowa i specyfikacja nie zapewni tak dobrych, studyjnych rezultatów jak Axino. Nie mówiąc już o wartości wynikającej z modelowania brzmień innych mikrofonów oraz sprzętu studyjnego. Ale przecież cały processing można zrobić później, nawet darmowymi wtyczkami – jasne, że można, tylko po co poświęcać godziny na mozolną post-produkcję gorzej nagranego sygnału, jeśli mamy do dyspozycji narzędzia pozwalające odpowiednio ukształtować już na samym wejściu, tak jak robi się to z dawien dawna w zawodowych studiach nagraniowych? Kolejna stara prawda jest taka, że dużo lepiej nagrywa się z brzmieniem, które od razu jest bliskie efektowi docelowemu, a przez to inspirujące i wspomagające wokalistę czy instrumentalistę w wykonaniu jego partii, niż „na sucho“ aby później dopiero upiększyć surowe nagranie efektami.

Z drugiej strony, dla porównania w ofercie Antelope Audio mamy jeszcze jeden, podobnego typu mikrofon modelujący, czyli dwumembranowy Edge Go, łączony po USB-C i kosztujący jedyne 5800 zł… W tym kontekście Axino Synergy Core, choć nieco mniej potężny, wydaje się niemal okazją.

Sugerowana cena: ok. 1800 pln

Więcej szczegółów
Producent: https://en.antelopeaudio.com
Dystrybutor: https://musictoolz.pl

PRZEGLĄD RECENZJI
Wygląd
Brzmienie Axino
Brzmienie emulacji
Funkcjonalność
Cena/Jakość
uptone.pl to codzienna porcja informacji z branży muzycznej. Nowinki sprzętowe, muzyczne, koncerty, warsztaty, testy, wydarzenia...

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here