Jak mikrofon do 400 zł? Rynek przepełniony jest tanimi modelami i naprawdę trudno odnaleźć się w tym segmencie. Przygotowaliśmy więc test 4 modeli z przedziału 300-400 zł, które na pewno was nie zawiodą i sprawdzą się w wielu zadaniach. Zapraszamy do testu i video!

Jaki mikrofon wybrać do domowego studia w celu nagrywania muzyki, tworzenia podcastów czy prowadzenia video bloga? Testujemy i porównujemy dla was 4 różne mikrofony w przedziale cenowym od 300 do 400 zł, podłączane do komputera przez USB – ale nie tylko… Są to: Stagg SUSM50, Stagg SUSM60D, Monkey Banana Hapa, Soundsation Voxtaker 100.

Z jednej strony powszechność home recordingu wśród muzyków, z drugiej lawinowy wzrost zainteresowania podcastami i różnego typu wideoblogami pociągają za sobą zapotrzebowanie na przystępne cenowo mikrofony do nagrywania w warunkach domowych lub mobilnie, z pomocą przenośnego zestawu opartego na laptopie lub tablecie.

Przy ogromnej dostępności i różnorodności sprzętu nagraniowego łatwo zagubić się w ofercie licznych firm zajmujących się jego produkcją – nie mówiąc o późniejszej konfiguracji i obsłudze toru mikrofonowego złożonego z kilku osobnych elementów. Dlatego postanowiliśmy przedstawić wam cztery solidne propozycje mikrofonów, spełniające najważniejsze wymagania domorosłych twórców treści audio: samodzielne działanie przez USB bez dodatkowego interfejsu, kompatybilność i prostotę obsługi, uniwersalność zastosowań i dobrą jakość dźwięku, a także rozsądną cenę, mieszczącą się w budżecie przeciętnego obywatela.

Prezentowane mikrofony Stagg SUSM50, Stagg SUSM60D, Monkey Banana Hapa oraz Soundsation Voxtaker 100/Voxtaker 100 USB pochodzą z katalogu dystrybucyjnego firmy FX Music, a więc są dostępne w polskich sklepach stacjonarnych i internetowych. Zestawiając je ze sobą w teście porównawczym, chcieliśmy pokazać podobieństwa i różnice w ich specyfikacji, funkcjonalności, a przede wszystkim brzmieniu, aby każdy z was mógł wybrać ten najbardziej odpowiedni. Zachęcamy również do obejrzenia testu wideo z próbkami dźwiękowymi każdego z mikrofonów – koniecznie z użyciem dobrej jakości słuchawek lub głośników!

Cechy wspólne

Wszystkie cztery prezentowane tutaj modele należą do typu mikrofonów pojemnościowych o kardioidalnej charakterystyce kierunkowej. Mikrofony tego typu cechują się wysoką czułością, szerokim i z grubsza wyrównanym pasmem przenoszenia, co w praktyce ma przekładać się na naturalne i pełne oddanie barwy dźwięku źródłowego – w założeniu szczególnie ludzkiego głosu oraz instrumentów akustycznych.

Każdy z modeli ma wbudowany konwerter analogowo-cyfrowy i złącze USB do bezpośredniego połączenia z komputerem, dzięki czemu nie ma tutaj potrzeby stosowania osobnego interfejsu audio ani specjalnego załączania zasilania phantom, które w tym wypadku dostarczane jest prosto z komputera (wyjątek stanowi model Soundsation Voxtaker 100, który testowaliśmy w wersji “tradycyjnej” ze złączem XLR, ale oferowany również w wersji USB).

Ponadto żaden z nich nie wymaga instalowania specjalnych sterowników – są to mikrofony typu plug & play, które automatycznie konfigurują się na komputerach z systemem Windows lub Mac OS jako urządzenie wejściowe audio, a regulacji poziomu nagrywania dokonamy bezpośrednio w ustawieniach systemowych, bez użycia dodatkowego oprogramowania.

W każdym przypadku producent dostarcza wraz z mikrofonem najpotrzebniejsze akcesoria: odpowiedni przewód USB, a także antywstrząsowy koszyk do umieszczenia mikrofonu na standardowym statywie. Oprócz tego u podstawy obudowy wszystkich czterech modeli znajdziemy uniwersalny gwint umożliwiający zastosowanie typowego sztywnego uchwytu mikrofonowego (nie dołączonego w zestawie). Wybrane modele wyposażono ponadto w dodatkowe akcesoria.

Stagg SUSM50

Jedna z nowości marki Stagg zaprezentowana niedawno na amerykańskich targach NAMM Show. Ogólnym kształtem i kolorystyką przypomina pewien niemiecki standard studyjny jeśli chodzi o nagrania wokalne i instrumentalne, w tym także bardzo często stosowany jako mikrofon lektorski. Ale nawet bez tego skojarzenia SUSM50 budzi wystarczające zaufanie swoją budową. Logotyp i symbol kardioidy umieszczono z przodu obudowy, dzięki czemu od razu wiemy, z której strony należy do niego mówić, grać lub śpiewać, aby uzyskać największą siłę sygnału. Po podłączeniu do komputera kapsuła mikrofonu podświetlona jest na niebiesko, dzięki czemu wyraźnie widzimy, że jest aktywny. Przy okazji wygląda to dość efektownie i nowocześnie, zwłaszcza w zaciemnionym pomieszczeniu.

Barwa dźwięku oddawana przez ten mikrofon jest dość neutralna, ze szczególnym uwzględnieniem jasnej i przejrzystej góry pasma, przekładającej się na wysoką detaliczność wszystkich głosek. Będzie to więc dobry wybór dla źródeł o wyrównanym paśmie, a także jeśli chcemy podkreślić krystaliczną górę w nagrywanym głosie. Z drugiej jednak strony, jeśli dysponujemy głosem lub instrumentem, którego brzmienie już z natury jest jasne lub ostre, ten mikrofon może te właśnie cechy zbytnio uwypuklić – tutaj przyda się EQ oraz de-esser na etapie post-produkcji.

Sugerowana cena Stagg SUSM50 – ok. 399 PLN

Specyfikacja modelu:

  • Przeznaczony do nagrywania wokali, instrumentów
  • Typ: Pojemnościowy
  • Polaryzacja: Kardioidalna
  • Czułość: – 36 dB +/- 2 dB
  • Pasmo przenoszenia: 30Hz – 18kHz
  • Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego: 140dB
  • Częstotliwość próbkowania: 48kHz
  • Kompatybilny z systemami Windows i Mac OS X bez potrzeby instalowania dodatkowych sterowników
  • Złącze: USB typu B
  • Wymiary: 50 x 185mm
  • Waga: 350g
  • Wyposażenie: Uchwyt mikrofonowy shock mount

Stagg SUSM60D

Kolejna nowość w katalogu Stagg. Nieco niższy, ale i bardziej pękaty od SUSM50, wykończony w matowej czerni, prezentuje się trochę bardziej dyskretnie od srebrnego braciszka – również po podłączeniu zasilania zapala się tylko mała dioda z przodu obudowy, a nie całe wnętrze. Dzięki temu SUSM60D lepiej wtopi się wizualnie w całość pomieszczenia i nie będzie tak bardzo odbijał światła, co może mieć znaczenie w przypadku nagrywania video bloga czy podcastu publikowanego także w połączeniu z obrazem.

To jednak nie jedyne cechy różniące oba modele firmy Stagg w naszym zestawieniu. Otóż SUSM60D oprócz wspólnej dla wszystkich prezentowanych tu modeli kierunkowości kardioidalnej oferuje także charakterystykę dookólną (tzw. omnidirectional), czyli może zbierać dźwięki tylko z przodu lub z równą czułością wokół całej kapsuły. Wyboru dokonamy przełącznikiem umieszczonym z tyłu obudowy i oznaczonym odpowiednio symbolami kardioidy i okręgu.

Ponadto SUSM60D przejmuje całkowicie rolę karty dźwiękowej komputera, figurując zarówno jako urządzenie wejściowe, jak i wyjściowe. Z przodu obudowy znajdziemy wyjście słuchawkowe, a nad nim potencjometry regulacji głośności oraz miksu pomiędzy sygnałem z mikrofonu a dźwiękiem z komputera, dzięki czemu szybko i łatwo ustawimy odpowiedni poziom odsłuchu i ewentualnego podkładu. Dzięki temu również mamy tutaj prawdziwie bezlatencyjny monitoring wejściowy, w odróżnieniu od pozostałych prezentowanych mikrofonów USB, gdzie długość mikroopóźnienia będzie zależeć od mocy obliczeniowej komputera oraz wartości bufora ustawionego w programie rejestrującym. Górny potencjometr balansu odsłuchu można także wcisnąć, aby chwilowo wyciszyć sygnał (funkcja MUTE), co zostanie zasygnalizowane zmianą koloru diody mikrofonu z niebieskiej na czerwoną.

Pod względem barwy SUSM60D oferuje tę samą przejrzystość i detaliczność co SUSM50, uzupełniając ją o bardziej uwydatniony niski środek i dół pasma – można to wykorzystać na korzyść, celem pogrubienia głosu lub dodania instrumentowi trochę mięsistości, której naturalnie mu brakuje. Jednak dla głosów z natury niskich, oscylujących w okolicach barytonu i basu, ten mikrofon może okazać się zbyt “gruby” w brzmieniu. Również podmuchy powietrza nieodłącznie związane z niektórymi spółgłoskami są w tym wypadku bardziej zauważalne w postaci niskiego dudnienia, ale możemy je łatwo wyeliminować, zmieniając delikatnie kierunek ustawienia ust względem osi mikrofonu, albo stosując standardowy pop-filtr.

Przełączenie mikrofonu z charakterystyki kardioidalnej na dookólną skutkuje jednocześnie spadkiem poziomu sygnału wchodzącego oraz jego wyrównaniem w obrębie 360 stopni wokół kapsuły – z minimalnym spadkiem poziomu w pasmach wysokich po bokach i z tyłu względem głównej osi mikrofonu, co jest spotykane także w innych, w tym również dużo droższych modelach o charakterystyce “omni”, a więc całkowicie normalne i nie świadczące negatywnie o jakości testowanego modelu. Również normalnym efektem zmiany charakterystyki kierunkowej jest zmiana w barwie dźwięku, która staje się mniej zbasowana, a bardziej jasna i klarowna. Możemy więc w ten sposób uzyskać dwie różne barwy z jednego mikrofonu.

Z uwagi na możliwość wyboru charakterystyki dookólnej, model SUSM60D okaże się szczególnie przydatny do rejestrowania wywiadów lub rozmów kilku osób, a także śpiewu lub gry muzyków usadowionych wokół jednego mikrofonu. Może też sprawdzić się w przypadku realizacji nagrań z uwzględnieniem naturalnej akustyki otaczającej przestrzeni, np. chóru w kościele, występu “unplugged” w sali koncertowej czy też rejestracji odgłosów miasta albo lasu na potrzeby tworzenia filmowych atmosfer.

Sugerowana cena Stagg SUSM60D – ok. 383 PLN

Specyfikacja techniczna modelu:

  • Przeznaczony do nagrywania wokali, instrumentów i podcastów
  • Typ: Pojemnościowy
  • Polaryzacja: Kardioidalna/Wszechkierunkowa
  • Czułość: – 36 dB +/- 2 dB
  • Pasmo przenoszenia: 30Hz – 18kHz
  • Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego: 138dB
  • Stosunek sygnału do szumu: 86dB
  • Częstotliwość próbkowania: do 96kHz
  • Kompatybilny z systemami Windows i Mac OS X bez potrzeby instalowania dodatkowych sterowników
  • Szumy własne: 16dBa
  • Zakres dynamiki: 112dB
  • Złącze: USB typu B
  • Wyjście słuchawkowe: 3,5mm mini jack
  • Wymiary: 56 x 170mm
  • Waga: 350g
  • Kolor: Czarny
  • Wyposażenie: Uchwyt mikrofonowy shock mount

Monkey Banana Hapa

Z zupełnie innej beczki wydaje się na pierwszy rzut oka propozycja marki Monkey Banana, której cały wizerunek – od nazwy, przez logotyp, po design produktów – kojarzy się z kolorami, humorem i zabawą. Wbrew temu pierwszemu wrażeniu, albo raczej przedwczesnemu założeniu, testowanemu mikrofonowi wcale nie można przypisać cech zabawki. Trzymając go w ręku, widzimy i czujemy solidną konstrukcję, jakiej oczekiwalibyśmy od każdego sprzętu studyjnego. Owszem, wyróżnia go rzucająca się w oczy kolorystyka (model Hapa dostępny jest w wersji białej, żółtej, czerwonej i czarnej), ale w połączeniu z chromowanymi detalami wygląda to jednak zdecydowanie bardziej elegancko niż tandetnie. Subtelnym akcentem świadczącym o pracy mikrofonu i dodającym mu klimatu, ale też nie skupiającym na sobie nadmiernej uwagi jest żółta diodka delikatnie podświetlająca z przodu kapsułę mikrofonu.

Brzmienie tego modelu można określić jako ciepłe, miękkie i gładkie – nieco mniej detaliczne w rejonie górnego środka niż oba mikrofony Stagg, ale też niepozbawione blasku w wysokich rejestrach. Syczące spółgłoski wydają się dzięki temu bardziej przyjemne, ale przy tym nie brak im definicji. Wrażliwość na głoski wybuchowe, takie jak “p” i “b”, to czuły punkt każdego mikrofonu, ale spośród testowanych modeli Hapa najmocniej reaguje na silne podmuchy powietrza, dlatego zastosowanie pop-filtra to w tym wypadku absolutna konieczność. Z uwagi na barwę można ten mikrofon polecić szczególnie wokalistkom i wokalistom, ale także lektorom chcącym uzyskać subtelne, klimatyczne brzmienie.

Należy zaznaczyć, że w odróżnieniu od pozostałych “pełnoprawnych” pojemnościówek w naszym teście, Hapa wykorzystuje mniejszy przetwornik elektretowy, dzięki czemu ma najmniejsze zużycie energii – możemy więc dłużej nagrywać w terenie z laptopem lub tabletem pracującym na baterii. Być może przewidując właśnie takie nagrania mobilne, producent oprócz kabelka i koszyka, dołączył do mikrofonu także miękkie etui 🙂

Cena Monkey Banana Hapa – ok 319 PLN

Specyfikacja modelu:

  • Typ: Elektretowy (back-electret)
  • Kapsuła: 14mm
  • Kierunkowość: Kardioidalna
  • Pasmo przenoszenia: 28Hz-20kHz
  • Skuteczność: 138dB SPL (1 kHz _/< 1 % T.H.D.)
  • Impedancja wyjściowa: 100 Ohm (+/-30%) (1kHz)
  • Czułość: -32dB (0dB=1V/Pa, 1kHz)
  • Waga: 330g
  • Wymiary: 181 x 51mm
  • Kolor: Biały
  • Wyposażenie: Uchwyt, przewód USB

Soundsation Voxtaker 100 / Voxtaker 100 USB

Ten mikrofon występuje w dwóch wersjach: “tradycyjnej” wyposażonej w złącze XLR (wymagającej przedwzmacniacza mikrofonowego z zasilaniem phantom 48 V) oraz “nowoczesnej” z wbudowanym interfejsem USB, podłączanej bezpośrednio do komputera. My testowaliśmy tę pierwszą, ale parametry odpowiadające za brzmienie są identyczne w obu przypadkach.

Można powiedzieć, że Voxtaker 100 nie wyróżnia się niczym szczególnym ani pod względem wyglądu, ani brzmienia – i w tym właśnie tkwi jego największa siła! Po pierwsze, wizualnie wpisuje się w klasyczną, lekko industrialną stylistykę narzędzi studyjnych, a będąc takim narzędziem, nie musi być specjalnie ładny, za to nie straszne mu są ryski czy zadrapania i wygląda jak sprzęt, na którym można polegać przez lata użytkowania. Przy okazji jako jedyny z całej czwórki Voxtaker 100 nie świeci po podłączeniu zasilania (ale nie wiemy jak to wygląda w wersji Voxtaker USB), a przód kapsuły oznaczony jest jedynie skromnym symbolem kardioidy.

Pod względem oddania barwy dźwięku źródłowego, Voxtaker 100 plasuje się gdzieś pomiędzy pozostałymi modelami z naszego zestawienia: ma przejrzystą, ale nie jaskrawą górę, równy środek i pełny, ale nie podbity dół pasma. Dzięki temu jest chyba najbardziej transparentny ze wszystkich, a to często ta cecha jest wysoce pożądana przy wyborze mikrofonu studyjnego. Osiągając złoty kompromis pomiędzy ciepłem i miękkością dolnej, a jasnością i detalicznością górnej części pasma, Voxtaker 100 będzie najbardziej uniwersalnym mikrofonem dla różnego rodzaju głosów oraz instrumentów.

Jak informuje producent, mikrofon Voxtaker 100 wyposażony jest w układ przedwzmacniacza oparty na tranzystorze FET, dzięki czemu zapewnia wysoki poziom sygnału przy stosunkowo niskich szumach własnych, a w porównaniu z pozostałymi testowanymi przez nas modelami, mikrofon marki Soundsation faktycznie “szumiał” najciszej. Fakt, że model ten dostępny jest zarówno w wersji USB jak i XLR powoduje, że jest on ciekawą propozycją także dla osób już dysponujących interfejsem audio lub konsoletą mikserską, w tym dla studiów nagrań jako kolejny w arsenale mikrofonów.

Warto zaznaczyć, że w skład wyposażenia oprócz koszyczka oraz (w wypadku modelu USB) przewodu do połączenia z komputerem wchodzi również twarda, plastikowa walizka transportowa, a także ciekawie zaprojektowany, znakomicie działający pop-filtr, po którego założeniu Voxtaker dostaje od razu +10 do wyglądu (i który może być z powodzeniem użyty także z innymi mikrofonami o zbliżonych gabarytach!).

Cena Soundsation Voxtaker 100 – ok. 359 PLN

Cena Soundsation Voxtaker 100 USB – ok. 399 PLN

Specyfikacja modelu:

  • Typ: Pojemnościowy
  • Polaryzacja: Kardioidalna
  • Kapsuła: 34mm
  • Pasmo przenoszenia: 30Hz – 20kHz
  • Czułość: -38dB (0dB = 1V/Pa at 1kHz)
  • Impedancja wyjściowa: 150 (na 1kHz)
  • Impedancja obciążenia: 1000 Ohm
  • Szumy własne: 16dB
  • Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego na wejściu: 130dB (na 1kHz – 1% T.H.D.)
  • Stosunek sygnału do szumu: 78dB
  • Wymiary: 188 x 50 x 50mm
  • Waga: 272g
  • Wymiary futerału: 340 x 280 x 90mm
  • Waga futerału: 1,5kg

Podsumowanie

Jak mieliśmy okazję się przekonać, w cenie 300-400 złotych można dostać niejeden bardzo dobrze brzmiący mikrofon – w dodatku zintegrowany z interfejsem audio, a więc nie wymagający dodatkowych nakładów finansowych, ani też większego doświadczenia, aby móc rozpocząć nagrywanie. W zależności od naszych warunków, rodzaju działalności i zamierzeń, każdy z tych mikrofonów może albo zaspokoić wszelkie nasze potrzeby co do rejestracji dźwięku, albo stać się dopiero wstępem do studyjnej jakości nagrań, albo też wzbogacić już posiadany zestaw mikrofonów o nowy, przydatny egzemplarz.

Pod względem technicznym każdy z testowanych modeli wywiązuje się ze swojego zadania równie dobrze, a zwracając uwagę na subtelne różnice w barwie brzmienia, mówimy raczej o kwestiach estetycznych niż o obiektywnie lepszej lub gorszej jakości dźwięku. Opinię i ewentualny wybór właściwego mikrofonu pozostawiamy wam, waszym potrzebom i upodobaniom, mając nadzieję, że dzięki takiemu porównaniu będziecie mogli podjąć świadomą decyzję.

Więcej szczegółów:
Dystrybucja: https://www.fxmusic.com.pl

Specyfikacja techniczna

Stagg SUSM50

Stagg SUSM60D

Monkey Banana Hapa

Soundsation Voxtaker 100 / Voxtaker 100 USB*

Kapsuła i średnica

pojemnościowa, pozłacana, 34 mm

dwustronna pojemnościowa, pozłacana, 34 mm

elektretowa, 14 mm

pojemnościowa, pozłacana, 34 mm

Charakterystyka kierunkowa

kardioidalna

kardioidalna / dookólna

kardioidalna

kardioidalna

Pasmo przenoszenia

30 Hz – 18 kHz

30 Hz – 18 kHz

28 Hz – 20 kHz

30 Hz – 20 kHz

Czułość

-36 dB +/- 2 dB

(0 dB = 1V/Pa @ 1 kHz)

-36 dB +/- 2 dB

(0 dB = 1V/Pa @ 1 kHz)

-36 dB +/- 2 dB

(0 dB = 1V/Pa @ 1 kHz)

-38 dB +/- 2 dB

(0 dB = 1V/Pa @ 1 kHz)

Impedancja wyjściowa

100 Ohm

(+/- 30% @ 1 kHz)

150 Ohm

(@ 1 kHz)

Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego

140 dB

(@ 1 kHz ≤ 1% THD)

138 dB

(@ 1 kHz ≤ 1% THD)

138 dB

(@ 1 kHz ≤ 1% THD)

130 dB

(@ 1 kHz ≤ 1% THD)

Szumy własne

16 dB

(A-ważone)

16 dB

(A-ważone)

Stosunek sygnału do szumu

86 dB

78 dB

Częstotliwość próbkowania

max 48 kHz, 16-bit

max 96 kHz, 24-bit

max 48 kHz, 16-bit

max 48 kHz, 16-bit*

Złącze

USB typu B

USB typu B

USB typu B

XLR / USB typu B*

Wymiary

50 x 185 mm

56 x 170 mm

51 x 181 mm

50 x 188 mm

Waga

350 g

350 g

330 g

272 g

Akcesoria

koszyk, przewód USB

koszyk, przewód USB

koszyk, przewód USB, miękkie etui

twarda walizka, koszyk, pop-filtr, przewód USB*

.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here