David Croxton z KV2 Audio i droga do perfekcji

0

Jaka idea i myśl technologiczna przyświeca marce KV2 Audio? Skąd w ogóle wzięła się ta nazwa? Dlaczego jej twórcy uważają, że przetwarzanie cyfrowe DSP jest szkodliwe dla dźwięku na żywo? Zapraszamy do wywiadu z Davidem Croxtonem!

Davida Croxtona z firmy KV2 Audio mieliśmy przyjemność poznać w 2019 roku podczas targów Prolight+Sound we Frankfurcie. Dziś dzielimy się z wami bardzo ciekawem wywiadem, w którym David opowiada o tym jakie główne założenia przyświecają marce KV2 w drodze do perfekcji.

KV2 AUDIO jest wyjątkowo unikatową firmą wśród wielu producentów czarnych skrzynek składających się na branżę pro audio, konsekwentnie podążając za tym trendem, ale nie bez logiki i rozumu dźwiękowego. Tam, gdzie inni coraz bardziej wychwalają zalety rozwiązań liniowych i technologii cyfrowych, KV2 jest purystą w sercu. I choć nie jest nowicjuszem na rynku, purystyczna metodologia KV2 przechodzi pewien renesans w nasyconym świecie dużych systemów liniowych. Jak wygląda to w praktyce? Zapraszamy na wywiad z wieloletnim pracownikiem i dyrektorem sprzedaży KV2, Dave’em Croxtonem.

Więcej naszych publikacji o KV2 Audio: https://uptone.pl/kv2-audio


Dla tych, którzy nie znają KV2 Audio, co odróżnia tę firmę od innych producentów pro audio?

Dave: Jest wiele rzeczy, które nas wyróżniają, ale chyba najważniejszą z nich jest nasze bezkompromisowe podejście do jakości dźwięku. Może to zabrzmieć arogancko, bo jestem pewien, że inni producenci mają podobne ideały, ale rzeczywistość jest taka, że jeśli używasz DSP, to pogarszasz jakość dźwięku.

Co więcej, w okresie, w którym nagłośnienie silnie przesuwało się w kierunku systemów liniowych, pozostaliśmy przy formacie źródła punktowego. Czyniąc to, nie zmagaliśmy się z problemami fazowymi związanymi z łączeniem wielu źródeł i dzięki temu byliśmy w stanie dostarczyć bardziej spójny, zrozumiały dźwięk na dużych obszarach. Ogólnie rzecz biorąc, na rynku panuje błędne przekonanie, że dodanie większej liczby modułów zwiększy wydajność, ale wraz ze wzrostem zakresu częstotliwości, w rzeczywistości dzieje się odwrotnie. Jeśli masz 10dB tłumienia przy 10kHz (co nie jest rzadkością w systemie liniowym), będziesz potrzebował 10 razy więcej mocy, aby wyprodukować ten sam poziom wyjściowy co pojedynczy głośnik. Mówiąc prościej, 10 driverów wytwarza ten sam poziom co jeden.

Firma nadal rozwija się, opierając przede wszystkim na doświadczeniach słuchowych ludzi. Powiedziałbym, że ponad 80% osób korzystających ze sprzętu KV2 słyszało gdzieś nasze systemy i czuło, że to właśnie ten dźwięk, którego szukali. Pozostałe 20% przyszło do naszych drzwi, często sceptycznie nastawionych, po tym jak przeprowadzili swoje badania nad jakością dźwięku i jego wydajnością. Dotyczy to zarówno małych operatorów PA, jak i projektantów dźwięku z Broadwayu.

Nagłośnienie KV2 Audio w musicalu wszech czasów West Side Story!

Tradycyjnie, w jakich sektorach KV2 osiągało najlepsze wyniki?

Dave: KV2 silnie rozwinęła się w niektórych sektorach rynku, w szczególności na rynku mniejszych firm produkcyjnych i rynku teatralnym. Na rynku małych nagłośnieniowców, gdzie kluczowe znaczenie ma haczyk za kasę i łatwość instalacji, oferujemy rozwiązania, które obejmują więcej osób przy mniejszej ilości sprzętu. Oznacza to oszczędności w transporcie, pracy, a co najważniejsze – inwestycje kapitałowe. Rynek kinowy również dla nas wzrósł w szybkim tempie z podobnych powodów, ponieważ inwestycje kapitałowe są niższe ze względu na mniejsze wymagania sprzętowe dla systemów punktowych, ale również ze względu na niezwykle spójny, wysokiej jakości zasięg naszych rozwiązań punktowych.

Skąd bierze się inspiracja filozofii KV2?

Dave: Siłą napędową KV2 jest George Krampera Senior. George spędził ponad 50 lat rozwijając i opracowując wszystkie aspekty projektowania systemów nagłośnieniowych, od elektroniki i wzmocnienia, po rozwój przetworników i design akustyczny. George jako młody człowiek studiował elektronikę w Czechach i budował wzmacniacze dla zespołów swoich przyjaciół przez lata 60 i 70. Na początku lat 80-tych George i jego rodzina uciekli z Czech, które były wówczas pod rosyjską kontrolą. Rodzina uzyskała status uchodźcy w Kanadzie, a George rozpoczął pracę w Yorkville, gdzie przeprojektował większość ich wzmacniaczy MI.

Następnie zaczął opracowywać systemy nagłośnieniowe dla firmy i poprzez ten proces zaangażował się w RCF. W 1991 roku George otrzymał propozycję objęcia stanowiska szefa działu inżynierii w RCF, gdzie dokonał dużego postępu w technologii przetworników i opracował szereg systemów głośnikowych, w tym niezwykle udaną serię ART. Seria ART300A została ogłoszona jednym z pierwszych plastikowych zestawów głośnikowych, które mogły być używane w profesjonalnych zastosowaniach. Wielu inżynierów George’a wykształconych w RCF prowadzi obecnie prace inżynierskie w innych firmach, takich jak Andrea Manzini w B&C. To połączenie daje George’owi wyjątkową pozycję do dyskusji na temat rozwoju przetworników z B&C i 18 Sound na specjalnym poziomie.

Kolejnym inżynierem, z którym George pracował w RCF, był Amerykanin, Marcelo Vercelli. Po opuszczeniu RCF w celu powrotu do Czech po zakończeniu rosyjskiej okupacji, George połączył siły z Marcelo w celu opracowania wielkoskalowego aktywnego systemu o nazwie Fusion.

System ten wzbudził zainteresowanie Grega Mackie, który w tym samym czasie zakupił RCF. Greg zaangażował Marcelo i George’a do wypuszczenia na rynek systemu Fusion za pośrednictwem Mackie i opracowania kompletnej gamy głośników dźwiękowych dla marki Mackie. W 2001 roku George i Marcello rozstali się z Mackie i założyli KV2 Audio“K” było dla Krampery, “V” dla Vercelli, a “2” reprezentowało fakt, że była to ich druga firma. Skupili się na budowaniu wysokiej jakości systemów źródeł punktowych. Doświadczenie George’a w zakresie elektroniki, rozwoju przetworników i projektowania akustycznego doprowadziło do holistycznego podejścia, które sprawdza się w każdym systemie KV2, gwarantując, że ścieżka sygnałowa nie zostanie naruszona na żadnym etapie.

Powiedziałbyś, że to doświadczenie technologiczne George’a czyni KV2 wyjątkowym, czy też jest czymś więcej?

Dave: To, że firma nadal rozwija się organicznie, czyni ją wyjątkową. Ludzie, którzy wspierają KV2, to nie tylko klienci, to także ewangeliści. Wiedzą, że używają systemu, który naprawdę łączy publiczność z wykonawcą i to jest wspaniałe uczucie. Na bieżąco są zdumieni tym, co te systemy potrafią zrobić z głębią szczegółów, które mogą wytworzyć. To tak, jakbyś każdej nocy nagrywał swoją ulubioną płytę i słyszał nowe partie w miksie. Dołączyłem do firmy 10 lat temu jako kierownik ds. sprzedaży międzynarodowej po tym, jak zostałem zaangażowany jako dystrybutor od początku istnienia firmy, a tak naprawdę dzisiaj promuje nie systemy głośnikowe, ale doświadczenia klientów. Jeśli chcesz dostarczyć swoim słuchaczom najlepsze z możliwych doświadczeń, bez względu na zastosowanie, KV2 może dostarczyć rozwiązanie, które to zrobi.

Dlaczego uważasz, że przetwarzanie cyfrowe jest szkodliwe dla dźwięku na żywo?

Dave: Naszym największym wyzwaniem w dostarczaniu tych wrażeń klientom jest niskiej jakości materiał źródłowy. Wraz z pojawieniem się technologii cyfrowej, jakość odtwarzania dźwięku drastycznie spadła. Wynika to głównie z faktu, że DSP po prostu nie jest w stanie przetworzyć dźwięku wystarczająco szybko, aby przechwycić wszystkie informacje harmoniczne zawarte w złożonej formie fali. W związku z tym otrzymujemy tylko niewielką część oryginalnego dźwięku z ograniczoną ilością harmonicznych, co zmniejsza ogólną scenę dźwiękową, czyniąc reprodukcję płaską i jednowymiarową.

KV2 opracowało kilka unikalnych technologii. Czym one są i dlaczego są ważne?

Dave: Nasze systemy są zbudowane w sposób holistyczny, zapewniając optymalizację każdego elementu łańcucha sygnałowego od wejścia wzmacniacza do wyjścia głośnikowego. Wykorzystujemy przy tym pewne technologie, które nie są stosowane przez innych producentów. Na przykład, wiele naszych komponentów głośnikowych wykorzystuje to, co nazywamy AIC (Active Impedance Control). Nazywamy te komponenty Transcoil, ponieważ mają one wtórną cewkę zamontowaną w zespole magnesów, która jest okablowana w przeciwfazie z połączeniem głównej cewki na membranie. Ta druga cewka zapewnia proporcjonalną rezystancję do napięcia podawanego do cewki głównej i eliminuje wszelką indukcyjność, znacznie zmniejszając zniekształcenia.

Jednym z najnowszych przykładów zastosowania takiej cewki jest głośniki instalacyjny KV2 ESD CUBE, o którym pisaliśmy w artykule:

KV2 ESD CUBE! Mały “sześcian” o czystym i wysokiej jakości brzmieniu!

Po drugie, jak już wspomniałem, pozostajemy całkowicie w domenie analogowej. Wszystkie nasze zwrotnice, filtry, korekcje, limitowanie i ochrona odbywa się za pomocą wysokiej jakości, dyskretnych obwodów analogowych. Jedynym cyfrowym formatem, którego używamy, jest PDM (Pulse Density Modulation – modulacja gęstości impulsów) opóźniająca wyrównanie czasowe komponentów w niektórych kolumnach. Opóźnienie to jest realizowane z częstotliwością 20MHz, ponieważ taka była prędkość, którą nasi inżynierowie uważali za konieczną do dopasowania reprodukcji analogowej.

Pod jakimi względami uważasz metodologię źródeł punktowych za lepszą od wdrażania systemów liniowych?

Dave: KV2 Audio utknęło w teorii źródeł punktowych z jednego powodu: wiele źródeł oddziałuje na siebie i stwarza problemy i niespójności w obszarze, który obejmują. W każdym systemie line array występuje duża ilość destrukcyjnych zakłóceń, szczególnie w wysokich częstotliwościach (HF), pomimo błędnych przekonań są one ograniczone w swoich możliwościach dostarczania HF na odległość. Gdy nadchodzi tłum, a powietrze nagrzewa się i wznosi lub wieje wiatr, problem ten tylko się nasila.

Innym problemem w przypadku systemów wieloźródłowych jest wielokrotne dostarczanie dźwięku do słuchacza w różnym czasie, co zmniejsza ogólną reakcję systemu na impulsy. Każdy inżynier warty swojej sławy powie Ci, że dobra reakcja impulsowa oznacza dobrą zrozumiałość. Producenci systemów liniowych koncentrują się na mocy wyjściowej i mogą przemieszczać dużo powietrza. W niektórych przypadkach ludzie szukają w systemie tego typu uderzenia, ale jeśli chodzi o zrozumiałość, czujemy, że źródło punktowe zawsze pozostanie zwycięzcą.

Dzięki nowemu VHD5.0 udało nam się stworzyć tak wysoki poziom oddziaływania na dużą widownię z systemu źródła punktowego poprzez połączenie kilku skrzynek w celu stworzenia dużego systemu źródła punktowego. VHD5.0 wyposażono w 32 głośniki dla tonów niskich i średnich, co z pewnością pasuje do większości systemów liniowych dla tonów niskich i średnich. VHD5.0 to zdecydowanie duży krok naprzód w dziedzinie nagłośnienia na dużą skalę i silny punkt ciężkości dla firmy w nadchodzących latach, kiedy będziemy wprowadzać tę nową technologię.

Jaki jest główny cel rozwoju KV2?

Dave: Celem KV2 w przyszłości jest dalsze udoskonalanie ogólnej ścieżki sygnałowej, aby zagwarantować, że podnosimy jakość dźwięku i doświadczenia słuchacza. Wiele naszych systemów jest dostrajanych przez inżynierów korzystających z procesorów cyfrowych, które wysysają życie z dźwięku. Obecnie opracowujemy cyfrowo sterowany procesor analogowy, który zapewni inżynierom pełną kontrolę nad dziedziną dźwięku przy jednoczesnym zachowaniu jakości sygnału. Możesz być pewny, że niezależnie od tego, jaki procesor KV2 zostanie opracowany w przyszłości, zawsze będziemy koncentrować się na jakości dźwięku. I podążając tą ścieżką, nasz rozwój i przetrwanie są w pewnym stopniu zapewnione, ponieważ cokolwiek dostarczymy od małego głośnika sześciokątnego do naszego flagowego systemu VHD5.0, dźwięk pozostanie taki sam, prawdziwy dla każdego źródła.

Źródło: PRO AVL ASIA Maj – czerwiec 2020

Więcej szczegółów
Producent: https://www.kv2audio.com
Dystrybutor: https://arcadeaudio.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here