Analog vs. Cyfra! Jaki wybrać syntezator?

1632

Ostatnie lata to prawdziwa eksplozja nowych i ciekawych syntezatorów analogowych, cyfrowych, a także konstrukcji hybrydowych, które – przynajmniej w teorii – zawierają to, co najlepsze z obu światów. Aby się w tym nie pogubić i spróbować wybrać najlepszy model dla siebie i swojej muzyki, trzeba poznać trochę ich specyfikę…

… i tu z pomocą przychodzi bardzo ciekawy materiał video, przygotowany przez amerykański sklep Sweetwater i specjalistę Daniela Fishera. Zapraszamy do poniższego materiału video:

W skrócie…

Podstawą jest zrozumienie definicji słowa “analogowy” i “cyfrowy”, które bez względu na rodzaj sprzętu muzycznego ma tę samą zasadę. Instrument analogowy ma płynny, ciągły sygnał o nieskończonej rozdzielczości. Innymi słowy, poruszenie, które wykonuje głośnik, jest „analogiczne” do poruszenia, które jest wytwarzane przez oscylator, gdy przechodzi przez filtry i wzmacniacze. Z drugiej strony, sygnały cyfrowe są tworzone za pomocą zer i jedynek, które reprezentują określone kroki wartości sygnału. Każda metoda ma oczywiście swoje zalety i wady.

W branży muzycznej często określa się syntezator „analogiem”, jeśli cała jego ścieżka audio jest czysto analogowa. Oznacza to, że oscylatory, mikser, filtry i wzmacniacze są prawdziwie analogowe. Dość często komponenty syntezatora w torze sterowania (w przeciwieństwie do ścieżki audio), takie jak LFO, obwiednie i MIDI, są cyfrowe; ale nadal uważamy ten syntezator za analogowy, ponieważ nie słychać komponentów cyfrowych, a jedynie to, co robią z analogowymi komponentami audio. Uważamy również, że syntezator jest analogowy, jeśli ma efekty cyfrowe, które można w pełni ominąć, pozostawiając sygnał niezdigitalizowany. Jeśli niektóre sekcje ścieżek audio są cyfrowe (jak syntezator z cyfrowymi oscylatorami, ale z filtrami analogowymi), wówczas nazywamy ten syntezator „hybrydą”. I oczywiście, jeśli syntezator ma wszystkie cyfrowe komponenty na swojej ścieżce audio, to jest uważany za syntezator cyfrowy. Jest to oczywiście duży skrót w ogólnym pojęciu podziału syntezatorów.

Na jaki rodzaj syntezatora zatem się zdecydować?

Trzeba pomyśleć na czym najbardziej nam zależy: cena, funkcje, polifonia (całkowita liczba dźwięków granych jednocześnie) i multitimbrality (całkowita liczba różnych presetów odtwarzanych jednocześnie).

Syntezatory analogowe wydają się być droższe niż syntezatory cyfrowe, podczas gdy syntezatory cyfrowe mają zwykle więcej funkcji, parametrów i opcji dźwiękowych. Cyfrowe syntezatory zwykle mają więcej polifonii niż konstrukcje analogowe, ponieważ dla każdej dodatkowej nuty polifonii trzeba powielać większość obwodów ścieżki audio. W syntezatorach cyfrowych dodatkowe nuty wymagają po prostu przyspieszenia wewnętrznego przetwarzania. Dlatego polifoniczny syntezator cyfrowy jest praktycznie zawsze tańszy niż jego odpowiednik analogowy.

Tak więc, jeśli syntezator cyfrowy jest zazwyczaj tańszy, ma więcej funkcji i opcji, więcej polifonii, a także waży mniej, to dlaczego ktoś miałby wydawać więcej pieniędzy na syntezator analogowy? Odpowiedź jest taka, że ​​chociaż cyfrowe syntezatory stają się coraz lepsze z każdym rokiem w emulowaniu syntezatorów analogowych, zdecydowanie są sytuacje, w których analogowy syntezator brzmi i lepiej reaguje na wasze wykonanie.

Na przykład, z wyjątkiem bardzo wysokiej klasy syntezatorów cyfrowych, ekstremalnie wysokie tony będą wyraźniejsze na syntezatorze analogowym. Dzieje się tak, ponieważ cyfrowe syntezatory muszą mieć niesamowicie dużą szybkość przetwarzania, aby grać wysokie tony z dużą ilością harmonicznych bez aliasingu. Aliasing jest tym, co dzieje się, gdy częstotliwość próbkowania cyfrowego syntezatora nie jest co najmniej dwa razy większa niż najwyższa częstotliwość, jaką próbuje on wytworzyć. Syntezatory analogowe nie używają samplowania, więc są odporne na aliasing.

Syntezatory analogowe są również lepsze, gdy modulują jeden komponent innym komponentem z częstotliwościami w widmie audio (około 20 Hz do 20 kHz). Dzieje się tak z powodu aliasingu. Ale nie pozwól, aby to zniechęciło Cię do rozważenia cyfrowych syntezatorów. Jest wielce prawdopodobne, że nigdy nie będziesz potrzebować nut ani modulacji, aby osiągnąć te skrajności w swoich typach muzycznych zastosowań.

Jeśli chodzi o funkcje, niektóre całkowicie analogowe syntezatory (zwłaszcza te, które pozwalają na ręczne podłączanie komponentów za pomocą kabli) nie mają możliwości zapisywania ustawień wstępnych. Może to być dla Ciebie ważne lub nie, w zależności od tego, czy grasz na żywo, czy też nie, lub może być ważne tylko w sytuacjach nagrywania. Większość syntezatorów cyfrowych pozwala na wiele ustawień fabrycznych i użytkownika. Cyfrowe syntezatory zwykle mają więcej LFO i obwiedni niż syntezatory analogowe, i jak wspomniano wcześniej, generalnie mają więcej warstw polifonii i multitimbral.

Źródło: https://www.sweetwater.com

Przykłady syntezatorów cyfrowych:

Jak brzmi nowy Roland JUPITER-Xm?

Nord Wave 2! Czyżby najbardziej wszechstronny syntezator w historii?

Krok w przyszłość z nowym syntezatorem Waldorf Iridium

NAMM2019: Kompaktowy syntezator Arturia MicroFreak


Przykłady syntezatorów analogowych:

[VIDEO PL] Syntezator analogowy MOOG Matriarch z obszerną video-prezentacją

IK Multimedia UNO i ich pierwszy analogowy syntezator!

Nowość! Monofoniczny syntezator analogowy Modal CRAFTsynth 2.0


Przykłady syntezatorów hybrydowych:

Syntezator analogowy czy cyfrowy? A może dwa w jednym?

NAMM2019: Korg Minilogue XD, nowy polifoniczny syntezator analogowy.