Dzisiaj testujemy dla Was gitarę basową nietypową pod dwoma względami: po pierwsze bezgłówkową, a po drugie o krótkiej menzurze 30 cali. Jak taki instrument sprawuje się w praktyce? Przekonajmy się!

Moda na bezgłówkowe gitary i basy wróciła na dobre, a Ibanez w obu tych kategoriach ma do zaoferowania całkiem spory wybór instrumentów w seriach Q (gitary) oraz EHB (basy). Tym razem do testu od firmy Meinl Distribution – oficjalnego dystrybutora produktów tej japońskiej marki na terenie Europy – przyjechała do nas bezgłówkowa gitara basowa Ibanez EHB1000S w wykończeniu PMM : Pink Gold Metallic Matte.

Podobnie jak testowany przez nas dwa lata temu model SRMD200K z serii SR Mezzo, także i nasz nowy przybysz jest przedstawicielem grupy basów o krótkiej menzurze (stąd zapewne „S“ w nazwie modelu jako skrót od „short scale“). Na tym jednak ich podobieństwa się kończą, bo EHB1000S to zwierzę z zupełnie innej gliny…

Budowa i wyposażenie

Już na pierwszy rzut oka cała seria EHB jest na wskroś nowoczesna i ujawnia się to nie tylko na płaszczyźnie wizualnej, ale też konstrukcyjnej. Mamy tutaj fantazyjnie wykrojone korpusy, których niektóre elementy mogą kojarzyć się z innymi dotychczasowymi modelami tego producenta, ale jako całość są na pewno dość oryginalne.

Ibanez-EHB1000S_PMM-Pink-Gold-Metallic-Matte
Ibanez-EHB1000S PMM: Pink Gold Metallic Matte

W testowanym modelu deska wykonana została z drewna amerykańskiej lipy i częściowo wydrążona w środku dla zachowania możliwie małej wagi – w istocie jest ona niewielka i zupełnie nieprzystająca do ciężaru, z jakim zwykło się kojarzyć gitary basowe. Plasując się w okolicach 3-3,5 kg, Ibanez EHB1000S waży tyle, co przeciętna gitara elektryczna.

Ibanez-EHB1000S PMM Pink Gold Metallic Matte

Kształt i wyprofilowanie korpusu zapewniają dobre wyważenie instrumentu, który stabilnie leży na kolanie czy wisi na pasku, nie opadając w żadną ze stron; sprzyjają również wygodzie gry, która jest w tym wypadku wprost rewelacyjna! Druga połowa zasług w tej kwestii należy się jednak szyjce: zarówno jej grubości (choć raczej należałoby powiedzieć „cienkości“), profilowi i wykończeniu, jak i łączeniu z korpusem, kwalifikującemu się do gitarowej nagrody Nobla.

Ibanez-EHB1000S-PMM--Pink-Gold-Metallic-Matte

Dostęp do wszystkich 24 progów jest niczym nie ograniczony, a same progi – ich wykonanie, nabicie, wyrównanie, obrobienie krawędzi i wypolerowanie – wprost wzorcowe. Jeśli dodamy do tego niesamowity wygląd podstrunnicy, wykonanej z wzorzystego klonu „pawie oko“ i kunsztownie przyozdobionej kropeczkami z abalonu, odnosimy wrażenie obcowania z instrumentem z wyższej niż w rzeczywistości półki cenowej.

Ibanez-EHB1000S

Dodatkowe markery pozycji znajdujące się na górnym boku podstrunnicy zostały zrobione z materiału świecącego w ciemności, co bardzo ułatwia orientację na gryfie w zacienionych pomieszczeniach czy podczas nocnych plenerów. W ogóle przyłożono tutaj dużą wagę do praktycznych szczegółów. Na standardowym wyposażeniu EHB1000S znajdziemy bowiem także blokowane zaczepy do paska, blokowane gniazdo jack i osobną klapkę na baterię 9 V zasilającą preamp (dodaną od razu w zestawie!), która pozwala na jej szybką i łatwą wymianę bez użycia narzędzi.

Ibanez-EHB1000S

Ale skoro mowa o narzędziach, to w komplecie z gitarą otrzymamy cały szereg kluczy imbusowych w różnym rozmiarze, potrzebnych do regulacji pręta napinającego szyjkę, siodełek mostka oraz wymiany strun. Te są bowiem przykręcane „na mocno“ u szczytu szyjki, a regulacja stroju odbywa się po drugiej stronie, za pomocą maszynek zintegrowanych z mostkiem. W dole korpusu wycięto odpowiednią przestrzeń, pozwalającą na swobodne operowanie pokrętłami.

Ibanez-EHB1000S

Siodełka mostka są regulowane w 3 płaszczyznach: góra-dół (akcja strun), przód-tył (menzura lub intonacja), a także na boki (string spacing czyli odstępy pomiędzy strunami). Daje to pełną kontrolę i możliwość dostosowania instrumentu do własnych preferencji w każdym szczególe. Dodano nawet opcjonalną podpórkę pod kciuk w postaci czarnego drewienka o zaokrąglonych krawędziach, które przymocować możemy pomiędzy przetwornikami taśmą dwustronną (i w razie czego w każdej chwili zdjąć bez szkody dla instrumentu).

Ibanez-EHB1000S

Ibanez EHB1000S ma fabrycznie założony komplet strun D’Addario EXL165 o grubościach 045, 065, 085, 105. Wiadomo, że struny to rzecz bardzo indywidualna dla każdego basisty, ale miło, że zadbano, aby na początek były to już jakieś przyzwoite „druty“, których nie trzeba wcale od razu spisywać na straty. Ostatnim, ale nie najmniej ważnym dodatkiem jest miękki, ale sprawiający porządne wrażenie pokrowiec z rzepowym paskiem stabilizującym szyjkę oraz wystarczającą ilością kieszeni, by pomieścić wszystkie potrzebne drobiazgi, kable, nuty, itd.

Elektronika i brzmienie

Ibanez-EHB1000S

Para pasywnych przetworników Bartolini BH2 z obowiązkową regulacją głośności i balansu pomiędzy pickupami została uzupełniona aktywnym preampem Vari-mid III z 3-pasmową korekcją. Składają się na nią dwa podwójne (koncentryczne) potencjometry, z których pierwszy kontroluje pasma wysokie (górne pokrętło) i niskie (dolny pierścień) w zakresie do około 18 dB podbicia lub tłumienia (filtrami półkowymi ustalonymi odpowiednio na 20 kHz oraz 20 Hz); drugi wzmacnia lub redukuje pasmo środkowe w zakresie około 15 dB (górne pokrętło) filtrem dzwonkowym, którego szczyt może być skupiony w rejonie 80-100 Hz, 600-800 Hz lub ok. 8 kHz, a wyboru tych częstotliwości dokonujemy dolnym pierścieniem.

Ibanez-EHB1000S

Całość zasilana jest, jak już wspomnieliśmy, baterią 9 V, która jest od razu dołączona do instrumentu. Alternatywnie, układ korekcji możemy wyłączyć mini przełącznikiem, uzyskując układ w 100% pasywny jedynie z ogólną regulacją barwy tonu (górnym pokrętłem potencjometru odpowiedzialnego w trybie aktywnym za pasma wysokie).

Taka możliwość jest bardzo przydatna z kilku powodów: możemy dokonać wyboru, czy wolimy aktywne EQ czy układ w pełni pasywny; nie musimy się przejmować, że gdy nagle w środku próby lub co gorsza koncertu skończy się nam bateria, to zostaniemy permanentnie uciszeni; możemy wykorzystać tryb aktywny jak efekt EQ/boost załączany tylko w wybranych momentach lub utworach, zmieniający chwilowo brzmienie basu np. na partię solową czy mocniejszy refren.

Samo brzmienie przetworników Bartolini BH2 wydaje się lekko skompresowane, przez co nie ma problemu ze zbytnim wybijaniem się mocniejszych transjentów, a nuty wybrzmiewają równo, zapewniając dobre wypełnienie przestrzeni pomiędzy nimi. Różnica pomiędzy trybem aktywnym a pasywnym jest ledwo zauważalna – po odcięciu zasilania sygnał jest jedynie minimalnie słabszy, zyskując odrobinę więcej „oddechu“ jeśli chodzi o zakres dynamiki.

Ibanez-EHB1000S

Pod względem barwy zastosowane tu humbuckery są dość stonowane; nie okazują one zbyt wyrazistego charakteru w żadnym sprecyzowanym kierunku. Dzięki temu praktycznie dowolny klimat możemy im nadać sami wedle uznania i potrzeb – czy to za pomocą pokładowej korekcji, czy też wzmacniacza i ewentualnych efektów, w które wepniemy tę basówkę. 

Jeśli będzie to klasyczny Ampeg, to przy odrobinie kręcenia gałkami uzyskamy tradycyjny, ciepły i miękki sound, jakiego poszukują i pożądają fani stylu vintage. Jeśli natomiast użyjemy sprzętu bardziej nowoczesnego, EHB1000S stanie na wysokości zadania, siejąc zniszczenie w niskich rejestrach niczym międzygwiezdny krążownik.

Specyfikacja techniczna

Korpus

lipa amerykańska, komorowany

Szyjka

EBH 4, pięciowarstwowa:  3 x przypiekany klon / 2 x orzech, wzmacniana prętami grafitowymi

Podstrunnica

przypiekany klon wzorzysty typu pawie oko

Szerokość podstrunnicy

41 mm na siodełku, 64 mm na 24. progu

Grubość szyjki

19,5 mm na 1. progu, 21,5 mm na 12. progu

Radius

500 mm

Menzura

30“ (762 mm)

Progi

24 medium, stal nierdzewna

Markery pozycji

duże abalonowe kropki na podstrunnicy / małe fluorescencyjne kropki z boku podstrunnicy

Mostek

MR5HS

Rozstaw strun

19 mm z możliwością regulacji +/- 1,5 mm

Przetworniki

2 x Bartolini BH2, humbucker pasywny

Preamp

aktywny Vari-mid III z przełącznikiem active/passive

Regulacja

głośność, balans, treble (passive tone) + bass, mid + mid frequency

Gniazdo jack

Neutrik blokowane

Zaczepy do paska

Schaller S-Lock

Struny

D’Addario EXL165: 045/065/085/105

Kolor osprzętu

czarny

Kolor korpusu

PMM – Pink Gold Metallic Matte

SFM – Sea Foam Green Matte

Dodatki

komplet kluczy imbusowych

zdejmowana podpórka pod kciuk

bateria 9 V
miękki pokrowiec

Kraj pochodzenia

Indonezja

Podsumowanie

Ibanez-EHB1000S

Ibanez EHB1000S bardzo miło nas zaskoczył – i robił to na każdym kroku! Początkowy sceptycyzm wywołany bardzo niecodziennym wyglądem szybko przeistoczył się najpierw w zainteresowanie, a później w coraz większe uznanie dla odważnego, a jednocześnie przemyślanego pod każdym względem projektu i przede wszystkim dla jego doskonałej realizacji w najdrobniejszym szczególe, składającym się na znakomity całokształt.

Wszystko tutaj się zgadza: fantastyczna ergonomia, elastyczna brzmieniowo elektronika, która umie mruczeć, charczeć lub ryczeć jeśli tego potrzebujemy, niepozostawiające nic do życzenia wyposażenie oraz nietuzinkowy wygląd. Trzeba przyznać, że konstrukcje bezgłówkowe nie tylko mogą mieć swój urok, ale są też niezwykle praktyczne jeśli chodzi chociażby o swobodę poruszania się na scenie, nie mówiąc już o ciasnej sali prób czy domowym kąciku muzycznym.

Ibanez-EHB1000S-case
Miękki futerał w zestawie

Jeśli jednak krótka menzura to nie Wasza bajka, mamy dobrą wiadomość: w aktualnym katalogu Ibaneza jest też „normalna“ wersja EHB1000 (bez „S“) o pełnowymiarowej menzurze 34“ (864 mm). Z kolei tych z Was, do których mimo wszystko nie przemawia aż tak nowoczesny design, ale koncepcja krótszej menzury, wygodnej dla osób o mniejszych dłoniach i szczególnie przyjaznej dla nie-basistów, wydaje się atrakcyjna, ponownie odsyłamy do wspomnianego na początku testu modelu Ibanez SRMD200K, który potrafi dać równie dużo frajdy z gry.

Sugerowana cena: ok. 4400 PLN

Więcej szczegółów
Producent: https://www.ibanez.com
Dystrybutor: https://meinl.de/en/distribution

PRZEGLĄD RECENZJI
Wygląd
Brzmienie
Funkcjonalność
Cena/Jakość

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here