Nowy interfejs Universal Audio Apollo x4 był dla branży muzycznej sporym zaskoczeniem ale też brakującym ogniwem pomiędzy najpopularniejszym do tej pory desktopowym Twinem, a rackowymi rozwiązaniami jak x6 czy x8. Sprawdźmy zatem co ma nam do zaoferowania…

Pod koniec października bieżącego roku firma Universal Audio zaprezentowała światu dwa nowe biurkowe (desktopowe) interfejsy audio. Mowa o następcy jednego z najpopularniejszych modeli – Apollo Twin, którego zastąpi nowy Apollo TWIN X również oferowany w wersji DUO i QUAD pozwalając na przetwarzanie w czasie rzeczywistem odpowiednio dwóch lub czterech wtyczek UAD oraz testowanego przez nas modelu Apollo x4 wyposażony w QUAD Core.

O obu interfejsach audio pisaliśmy w naszej pierwszej publikacji na ich temat przy okazji premiery: https://uptone.pl/studio/sprzet-studio/nowosc-apollo-x4-oraz-apollo-twin-x-od-universal-audio

Symbol X towarzyszy tym urządzeniom od ponad roku kiedy to swoją premierę miała kolejna generacja rackowych interfejsów Universal Audio w postaci Apollo X. Był to kolejny, ważny skok technologiczny za którym kryją się jeszcze lepsze parametry dźwiękowe zarówno na poziomie konwersji A/D i D/A jak i preampów (przedwzmacniaczy mikrofonowych) a także szybkości pracy i przesyłu danych dzięki Thunderbolt 3. Przy tej okazji zapraszamy również do naszego testu interfejsu audio Apollo x8: https://uptone.pl/studio/sprzet-studio/test-universal-audio-apollo-x8-trening-czyni-mistrza

Wracając do naszego testowanego egzemplarza Apollo X4… Przez długi czas zastanawialiśmy się kiedy producent zaproponuje swoje najnowsze osiągnięcia technologiczne w najpopularniejszym Twinie. No i doczekaliśmy się! A żeby było mało to doczekaliśmy się również nowego modelu w postaci X4, który jak wskazuje cyfra w symbolu, oferuje cztery preampy mikrofonowe ale nadal jest rozwiązaniem biurkowym i dość mobilnym jak Twin, a jednocześnie mocno zbliżył się do testowanego przez nas wcześniej rackowego modelu Apollo X8, który posiada również 4 przedwzmacniacze.

Zapraszamy Was zatem do obszernego materiału video, który powstał przy współudziale Krisa Górskiego właściciela studia muzycznego AudioPlanet, świetnego realizatora, inżyniera dźwięku, a także kompozytora i producenta muzycznego, który przybliży Wam najnowszy model Apollo X4:

Budowa

Niektórzy nazwali już nowego X4 “Double Twinem” 🙂 Fakt ten absolutnie nie dziwi bo jest o połowę większy, posiada praktycznie dwa razy więcej wejść i wyjść ale zachowany jest w tej samej stylistyce i tym samym kształcie. Całość upakowana w solidne metalowe pudełko przy tym bardzo eleganckie w odcieniu nieco ciemniejszym niż Twin Mk2, a dokładnie tym samym co nowy Twin X czy Apollo X8.

Panel sterowania

Cały panel frontowy jest bardzo prosty i czytelny. Z oczywistych względów zmieniono nieco układ wskaźników w stosunku do Twina czy Twina X. Znajdziemy jednak tu wszystko co znane i potrzebne czyli duże, z płynną regulacją i świetnie wyczuwalne pod ręką pokrętło z podświetleniem LED dookoła, które ułatwia odczyt zapamiętanych ustawień w zależności od funkcji jaką pełni i wybranego parametru. Wybranie przycisku MONITOR (znajdującym się pod nim) służy do regulacji poziomu odsłuchu monitorów lub/i słuchawek. Wybierając przycisk PREAMP, tym samym pokrętłem regulujemy poziomy wejść na preampach. Warto dodać, że przełączanie się pomiędzy preampami czy odsłuchami następuję poprzez naciśnięcie przycisku PREAMP lub MONITOR, a następnie jego dalsze naciskanie pozwala przejść do żądanego kanału. Oczywiście mówimy o wyborze ustawień na samym urządzeniu, bo oczywiście wszystkimi parametrami możemy także sterować z poziomu dedykowanego oprogramowania Console ( nie mylić z Console 1 od Softube 😉 ), o którym kilka słów także później…

Idąc dalej… Mamy tu wyświetlacz, który pokazuje wybrane przez nas ustawienia oraz miernik z poziomami sygnału dla kanałów wejściowych oraz wyjściowych, a pod nimi dedykowane przyciski dokładnie te same co w Twinie.

Idąc od lewej przy wybranej opcji PREAMP mamy przyciski:

  • INPUT – służy do wyboru wejścia mikrofonowego lub liniowego
  • Przycisk filtra górnoprzepustowego (inaczej dolnozaporowego)
  • Przycisk zasilania phantom +48V
  • Przycisk PAD, który obniża poziom sygnału wejściowego o 20dB
  • Przycisk odwrócenia fazy (przydatne np podczas nagrywania werbla dwoma mikrofonowami, z czego jeden jest na górze a drugi na dole)
  • Przycisk LINK – służy do łączenia dwóch kanałów aby działały w stereo

Idąc od lewej przy wybranej opcji MONITOR mamy do dyspozycji przyciski: TALK (talkback), DIM, ALT, FCN, MONO, MUTE.

Panel frontowy

Tutaj widzimy pierwsze znaczące różnice w stosunku do Twin’a, do którego będziemy w tym teście jeszcze często wracać. Do dyspozycji otrzymujemy dwa gniazda instrumentalne Hi-Z z technologią UNISON, a nie jeden jak w przypadku Twina, oraz dwa wyjścia słuchawkowe, czyli także o jeden więcej.

Warto przy tej okazji pamiętać, że wejścia Hi-Z nie są wejściami oddzielnymi i podpinając odpowiednio do Hi-Z 1 lub Hi-Z 2 instrument jak gitara czy bas, automatycznie wyłączamy pierwsze i drugie wejście mikrofonowe na panelu tylnym. Czyli jeśli podepniemy na froncie jednocześnie bas i gitarę to do dyspozycji zostaną nam wolne dwa wejście MIC/LINE 3 i MIC/LINE 4

Panel tylny

Jak wspomnieliśmy wcześniej, symbol X4 oznacza, że mamy na pokładzie cztery preampy mikrofonowe wykorzystujące technologię UNISON. Są one w postaci combo XLR/Jack, a po podpięciu do nich kabla, na panelu frontowym wybieramy za pomocą przycisku INPUT czy chcemy korzystać z gniazda XLR czy JACK.

Dalej mamy wyjście na główny odsłuch MONITOR L/R oraz dodatkowe wyjścia LINE OUT 1/2 3/4. Dzięki nim robi się już z perspektywy realizatora czy producenta muzycznego bardzo ciekawie ponieważ możemy je wykorzystać w dwojaki sposób. Z jednej strony mamy możliwość odsłuchiwania materiał audio nie tylko z dwóch ale trzech różnych par monitorów studyjnych, a tak pracuje całkiem pokaźna ilość profesjonalnych studiów muzycznych. Z drugiej strony możemy wykorzystać dodatkowe LINE OUT jako odsłuch dla muzyków i podłączyć je np. do zewnętrznych wzmacniaczy słuchawkowych. W takiej konfiguracji korzystając z dwóch wejść słuchawkowych na froncie oraz dwóch par wyjść LINE OUT możemy stworzyć jednocześnie niezależne miksy odsłuchowe (oczywiście w programie Console) dla czterech muzyków, a to już całkiem zacny zespół, który możemy zarejestrować za pomocą tego profesjonalnego ale wciąż biurkowego interfejsu.

Idąc dalej mamy gniazdo na zasilacz zewnętrzny, a ten otrzymujemy w zestawie. Warto zwrócić uwagę, że jest on stosunkowo duży i ciężki co również świadczy o jakości zastosowanych w nim podzespołów. Zasilacze zewnętrzne są standardem w urządzeniach najwyższej klasy, a każdy z interfejsów od Universal Audio niewątpliwie do takich należy. Dlaczego zatem zasilacz zewnętrzny? Każdy zasilacz “sieje” wokół siebie polem elektromagnetycznym, a wyciągnięcie go na zewnątrz jest gwarancją, że nie wpłynie ono na komponenty elektryczne i elektroniczne wewnątrz samego interfejsu, odpowiedzialne za jakość  samego dźwięku.

Thunderbolt 3

To kolejny oczywisty krok i zmiana względem Twina MK2. W całej serii Apollo X w tym oczywiście nowym X4 jak i Twin X znajdziemy już wejścia Thunderbolt 3 wykorzystujące gniazdo USB-C. Warto dodać że o ile w przypadku rackowych modeli jak x6, x8 i x16 mamy ich po dwie sztuki, tak w x4 i Twin X po jednym, w związku z tym należy pamiętać, że interfejsu oczywiście możemy ze sobą łączyć jednak te muszą zawsze znaleźć się na końcu łańcucha. O tym wchodzącym powoli standardzie pisaliśmy także przy okazji testu interfejsu UA ARROW.

Zapraszamy do tej lektury zwłaszcza mniej wtajemniczonych aby zorientować się o co tu chodzi i nie pomylić np. zwykłego kabla USB-C z Thunderbolt 3. Posiadacze starszych komputerów z gniazdem Thunderbolt 2 mogą oczywiście spać spokojnie bo bez problemu połączymy go z nowym interfejsem za pomocą odpowiedniej przelotki z Thunderbolt 2 na 3 jak również możemy za pomocą takich przelotek łączyć interfejsy drugiej generacji z trzecią i działa to bez problemu.

Dalej mamy złącza optyczne OPTICAL IN i OUT, które mogą być SPDIF lub ADAT (przypomnijmy że w Twinie mamy tylko IN) i mogą obsłużyć do ośmiu kanałów cyfrowych co z jednej strony na wejściu pozwala nam podłączyć dodatkowy ośmiokanałowy przedwzmacniacz mikrofonowy, a na wyjściu podpiąć np. dodatkowe personalne miksery odsłuchowe czy zewnętrzny rejestrator wyposażony w wejście ADAT.

Na koniec włącznik zasilania i to by było na tyle jeśli chodzi o różnice fizyczne względem Twina.

Technologia i filozofia marki Universal Audio

Oczywiście wysokiej jakości preampy, konwertery, wszystkie wejścia i wyjścia to dopiero wstęp do świata interfejsów Apollo od Universal Audio. Teraz zaczyna się dopiero cała “zabawa” dzięki wbudowanym procesorom DSP UAD-2, technologii UNISON, olbrzymiej ofercie wtyczek UAD Powered Plug-Ins czy dedykowanemu potężnemu oprogramowaniu Console.

Jeśli chodzi o DSP to mamy ich w przypadku X4 cztery, w Twinie X dwa lub cztery, a w testowanym wcześniej x8 czy x8p lub x16 aż sześć. Służą one do obsługi właśnie wtyczek od UAD, które m.in. umożliwiają nam emulacje przedwzmacniaczy mikrofonowych czy wzmacniaczy gitarowych w czasie rzeczywistym z zerową latencją! Jest to naprawdę unikatowa technologia, którą powoli konkurencja dogania ale niestanowi jeszcze w tym momencie realnej alternatywy. Idąc dalej mamy już wcześniej wspominaną kilkukrotnie technologię UNISON.

W skrócie… W praktyce jest to technologia umożliwiająca adaptację parametrów fizycznych wejść MIC i HI-Z w Apollo, w zależności od zapiętej wtyczki. I tak na przykład, zapinając wirtualny preamp Neve 1073 w slocie Unison powodujemy, że mikrofon podpięty pod to wejście widzi takie same parametry fizyczne jak w przypadku hardware. Gitara podpięta pod HI-Z z aktywowaną emulacją Marshalla też widzi to wejście tak, jakby rzeczywiście był to prawdziwy piec, a nie emulacja! To prawdziwa rewolucja dająca ogromne możliwości w pracy.Żeby nie powielać ponownie tych samych informacji, które są identyczna dla każdego interfejsu od Universal Audio i jest niejako filozofią firmy odsyłamy Was do naszych wcześniejszych testów Apollo x8 i najmniejszego przedstawiciela Arrow. Znajdziecie tam wszystkie informacje na temat technologii UNISON, kilka przykładów zastosowania rozmaitych wtyczek, a także poznacie bliżej dedykowane oprogramowanie Console, które jest dopełnieniem całego ekosystemu i z jego poziomu możemy kontrolować cały interfejs.

Parametry

Nowe karty Apollo X w tym najnowszy Twin X i testowany przez nas X4 to oprócz różnic w ilości wejść/wyjść w funkcjonalnościach to przede wszystkim obiecywana przez producenta różnica w jakości dźwięku w stosunku do poprzedniej generacji, którą możemy potwierdzić wcześniejszym testem Apollo X8 i aktualnie testowanym Apollo X4.

Preampy brzmią jeszcze lepiej niż w poprzedniej generacji interfejsów Apollo. Mamy tu do czynienia z nowym rodzajem konwersji, która używa dwóch niezależnych kryształów z których jeden jest wykorzystywany do częstotliwości 44.1 kHz, 88.2 kHz i dalszych multiplikacji, a drugi kryształ zajmuje się częstotliwościami 48 kHz, 96 kHz, 192 kHz. Gwarantuje to zwiększenie dynamiki, która w przypadku X4 wynosi aż 127 dB i poprawione parametry techniczne przedwzmacniaczy. Mając do czynienie przez wiele lat z interfejsem apollo silver, i Apollo Twin Mk2, a także możliwości pracy na Apollo 8 możemy poczuć ogromną różnicę w najnowszej serii oznaczonej symbolem X. Czy to na poziomie transjentów, czy stabilności zegara różnica jest odczuwalna i na ucho można stwierdzić jak dużą różnicę stanowi przy konwersji i samych wzmacniaczach, a także przy wyjściu monitorowym, który jest dla Nas równie ważny bo to na jego podstawie podejmujemy najważniejsze decyzje podczas produkcji muzycznej.

Poczuj moc wirtualnych wtyczek i emulacji w zestawie!

Dostęp do setek różnego rodzaju najwyższej jakości i nagradzanych wtyczek czy emulacji, jest często jednym z głównych powodów dla których wielu realizatorów i producentów muzycznych decyduje się na wybór tych właśnie interfejsów. Oprócz uruchamiania ich w oprogramowaniu Console w czasie rzeczywistym, które dostępne jest zarówno na system MacOS jak i Windows, możemy z nich korzystać praktycznie w każdym popularnym programie DAW. Wyobraźcie sobie wierne kopie najpopularniejszych przedwzmacniaczy mikrofonowych w formie wirtualnej czy wzmacniacze gitarowe lub same mikrofony, których posiadanie łączyłoby się z olbrzymimi kosztami nie mówiąc już o tym, że niektórych egzemplarzy już nie można kupić tylko skrywane są w sejfach przez największe studia muzyczne lub prywatnych kolekcjonerów. Universal Audio otwiera Wam właśnie do nich drogę w postaci olbrzymiej biblioteki: https://www.uaudio.com/uad-plugins

Co najważniejsze, przy zakupie interfejsu od UA, w zależności od modelu na jaki się zdecydujecie na start możecie otrzymać całkiem pokaźny ich pakiet, który czasami jest warty tyle co sam interfejs! Taka jest właśnie polityka i strategia firmy, która się sprawdza.

W przypadku Apollo x4 w zestawie na start otrzymujemy Realtime Analog Classics Plus czyli zestaw świetnych wtyczek emulujących kiultowe urządzenia analogowe, w tym jedyny na świecie autentyczny Teletronix LA-2A, 1176LN, Pultec EQs oraz przedwzmacniacz lampowy UA 610-B Realtime. Do tego emulacje wzmacniaczy gitarowych i basowych, takich jak Marshall Plexi Super Lead 1959 czy Ampeg SVT-VR Classic Bass Amp.

Pakiet Realtime Analog Classics Plus zawiera:

  • UA 610-B Tube Preamp & EQ
  • Fairchild 670 Compressor (Legacy)
  • UA 1176LN Limiting Amplifier (Legacy)
  • UA 1176SE Limiting Amplifier (Legacy)
  • Pultec EQP-1A EQ (Legacy)
  • Marshall Plexi Classic Guitar Amp
  • Pultec Pro EQ (Legacy)
  • Teletronix LA-2A Leveling Amplifier (Legacy)
  • Raw Distortion
  • Ampeg SVT-VR Classic Bass Amp
  • Precision Channel Strip (Precision Mix Rack Collection)
  • Precision Reflection Engine (Precision Mix Rack Collection)
  • Precision Delay Mod (Precision Mix Rack Collection)
  • Precision Delay Mod L (Precision Mix Rack Collection)
  • Precision Enhancer Hz
  • RealVerb Pro Custom Room Modeler

Fakty mówią same za siebie. Interfejsy od Universal Audio wykorzystywane są w największych i najbardziej prestiżowych studiach nagraniowych na całym świecie. Dzięki nim powstało tysiące hitów i albumów, które wielokrotnie były nagradzane Grammy Awards.

Podsumowanie

Apollo X4 jest bez wątpienia brakującym ogniwem w ofercie interfejsów audio od Universal Audio. Problem z wyborem dla wielu potencjalnych użytkowników, dla których Twin był mobilny i atrakcyjny cenowo jednak z niewystarczającą ilością wejść/wyjść i preampów a np Apollo X8 zbyt drogi, niepraktyczny z racji rackowej konstrukcji i z możliwościami, z których nigdy nie skorzystają, właśnie został rozwiązany. Moim zdaniem nowy Apollo X4 ma szansę na popularność jak Twin, a może i większą. Najwyższej jakości przedwzmacniacze mikrofonowe z technologią Unison, świetna konwersja A/D i D/A, możliwość rozszerzeń za pomocą wejść i wyjść optycznych, Thunderbolt 3 i świat wtyczek w których zakochuje się każdy kto miał z nimi kontakt sprawia, że na twoim biurku może zawitać potężne i profesjonalne studio nagrań w najbardziej kompaktowej formie!

Czy Apollo X4 kierowany jest to konkretnej i wybranej grupy użytkowników? Absolutnie nie! Kluczowe rozwiązania flagowych, rackowych modeli Apollo X trafiły właśnie do testowanego X4 i Twin X, które dla jednych będą samodzielnymi i jedynymi interfejsami audio w mobilnych, mniejszych lub naszych domowych studiach muzycznych, a dla innych z kolei będą częścią rozbudowanych systemów, które spotykamy w potężnych i profesjonalnych studiach nagraniowych.

Universal Audio kolejny raz udowadnia także, że zaawansowane i profesjonalne urządzenia mogą być wciąż proste i intuicyjne w swojej obsłudze pozwalając skupić się muzykom i realizatorom na tym co najważniejsze, czyli na graniu i słuchaniu.

Więcej szczegółów
Producent: https://www.uaudio.com
Dystrybutor: https://audiostacja.pl

Najważniejsze cechy w skrócie…

  • Desktopowy interfejs audio 12 x 18 Thunderbolt 3 dla komputerów Mac i Windows z elitarną konwersją A/D i D/A odziedziczoną bezpośrednio z uznanych interfejsów rackowych Apollo X.
  • 4 przedwzmacniacze mikrofonowe Unison oferujące emulacje klasycznych przedwzmacniaczy lampowych i transformatorowych oraz wzmacniaczy gitarowych.
  • UAD-2 QUAD Core Processing do nagrywania przez vintage’owe kompresory, korektory, maszyny taśmowe, przedwzmacniacze mikrofonowe i wtyczki wzmacniaczy gitarowych z prawie zerową latencją.
  • 2 wejścia Hi-Z z funkcją Unison
  • 2 niezależne wyjścia słuchawkowe
  • Wbudowany mikrofon Talkback do komunikacji z muzykami
  • Funkcje zdalnego sterowania monitorem oraz elementy sterujące monitorami takie jak Mono, Mute, DIM i ALT.
  • Do 8 kanałów dodatkowego wejścia cyfrowego poprzez optyczne wejście ADAT/SPDIF
  • Optyczne wyjście ADAT/SPDIF do podłączenia dodatkowych urządzeń studyjnych
  • Zawiera pakiet wtyczek UAD „Realtime Analog Classics Plus”, w skład którego wchodzą: Teletronix LA-2A 1176, kompresor Fairchild 670, Pultec EQ, przedwzmacniacz lampowy UA 610-B i EQ i inne. Inne wtyczki UAD są sprzedawane oddzielnie.
  • Obsługuje wtyczki UAD Powered Plug-Ins poprzez VST, RTAS i AAX 64 we wszystkich głównych programach DAW.
  • Bezkompromisowa konstrukcja analogowa, doskonałe komponenty i najwyższa jakość wykonania.
  • Bezpłatne wsparcie techniczne – telefoniczne i internetowe – udzielane przez doświadczonych inżynierów dźwięku.
  • Sugerowana cena: ok. 7.800 PLN

Wymagania dotyczące systemu serii Apollo X

Ogólne:

  • Kabel Thunderbolt 3 (nie wchodzi w skład zestawu)
    połączenie z Internetem w celu pobrania oprogramowania i autoryzacji wtyczek UAD
  • Dostępna pamięć masowa o pojemności 6 gigabajtów
  • Zalecany procesor Quad Core i7 lub lepszy
  • Aby uzyskać dodatkowe informacje na temat kompatybilności, odwiedź help.uaudio.com

Mac:

  • Dostępny port Thunderbolt 1, 2 lub 3
  • Połączenia Thunderbolt 1 i 2 wymagają adaptera Apple Thunderbolt 3 do Thunderbolt 2 (nie jest dołączony).
  • MacOS 10.12 Sierra, 10.13 High Sierra lub 10.14 Mojave

PC:

  • Dostępny port Thunderbolt 3
  • Windows 10 (wydanie 64-bitowe)
PRZEGLĄD RECENZJI
Wykonanie/Wygląd
Funkcjonalność
Brzmienie
Cena/Jakość

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here