TEST: Universal Audio Apollo x8 – trening czyni mistrza!

2

Dziś mamy dla Was długo wyczekiwany test, najnowszego interfejsu Universal Audio Apollo x8! Jest to jeden z czterech zaprezentowanych niedawno modeli serii X, jednocześnie ten, który najprawdopodobniej będzie najczęściej wybieranym interfejsem z nowej linii!

Zapraszamy do obszernego video-testu, który powstał dzięki uprzejmości studia AudioPlanet i jego właściciela – Krisa Górskiego. Obszerny, 25-minutowy materiał został podzielony na kilka części:

  • 0:00 – Historia marki Universal Audio
  • 1:43 – Apollo X8 – wejścia/wyjścia
  • 4:57 – Panel przedni/sterowanie
  • 8:00 – Kluczowe parametry techniczne
  • 10:03 – Monitorowanie dźwięku surround
  • 11:00 – Przetwarzanie w czasie rzeczywistym: UAD HEXA Core
  • 11:30 – Technologia Unison
  • 13:27 -Dedykowane oprogramowanie: Apollo Console
  • 23:45 – Podsumowanie

Historia i rozwój firmy Universal Audio

Universal Audio to firma, która pierwotnie została założona przez właściciela studia Ocean Way, inżyniera i projektanta dźwięku – Billa Putnama, twórcę m.in. słynnego kompresora Universal Audio 1176. Jego synowie, Jim i Bill Jr., postanowili kontynuować jego spuściznę pod tą samą nazwą. Zaczęli od oferty reprodukcji legend takich jak: LA-2 czy 1178, oraz nowych projektów, łączących to co w analogu najlepsze z osiągnięciami współczesnej technologii: channel strip 6176 i wielokanałowy przedwzmacniacz mikrofonowy 4-710D, którego z resztą używam na codzień wraz z Apollo Silver.

Jim i Bill Putnam zapewne przeczuwali, że emulacje oryginalnego hardware’u będą przyszłością. Dlaczego? Ponieważ pozwala to na bezprecedensowo tani dostęp do najlepszych brzmień wraz z łatwością użytkowania i brakiem kosztów serwisowych. Zaczęli od 1176 i LA-2A w formacie Pro Tools TDM. Następnym krokiem było stworzenie własnej platformy DSP: karty PCI, która wykorzystywała układy graficzne do obsługi algorytmów DSP, zastąpionej 10 lat temu przez procesory SHARC DSP Analog Devices. UAD-2 było oferowane z łącznością PCI, FireWire, ExpressCard i USB, podczas gdy obecna oferta składa się głównie z urządzeń Thunderbolt.

Universal Audio Apollo

W 2012, Universal Audio zaprezentowało kartę dźwiękową Apollo, która od razu zyskała ogromną popularność, a od 5 lat jest codziennie używana także w moim studio. Był to znaczący skok z UAD-2. Karty te pozwoliły na używanie wysokiej klasy emulacji analogowych przy prawie zerowej latencji, która przypomnijmy, jest tym mniejsza im wyższa częstotliwość próbkowania. Z racji praktycznych ograniczeń najczęściej używaną jest 96kHz, choć przy 44.1 latencja i tak jest niezauważalna.

Początkowa gama składała się z modeli Apollo oraz Apollo 16. Ten pierwszy, wraz ze swoimi czterema pre-ampami w technologii UNISON, był bardziej przeznaczony do studiów producenckich/domowych, podczas gdy ten drugi, wyposażony w 16 wejść/wyjść liniowych na złączach DB25, znalazł miejsce w profesjonalnych studiach nagraniowych. System Apollo pozwala na łączenie interfejsów ze sobą po Thunderbolt. Pozwala to na rozszerzenie ilości wejść oraz, w przypadku Apollo Twin MKII, na bardzo łatwy dostęp do funkcji odsłuchu.

System umożliwia bardzo dużą ilość wejść/wyjść, ograniczoną jedynie możliwościami naszych DAW-ów. Na szczęście większość z nich będzie mogła skorzystać ze wszystkich na raz. Wyjątkiem jest Pro Tool Native, który jest ograniczony do 32 wyjść/wejść.

Dzięki I/O Matrix możemy bardzo łatwo zdecydować, które z naszych wejść/wyjść będą dostępne w jakiej kolejności. Jest to bardzo elastyczne rozwiązanie, umożliwiające na wiele konfiguracji I/O.

Z racji ich olbrzymich możliwości, producent szybko rozszerzył ofertę o kolejne modele. Po pierwszym Apollo Silver, który nadal (choć już nie na długo) stoi w moim studio, pojawiła się wersja MKII, do której dołączyły Apollo Twin, Twin MKII oraz Arrow.

Universal Audio Apollo X

Dzisiaj prezentujemy wam najnowszą gamę X, złożoną z Apollo X6, Apollo X8, Apollo X8p oraz Apollo X16. W przeciwieństwie do poprzednich wersji, każda z kart wyposażona została w 6 procesorów DSP, a różnice są głównie w konfiguracji I/O.

Nowa oferta HEXA Core z sześcioma procesorami DSP gwarantuje wzrost mocy o 50%, której jak wiadomo nigdy za wiele, zwłaszcza że z czasem nasza fascynacja świetnymi wtyczkami UAD rośnie i pragniemy posiadać ich więcej!

Aby pozostać w czołówce wyścigu ku coraz lepszym parametrom, Universal Audio wyposażyło nowe karty Apollo X znakomicie! Na wejściach mikrofonowych mamy 122dB dynamiki, a na liniowych 123dB. W modelu X16 jest to nawet 124dB. Wejścia Hi-Z oferują dynamikę 121dB. Wyjścia liniowe mają 127dB, podczas gdy dedykowane wyjście Monitor ma aż 129dB! Universal Audio wyposażyło nowe karty w zegar synchronizujący z podwójnym kryształem, który umożliwia osobne taktowanie częstotliwości 44.1 kHz oraz ich mnożników (88.2 kHz i 176.4 kHz) od częstotliwość 48 kHz ( 96kHz i 192kHz). Pozwolił też na uzyskanie jitter-u poniżej 10 pikosekund!

Odpowiadając na potrzeby najbardziej wymagających klientów, wprowadzono możliwość ustawienia poziomów na +24dBu oraz rozdzielono wejścia Mic i Line.

Nowością jest też nowa wersja konfiguracji odsłuchu, umożliwiająca kontrolowanie systemów surround aż do 7+1.

Aby to umożliwić, zrezygnowano z analogowego poziomu odsłuchu sterowanego cyfrowo, na rzecz całkowicie cyfrowej kontroli. Można by zwrócić tutaj uwagę, że taka konfiguracja może teoretycznie powodować problemy rozdzielczości przy niskim poziomie odsłuchu ale to by mogło mieć miejsce tylko w przypadku bardzo nisko ustawionego poziomu przy jednoczesnym wysokim poziomie wzmacniaczy monitów. W praktyce poziomy będą skalibrowane tak aby przy możliwie maksymalnie otwartym poziomie na Apollo, mieć odpowiednią głośność, skalibrowaną za pomocą ustawień na wzmacniaczach samych monitorów.

Wszystkie modele serii Apollo X są wyposażone w dwa złącza Thunderbolt 3, używające gniazd USB-C. Są one w pełni kompatybilne z komputerami używającymi gniazd Thunderbolt mini-Display port poprzez użycie odpowiedniej (niestety nie najtańszej) przelotki.

UA Apollo X8

W nasze ręce trafił model Apollo X8. Na froncie, nowy interfejs nie odbiega szczególnie od swojego poprzednika. Kolor obudowy został zmieniony na bardziej grafitowy w stosunku do wersji 8, a także zmniejszono powierzchnię wyświetlacza, ale na szczęście nie kosztem wskazań, a loga firmy 🙂 , które zostało przeniesione na lewą stronę panelu przedniego. Nadal jest to standardowy format rack 19″.

Większe zmiany widoczne są już na panelu tylnym. Został on wyposażony w: 4 (samodzielne) wejścia mikrofonowe, 8 wejść liniowych, 10 wyjść liniowych (w tym jedno dedykowane do monitorów), wyjście/wejście SPDIF oraz ADAT (S/MUX), które pozwala na kolejne 8 kanałów w obie strony, przy częstotliwości próbkowania do 96kHz. Powyżej mamy do dyspozycji 4 kanały. Apollo X8 może się synchronizować z innymi urządzeniami cyfrowymi za pomocą swoich połączeń WordClock In/Out.

Konstrukcja całego interfejsu stoi na najwyższym poziomie wykonania. Nie ma mowy o żadnym słabym punkcie przy tej klasy urządzeniu!

Rewolucyjna technologia UNISON i opóźnienie (latencja) praktycznie równe zeru!

To co decyduje o wyjątkowości interfejsów Apollo i jest jednym z najważniejszych elementów całego systemu to technologia UNISON. Szerzej o niej pisaliśmy w artykule: uptone.pl/studio/lifestyle-studio/audiostacja-wyjasnia-czym-jest-technologia-unison-i-do-czego-sluzy

W skrócie… Praktycznie jest to technologia umożliwiająca adaptację parametrów fizycznych wejść Mic i HI-Z Apollo, w zależności od zapiętej wtyczki. I tak na przykład, zapinając wirtualny preamp Neve 1073 w slocie Unison powodujemy, że mikrofon podpięty pod to wejście widzi takie same parametry fizyczne jak w przypadku hardware. Gitara podpięta pod HI-Z z aktywowaną emulacją Marshalla też widzi to wejście tak, jakby rzeczywiście był to prawdziwy piec, a nie emulacja! To prawdziwa rewolucja dająca ogromne możliwości w pracy. Można z łatwością wymieniać emulacje, porównać ich brzmienie i wybrać tę, która podoba nam się najbardziej. Oczywiście możemy też posłużyć się pre-ampami Apollo bez żadnej wtyczki, co nieraz robię, albowiem bardzo mi się ich brzmienie podoba, szczególnie przy mikrofonach wstęgowych.

Uwierzcie, że nie jest to żaden chwyt marketingowy! Poza wspomnianą wcześniej technologią UNISON, praktycznie zerowa latencja, nawet przy użyciu wtyczek w czasie rzeczywistym/nagrania, jest tym za co uwielbiam całą rodzine interfejsów Apollo! Aby jednak to było możliwe, wymagane jest użycie dedykowanego oprogramowania Console sterującego kartą (które szczegółowo omawiam w materiale video), z jednoczesnym wyłączeniem monitorowania sygnału poprzez DAW.

Przypomina to trochę stare czasy, kiedy część konsoli była używana do monitorowania, a część do odsłuchu nagranych ścieżek. Można by się nawet pokusić o stwierdzenie, że o to dokładnie chodzi producentowi, który oddaje w nasze ręce urządzenie do podróży w czasie. Za pomocą Console wybierzemy nasze wtyczki UNISON typu Neve 1073, API czy SSL. W kolejnych insertach (które będą mogły pracować w trybie MON lub REC) będziemy mogli zapiąć na przykład nasze ulubione kompresory i zakończyć emulacją klasycznego magnetofonu wielośladowego STUDER. Pamiętajmy także, że każdy z torów nieparzystych może być połączony ze swoim parzystym sąsiadem aby stworzyć jeden tor stereofoniczny.

Tu też będziemy mogli zdecydować jak będzie wyglądał odsłuch dla muzyków, efekty (poprzez użycie dwóch torów AUX do tego przeznaczonych) oraz TALKBACK – zintegrowanej funkcji do łatwej komunikacji w studiu. Możemy mieć maksymalnie aż 4 odsłuchy. Są one stereofoniczne i automatycznie Pre Fader. Umożliwia to stworzenie czterech niezależnych miksów odsłuchowych. W przypadku użycia mikserków typu Behringer Powerplay czy Aviom, możemy użyć wyjść ADAT lub LINE, aby w ten sposób umożliwić każdemu muzykowi indywidualne ustawienie swojego odsłuchu.

Jest tutaj pewne ograniczenie polegające na tym, że każde z wyjść może być przypisane albo do jednego z torów Apollo lub do jednego z CUE. Nie można wysłać do niego kilku źródeł na raz.

Kolejnym detalem jest to, że w momencie kiedy CUE jest użyty na torze stereo, traci on możliwość ustawiania panoramy, w przeciwieństwie do toru mono, gdzie mamy dodatkowe pokrętło PAN co pozwala na przykład wysłanie Stopy na kanał ADAT 1, a Werbla na kanał ADAT 2 za pomocą jednego CUE (np. 1) oraz odpowiednio ustawionego PAN na LEWO dla Stopy i PRAWO dla Werbla.

Mimo to, każdy interfejs Apollo w tym testowany Apollo X8 świetnie sprawdza się w sytuacjach nagrań live i daje nam ogromną satysfakcję z potężnego brzmienia oraz łatwości w użyciu, pomimo wielu ukrytych, zaawansowanych parametrów karty.

Każda z nowych kart serii X, tak jak i Apollo Twin MKII, ma wbudowany mikrofon, który możemy wysłać do jednej z szyn CUE.

Odsłuch na monitorach jest kontrolowany za pomocą dużego pokrętła oraz kilku przycisków, usytuowanych po jego prawej stronie. Wciskając pokrętło mamy funkcję MUTE. ALT umożliwia nam użycie drugiej pary monitorów, a FCN trzeciej.

Funkcje te aktywujemy przypisując wyjścia liniowe 1 do 4 jako dodatkowe odsłuchy. Za pomocą funkcji Trim możemy bardzo precyzyjnie ustawić poziomy odsłuchów i zapewnić sobie tym samym komfort pracy.

Podłączając do Apollo jego mniejszego brata Apollo Twin MKII, zyskujemy dodatkowo możliwość sterowania tymi funkcjami jak i dodatkową opcją MONO bezpośrednio z niego.
Nowa seria X umożliwia też nam po raz pierwszy odsłuch surround aż do 7.1. W tym wypadku kolejne wyjścia liniowe będą zajęte aby to umożliwić.

Parę słów o wskaźnikach poziomów.

Są one w dwóch miejscach, na samej karcie oraz w dedykowanym oprogramowaniu Console. W przypadku braku jakichkolwiek wtyczek w torze Console mamy pokazany rzeczywisty poziom w obu i jest on taki sam. W momencie kiedy zapniemy wtyczkę w standardowym slocie insert, wskaźniki Console pokazują poziom Pre lub Post-Fader, po wtyczkach. W takim przypadku, rzeczywisty przester na wejściu przed wtyczkami będzie niewidoczny. Jeżeli zostawimy REC/MON status na MON to dodatkowo poziom w Console będzie się różnił od tego nagranego. W momencie użycia wtyczki na UNISON sprawy się dodatkowo zmieniają. Poziom zostaje automatycznie obniżony aby umożliwić przesterowanie na poziomie wtyczki (preamp czy symulator gitary etc.) bez przesterowania fizycznego wejścia. To znaczy, że w takim przypadku używamy bardziej swoich uszu niż oczu, co wyjdzie nam na dobre 🙂

Olbrzymia oferta wtyczek w zestawie!

Oferta wtyczek jaką w tej chwili dysponuje Apollo jest olbrzymia. Znajdziemy tu największe klasyki takich marek jak SSL, NEVE, API czy Harrison wraz z nowymi, ultra zaawansowanymi rozwiązaniami typu Brainworx bx_digital V3 EQ czy Sonnox Oxford Dynamic EQ. Klasyczny Lexicon 480 czy EMT 250? Proszę bardzo! Jest to prawdziwa skarbnica sprzętu najwyższej klasy z ostatnich 60 lat istnienia naszego, suma sumarum całkiem młodego, przemysłu nagraniowego. Każda z kart dostarczona jest z zestawem wtyczek Realtime Analog Classics, a także pełną kolekcją wtyczek UAD Powered Plug-Ins – w tym m.in. klasycznych korektorów, kompresorów, pogło-sów, magnetofonów i torów sygnałowych. Więcej szczegółów na ich temat znajdziecie na stronie: www.uaudio.com/uad-plugins. Universal Audio oferuje ponadto okazjonalne promocje, gdzie przy zakupie nowej karty dostajemy parę kolejnych wtyczek. Możemy też włączyć 15-dniowe demo aby spokojnie ocenić czy dana emulacja nas interesuje czy nie. Jakkolwiek posiadanie wszystkich wtyczek może kusić, to z czasem dochodzi się do wniosku, że i tak nie używamy ich wszystkich. Choć pokusa jest wielka 🙂

Tych, którzy tak jak ja lubią taktylne podejście do naszej pracy mogę gorąco polecić produkt firmy Softube o nazwie Console 1 MKII. Obszerny test na jego temat publikowaliśmy w artykule: uptone.pl/studio/sprzet-studio/test-softube-console-1-mikser-nowej-generacji.

Jest to fizyczny kontroler, który oprócz kontrolowania emulacji konsolet tej firmy oraz parudziesięciu wtyczek UAD oferuje również kontrolę UAD Console. Jest to jak na razie jedyna opcja zewnętrznego sterowania oprogramowaniem Apollo. Czekamy również na MIDI control oraz MS decoder 🙂

Apollo oczywiście dysponuje mnóstwem dodatkowych funkcji, których nie sposób tutaj wszystkich opisać. Napewno warto zapoznać się szczegółowo z instrukcją obsługi i korzystać z pomocy na forach, gdzie odpowiadamy na wszelkie pytania.

Podsumowanie

Jeżeli fascynują cię legendarne płyty lat 50-tych, 60-tych etc., to Apollo umożliwi ci tę podróż w czasie, łącząc brzmienie klasyków z najnowocześniejszymi procesorami dźwięku dostępnymi w tej chwili na rynku. To rozwiązanie all-in-one, dające dostęp do brzmienia z najwyższej półki, dostępnego dotychczas tylko w dużych studiach, wraz z wszelki dobrodziejstwami współczesnej technologii cyfrowej, która w postaci firmy Universal Audio stoi na najwyższym poziomie. Jest to bardzo stabilna platforma oferująca brzmienie sprzętu wartego wielokrotność jej ceny.

Apollo x8 to potężny kombajn i bez wątpienia idealna propozycja dla muzyków, producentów czy realizatorów. Powinna znaleźć się praktycznie w każdym profesjonalnym studio nagraniowym. Używam Apollo Silver od 6 lat i mam w planach zakup Apollo X8p do mojej kolekcji, bo dobrych przetworników nigdy za wiele, a DSP do wtyczek tym bardziej!

Sugerowana cena interfejsu audio Apollo x8: 10899 ZŁ

Główne cechy Apollo x8:

  • Interfejs audio 18×24 na Thunderbolt 3 z wiodącą w tej klasie konwersją 24 bity/192 kHz (kompatybilny wstecz z Thunderbolt 1 i 2 w komputerach Mac).
  • Przetwarzanie w czasie rzeczywistym UAD HEXA Core do nagrywania przez wtyczki UAD z prawie zerową latencją, bez względu na wielkość bufora audio.
  • Nagrywanie przez 4 preampy mikrofonowe/liniowe – dające w pełni autentyczne symulacje preampów takich firm, jak m.in. Neve, API, Manley, SSL.
  • Kontroler monitorowania dźwięku przestrzennego – maksymalnie 7.1.
  • Zawiera pakiet wtyczek UAD “Realtime Analog Classics Plus” z m.in. UA 610-B Tube Preamp; Legacy Pultec EQ; LA-2A; 1176; Marshall Plexi Classic; Ampeg SVT-VR Clas-sic.
  • Pokładowe przetwarzanie UAD-2 HEXA Core dla dodatkowej mocy przy miksowaniu w takich programach DAW, jak m.in. Pro Tools, Logic, Cubase, Ableton.
  • Możliwość połączenia aż czterech interfejsów Apollo wyposażonych w Thunderbolt i ogółem do 6 urządzeń UAD.
  • Wybór pracy z sygnałem +24 dBu dla łatwej kompatybilności z profesjonalnymi konsoletami mikserskimi i magnetofonami.
  • Wygodna obsługa monitorowania z poziomu przedniego panelu, łącznie z takimi funkcjami jak Alt Speakers, Talkback oraz konfigurowalnymi Dim lub Mono.
  • Bezkompromisowa, analogowa konstrukcja UA, najlepsze podzespoły i wysoka jakość wykonania.

Więcej szczegółów:
Producent: https://www.uaudio.com
Dystrybutor: https://audiostacja.pl

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj