Tym razem testujemy dla was aktywne monitory KRK Classic 8 – jest to największy i najmocniejszy przedstawiciel serii Classic, będącej kontynuacją najpopularniejszej i najbardziej przystępnej cenowo linii monitorów studyjnych firmy KRK o nazwie Rokit.

W ofercie KRK Systems – bo tak brzmi pełna nazwa tej amerykańskiej firmy założonej w roku 1986  – możemy obecnie wyróżnić 4 serie monitorów studyjnych: flagowe V Series, bardziej przystępne cenowo Rokit i Classic, a także mobilne GoAux. 

Ponieważ mieliśmy już okazję testować dla was parę KRK Rokit 7 G4, jak i najnowszych KRK GoAux 3 i 4, z tym większą przyjemnością i ciekawością otworzyliśmy kolejną paczkę od firmy Audiotech, zawierającą tym razem dwie sztuki KRK Classic 8. Zapraszamy!

Na wstępie warto zaznaczyć, że obecny Classic 8 jest w istocie kontynuacją i odpowiednikiem wcześniejszego modelu Rokit 8 trzeciej generacji. Ponieważ seria Rokit, będąca swoistym bestsellerem KRK, w swojej czwartej generacji znacznie ewoluowała, wzbogacając się między innymi o wbudowany system DSP, znane i lubiane „Rokitki“ w swojej dotychczasowej formie zostały po prosu przemianowane na serię Classic.

Budowa i parametry 

KRK-Classic-8-uptone

Po wyciągnięciu z kartonów KRK Classic 8 od razu robią wrażenie za sprawą sporych rozmiarów, masywnie wyglądającej obudowy oraz niemałej wagi (prawie 12 kg). Dzięki odpowiedniej masie monitory zabezpieczono przed wpadaniem w niepożądane rezonanse, a podklejona od spodu warstwa miękkiej pianki dodatkowo amortyzuje trochę wibracje oraz wspomaga stabilne osadzenie monitorów na podłożu.

Kolumny wykonano z płyty MDF o grubości 15 mm, pokrytej czarną, winylową okleiną, a fronty o charakterystycznych, jednocześnie ściętych i zaokrąglonych profilach – z tworzywa sztucznego zwanego polistyrenem. Całość wygląda bardzo solidnie, a nawet nieco nowocześnie czy wręcz „sportowo“.

KRK-Classic-8

Osadzono w nich 2 przetworniki: 1-calowy tweeter z tekstylną kopułką oraz 8-calowy woofer średnio-niskotonowy z membraną aramidową w kolorze żółtym, będącym znakiem rozpoznawczym wszystkich monitorów KRK. Są one napędzane wbudowaną końcówką mocy w klasie A-B, w technologii bi-amp, co oznacza, że każdy głośnik jest zasilany oddzielnym wzmacniaczem; na tweeter przypada 25 W, na woofer 75 W, czyli łącznie 100 W mocy.

Pasmo przenoszenia KRK Classic 8 wynosi od 42,5 Hz do 28 kHz z tolerancją +/- 3 dB, natomiast całkowity zakres częstotliwości, w jakich operują te monitory, to od 35 Hz do 35 kHz (z tym, że wartości te są osiągane już na poziomie -10 dB). 

Port bass reflex umieszczono z przodu, dzięki czemu monitory można ustawić nawet stosunkowo blisko ściany (dużo bliżej niż byłoby to możliwe z otworami z tyłu obudowy), a ewentualną nadwyżkę niskich częstotliwości możemy zniwelować odpowiednią korekcją.

KRK-Classic-8-uptone

Na panelu tylnym oprócz gniazda przewodu sieciowego (w komplecie) i włącznika zasilania znajdziemy zestaw analogowych wejść audio: symetryczne XLR i TRS oraz niesymetryczne RCA, co umożliwia użytkownikom podłączenie różnych źródeł dźwięku i włączenie Classic 8 do różnych systemów – w tym stereo i surround, co oznacza, że ​​można go używać w różnych konfiguracjach.

Ostatnim elementem na tylnej ściance KRK Classic 8 jest korekcja tonów niskich (od -2 do +2 dB) i wysokich (od -2 do +1 dB) oraz poziomu głośności (od -30 do +6 dB). Dzięki temu łatwo dostosujemy brzmienie monitorów do naszego pomieszczenia oraz indywidualnych potrzeb i preferencji.

Brzmienie

KRK-Classic-8-uptone

Pierwszym, co można powiedzieć o Classic 8, to że potrafią być naprawdę głośne. Moc 100 W na stronę i maksymalny SPL rzędu średnio 103 dB i 106 dB w szczycie to nie przelewki dla monitorów bliskiego/średniego pola, szczególnie jeśli pomieszczenie odsłuchowe nie jest zbyt duże.

Kolejną rzeczą, która zwraca uwagę jest zakres dołu i jego głębia… która w pewnych okolicznościach może być nawet problematyczna i wymagać okiełznania (patrz wspomniana korekcja), ale w niektórych sytuacjach będzie zapewne dużym atutem Classic 8.

Góra pasma jest krystalicznie przejrzysta, gładka i połyskliwa, wyraźnie eksponując wszelkie przerysowania będące rezultatem błędów w miksie czy zniekształceń fazowych analizowanego materiału dźwiękowego (a także np. zbyt głośne oddechy czy mlaśnięcia wokalistów…).

Przy tak dobrze reprezentowanych obu krańcach spektrum, w średnicy mamy zauważalne wcięcie, co jest w pewnym sensie kolejnym – obok żółtych membran – znakiem rozpoznawczym monitorów KRK. Można to lubić bądź nie, ale trzeba przyznać, że całość brzmienia sprawia przy tym wrażenie otwartego i głębokiego, bez narzucającej się nosowości.

Podsumowanie

KRK-Classic-8-uptone

Przez lata monitory KRK Rokit uważane były za jedną z najlepszych propozycji na początek, oferujących bardzo korzystny stosunek jakości do ceny – i w zasadzie do dziś nic się tutaj nie zmieniło… może za wyjątkiem samej nazwy. 

Zarówno wizualny design, jak i profil brzmieniowy KRK Classic (do niedawna znanych jeszcze jako KRK Rokit 3 Gen) ma tyluż sympatyków, co krytyków, ale nadal jest jednym z najczęstszych wyborów w segmencie tzw. „entry level“. 

Lubiane tak samo przez realizatorów nagrań, producentów, muzyków, jak i DJ-ów monitory KRK mają swój niepowtarzalny charakter, a testowany przez nas model Classic 8 jest jego kwintesencją i najbardziej donośną emanacją. KRK Classic 8 to przede wszystkim monitory duże i głośne – jeśli takich właśnie szukasz i masz wystarczająco dużo miejsca w swojej muzycznej pracowni, śmiało rozważ zakup tego modelu. 

Niezależnie od tego, czy zajmujesz się nagrywaniem, miksem i masteringiem, czy produkcją muzyczną (lub wszystkim po trochu), albo po prostu potrzebujesz wszechstronnego, prostego w obsłudze i skutecznego systemu głośnikowego, dysponującego dużą mocą i głębokim pasmem przenoszenia z wysoką szczegółowością dźwięku, Classic 8 może okazać się dobrym wyborem.

Jeśli jednak rozmiary i moc Classic 8 wydają Ci się nieco za duże, ale wciąż chcesz skosztować brzmienia KRK w przystępnym cenowo wydaniu, to w serii Classic znajdziesz także mniejsze modele opatrzone symbolami 5 i 7. Sprawdź też koniecznie nasze testy modeli KRK Rokit 7 G4 i KRK GoAux 3 i 4, bo może to właśnie wśród nich znajdziesz idealne monitory dla siebie!

KRK-Classic_Series

SPECYFIKACJA TECHNICZNA:

  • Konfiguracja: 2-drożna
  • Typ systemu: Aktywny monitor studyjny
  • Przetwornik niskich częstotliwości: 8″ Głośnik niskotonowy z aramidu szklanego
  • Przetwornik wysokich częstotliwości: 1″ Tekstylny głośnik wysokotonowy z miękką kopułką
  • Charakterystyka częstotliwościowa (+/- 3 dB): 42,5 Hz – 28 kHz
  • Zakres częstotliwości (-10 dB): 35 Hz – 35 kHz
  • Częstotliwość podziału zwrotnicy: 2,0 kHz
  • Średnia szerokość promieniowania dźwięku (poziomo): 144 stopni (900 Hz – 9 kHz)
  • Średnia szerokość promieniowania dźwięku (pionowa): 120 stopni (900 Hz – 9 kHz)
  • Maks. szczytowa wartość SPL (z limiterem): 106 dB
  • Maks. średni SPL (z limiterem): 103 dB
  • Maks. obliczony SPL: 106 dB
  • Wzmacniacze: Klasa A-B
  • Moc wyjściowa dla wysokich częstotliwości: 25 W
  • Moc wyjściowa dla niskich częstotliwości: 75 W
  • Zniekształcenia wzmacniacza (THD+N): < 0,1% THD+N 20 Hz – 20 kHz (-3 dB Max Power)
  • Impedancja wejściowa (Ohm): 10 KΩ zbalansowana / 7 KΩ niezbalansowana
  • Czułość wejściowa: 2 dBu zbalansowane / -15 dBV niezbalansowane
  • SNR (stosunek sygnał/szum): > 100 dB
  • Elementy sterujące: Głośność systemu od -30 dB do +6 dB
  • Regulacja poziomu LF: (-2 dB, -1 dB, FLAT, +2 dB) Poniżej 200 Hz
  • Regulacja poziomu HF: (-2 dB, -1 dB, FLAT, +1 dB) Powyżej 2,0 kHz
  • Wskaźniki: Power
  • Złącza wejściowe: RCA, symetryczne 1/4″ TRS, symetryczne XLR
  • Bezpiecznik: 120 VAC (T2AL, 250 V) 240 VAC (T1AL, 250 V)
  • Pobór mocy w stanie bezczynności (wyciszenie): 10 W
  • Pobór mocy w stanie bezczynności (czuwania): < 0,5 W
  • Maksymalny pobór: 184 W
  • Konstrukcja obudowy: 15 mm MDF / High Impact Polystyrene
  • Wykończenie: czarna folia winylowa
  • Wyposażenie: Piankowe podkładki izolacyjne, kabel zasilający
  • Wymiary (wys. x szer. x głęb.): 315 mm x 275 mm x 396 mm
  • Waga: 11,16 kg

Cena: ok. 1800 PLN za parę

Więcej szczegółów
Producent: https://www.krkmusic.com
Dystrybutor: https://audiotechpro.pl

PRZEGLĄD RECENZJI
Wygląd
Brzmienie
Cena / Jakość
Poprzedni artykułLegendarne efekty Morley w Audiostacji!
Następny artykułPrzedwzmacniacz mikrofonowy Focusrite Clarett+ OctoPre [TEST & VIDEO]
uptone.pl
uptone.pl to codzienna porcja informacji z branży muzycznej. Nowinki sprzętowe, muzyczne, koncerty, warsztaty, testy, wydarzenia...
krk-classic-8-duze-monitory-za-nieduze-pieniadze-recenzjaZarówno wizualny design, jak i profil brzmieniowy KRK Classic (do niedawna znanych jeszcze jako KRK Rokit 3 Gen) ma tyluż sympatyków, co krytyków, ale nadal jest jednym z najczęstszych wyborów w segmencie tzw. „entry level“.  Lubiane tak samo przez realizatorów nagrań, producentów, muzyków, jak i DJ-ów monitory KRK mają swój niepowtarzalny charakter, a testowany przez nas model Classic 8 jest jego kwintesencją i najbardziej donośną emanacją. KRK Classic 8 to przede wszystkim monitory duże i głośne - jeśli takich właśnie szukasz i masz wystarczająco dużo miejsca w swojej muzycznej pracowni, śmiało rozważ zakup tego modelu.  Niezależnie od tego, czy zajmujesz się nagrywaniem, miksem i masteringiem, czy produkcją muzyczną (lub wszystkim po trochu), albo po prostu potrzebujesz wszechstronnego, prostego w obsłudze i skutecznego systemu głośnikowego, dysponującego dużą mocą i głębokim pasmem przenoszenia z wysoką szczegółowością dźwięku, Classic 8 może okazać się dobrym wyborem.