Tym razem testujemy dla was aktywne monitory KRK Classic 8 – jest to największy i najmocniejszy przedstawiciel serii Classic, będącej kontynuacją najpopularniejszej i najbardziej przystępnej cenowo linii monitorów studyjnych firmy KRK o nazwie Rokit.
W ofercie KRK Systems – bo tak brzmi pełna nazwa tej amerykańskiej firmy założonej w roku 1986 – możemy obecnie wyróżnić 4 serie monitorów studyjnych: flagowe V Series, bardziej przystępne cenowo Rokit i Classic, a także mobilne GoAux.
Ponieważ mieliśmy już okazję testować dla was parę KRK Rokit 7 G4, jak i najnowszych KRK GoAux 3 i 4, z tym większą przyjemnością i ciekawością otworzyliśmy kolejną paczkę od firmy Audiotech, zawierającą tym razem dwie sztuki KRK Classic 8. Zapraszamy!
Na wstępie warto zaznaczyć, że obecny Classic 8 jest w istocie kontynuacją i odpowiednikiem wcześniejszego modelu Rokit 8 trzeciej generacji. Ponieważ seria Rokit, będąca swoistym bestsellerem KRK, w swojej czwartej generacji znacznie ewoluowała, wzbogacając się między innymi o wbudowany system DSP, znane i lubiane „Rokitki“ w swojej dotychczasowej formie zostały po prosu przemianowane na serię Classic.
Budowa i parametry
Po wyciągnięciu z kartonów KRK Classic 8 od razu robią wrażenie za sprawą sporych rozmiarów, masywnie wyglądającej obudowy oraz niemałej wagi (prawie 12 kg). Dzięki odpowiedniej masie monitory zabezpieczono przed wpadaniem w niepożądane rezonanse, a podklejona od spodu warstwa miękkiej pianki dodatkowo amortyzuje trochę wibracje oraz wspomaga stabilne osadzenie monitorów na podłożu.
Kolumny wykonano z płyty MDF o grubości 15 mm, pokrytej czarną, winylową okleiną, a fronty o charakterystycznych, jednocześnie ściętych i zaokrąglonych profilach – z tworzywa sztucznego zwanego polistyrenem. Całość wygląda bardzo solidnie, a nawet nieco nowocześnie czy wręcz „sportowo“.
Osadzono w nich 2 przetworniki: 1-calowy tweeter z tekstylną kopułką oraz 8-calowy woofer średnio-niskotonowy z membraną aramidową w kolorze żółtym, będącym znakiem rozpoznawczym wszystkich monitorów KRK. Są one napędzane wbudowaną końcówką mocy w klasie A-B, w technologii bi-amp, co oznacza, że każdy głośnik jest zasilany oddzielnym wzmacniaczem; na tweeter przypada 25 W, na woofer 75 W, czyli łącznie 100 W mocy.
Pasmo przenoszenia KRK Classic 8 wynosi od 42,5 Hz do 28 kHz z tolerancją +/- 3 dB, natomiast całkowity zakres częstotliwości, w jakich operują te monitory, to od 35 Hz do 35 kHz (z tym, że wartości te są osiągane już na poziomie -10 dB).
Port bass reflex umieszczono z przodu, dzięki czemu monitory można ustawić nawet stosunkowo blisko ściany (dużo bliżej niż byłoby to możliwe z otworami z tyłu obudowy), a ewentualną nadwyżkę niskich częstotliwości możemy zniwelować odpowiednią korekcją.
Na panelu tylnym oprócz gniazda przewodu sieciowego (w komplecie) i włącznika zasilania znajdziemy zestaw analogowych wejść audio: symetryczne XLR i TRS oraz niesymetryczne RCA, co umożliwia użytkownikom podłączenie różnych źródeł dźwięku i włączenie Classic 8 do różnych systemów – w tym stereo i surround, co oznacza, że można go używać w różnych konfiguracjach.
Ostatnim elementem na tylnej ściance KRK Classic 8 jest korekcja tonów niskich (od -2 do +2 dB) i wysokich (od -2 do +1 dB) oraz poziomu głośności (od -30 do +6 dB). Dzięki temu łatwo dostosujemy brzmienie monitorów do naszego pomieszczenia oraz indywidualnych potrzeb i preferencji.
Brzmienie
Pierwszym, co można powiedzieć o Classic 8, to że potrafią być naprawdę głośne. Moc 100 W na stronę i maksymalny SPL rzędu średnio 103 dB i 106 dB w szczycie to nie przelewki dla monitorów bliskiego/średniego pola, szczególnie jeśli pomieszczenie odsłuchowe nie jest zbyt duże.
Kolejną rzeczą, która zwraca uwagę jest zakres dołu i jego głębia… która w pewnych okolicznościach może być nawet problematyczna i wymagać okiełznania (patrz wspomniana korekcja), ale w niektórych sytuacjach będzie zapewne dużym atutem Classic 8.
Góra pasma jest krystalicznie przejrzysta, gładka i połyskliwa, wyraźnie eksponując wszelkie przerysowania będące rezultatem błędów w miksie czy zniekształceń fazowych analizowanego materiału dźwiękowego (a także np. zbyt głośne oddechy czy mlaśnięcia wokalistów…).
Przy tak dobrze reprezentowanych obu krańcach spektrum, w średnicy mamy zauważalne wcięcie, co jest w pewnym sensie kolejnym – obok żółtych membran – znakiem rozpoznawczym monitorów KRK. Można to lubić bądź nie, ale trzeba przyznać, że całość brzmienia sprawia przy tym wrażenie otwartego i głębokiego, bez narzucającej się nosowości.
Podsumowanie
Przez lata monitory KRK Rokit uważane były za jedną z najlepszych propozycji na początek, oferujących bardzo korzystny stosunek jakości do ceny – i w zasadzie do dziś nic się tutaj nie zmieniło… może za wyjątkiem samej nazwy.
Zarówno wizualny design, jak i profil brzmieniowy KRK Classic (do niedawna znanych jeszcze jako KRK Rokit 3 Gen) ma tyluż sympatyków, co krytyków, ale nadal jest jednym z najczęstszych wyborów w segmencie tzw. „entry level“.
Lubiane tak samo przez realizatorów nagrań, producentów, muzyków, jak i DJ-ów monitory KRK mają swój niepowtarzalny charakter, a testowany przez nas model Classic 8 jest jego kwintesencją i najbardziej donośną emanacją. KRK Classic 8 to przede wszystkim monitory duże i głośne – jeśli takich właśnie szukasz i masz wystarczająco dużo miejsca w swojej muzycznej pracowni, śmiało rozważ zakup tego modelu.
Niezależnie od tego, czy zajmujesz się nagrywaniem, miksem i masteringiem, czy produkcją muzyczną (lub wszystkim po trochu), albo po prostu potrzebujesz wszechstronnego, prostego w obsłudze i skutecznego systemu głośnikowego, dysponującego dużą mocą i głębokim pasmem przenoszenia z wysoką szczegółowością dźwięku, Classic 8 może okazać się dobrym wyborem.
Jeśli jednak rozmiary i moc Classic 8 wydają Ci się nieco za duże, ale wciąż chcesz skosztować brzmienia KRK w przystępnym cenowo wydaniu, to w serii Classic znajdziesz także mniejsze modele opatrzone symbolami 5 i 7. Sprawdź też koniecznie nasze testy modeli KRK Rokit 7 G4 i KRK GoAux 3 i 4, bo może to właśnie wśród nich znajdziesz idealne monitory dla siebie!
SPECYFIKACJA TECHNICZNA:
- Konfiguracja: 2-drożna
- Typ systemu: Aktywny monitor studyjny
- Przetwornik niskich częstotliwości: 8″ Głośnik niskotonowy z aramidu szklanego
- Przetwornik wysokich częstotliwości: 1″ Tekstylny głośnik wysokotonowy z miękką kopułką
- Charakterystyka częstotliwościowa (+/- 3 dB): 42,5 Hz – 28 kHz
- Zakres częstotliwości (-10 dB): 35 Hz – 35 kHz
- Częstotliwość podziału zwrotnicy: 2,0 kHz
- Średnia szerokość promieniowania dźwięku (poziomo): 144 stopni (900 Hz – 9 kHz)
- Średnia szerokość promieniowania dźwięku (pionowa): 120 stopni (900 Hz – 9 kHz)
- Maks. szczytowa wartość SPL (z limiterem): 106 dB
- Maks. średni SPL (z limiterem): 103 dB
- Maks. obliczony SPL: 106 dB
- Wzmacniacze: Klasa A-B
- Moc wyjściowa dla wysokich częstotliwości: 25 W
- Moc wyjściowa dla niskich częstotliwości: 75 W
- Zniekształcenia wzmacniacza (THD+N): < 0,1% THD+N 20 Hz – 20 kHz (-3 dB Max Power)
- Impedancja wejściowa (Ohm): 10 KΩ zbalansowana / 7 KΩ niezbalansowana
- Czułość wejściowa: 2 dBu zbalansowane / -15 dBV niezbalansowane
- SNR (stosunek sygnał/szum): > 100 dB
- Elementy sterujące: Głośność systemu od -30 dB do +6 dB
- Regulacja poziomu LF: (-2 dB, -1 dB, FLAT, +2 dB) Poniżej 200 Hz
- Regulacja poziomu HF: (-2 dB, -1 dB, FLAT, +1 dB) Powyżej 2,0 kHz
- Wskaźniki: Power
- Złącza wejściowe: RCA, symetryczne 1/4″ TRS, symetryczne XLR
- Bezpiecznik: 120 VAC (T2AL, 250 V) 240 VAC (T1AL, 250 V)
- Pobór mocy w stanie bezczynności (wyciszenie): 10 W
- Pobór mocy w stanie bezczynności (czuwania): < 0,5 W
- Maksymalny pobór: 184 W
- Konstrukcja obudowy: 15 mm MDF / High Impact Polystyrene
- Wykończenie: czarna folia winylowa
- Wyposażenie: Piankowe podkładki izolacyjne, kabel zasilający
- Wymiary (wys. x szer. x głęb.): 315 mm x 275 mm x 396 mm
- Waga: 11,16 kg
Cena: ok. 1800 PLN za parę
Więcej szczegółów
Producent: https://www.krkmusic.com
Dystrybutor: https://audiotechpro.pl