SPL i THD mikrofonu – co to takiego?

0
Max-SPL

Niektóre terminy pojawiające się w specyfikacjach technicznych mikrofonów bywają mniej zrozumiałe dla ich użytkowników, powodując wątpliwości czy wręcz dezorientację. Spieszymy więc z pomocą!

Po lekturze naszych dotychczasowych artykułów poradnikowych na temat mikrofonów wiecie już z pewnością, jak działa mikrofon dynamiczny i co ma wspólnego z mikrofonem wstęgowym, jak wygląda budowa i charakterystyka mikrofonów pojemnościowych i  czym różnią się one od mikrofonów elektretowych. 

Niedawno omówiliśmy też zagadnienie charakterystyki kierunkowej oraz praktyczne zastosowanie mikrofonu o zmiennej kierunkowości. Kolejnym tematem, który warto poruszyć są pojawiające się w specyfikacjach mikrofonów parametry takie jak „max SPL“ oraz „THD“. Dla ułatwienia od razu zaznaczmy, że nie są to nazwy partii politycznych ani związków chemicznych…

„Max SPL“ (czyli Maximum Sound Pressure Level) oznacza maksymalny poziom ciśnienia akustycznego – a więc, mówiąc potocznie, „głośności“ – jakiemu poddany może być układ mikrofonu, aby nie powodować przy tym zniekształceń sygnału, ani ryzyka fizycznego uszkodzenia. Wartość ta wyrażana jest w decybelach (dB).

Znajomość maksymalnej wysokości „bezpiecznego“ ciśnienia akustycznego w specyfikacji mikrofonu jest istotna przy doborze mikrofonów do szczególnie głośnych źródeł, takich jak wzmacniacze gitarowe czy zestawy perkusyjne (zwłaszcza w wyjątkowo „hałaśliwej“ muzyce, jak rock czy metal).

Max SPL waves
Przykład: Neumann TLM 103 przechwytuje tamburyn bez zniekształceń, mikrofon no-name (poniżej) przycina dolne połówki przebiegów.

Z pomocą często przychodzi tutaj funkcja obniżenia wysokości sygnału (tzw. pad) o z góry ustaloną wartość (np. -6 db, -10 dB czy -20 dB), którą dysponują niektóre mikrofony.

Jednym z wyznaczników do określenia wartości max SPL mikrofonu, często podawanym w jednej linijce jako jego uzupełnienie, jest inny trzyliterowy parametr, a mianowicie THD. Jest to to skrót od Total Harmonic Distortion, co można przetłumaczyć jako całkowite zniekształcenia harmoniczne powstałe w wyniku poddania mikrofonu danemu poziomowi ciśnienia akustycznego. Są one wyrażane w procentach. 

THD_total_harmonic_distortion

Przykładowo: „max SPL 140 dB (1% THD @ 1 kHz)“ oznacza, że przy maksymalnym poziomie ciśnienia akustycznego o wysokości 140 dB całkowite zniekształcenia harmoniczne wynoszą 1% całego sygnału wyjściowego mikrofonu, a wartość ta została zmierzona zwyczajowo dla sygnału referencyjnego o częstotliwości 1 kHz.

Całe zagadnienie w bardzo obrazowy i przystępny sposób wyjaśniają także prezenterzy firmy Lewitt:

Inne ciekawe opracowanie i konkretny przykład znajdziecie w poradniku przygotowanym przez markę Neumann: https://www.neumann.com/homestudio/en/what-does-maximum-sound-pressure-level-max-spl-mean

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here