Interfejs audio pozwalający na łatwe podłączenie telefonu komórkowego w celu streamingu na żywo? Tego jeszcze nie było, a zapowiada się całkiem ciekawie… Sprawdźmy, co ma do zaoferowania jeden z najnowszych interfejsów marki iCON Pro Audio!
Od kilku lat firma iCON, kojarzona wcześniej głównie z kontrolerami miksu i klawiaturami MIDI, konsekwentnie rozszerza ofertę o innego typu urządzenia do pracy z dźwiękiem: słuchawki i monitory studyjne, mikrofony i preampy, a nawet interfejsy audio. Wśród tych ostatnich pojawiło się niedawno kilka modeli posiadających unikalną na rynku cechę w postaci obustronnej łączności z urządzeniami mobilnymi. Jednym z nich jest właśnie prezentowany Duo22 Live, który udostępniła nam do testów firma Sound Service.
Budowa i funkcje
Zacznijmy od tego, że interfejs ten zbudowany jest zaskakująco solidnie – to, co na zdjęciach wydawało się czarnym plastikiem, okazało się być solidną warstwą aluminium! W dodatku w pudełku owinięty był dodatkową osłonką z grubej folii, aby uniknąć zarysowań w transporcie. Ponadto gałki potencjometrów również wykonano z metalu, co świadczyć może o wytrzymałości nawet przy dość intensywnym użytkowaniu. Od spodu podklejono gumowe nóżki zwiększające przyczepność obudowy do podłoża – kolejny plus.
Pod względem głównych funkcji iCON Duo22 Live nie różni się specjalnie od większości konkurencji. Mamy tu wejście mikrofonowo-liniowe XLR/jack (z przodu) oraz instrumentalne jack 1/4“ (z tyłu) przystosowane do bezpośredniego podłączania np. gitar elektrycznych, basowych czy elektroakustycznych. Dla wejścia mikrofonowego zapewniono zasilanie Phantom +48V, załączane przyciskiem z przedniego panelu. Szkoda tylko, że nie dodano żadnej lampki sygnalizującej jego aktywację – samo wciśnięcie przycisku nie jest bardzo widoczne.
Wzmocnienie wejścia mikrofonowego (kanał 1) oraz instrumentalnego (kanał 2) regulowane jest potencjometrami na przedniej ściance obudowy. Z przodu znajdziemy też wyjście słuchawkowe z regulacją głośności, a z tyłu dwa osobne wyjścia monitorowe (TS, niesymetryczne) dla kanału lewego i prawego, których poziom regulowany jest potencjometrem Master na górze obudowy. Zaraz pod nim znajduje się podświetlany przycisk „Monitor“ odpowiadający za funkcję „direct monitoring“ czyli całkowicie bezlatencyjny odsłuch surowego sygnału wejściowego.
Z tyłu obudowy znajdziemy aż trzy różne porty USB. Największe z nich złącze typu B służy do połączenia interfejsu z komputerem Mac lub Windows, albo z tabletem czy smartfonem (z użyciem odpowiedniej przejściówki na złącze USB typu A) celem nagrywania oraz odtwarzania materiału audio z urządzenia-gospodarza.
W przypadku połączenia z komputerem Duo22Live zasilany jest tym samym USB, którym odbywa się transmisja danych (kabel ten dostajemy w komplecie z interfejsem). Jeśli zaś naszą główną platformą ma być urządzenie mobilne, zasilanie interfejsu odbywa się przez złącze Micro USB z oznaczeniem +5V DC przez odpowiedni zasilacz sieciowy (np. ładowarkę do telefonu komórkowego) lub mobilny power-bank.
Trzecie gniazdo USB, tym razem typu C, z opisem Digital I/O służy również do podłączenia urządzeń mobilnych do interfejsu – tyle że jako urządzenie dodatkowe, równolegle do standardowego połączenia z komputerem! W ten sposób w trakcie połączenia telefonicznego lub wideorozmowy możemy korzystać z mikrofonu podłączonego do interfejsu, grać na instrumencie lub odtwarzać dźwięk z komputera.
Do czego to może być przydatne? Streaming muzyki na żywo to tylko jedna z opcji. Może to być także rozmowa z odtwarzaniem multimediów w ramach podcastu, wymienianie się na odległość pomysłami z innymi muzykami albo po prostu codzienna komunikacja w czasie pracy zdalnej.
Ten sam rodzaj dwukierunkowego połączenia audio z urządzeniem mobilnym może być także zrealizowany przez złącze jack 1/8“ z opisem Analog I/O za pomocą dołączonego kabelka TRRS. W obu przypadkach, aby słyszeć w słuchawkach lub monitorach sygnał przychodzący z telefonu, należy wcisnąć mały przycisk „Mon“ na przednim panelu. Drugim umieszczonym zaraz obok przyciskiem „LLB“ (Loopback) możemy przepuścić sygnał przychodzący z powrotem do osoby po drugiej stronie telefonu lub odciąć go w celu uniknięcia pętli zwrotnej. Z kolei poziom wysyłki sygnału z interfejsu (czyli miikrofonu, instrumentu i/lub komputera) do urządzenia mobilnego reguluje potencjometr z podpisem Smart Phone Input Level na górze obudowy.
Ostatnim punktem do omówienia na tylnym panelu jest wyjście Stereo Out, którym możemy wyprowadzić sygnał liniowy z interfejsu przewodem jack 1/8“ TRS.
W praktyce
Po podłączeniu do komputera z systemem MacOS interfejs Duo22 Live działa od razu jako urządzenie „class compliant“. Komputery z systemem Windows wymagają instalacji sterowników ASIO wraz z oprogramowaniem miksera (Pro Drive 4), które pobrać należy ze strony firmy ICON.
W mikserze tym możemy nie tylko sterować ustawieniami interfejsu i ustalać poziomy poszczególnych sygnałów w celach odsłuchowych, ale także zarządzać połączeniami pomiędzy kanałami wejściowymi i wyjściowymi (w tym również wirtualnymi, co daje szersze pole manewru i możliwości całkiem zaawansowanego routingu). W tym celu możemy użyć zarówno matrycy wejść i wyjść, jak i wirtualnego racka efektowego, w którym myszką przeciągamy „kabelki“ pomiędzy wybranymi punktami. Tutaj także wpinać możemy wtyczki VST dołączone w komplecie z urządzeniem, a także dowolne inne, które mamy już zainstalowane na naszym komputerze. W ten sposób nawet bez żadnego programu DAW jesteśmy w stanie poddać sygnał wejściowy podstawowej albo też mocniejszej obróbce – czy to przed nagraniem, czy w celach czysto osłuchowych bądź też transmisyjnych.
Co jednak istotne, użycie aplikacji miksera i odpowiednie skierowanie sygnału wchodzącego do interfejsu na główne wyjścia analogowe jest warunkiem wypuszczenia dźwięku na urządzenie mobilne podpięte do gniazda „Analog I/O“. A ponieważ oprogramowanie to dostępne jest tylko na platformę Windows (przynajmniej w czasie pisania testu – być może w przyszłości zostanie ono uzupełnione o wersję dla MacOS), nie udało nam się obustronnie skonfigurować urządzenia mobilnego na komputerze Apple – tutaj iCON Duo22 Live działał wyłącznie jak typowy, dwukanałowy interfejs audio USB, z możliwością wpuszczenia i monitorowania dźwięku odtwarzanego z telefonu, ale bez opcji nagrywania lub streamowania audio z interfejsu przez telefon. Możliwe jednak, że zostanie to rozwiązane w przyszłej aktualizacji firmware’u.
Ponadto na żadnym z dwóch powyższych systemów operacyjnych nie można rejestrować sygnału z telefonu, a więc np. nagranie wywiadu telefonicznego na komputerze nie będzie możliwe. Na poziomie konwersji AD/DA iCON Duo22 Live jest bowiem interfejsem dwukanałowym, a sygnał wchodzący przez gniazdo TRRS Analog I/O nie pojawia się fizycznie w mikserze jako sygnał wejściowy. Możemy jednak podłączyć w tym celu do interfejsu zewnętrzne urządzenie rejestrujące, by nagrać jednocześnie siebie z mikrofonu i rozmówcę z telefonu.
Na osłodę mamy za to kolejny bonus software’owy: licencję na program Bitwig Studio 8-Track pozwalający na wielościeżkowe nagrywanie i edycję dźwięku oraz pełną produkcję muzyczną z użyciem wirtualnych instrumentów i wbudowanych efektów – dobry początek dla osób nie posiadających wcześniej aplikacji DAW (oraz tych chcących spróbować czegoś nowego). Oczywiście interfejs będzie równie dobrze współpracował z każdym innym tego typu programem.
Zastosowanie
iCON Duo22 Live zaprojektowany został głównie z myślą o osobach aktywnie korzystających z urządzeń mobilnych zarówno przy nagrywaniu muzyki, jej wykonywaniu bądź odtwarzaniu w ramach transmisji online, jak i tworzeniu wszelkiego rodzaju treści audio oraz audiowizualnych do współczesnych mediów internetowych: podcastów, vlogów, streamingu.
Jeśli chodzi stricte o tworzenie i nagrywanie muzyki, to testowany interfejs z pewnością nie jest profesjonalnym narzędziem studyjnym. Ze względu na dość przeciętną klasę preampów, zarówno jeśli chodzi o poziom wzmocnienia, szumów własnych oraz dynamiki i klarowności rejestrowanego sygnału, jakość nagrywanego dźwięku – zgodnie z oczekiwaniami wobec urządzenia z tej półki cenowej – nie jest oszałamiająca. Jest po prostu „OK“, co w tym wypadku jest w zupełności wystarczające do zaspokojenia podstawowych potrzeb.
iCON Duo22 Live z całą pewnością zrobi swoją robotę w zakresie rejestracji śladów do przygotowania roboczego demo, ćwiczenia muzycznego rzemiosła i stawiania pierwszych kroków w home recordingu. Ponadto dostępne częstotliwości próbkowania aż do 192 kHz to coś, czego może pozazdrościć mu niejeden interfejs w tej klasie cenowej. Jednym z niezaprzeczalnych plusów z tego wynikających jest możliwość zminimalizowania latencji wejściowej nawet do 1, a wyjściowej do 4 milisekund!
Kolejną zaskakująco mocna stroną testowanego interfejsu okazało się wyjście słuchawkowe (mimo iż nie najgłośniejsze) oraz monitorowe (mimo iż nie symetryzowane); oba dostarczające wyjątkowo przejrzysty i czysty dźwięk, jak na urządzenie o tak niewygórowanej cenie. Dzięki temu nie tylko praca nad materiałem audio, ale też codzienne słuchanie muzyki czy granie w gry komputerowe stanie się bardziej przyjemne.
Podsumowanie
iCON Duo22 Live to raczej proste narzędzie dla nagrywających się muzyków, do produkcji podcastów, audycji radiowych i streamingu, a także do codziennego użytku, takiego jak współczesna komunikacja z użyciem komputerów i urządzeń mobilnych, uczestnictwo w telekonferencjach, prowadzenie zajęć online, webinarów itd. Nawet w tych teoretycznie niewymagających sytuacjach zastosowanie interfejsu audio takiego jak Duo22 Live zapewni lepszą jakość dźwięku niż korzystanie z karty dźwiękowej komputera.
Mimo iż nie jest to sprzęt do profesjonalnej, chirurgicznej pracy z miksem czy masteringiem, całkowicie wystarczy do nagrywania wokali, gitar, a także robienia muzyki na komputerze w warunkach domowych – a także „w terenie“ dzięki zwiększonej mobilności (możliwość podłączenia telefonu lub tabletu także jako główna platforma rejestrująca). Pomoże w tym dołączona aplikacja Bitwig Studio 8-Track. Bardziej zaawansowani użytkownicy docenią szerokie możliwości wewnętrznego routingu.
Cena: ok. 420-440 pln
Mikołaj Służewski
uptone.pl
Specyfikacja techniczna:
Wejście mikrofonowe |
kanał 1 |
Pasmo przenoszenia |
22 Hz – 22 kHz (+/- 01 dB) |
Zakres dynamiki |
112 dB, A-ważone |
Stosunek sygnału do szumu (SNR) |
– 112 dB, A-ważone |
THD+N |
-98 dB |
Crosstalk |
-97 dB @ 1 kHz |
Impedancja wejściowa |
1,8 kOhm |
Regulacja wzmocnienia |
+ 34 dB |
Wejście instrumentalne |
kanał 2 |
Pasmo przenoszenia |
22 Hz – 22 kHz (+/- 01 dB) |
Zakres dynamiki |
112 dB, A-ważone |
Stosunek sygnału do szumu (SNR) |
– 112 dB, A-ważone |
THD+N |
-98 dB |
Crosstalk |
-97 dB @ 1 kHz |
Impedancja wejściowa |
500 kOhm |
Regulacja wzmocnienia |
+ 31 dB |
Wyjście liniowe/monitorowe |
L / R i Stereo Out |
Pasmo przenoszenia |
22 Hz – 22 kHz (+/- 01 dB) |
Zakres dynamiki |
114 dB, A-ważone |
Stosunek sygnału do szumu (SNR) |
– 114 dB, A-ważone |
THD+N |
-100 dB |
Crosstalk |
-97 dB @ 1 kHz |
Impedancja wyjściowa |
150 Ohm |
Obciążenie wyjścia |
min. 600 Ohm |
Wyjście słuchawkowe |
Phones (stereo) |
Pasmo przenoszenia |
22 Hz – 22 kHz (+/- 01 dB) |
Moc vs. obciążenie wyjścia |
90 mW przy 100 Ohm |
Stosunek sygnału do szumu (SNR) |
– 100 dB, A-ważone |
THD+N |
<0.06% (-66dB) |
Max. poziom wyjściowy (przy 100 Ohm) |
+2.0dBV, |
Impedancja wyjściowa |
75 Ohm |
Obciążenie wyjścia |
od 32 do 600 Ohm |