Mikrofony typu shotgun to jedne z najczęściej używanych mikrofonów w produkcji wideo. Nie należą co prawda do najtańszych, ale firma CKMOVA ma do zaproponowania przystępne cenowo rozwiązania także w tej dziedzinie.
W szerokiej ofercie CKMOVA – nowej marki sprzętu audio na polskim rynku, której dystrybutorem jest firma Sound Station – konsumenckie produkty audio spotykają się ze sprzętem o profesjonalnym zacięciu. Do tej drugiej kategorii należy zaliczyć właśnie testowany przez nas mikrofon DCM1 PRO oraz bardzo podobny, siostrzany model DCM1.

Są to mikrofony typu shotgun, odznaczające się mocniejszą kierunkowością niż typowy mikrofon kardioidalny lub superkardioidalny. Oznacza to, że odrzucają niechciane dźwięki dochodzące z boków, umożliwiając w ten sposób wyraźniejszy odbiór pożądanego źródła dźwięku, na które skierowany jest mikrofon.
Osobliwy kształt, któremu mikrofony shotgun zawdzięczają swoją nazwę, odgrywa ważną rolę w kształtowaniu ich charakterystyki kierunkowej. Wbrew powszechnemu przekonaniu, że tego typu mikrofony „sięgają“ dalej od standardowych mikrofonów, ich specyfika wynika z tłumienia dźwięków dochodzących spoza głównej osi mikrofonu. Podłużna obudowa zaprojektowana jest w ten sposób, aby fale akustyczne wpadające przez boczne otwory znosiły się fazowo – a im dłuższa „lufa“ naszego shotguna, tym niższe częstotliwości będą objęte tym zjawiskiem, a więc i węższa będzie ich kierunkowość.
Budowa i wyposażenie
CKMOVA DCM1 PRO ma całkowitą długość 38,5 cm podczas gdy jego mniejszy braciszek o identycznej specyfikacji wewnętrznej mierzy łącznie 30 cm. Jego obudowa wykonana jest z metalu i budzi zaufanie swoją solidnością, nie odbiegając wyglądem od branżowych standardów.
Jako mikrofon pojemnościowy DCM1 PRO wymaga zasilania phantom przez kabel XLR z preampu mikrofonowego, ale ponieważ często mikrofony tego typu stosowane są z kamerami czy aparatami, które nie dysponują takim zasilaniem, producent przewidział także możliwość zasilania pojedynczą baterią AA 1,5 V umieszczaną w dolnej części obudowy, po jej odkręceniu.
Przełącznik zasilania pozwala odłączyć i oszczędzić baterię, kiedy mikrofon jest nieużywany, a o stanie jej naładowania poinformuje nas dioda LED, która świeci w kolorze niebieskim, gdy mikrofon jest włączony (także w wypadku zasilania phantom) lub na czerwono, jeśli napięcie jest zbyt słabe (niski poziom baterii). W ostatniej pozycji przełącznika zaktywujemy dodatkowo filtr górnoprzepustowy na 80 Hz.
DCM1 PRO wyposażono w podstawowe akcesoria, takie jak gąbkowy filtr przeciwpodmuchowy (przydatny zarówno jako ochrona przed wiatrem w terenie, jak i podczas nagrań z bliska w charakterze pop-filtra), czy porządny uchwyt do montażu na „zimnej stopce“ kamery lub na statywie w standardzie foto-wideo lub tyczce mikrofonowej z gwintem 1/4“.
Miłym dodatkiem jest przewód XLR o niebagatelnej długości 6 m, a więc pozwalający na znaczne oddalenie się z mikrofonem od urządzenia rejestrującego, w tym także swobodną pracę z tyczką.
Specyfikacja techniczna
Model |
DCM1 PRO / DCM1 |
Typ |
pojemnościowy |
Zasilanie |
Phantom 48 V lub bateria AA 1,5 V |
Charakterystyka |
kardioidalna |
Pasmo przenoszenia |
40 Hz – 20 kHz |
Impedancja wyjściowa |
250 Ohm |
Czułość |
– 37 dB (Phantom 48) / – 38 dB (bateria AA) +/- 3dB |
Stosunek sygnału do szumu |
87 dB |
THD |
≤ 1,5% @ 1 kHz |
Max. SPL |
130 dB |
Długość |
DCM1 PRO: 38,5 cm / DCM1: 30 cm |
Akcesoria |
osłona z gąbki, uchwyt montażowy, kabel XLR 6 m |
Gwarancja |
3 lata |
DCM1 PRO w praktyce
Pierwszym, co rzuca się w uszy po podłączeniu DCM1 PRO jest pełne i wyrównane brzmienie. Dół jest zaskakująco głęboki, a mimo podanych w specyfikacji technicznej dolnej granicy 40 Hz, mikrofon zbiera spokojnie do 20 Hz, tyle że z lekkim spadkiem. Załączany filtr HPF skutecznie odsiewa najniższe częstotliwości, uwalniając nas od niepożądanych rezonansów w dole pasma, podmuchów wiatru i szumu otoczenia, a także np. wibracji powstających w wyniku ruchu sprzętu, przypadkowych uderzeń, bądź trzymania mikrofonu w dłoni w czasie nagrania, oszczędzając nam pracy w post produkcji. Góra pasma jest przejrzysta, precyzyjna, lecz nie przerysowana, dzięki czemu naturalnie oddaje brzmienie źródła, nie wynaturzając go przesadną ostrością.
Szum własny mikrofonu przy zasilaniu phantom przez XLR jest nieduży, pozwalając na jego odpowiednie wysterowanie. Przy zasilaniu bateryjnym poziom szumu jest nieco wyższy, co przy większym wzmocnieniu może być już zauważalne, dlatego ten wariant zasilania zostawiłbym jako awaryjny na wypadek braku phantoma. Chyba, że nagrywamy źródła o wystarczająco wysokim poziomie głośności, aby nie podkręcać zanadto gainu – wtedy odstęp sygnału do szumu będzie wystarczająco duży nawet przy korzystaniu wyłącznie z baterii.
Typowym zastosowaniem shotgunów są sytuacje, w których z jakiegoś powodu nie można podejść z mikrofonem zbyt blisko do źródła dźwięku – np. na planie filmowym, aby mikrofon nie wchodził w kadr kamery. Tutaj DCM1 PRO sprawdza się o tyle, o ile zachowamy odległość od źródła w okolicach 1-1,5 metra. Dalej, w zależności od warunków, odbicia od ścian niezaadaptowanych pomieszczeń lub odgłosy dochodzące z otoczenia przy nagraniach plenerowych, mogą już zacząć zagłuszać główne, interesujące nas źródło.
Mikrofony shotgun są jednak również z powodzeniem stosowane z bliskiej odległości, takie jak wywiady reporterskie w terenie czy nawet nagrania lektorskie, jeśli muszą być one wykonane w warunkach dalekich od studyjnej akustyki. W tym kontekście DCM1 PRO naprawdę błyszczy, przekazując mocny, wyrównany sygnał źródła, w które jest wycelowany, jednocześnie bardzo dobrze tłumiąc wszystko, co nie znajduje się bezpośrednio w osi mikrofonu.
Podsumowanie
Dzięki wyważeniu właściwości technicznych i funkcjonalności względem ceny, CKMOVA DCM1 PRO to dobry wybór na początek dla osób chcących bardziej profesjonalnie zajmować się filmem. Dodatkowo udzielana aż trzyletnia gwarancja pozwala być spokojnym, że nie zostaniemy nagle pozbawieni podstawowego narzędzia pracy.
Ponadto przy bardzo dobrych rezultatach w nagraniach z bliska, DCM1 PRO – lub, jak zakładamy, także krótszy DCM1 – będzie lepszym wyborem od wielkomembranowej pojemnościówki czy nawet kardioidalnych mikrofonów dynamicznych, jako mikrofon doręczny lub lektorski.
Znacznie polepszy również jakość dźwięku w nagraniach wideo z bliskiej odległości, takich jak vlogi czy prezentacje szkoleniowe. Tutaj oczywiście największymi konkurentami będą dla niego mikrofony typu lavalier, czyli tzw. krawatówki, których w katalogu CKMOVA również nie brakuje i które mamy nadzieję przetestować dla Was w niedalekiej przyszłości.
Sugerowane ceny:
- DCM1 PRO – 449 PLN
- DCM1 – 399 PLN
Więcej szczegółów
Producent: https://www.ckmova.com
Dystrybutor: https://soundstation.pl