MIDI to jeden z ciekawszych obszarów tworzenia muzyki elektronicznej. Jest to pewien sposób komunikowania się między urządzeniami – taki język poleceń.

Opanowanie możliwości jakie daje nam standard MIDI sprawi że nasze muzykowanie stanie się szybsze i ciekawsze, odkrywając przy tym przed nami głębię, zwłaszcza jeśli korzystamy z instrumentów wirtualnych.

midi_a4

Jeśli interesuje Cię dokładna historia powstania tego standardu, nie znajdziesz jej tutaj. Skrótowo ujmując… W pewnym momencie rozwoju instrumentów elektronicznych, powstało dużo zamieszania. Syntezatory potrzebowały kontrolerów które często były produkowane pod konkretny model nie będąc przy tym kompatybilne z innymi. Dlatego właśnie powstało Musical Instrument Digital Interface w skrócie MIDI czyli wspólny standard komunikacji pomiędzy instrumentami.

midi_a7

Postaram się szybko wytłumaczyć jak działa MIDI. Po pierwsze uruchamiamy naszego DAWa. Ja osobiście używam Renoise, ale może być to każdy inny. Następnie wczytujemy jakiś wirtualny instrument VST i przechodzimy do sekwencera. Następnie wpisujemy jakąś nutę. Jeśli wciśniemy play, gdy odcinek czasu spotka się z naszą adnotacją zostanie ona zagrana przez program. I tak właśnie działa MIDI. Nasz DAW skomunikował się z wirtualnym instrumentem nakazując mu działać z odpowiednią instrukcją.

Używając przenośni można by rzec, że nasz VST to orkiestra, a za pomocą MIDI nakazujemy jej grać w odpowiedni sposób w odpowiednim czasie. Czy jest to klawiatura, sekwencer czy jeszcze inny kontroler MIDI – wszystkie one działają w podobny sposób. Przesyłają informację do syntezatora czy do modułu brzmieniowego zawierającą wciśnięcie lub zwolnienie sygnału, wysokość tonu, siłę nacisku, modulację itd.

midi_a1

Ważne jest tu dodać że samo MIDI nie ma brzmienia, to nie jest dźwięk. Jeżeli zapis nie jest połączony z instrumentem nic się nie wydarzy. Sytuacja ta daje nam też taką możliwość, że gdy mamy rozpisaną jakąś kompozycję na sekwencerze, możemy dowolnie zabawiać się przy tym syntezatorem modyfikując albo podmieniać nasze barwy.

midi_a2

Instrukcje MIDI obejmują też takie elementy jak dynamika gry, przekazując informacje o sile nacisku na klawisza. Informacja ta może modyfikować głośność granej przez nas nuty, ale także np. próg filtra dając nam cieplejsze brzmienia przy delikatniejszym nacisku. Mało tego, jeżeli korzystamy z jakiegoś zaawansowanego samplera, jest taka możliwość że w zależności od nacisku zmienia się odgrywana próbka dźwięku, przez co dodamy dużo więcej życia do naszego utworu. Możliwości zależą tylko od tego co oferują nam instrumenty i jakie mają możliwości konfiguracji MIDI.

midi_a3

Oczywiście największą zaletą i tym co większość skłania do korzystania z tego standardu jest możliwość grania na żywo, a co za tym idzie łatwość komponowania. Zaletą jest tu możliwość rejestracji naszych kompozycji jako zapisu MIDI. Możemy później modyfikować położenie w czasie, wysokość czy też inne wartości nut, co daje nam ogromną precyzję. Jeżeli korzystamy z komputera jest dobrą odskocznią od klawiatury i myszki. Czasem nie ma nic bardziej inspirującego niż styczność z rzeczywistym instrumentem, czymś namacalnym, co ożywi w nas jakieś większe emocje niż obraz komputerowy. Jest dużo więcej możliwości wykorzystania MIDI. Wszystko zależy od DAW’a z którego korzystamy, możliwości jego zaprogramowania i naszej fantazji.

2 KOMENTARZE

  1. Drogi kolego.
    Nie chcę być źle zrozumiany – nie jestem fachowcem ale trochę o MIDI wiem i z tego też powodu zrozumiałem o czym piszesz. Niestety ale musiałem (czytając artykuł) domyślać się o “O co chodziło autorowi?”. Nie będę wymieniał wszystkich nieścisłości ale np. ostatnie zdanie: czy rzeczywiście możliwości MIDI zależą od DAW’a? Wcześniej: czy aby zacząć korzystać z MIDI, po pierwsze musimy uruchomić DAW’a?

    Pozdrock

    • Dzięki za uwagi! Postaramy się pisać jaśniej 🙂 oczywiście zachęcamy do publikowania własnych tematów lub nawet tych samych tylko z waszego (twojego) punktu widzenia. Pozdrock! 🙂

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here