Firma ICON Pro Audio znana jest przede wszystkim z kontrolerów DAW, jednak nie jest to jedyny rodzaj urządzeń studyjnych, które dostarcza nam ten producent. Poza interfejsami audio, monitorami studyjnymi czy słuchawkami, iCon produkuje także mikrofony, a ich najnowszą propozycją są wyjątkowe modele Martian i Cocoon. Co oferują te iście kosmicznie wyglądające konstrukcje?
Marka ICON Pro Audio dała nam się już poznać jako firma oferująca niedrogi sprzęt o sporych możliwościach. Tak było przynajmniej w przypadku testowanych przez nas kontrolerów DAW: ICON Platform Nano [CZYTAJ TEST] i ICON QCon Pro G2 [CZYTAJ TEST], a także interfejsu audio ICON Duo22 Live [CZYTAJ TEST].
Z nowymi mikrofonami sytuacja zdaje się wyglądać zupełnie inaczej. Sugerowane ceny ok. 4.100 PLN za model Martian oraz 3.200 PLN za model Cocoon to już nie są żarty i nie każdy może sobie pozwolić na taki wydatek tylko ze względu na oryginalny design, choć nie ma co ukrywać, jest wyjątkowy i nie jeden realizator chciałby choćby dla celów kolekcjonerskich taki w swoim studiu posiadać. Sprawdźmy zatem na co możemy liczyć poza wyglądem.
Obydwa modele zapakowane są w twardy, metalowy pojemnik, który także wygląda gadżeciarsko. Wyłożony wewnątrz gąbką, wyciętą w kształt dopasowany idealnie do mikrofonu bardzo dobrze rozwiąże problem bezpiecznego i eleganckiego przechowywania, a także transportu. W kartonowych, równie eleganckich opakowaniach znajdziemy także koszyk na mikrofon, dedykowany pop-filtr i kilka zapasowych śrubek. Nazwy Martian i Cocoon nie są przypadkowe – forma mikrofonów przypomina odpowiednio głowę Marsjanina i kokon czy jajo (jak kto woli). Biorąc pod uwagę, że obydwa modele pochodzą z linii produktów “Space Series” od razu nasuwa się obraz kokonu przybysza z kosmosu 🙂
Umiejscowienie w koszyku wymaga nieco wprawy, gdyż mikrofony są wsuwane na sztywno w metalowe objęcia. Montowanie dedykowanych pop-filtrów jest także nieco skomplikowane gdyż wymaga od nas dość sporej precyzji aby dobrze wpasować śrubki w otwory. No cóż, kosmiczna technologia wymaga dokładności i spokoju 😉 W pudełkach zabrakło redukcji gwintu. Nie wiemy, czy nie ma ich w zestawach seryjnie, czy zginęły po drodze u innych testujących. W takiej sytuacji należy skorzystać ze statywu o szerokim gwincie lub “pożyczyć” redukcję od innego zestawu, który posiadamy.
Wracając jednak do ogólnych wrażeń z budowy mikrofonów, dedykowanych koszyków z pop-fltrami śmiało możemhy stwierdzić, że ich jakość wykonania stoi na bardzo wysokim poziomie. Mikrofony są w całości metalowe, odpowiednio ciężkie co wskazuje także na dobrej jakości komponenty użyte w środku. Koszyki wraz z dedykowanym pop-filtrem wykonane zostały z aluminium i również budzą zaufanie i gwarancję długowieczności.
Zarówno Martian i Cocoon to mikrofony pojemnościowe wielkomembranowe (1-calowe), wyposażone w przetworniki Golden Drop, których membranę wykonano z ultra cienkiej warstwy złota. Rezultatem ma być krystalicznie czysty i przejrzysty dźwięk z dużą ilością detali, ale bez nieprzyjemnej szorstkości. Oba posiadają charakterystykę kierunkową kardioidalną, jednak tutaj podobieństwa się kończą.

Martian może przyjąć do 134dB SPL bez znacznych zniekształceń, a Cocoon aż 138dB SPL. Poza charakterystyką kierunkową i maksymalnym poziomem ciśnienia zawsze warto zobaczyć wykres charakterystyki częstotliwościowej, która de facto definiuje przeznaczenie i brzmienie przetwornika (choć nie polecam nikomu nagrywania perkusji mikrofonem, który przyjmuje mniej niż 130dB SPL). Model Cocoon wykazuje stosunkowo płaską charakterystykę, w zakresie 100 Hz – 10 kHz odchyłki praktycznie nie przekraczają 2dB. Wykres charakterystyki modelu Martian wygląda bardzo podobnie, z wyjątkiem wyraźnego 5dB spadku w okolicach 6 kHz (w klasycznym mikrofonie Shure SM7B zastosowano podobne wycięcie). W tych częstotliwościach występują głównie sybilanty, dzięki czemu Martian prawdopodobnie poradzi sobie dużo lepiej z np. językiem polskim i jasnymi wokalami.
W praktyce…
ICON Martian cechuje się ciemniejszym brzmieniem, charakterystycznym dla mikrofonów typu Shure SM7B. Choć przenosi pełne pasmo częstotliwości, jest ono dużo bardziej zbalansowane niż to, do którego przyzwyczaiły nas klasyczne mikrofony pojemnościowe. Dzięki temu jest on bardziej uniwersalny i dobrze sprawdza się przy nagrywaniu ostrzejszych wokali. Do nagrywania gitary akustycznej może jednak być zbyt neutralny. Za to brzmienie Cocoon jest typowe dla klasycznych mikrofonów pojemnościowych. Akcentuje górne pasmo i podkreśla szczegóły instrumentu. Będzie to wyjątkowo przydatne przy nagrywaniu ciepłych wokali czy gitary akustycznej.
PODSUMOWANIE
Mikrofony na pewno zaskakują swoim designem, jednak najważniejszy aspekt, czyli brzmienie stoi na bardzo dobrym poziomie i to w naszej opinii liczy się najbardziej. Mamy do czynienia z profesjonalnym sprzętem o konkretnym, studyjnym przeznaczeniu. Modyfikacje charakterystyki są przemyślane i dostosowane do zróżnicowanych źródeł co pozwala na wszechstronne zastosowanie. Z pewnością warto wypróbować obydwa mikrofony, szczególnie jeśli myślimy o zakupie w celu nagrywania wokalu. Dołączony do zestawu koszyk jest raczej standardowym zabiegiem stosowanym przez producentów jednak pop-filtr już nie. Tutaj również mamy go w zestawie. Niewątpliwie producent udowodnił, że potrafi zbudować nie tylko jakościowy sprzęt studyjny ale dodatkowo stworzyć z niego kreatywne i inspirujące narzędzie, które ucieszy nie tylko nasze ucho ale także oko.
Więcej szczegółów
Producent: https://iconproaudio.com
Dystrybutor: https://www.sound-service.eu