TEST: ICON Platform Nano, czyli mobilny kontroler DAW

0

Oto tegoroczna nowość w ofercie firmy Icon – uniwersalny kontroler miksu mogący poszczycić się kompaktowymi wymiarami i przystępną ceną, a jednocześnie sporymi możliwościami. Zaprezentowany po raz pierwszy na targach NAMM w styczniu 2019, długo wyczekiwany, w pełni dostępny już na polskim rynku!

Produkcja muzyki jeszcze nigdy nie była tak prosta i dostępna jak dziś. Pod tym względem (a także wieloma innymi) żyjemy w najlepszych czasach w historii ludzkości. Przy takiej ilości oprogramowania, w wielu przypadkach wręcz darmowego, pozwalającego na rejestrację i obróbkę dźwięku na co najmniej pół-profesjonalnym (a często i w pełni profesjonalnym) poziomie, doprawdy każdy dysponujący nawet przeciętnej klasy komputerem może pobawić się w DJ-a, kompozytora czy producenta. Z drugiej strony także ilość profesjonalistów zajmujących się szeroko pojętym dźwiękiem jest większa niż kiedykolwiek i wciąż rośnie – a większość z nich, czy to pracujących w zaciszu własnego studia, czy też związanych z większymi firmami, ale wykonujących też zlecenia poza kwaterą główną, chętnie korzysta z zalet miniaturyzacji i mobilności.

Wszystkim entuzjastom muzyki, którzy pragną wejść nieco głębiej w świat produkcji audio i posmakować obcowania ze specjalistycznymi narzędziami, adeptom realizacji nagrań, którym myszka i klawiatura komputera nie wystarczają do pełnej i precyzyjnej kontroli nad materiałem dźwiękowym, a także aktywnym zawodowcom, którzy potrzebują praktycznego rozwiązania do pracy w nieprzychylnych lub zmiennych warunkach lokalowych, firma Icon postanowiła zadedykować swój najnowszy kontroler Platform Nano. I chociaż jest on najmniejszy z całej rodziny (nie licząc miniaturowych bliźniaków iControl oraz iConPad), to mimo iż może poszczycić się tylko jednym faderem, w pewnych aspektach ma do zaoferowania więcej niż jego 8-suwakowi, starsi bracia Platform M+ i Platform X+.

Na początek dla wszystkich miłośników słuchania i oglądania mamy także szczegółową prezentację video nowego ICON Platform NANO:

Budowa i funkcje

Obudowa o wymiarach 21,5 na 19,5 cm, czyli mniejszych od przeciętnego tabletu, z jednej strony zmieści się nawet na najbardziej ciasnym biurku czy stoliku do kawy (a w celach transportowych do małego plecaka czy podręcznej torby z laptopem), z drugiej budzi zaufanie swoją solidną, konstrukcją. Górna, metalowa powierzchnia o matowej, lekko szorstkiej fakturze powinna być stosunkowo odporna na zarysowania i przetarcia, a także ślady palców i inne drobne zabrudzenia. Dzięki czterem gumowym podkładkom urządzenie stabilnie trzyma się powierzchni biurka.

Niski profil obudowy z panelem lekko przechylonym do przodu powoduje, że obsługa Platform Nano przebiega bardzo wygodnie – nie trzeba nawet unosić nadgarstka z blatu, by sięgnąć do większości najczęściej używanych przycisków. Ponadto mimo stosunkowo niewielkiej przestrzeni, przyciski nie są ani zbyt małe, ani też ułożone zbyt blisko siebie, dzięki czemu nie ma problemu z trafieniem we właściwą funkcję lub przypadkowym wciśnięciem sąsiedniego przycisku.

Platform Nano zasilany jest przez dostarczony w komplecie, specjalny przewód USB (plus dla firmy Icon – nie wszyscy producenci zapewniają nawet tak podstawowe akcesoria), nie wymaga więc zewnętrznego zasilania sieciowego. Ponadto z tyłu obudowy umieszczono włącznik zasilania, dzięki czemu sterownik można wyłączyć, gdy nie jest używany, bez konieczności każdorazowego odpinania kabla od komputera. Gdyby jednak twój komputer nie był w stanie zapewnić odpowiedniego zasilania (np. leciwy laptop ze słabą baterią), Platform Nano można podłączyć do prądu przez gniazdo Mini USB – może to być standardowa ładowarka do telefonów komórkowych o napięciu 5V DC. Ładowarka taka będzie również potrzebna jeśli zdecydujemy się rozszerzyć Platform Nano o moduł PN-1 montowany od spodu obudowy, pozwalający na pracę na baterii i komunikację bezprzewodową za pośrednictwem Wi-Fi.

Oprócz tego na tylnej ściance znajdują się dwa wejścia jack 1/4” nazwane User A i User B służące do podłączenia opcjonalnych, zewnętrznych przełączników uruchamiających zdefiniowane przez użytkownika funkcje (np. nagrywanie wyzwalane footswitchem, co docenią instrumentaliści samodzielnie rejestrujący swoje partie). Ostatnie gniazdo pozwala na podłączenie opcjonalnego, zewnętrznego wyświetlacza Platform D dostępnego w sprzedaży oddzielnie. Ma to szczególnie sens, jeśli Platform Nano połączymy z innymi urządzeniami Icon w celu skomponowania większej powierzchni sterującej.

Funkcje podstawowe

Najważniejsze elementy Platform Nano mające działać tak samo dla różnych programów DAW to:

  • zmotoryzowany tłumik o 10-centymetrowym skoku (standard w profesjonalnych konsolach mikserskich), którego podstawowym zadaniem jest regulacja poziomu głośności danej ścieżki, ale możemy go także wykorzystać do określenia położenia w panoramie stereo (opcja Flip przenosi chwilowo tę funkcję z pokrętła na suwak), czy np. rysowania automatyki w czasie rzeczywistym; obok niego po lewej stronie umieszczono przyciski do przeskakiwania pomiędzy kolejnymi trackami lub całymi bankami po 8 ścieżek, a także przycisk “Lock” z wymowną kłódeczką, umożliwiający zablokowanie fadera w danym położeniu (ponadto gałka suwaka jest czuła na przyciśnięcie palcem od góry, więc jeśli zdarzy nam się przypadkiem trącić ją od od boku w którąś stronę, stawi aktywny opór, a nawet po przesunięciu wróci na poprzednią pozycję)
  • 5 pokręteł domyślnie obsługujących panoramę stereo, a po przyciśnięciu resetujących jej ustawienia na środek; oprócz tego mogą być wykorzystane do regulacji poziomu wysyłek, a także poszczególnych parametrów EQ i innych pluginów, w tym także instrumentów wirtualnych
  • podłużny ekranik LCD, na którym wyświetlane są bieżące informacje takie jak nazwa aktualnie wybranej ścieżki, wartość regulowanego parametru, lokalizacja kursora odtwarzania itp.
  • przyciski Mute, Solo, Record Arm dla wybranego aktualnie kanału, a pod nimi przycisk Master ułatwiający szybkie przeskoczenie do głównej szyny sumującej
  • sekcja “Transport” obejmująca przyciski Play, Stop, Record, Forward, Backward, Loop On/Off, a także większe, przyciskane pokrętło przewijania Jog/Scrub; zaraz obok niego przyciski Zoom służące do nawigacji i skalowania widoku za pomocą tegoż pokrętła

Funkcje dodatkowe

Pozostałe 14 prostokątnych przycisków w połączeniu z pięcioma mniejszymi, okrągłymi guziczkami umieszczonymi zaraz pod wyświetlaczem obsługuje różne elementy wybranego programu DAW. Mogą to być na przykład funkcje edycyjne (wytnij, kopiuj, wklej, cofnij), tryby automatyki (trim, read, write, latch, touch), modyfikatory skrótów klawiszowych (Alt/Option, Control/Command, Shift), tryby widoku, wstawienie markera, włączenie/wyłączenie metronomu i wiele innych, w tym także komendy definiowane przez użytkownika.

Obsługa tych funkcji przebiega w oparciu o warstwy: każdym z pięciu umieszczonych u góry, okrągłych guzików aktywujemy warstwę o innym kolorze podświetlenia, która definiuje aktualny zestaw funkcji dla umieszczonych poniżej, podświetlonych na dany kolor przycisków prostokątnych. O tym, jakie są to funkcje, dowiemy się z dołączonych do Platform Nano nakładek z kolorowymi opisami opracowanymi dla kilkunastu najpopularniejszych DAW-ów.

Kompatybilność

Według wspomnianych nakładek, Platform Nano przystosowany jest do współpracy z następującymi programami typu DAW: Cubase/Nuendo, Studio One, Digital Performer, Bitwig, Ableton Live, Pro Tools, Adobe Audition, FL Studio, Reason, Sonar, Samplitude, Logic Pro i Reaper. Patrząc na tę listę, można powiedzieć, że Icon zadbał o wszystkich.

W praktyce kontroler Icon działa w oparciu o komunikaty MIDI w standardzie Mackie Control Protocol (MCP) lub Human User Interface (HUI), więc powinien swobodnie współpracować także z innymi programami posługującymi się którymś z tych dwóch powszechnie stosowanych protokołów (ja na przykład z powodzeniem połączyłem Platform Nano także z Harrison Mixbus, który stworzony jest na bazie linuksowego Ardour).

Oprócz nich trzeci, osobny protokół przewidziano dla Logic Pro, a czwarta opcja to mapa MIDI tworzona całkowicie przez użytkownika za pomocą aplikacji iMap dostępnej na stronie firmy Icon. Mamy też dodatkową nakładkę na panel Platform Nano z pustymi miejscami na własne opisy samodzielnie przypisanych funkcji.

Dołączona instrukcja obsługi zawiera wskazówki konfiguracji dla wymienionych powyżej DAW-ów, także połączenie Platform Nano z naszą stacją roboczą nie powinno nastręczać trudności. Dla przykładu, skomunikowanie sterownika z Reaperem zajęło mi jakieś 20 sekund, a z Pro Toolsem oraz wspomnianym Mixbusem tylko odrobinę dłużej.

Mimo czytelnych, wymiennych nakładek z opisami funkcji dla różnych DAW-ów, warto metodą prób i błędów poznać specyfikę działania Platform Nano w kontekście konkretnego środowiska, by wyrobić sobie mechanizmy, które po jakimś czasie będziemy wykorzystywać już intuicyjnie i bez zastanowienia.

Należy jednak zaznaczyć, że spośród kilku testowanych przeze mnie programów, nie wszystkie funkcje działały od razu tak, jak bym się tego spodziewał – na pewno będzie się to różnić w zależności od tego, czy używamy Cubase, FL Studio czy Logica. Przy tylu różnych systemach, z których każdy ma odrębną i wraz z regularnymi aktualizacjami wciąż zmieniającą się architekturę, trudno zagwarantować stuprocentową integrację z każdym z nich (na gwarancję taką może co najwyżej porwać się firma oferująca sterownik wyłącznie do jednego, konkretnego programu). Na szczęście możemy sobie z tym poradzić, sięgając do wspomnianej aplikacji iMap oraz ustawień naszego DAW-a i ręcznie mapując brakujące funkcje – lub zmieniając je dowolnie wedle naszych potrzeb i preferencji. Ważne jednak, że podstawowe i najczęściej używane funkcje działały bez zarzutu w każdym z testowanych przeze mnie środowisk, a plusy z tego wynikające dalece przewyższały drobne niedogodności związane z nie do końca perfekcyjnie zestrojonych dodatków.

Podsumowanie

Po paru tygodniach codziennego używania Platform Nano trudno mi sobie wyobrazić dalszą pracę bez niego. Co chwilę odruchowo sięgam w stronę, gdzie był ustawiony. Zaprzyjaźniliśmy się i zdecydowanie będzie mi go brakować. Już teraz wiem, że jednym z najbliższych moich zakupów powinien być kontroler miksu, który znacznie przyspiesza czynności wykonywane do tej pory wyłącznie za pomocą myszki i klawiatury.

Icon Platform Nano to niewielki sprzęt o wielkim potencjale, z którego korzyści wyciągną zarówno początkujący, średnio zaawansowani, jak i doświadczeni w realizacji nagrań – czy to stricte muzycznych, lektorskich, czy np. w produkcji dźwięku do obrazu. W dodatku sprawdzi się dosłownie wszędzie: w domu, w studiu, w terenie, a nawet w podróży na drugi koniec świata.

Sugerowana cena ok: 750 PLN

Więcej szczegółów
Producent: https://iconproaudio.com
Dystrybutor: https://www.sound-service.eu

Główne funkcje:

  • Czuły, napędzany silniczkiem, 10-bitowy potencjometr
  • Kompaktowe wymiary, solidna obudowa i wszechstronność
  • Możliwość rozbudowania kontrolera według potrzeb za pomocą modułów rozszerzających
  • Podświetlany wyświetlacz LCD wyświetlający nazwę kanału, wartości parametrów itp. dla każdego kanału
  • 1 + 4 dwufunkcyjne pokrętła enkodera (obrót i kliknięcie)
  • 11-segmentowe podświetlenie LED wokół głównego enkodera wskazujące położenie pokrętła
  • 12-segmentowy wyświetlacz LED wskazujący położenie czasowe projektu w formacie SMPTE lub zgodnie z zegarem Midi (format BBT)
  • Rolka ułatwiająca szybkie wyszukiwanie, przerywanie i sterowanie
  • 8 oznaczonych kolorami przycisków funkcyjnych powiązanych z 5 klawiszami wyboru do przełączania pomiędzy ustawieniami przycisków
  • Podświetlane przyciski do sterowania kanałami (w tym Mute, Solo i Record)
  • 6 podświetlanych przycisków (w tym Play, Stop, Rec, Rewind, Fast Forward i Loop)
  • Podświetlane przyciski przybliżenia z 2 klawiszami kierunkowymi (lewo/prawo i góra/dół) współpracującymi z rolką
  • 2 podświetlane przyciski ścieżki do wygodnego wybierania kanałów
  • 2 podświetlane przyciski Bank służące do przełączania ścieżek w grupach po 8 kanałów
  • Obsługa protokołów Universal Mackie Control oraz HUI dla płynnej współpracy ze wszystkimi kompatybilnymi programami do produkcji muzyki
  • W komplecie nakładki do najpopularniejszych programów DAW: Cubase/Nuendo, Logic Pro X, Digital Performer, FL Studio, Samplitude, Reaper, Studio One, Bitwig, Reason, ProTools, Sonar, Audition, Ableton Live oraz zdefiniowane przez użytkownika
  • Dołączone do zestawu oprogramowanie iMap™ ułatwiające mapowanie funkcji MIDI
  • USB 2.0 umożliwiające szybki transfer danych
  • Aktualizacje firmware’u przez złącze USB i oprogramowanie iMap™
  • Opcjonalny moduł PN-1 zapewniający bezprzewodową łączność Bluetooth i zasilanie akumulatorowe
  • Złącza 1/4” (użytkownik A i użytkownik B) do podłączenia pedałów
  • Opcjonalny wyświetlacz LCD Platform D2
  • Kompatybilność z systemami Mac OS X, Windows 10, Windows 8 (32-/64-bitowy), Windows 7 (32-/64-bitowy), Vista (32-bitowy) i Windows XP
  • Wysoka jakość wykonania i solidna metalowa obudowa z gniazdem typu Kensington
PRZEGLĄD RECENZJI
Wykonanie/Wygląd
Funkcjonalność
Cena

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here