Jak wykorzystać potencjał maszyny perkusyjnej?

1

Różnego rodzaju maszyny/automaty perkusyjne zawitały już na dobre w naszym muzyczno-produkcyjnym życiu. Jedni radzą sobie z nimi doskonale, a inni nadal szukają pomysłów na skuteczną i efektywną pracę z nimi. Dziś mamy dla Was kilka rad jak lepiej wykorzystać ich potencjał!

Syntetyczne instrumenty perkusyjne zostały już wykorzystane na wszelkie możliwe sposoby i są często używane w bardzo schematyczny sposób, ale dlatego też jest to tak wyjątkowe, kiedy producent robi dzięki nim coś zupełnie świeżego i nieoczekiwanego.

Uwielbiamy potężnego kopa 808-ki, werble 909-ki przypominające karabin maszynowy, te “krowie dzwonki ” i “obręcze” oraz wszystkie inne dźwięki bębnów z lat 80, które przywołują wspomnienia nieprzespanych nocy, przetańczonych w takt mechanicznych rytmów. I dlatego przedstawiamy kilka pomysłów, które dodadzą Ci perkusyjnej inspiracji…

1. Zabawy ze Scatterem

Mimo, że efekt Scatter w Roland TR-8 może brzmieć nieco sztucznie w porównaniu do zwykłego bitu, może być również doskonałym połączeniem perkusji stylu glitch (zakłócenia fali dźwiękowej) i różnorodnych efektów, gdy jest używany wyłącznie jako źródło dźwięku. Odkręć pokrętło, aby odkryć bzyczące, ziarniste dźwięki, a następnie szybko je cofnij, aby uchwycić unikalne powtórzenia i zmiany tempa.

2. Zabawa z drum distortion

W stanie surowym dźwięki perkusji mogą być dość słabe w nowoczesnej produkcji. Na szczęście łatwo jest dodać harmonię i „mięcho” stosując nasycenie lub zniekształcenie w granicach zdrowego rozsądku. Użyty w wyważony sposób przester pozwoli zachować nienaruszoną, oryginalną postać, ale doda wymaganej wagi i kolorytu – elektroniczne bity po prostu brzmią dobrze, gdy są zniekształcone.

Aby uzyskać więcej zastosowań retro, analogowe przedwzmacniacze lub efekty gitarowe wydobędą niski poziom szumów i wygładzą wszystko, aby usunąć cyfrową szorstkość i spiczastość. A na samym krańcu spektrum, kompletnie niszczące uderzenia i pętle automatów perkusyjnych z silnymi zniekształceniami cyfrowymi lub przesterowaniem zostaną przekształcone w bijące, oddychające bloki smaku i szumu.

Jeśli chcesz uzyskać bardziej dostosowany efekt 3D, zmiksuj to zniekształcenie równolegle, aby uzupełnić brakujące przerwy w widmie częstotliwości i dynamiki. Wzmacniacze gitarowe są szczególnie dobre do tego zadania, zapewniając ekstremalne “rozdęcie” i kopa, które zastosowane przesadnie mogą razić, ale zapewniają charakter w subtelnych dawkach. Nie zapomnij też o ostrych cyfrowych zniekształceniach i bitcrushu (daje Ci szeroki wachlarz możliwości miażdżenia dźwięku i powoduje jego chropowatość), które mogą zepsuć inne, bardziej wyrafinowane elementy miksu, ale dają to, czego potrzebujesz do sterylnych hi-hatów i wyklaskiwań.

3. Chirurgiczna precyzja

Dźwięk bębna składa się z części atakującej – nieharmonicznego elementu przejściowego, który zapewnia początkowe uderzenie i harmonicznej sekcji podtrzymującej. Przetwórz cały sygnał perkusyjny, a będziesz mieć równomierny wpływ na te elementy. Im bardziej ekstremalne przetwarzanie, tym bardziej zniszczysz ten najważniejszy atak.
Spróbuj więc oderwać sekcję smack od elementu końcowego. W ten sposób możesz zastosować różnego rodzaju przetwarzanie, zachowując przejrzystość transjentu.

4. Szkoła projektowania

Elektroniczne perkusje są świetnymi źródłami dźwięku dla projektów FX (efekty specjalne). Daj kopa przepastnym pogłosem generując wybuchy, włącz efekt granulacji i ustaw perkusję niestandardowo tworząc gumowate, bulgoczące elementy.

5. Wydłużenie długości uderzenia bębna

Wiele automatów perkusyjnych i samplerów posiada funkcję pętli, a fajnym sposobem na wydłużenie długości uderzenia bębna jest zapętlenie podtrzymania po początkowym transjencie (krótkotrwałe zmiany wewnętrznej struktury dźwięku) tak aby po tym kluczowym “wystrzale” nastąpiło trwałe wydłużenie i podtrzymanie sekcji końcowej. Po prawidłowym ustawieniu pętli można dostosować ustawienia amplitudy ADSR , aby z czasem kształtować poziom głośności bębna. Ta sztuczka z pętlą działa nie tylko jako narzędzie korekcyjne dla zbyt krótkich dźwięków perkusji, ale może również zostać wykorzystana w celu uzyskania efektu szumu o dużej ziarnistości – skrajnie zredukować długość pętli aby uzyskać ostateczną kontrolę.

6. Kreatywna transpozycja

Wszystkie uderzenia perkusji mają statyczny, przewidywalny skok. Oznacza to, że gdy projektujesz dźwięk i chcesz tworzyć niezwykły, perkusyjny sound, dobrym pomysłem jest sięgnięcie po pokrętło transpozycji automatu perkusyjnego. Przesuń hi-hat o oktawę w dół lub więcej, aby przekształcić go w dziwaczne warstwy brzmieniowe werbla, wysokość dźwięku zapędza się w rejony obręczy (rimshot), talerz crash o dwie oktawy niżej i wypełnić go pogłosem, aby stworzyć przerażający, przypominający dron efekt dźwiękowy.
Strojenie też nie musi być statyczne: przypisz LFO lub kopertę do modulacji wysokości dźwięku, po czym eksperymentuj z kształtami i prędkościami LFO. Jeśli twój automat perkusyjny nie ma funkcji modulacji, rób to ręcznie i przekręć gałkę dostrajania w czasie rzeczywistym podczas drukowania wyników.

7. Wyostrz to

Wzmocnij linię syntezatora, nakładając na każdą nutę riffu krótki, subtelny hi-hat lub ramkę. To doda delikatną ostrość początkową, której może brakować w oryginalnym dźwięku syntezatora.

8. Arpeggiatory

Baw się ustawieniami prędkości, aby tworzyć przesunięte rytmicznie hi-hat rolle, werblowe wypełnienia, a nawet hipnotyczne pochody akordów dla gatunków takich jak techno.

9. Modulacja pierścieniowa

Modulacja pierścieniowa i przesunięcie częstotliwości mogą być nieco zbyt dysonujące, gdy zostaną zastosowane do dźwięków muzycznych – ale to czyni je idealnymi do przetwarzania uderzeń i pętli automatu perkusyjnego!

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here