Jak ustawić odsłuch w studiu muzycznym?

0

Wiele się mówi i pisze o prawidłowym odsłuchu w naszym studiu muzycznym i prawie zawsze wszyscy mają rację 🙂 Warto jednak zebrać tą wiedzę do kupy i przekazać wszystkim zainteresowanym w zwartej i przystępnej formie.

Taki poradnik przygotowali specjaliści z firmy Audiostacja, a my dzielimy się nią z Wami:

Postaraj się ustawić monitory tak, aby ich odległość między sobą była równa odległości każdego z nich od Ciebie. Stwórz trójkąt równoboczny, którego wierzchołkami będą dwa monitory oraz Twoja głowa. Przy takim ustawieniu będziesz w stanie prawidłowo ocenić tzw. bazę stereo, czyli nie będziesz miksował ani za szeroko, ani za wąsko. Pamiętaj, to nie rysunek techniczny i kilka centymetrów w jedną lub drugą stronę nie zrujnuje Twoich ustawień. Staraj się jedynie, aby głośniki były ustawione symetrycznie względem Ciebie.

Monitory odsłuchowe projektowane są tak, aby ich głośnik wysokotonowy (tweeter – to ten najmniejszy) skierowany był bezpośrednio w stronę Twojego ucha. Czyli powinien być na wysokości uszu. Jeśli nie jest, to użyj podstawki izolującej lub ustaw go pod odpowiednim kątem w górę (jeśli jest za nisko) lub w dół (jeśli za wysoko).

Staraj się, aby monitory nie były zbyt blisko ściany. Szczególnie jeśli ich otwór bass-reflex (to taka dziura w obudowie monitora) znajduje się z tyłu. Zbyt mała odległość od ściany spowoduje rezonanse niskich częstotliwości, a co za tym idzie przekłamania w odbiorze pasmowym.

Nie ma idealnych pomieszczeń. W dodatku każdy pokój jest inny. Aby nieco pomóc w prawidłowym dostrojeniu monitora, wiele z nich ma elementy regulacyjne w postaci filtrów. W zależności od modelu możesz nieco osłabić niskie częstotliwości, aby zniwelować ich wzmacnianie przy bliskim ustawieniu względem tylnej ściany, podbić lub osłabić górę itd. Poeksperymentuj z różnymi ustawieniami, aby odsłuch był jak najlepszy.

Istnieją dwie możliwość sprawdzenia czy odsłuch z monitorów jest prawidłowy. Za pomocą pierwszej metody można dokonać pomiarów (ale kto ma na to czas i pieniądze). Zaś druga to metoda porównawcza (intuicyjna). Po prostu słuchaj dużo komercyjnych miksów. Powoli nauczysz się, jak brzmią w Twoim pokoju z Twoimi monitorami. A swoje miksy produkuj tak, aby były jak najbliższe brzmieniowo zawodowym produkcjom w takim samym stylu muzycznym.

Jeśli masz parę groszy, zainwestuj w produkt pod nazwą ARC firmy IK Multimedia. Nie tylko elegancko zeskanuje Twój pokój pod względem jego właściwości akustycznych, ale też umożliwi skorygowanie dźwięku Twoich monitorów, aby ich brzmienie było jak najbardziej neutralne.

I ostatnie porady. Po pierwsze miksuj CICHO. Jeśli Twoje miksy będą dobrze brzmiały przy niskich poziomach głośności, to potem może być tylko lepiej. Nigdy odwrotnie. I druga sprawa. Większość pracy wykonuj w MONO. Tak, dobrze przeczytałeś. Jeśli wstępny miks zabrzmi dobrze w mono, to w stereo będzie po prostu piękny.

Staraj się nie obserwować i analizować co się dzieje na monitorze komputera na te wszystkie wskaźniki, analizatory i migające światełka. Liczy się tylko Twój miks, czyli dźwięk. Słuchaj go z zamkniętymi oczami. Nikt poza Tobą nie będzie go oglądał na monitorze, więc zrób go tak, aby dobrze BRZMIAŁ, a nie WYGLĄDAŁ.

Źródło: www.audiostacja.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here