Laurence “Laurie” Quigley (FOH LENNY KRAVITZ) postawił na systemy JBL VTX!

0

Dlaczego Lenny Kravitz, jego realizator FOH Laurence “Laurie” Quigley oraz inżynierzy dźwięku Frank Müller, stawiają na systemy JBL VTX? Jak wygląda praca z systemem i jego przygotowanie do koncertu?  Zapraszamy do wywiadu!

Pod koniec ubiegłego roku na stronie koncernu Harman Professional, skupiającego wiele znanych marek, w tym JBL Professional, opublikowany został wywiad [TUTAJ] z głównym realizatorem dźwięku LENNY KRAVITZ, Laurence’em “Laurie” Quigley. Zapraszamy do zapoznania się z tym ciekawym materiałem, który udostępnił w polskiej wersji językowej, dystrybutor marki JBL Professional, firma ESS Audio:


Dlaczego Lenny Kravitz stawia na systemy JBL VTX?

Zapewnienie charakterystycznego brzmienia Lenny’ego Kravitz’a w każdym miejscu sali, czy to teatr, czy stadion, jest nie lada wyzwaniem. Trzon ekipy touringowej Lenny’ego stanowią realizator FOH Laurence “Laurie” Quigley oraz inżynier systemu nagłośnieniowego Frank Müller. Udaje im się sprostać temu zadaniu od lat dzięki wykorzystaniu głośników marki JBL serii VTX, oprogramowaniu Line Array Calculator oraz Performance Manager.

Mieliśmy przyjemność przeprowadzić z nimi wywiad i dowiedzieć się z pierwszej ręki, dlaczego wybrali akurat ten system. Warto wspomnieć, że systemowi JBL VTX A8, z którego Leny Krawitz również korzysta, przyznano niedawno nagrodę 2020 TEC Award w kategorii “Sound Reinforcement Loudspeaker”.

Pisaliśmy o tym w artykule:

JBL VTX A8 najlepszym liniowym systemem koncertowym?

Laurie, opowiedz nam o swojej historii w realizacji dźwięku live. Co robiłeś, zanim zostałeś realizatorem FOH Lenny’ego?

Laurence “Laurie” Quigley: Z Lenny’m zacząłem pracę pod koniec 2003 roku, jednak doświadczenie w zespołach touringowych zacząłem zbierać już pod koniec lat 70-tych, najpierw w Australii, potem w Londynie, a następnie w Stanach Zjednoczonych. Kilka z zespołów, z którymi współpracowałem, to Aerosmith, KISS, Ozzy Osbourne, Motley Crüe, Whitesnake, prócz tego mnóstwo innych, świetnych kapel lat 80-tych i 90-tych.

Jak wyglądało twoje pierwsze doświadczenie z systemem JBL VTX?

Laurence “Laurie” Quigley: Systemów JBL’a używałem od samego początku. Przez lata realizowałem koncerty Lenny’ego na systemach VerTec. Byliśmy również pierwszą ekipą, która pojechała w trasę z systemem JBL VTX po Europie. Był to pierwszy raz, kiedy system ten był używany, lecz już po krótkim czasie przekonaliśmy się, że nie mogliśmy wybrać lepiej.

Co dokładnie lubisz w pracy z systemem JBL VTX?

Laurence “Laurie” Quigley: Montaż systemu jest doskonały, przemyślany system wózków bardzo ułatwia transport pomiędzy ciężarówką a sceną. Jest to niezwykle ważne, ponieważ dzięki prostej obsłudze systemu, ekipa techniczna jest w stanie szybciej przygotować go do pracy, a to daje mi więcej czasu na próbę. Sposób montażu oraz transportu systemów nagłośnieniowych jest niezwykle ważny w dzisiejszych czasach.

Co, twoim zdaniem, jest największym atutem VTX’a?

Laurence “Laurie” Quigley: Zdecydowanie brzmienie. Środek pasma oddawany jest w sposób niebywały, a brzmienie wokalu jest nadzwyczajnie gładkie. Powodem, dla którego zawsze uwielbiałem realizować na systemach JBL’a – jest to, że głośniki nie zmieniają swojej barwy nawet w przypadku dużych głośności. Brzmienie pozostaje bez zmian od 90 dB w górę. Możesz zgłośnić partię solową gitary lub cokolwiek innego w swoim miksie, JBL VTX będzie brzmieć barwowo dokładnie tak samo. Część systemów wymaga od ciebie ciągłej zabawy z głośnością poszczególnych zakresów pasma przez cały koncert. Inne systemy są genialne przy dużych poziomach głośności, jednak nadchodzi ballada i nagle wszystko staje się mdłe. Na JBL VTX nie ma tego problemu, system brzmi spójnie – niezależnie, czy grasz głośno, czy cicho.”

Jak podoba się Tobie sposób, w jaki VTX oddaje niski zakres pasma?

Laurence “Laurie” Quigley: Jak już wspomniałem, uwielbiam brzmienie środka, jakie ten system posiada. Z dolnym pasmem również nie mam żadnego problemu, głośniki 15″ są wręcz świetne. Bez większych trudności jestem w stanie umieścić gitarę basową w miksie, dokładnie tam, gdzie powinna się znaleźć. Używam wielu głośników niskotonowych, i znowu – jestem pod gigantycznym wrażeniem ich brzmienia. Według mnie, na rynku obecnie znajduje się za dużo subbasów, które z pewnością są głośne, ale brzmią zbyt monotonne w swojej barwie.

Jak wygląda twój proces strojenia systemu?

Laurence “Laurie” Quigley: Uważam, że najważniejszą częścią tego procesu jest odpowiednie zawieszenie systemu. Wykorzystujemy przednią część sceny jako punkt odniesienia i zawieszamy nagłośnienie w stosunku do niego. Jeśli system został zamontowany w poprawny sposób, jesteś w stanie zaoszczędzić sporą ilość czasu. Strojenie jest sprawą bardzo osobistą, każdy z realizatorów ma swój własny, indywidualny styl. W moim przypadku, korzystam ze sprzętowego systemu pomiarowego dbx RTA-1 (z końcówki lat 80. – przyp. red.) oraz oprogramowania SMAART. Moim zadaniem jest zapewnienie, by system sam w sobie brzmiał w sposób identyczny na każdym koncercie, co powoduje, że późniejsze jego miksowanie jest niezwykle proste. Sytuacja, w której realizator sprawia wrażenie ciągle zajętego przy konsolecie mikserskiej w czasie koncertu najczęściej oznacza, że system nagłośnieniowy nie został przygotowany w sposób, który by go satysfakcjonował.


Inżynier systemu nagłośnieniowego Lenny’ego Krvitz’a – Frank Müller – opowiedział nam dokładnie o swoim doświadczeniu w przygotowaniu systemu nagłośnieniowego przy wykorzystaniu oprogramowania JBL’a Line Array Calculator (LAC) oraz Performance Manager.


Frank, jak podoba się Tobie praca z oprogramowaniem Line Array Calculator oraz Performance Manager?

Frank Müller: Korzystam z programu LAC od czasów VerTec’a, więc można powiedzieć, że posiadam niejakie doświadczenie w jego obsłudze. Predykcja, którą uzyskujemy z LAC’a oraz rzeczywisty wynik – to co słyszymy po wystrojeniu systemu, nigdy nie różnią się od siebie w diametralny sposób. Naszym zadaniem jest przygotowanie nagłośnienia, aby brzmiało ono jednakowo na każdym koncercie. Kiedy wyliczam kąty pomiędzy każdym modułem, zawsze staram się uzyskać w całym pomieszczeniu najlepszą – to jest płaską, najbardziej wyrównaną – odpowiedź częstotliwościową w stosunku do miejsca, w którym znajduje się stanowisko Lauriego. Sprawia to, że jeśli koncert brzmi dobrze na FOH’u, powinien również zabrzmieć dobrze gdziekolwiek indziej. Na przykład: jeśli wybiorę zbyt wąskie kąty, Laurie prawdopodobnie wykorzysta filtr górnozaporowy, aby poprawić brzmienie na swoim stanowisku jednocześnie sprawiając, że koncert będzie mdły w odbiorze w innych częściach sali. Dzięki programowi LAC jestem w stanie uniknąć takich sytuacji, dając Lauriemu tak przygotowany system nagłośnienia, że sam proces realizacji wydarzenia będzie nadzwyczaj prosty. Oprogramowanie Performance Manager również jest niezwykle łatwe w obsłudze. Jestem w stanie zrobić w nim wszystko, czego oczekiwałbym od programu do sterowania systemem nagłośnieniowym. Praca z jego wykorzystaniem jest bardzo prosta. Opcje monitorowania pozwalają mi na łatwy i dokładny podgląd wszystkiego, co dzieje się z systemem w czasie pracy.

Więcej szczegółów
Producent: https://jblpro.com
Dystrybutor: http://www.essaudio.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here