Alcons Audio! W dążeniu do perfekcyjnego brzmienia!

0

Akademia Muzyczna w Gdańsku poszerza swoją działalność koncertową w związku z czym została wyposażona w zaawansowany system nagłośnienia marki Alcons Audio. Rozmawiamy z Piotrem Rodakiem, realizatorem dźwięku, który na codzień pracuje na nowym systemie.

uptone.pl: Witaj Piotrze! Powiedz skąd decyzja o zakupie tak zaawansowanego systemu nagłośnienia i dlaczego wybór padł na Alcons Audio?

Piotr: Wszystko zaczęło się od tego, że uczelnia mocno się rozwija. Mamy coraz większe zapotrzebowanie sprzętowe związane z obsługą coraz większej liczby wymagających koncertów, zarówno musicalowych, rozrywkowych jak i jazzowych. W związku z tym, duży nacisk położony był na zainwestowanie w system nagłośnienia, który równomiernie pokryłby całą salę i przy tym był bardzo precyzyjny.

uptone.pl: Z pewnością na odpowiedni dobór systemu, który aktualnie wisi, miała wpływ akustyka sali koncertowej?

Piotr: Tak, zdecydowanie! Sala koncertowa budowana była pod kątem instrumentalnym, operetkowym, a przy okazji konferencyjnym, w związku z czym nagłaśnianie w niej jest niełatwe, choć nie niemożliwe. Duży pogłos, bardzo mocno słychać wszystko akustycznie, tak więc duże schody zaczynają się kiedy chcemy np. zamknąć w tej przestrzeni bębny czy piece gitarowe itp. Mówię o tym dlatego, że zawsze granie jakimkolwiek systemem na tej sali było problematyczne. Sala oczywiście ma potencjał ale trzeba umiejętnie z niej korzystać.

uptone.pl: I tutaj zaczęły się przymiarki do najodpowiedniejszego systemu nagłośnieniowego, który sprawdziłby się w tak trudnych bądź specyficznych warunkach akustycznych?

Piotr: Dokładnie! Plany związane z wyborem nagłośnienia zaczęły się ponad rok temu. Po drodze musieliśmy rozwiązać kilka problemów konstrukcyjnych związanych z podwieszeniem systemu. Ostatecznie wszystko udało się zamknąć i system, jak widzisz wisi już nad nami.

uptone.pl: Pytanie zatem, dlaczego Alcons Audio?

Piotr: Pierwszy raz usłyszałem ten system u Przemka Waszkiewicza, w firmie OFFSTAGE, który zakupił model QR24. Tutaj duży ukłon w jego stronę, za to że pozwolił mi go sprawdzić i pograć na nim. Ma dużą wiedzę na jego temat, więc zainteresowanych również odsyłam do niego na pogadanki 😉 . Wracając jednak do meritum… Grając na tym systemie i słuchając go miałem odczucie bliskości dźwięku, który się z niego wydobywał. Miałem wrażenie siedzenia bezpośrednio przed głośnikiem, choć oczywiście odległość była znacząca. Dźwięk był bardzo precyzyjny i klarowny, co w przypadku tej sali było bardzo istotne dla nas. Dzięki takim cechom brzmieniowym jesteśmy w stanie wyciągnąć wszystkie istotne elementy, jak prezencja wokalu solo, czy całych sekcji wokalnych przy musicalu. Wszystko jest bardzo zrozumiałe i czytelne.

uptone.pl: Myślisz, że te cechy/właściwości dźwiękowe tego systemu to w jakimś stopniu zasługa wysokotonowych głośników wstęgowych, z których Alcons Audio słynie? Czy nie analizowałeś tego pod tym kątem?

Piotr: Oczywiście, analizowałem ten temat dość mocno. Miałem na początku duże obawy, bo nie wiedziałem jak to się zachowa na tej sali. Ostatecznie uważam, że efekt jest bardzo dobry!


Małe wtrącenie 😉 Jeśli jesteście ciekawi na czym polega technologia głośników wstęgowych Alcons Audio – PRO RIBBON, to zapraszamy do obszernego wywiadu z właścicielem firmy – Tomem Backiem – TUTAJ: https://uptone.pl/scena/alcons-audio-lr28-i-technologia-pro-ribbon


uptone.pl: Czyli uzyskaliście brzmienie idealne?

Piotr: Wiesz, jestem typem poszukiwacza i wiem, że zawsze można coś zmienić, coś poprawić. Ważne jest, żeby pracować na systemie, który oddaje pełnię brzmienia i jest precyzyjny, a Alcons Audio w moim przekonaniu taki właśnie jest. Oczywiście można ustawić domyślnie całość według pomiarów ale czy to będzie wszystko na co go stać? Teraz już wiem, że nie! 🙂

uptone.pl: To znaczy?

Piotr: Mija już piąty miesiąc od kiedy pracuję z nowym systemem i dzisiaj gra on już rewelacyjnie! Tak jak tego oczekiwałem. Przez ten czas zmieniliśmy kilka ustawień względem pierwszej instalacji. Przed nami jeszcze jakieś może kosmetyczne zmiany, pogranie na nim kolejnych, różnych koncertów i ponowna ocena tego jak system się zachowuje i co jeszcze możemy usprawnić. Oczywiście, cały czas poruszamy się już na bardzo wysokim poziomie jakościowym brzmienia, a moje zmiany podyktowane są chęcią wydobycia z nich maksimum możliwości, bo te są ogromne.

uptone.pl: Czyli ciągłe dążenie do doskonałości?

Piotr: Tak możemy to nazwać. Napewno dużą pomocą było zastosowanie także bardzo dobrego cyfrowego procesora dźwiękowego LAKE LM 44. Wielkie dzięki tutaj dla Dominika Gryty za skonfigurowanie procesorów z systemem, strojenie oraz poświęcony czas!

Z racji tego, że posiadamy 3 różne konsolety,  chcieliśmy połączyć je za pomocą procesora aby obsługiwać cały system, bez potrzeby przepinania i konfigurowania na nowo. Kolejna rzecz to fakt, że procesory LAKE są świetne jeśli chodzi o brzmienie, bardzo precyzyjne i naprawdę z dużymi możliwościami modelowania systemu. Equalizery są wprost rewelacyjne, co jest bardzo istotne w przypadku systemu nagłośnieniowego i nie tylko. Uważam, że to jedne z lepszych procesorów na rynku, a w połączeniu z systemem nagłośnieniowym Alcons Audio, możliwości mamy naprawdę spore.

uptone.pl: Czy możesz na zakończenie powiedzieć jakie modele wiszą na sali koncertowej Akademii Muzycznej w Gdańsku?

Piotr: System jest delikatnie zcrossowany. Grona zbudowane są z siedmiu modułów Alcons LR7, 4 sztuki o szerokości grania 90-stopni oraz 3x o szerokości grania 120-stopni.

Docelowo myślę, że będę chciał powiększyć każde grono jeszcze o jedną paczkę i zrobić podział 3-segmentowy. 2 paczki 90-stopni, wydzielić w stronę balkonu, 3 paczki 90-stopni i 3 paczki 120-stopni na główną widownie.

System dopełnia 5 front-fili rozmieszczonych na brzegach sceny, jest to model Alcons SR9.

Jeśli chodzi o basy, które widzisz tutaj centralnie podwieszone nad sceną, są to konstrukcje kardioidalne, 2 moduły Alcons BC332, grające naprawdę bardzo równo. Nie jest to może bas, do bardzo mocnego grania, typu punch czy „klepanie w klatę” 🙂 , ale nie o to nam też chodziło w przypadku tej sali i estetyki repertuarowej jaką reprezentuje Akademia Muzyczna tym bardziej, że bardzo ciężko okiełznać w niej niskie częstotliwości.

Jednak gdyby taka produkcja się u nas pojawiła to napewno dadzą radę. Najważniejsze dla nas jest to, że bas jest wyrównany, klarowny i selektywny. Na koniec warto dodać, że cały system pędzony jest dedykowanymi wzmacniaczami Sentinel 10 w ilości 3 sztuk, a projekt oraz instalacje wykonała firma Sound Service Patryk Kozak.

uptone.pl: Piotrze, dziękuję Ci za poświęcony czas i rozmowę. Widzę, że już big-band czeka na ciebie na scenie, więc nie przeszkadzam w pracy. Wielkie dzięki!

Piotr: Dzięki!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here