Perkusja hybrydowa w gatunkach Rock i Metal…? cz.III

0

Może Was to zdziwi ale wbrew pozorom to właśnie perkusiści wywodzący się z cięższych klimatów muzycznych byli w dużej mierze pionierami zestawów hybrydowych. Przebicie się przez gitary i wokal wymagało sporego wysiłku, a technologia cyfrowa zdecydowanie to ułatwiła.

Na początku przypominamy Wam o naszych dwóch wcześniejszych publikacjach, w których przedstawialiśmy przykłady rozwiązań hybrydowych w zestawach perkusyjnych, w gatunkach takich jak Pop i Muzyka Elektroniczna.

Dziś zajmiemy się przykładami perkusyjnych zestawów hybrydowych w gatunkach Rock i Metal.

Perkusja Hybrydowa w Muzyce Metalowej

Dla wielu z Was pewnie wyda się to dziwne, ale jak wspomnieliśmy na wstępie, to właśnie w muzyce metalowej bardzo często i chyba najszybciej zaczęto doceniać możliwości rozwiązań hybrydowych, czyli krótko mówiąc połączenia zestawów akustycznych z brzmieniami elektronicznymi. Szybkie podwójne stopy i potężne przenikające publiczność uderzenia w tomy to coś co sprawiało, że serce biło wszystkim na koncertach szybciej i mocniej. Ale jak to osiągnąć? Jak wykreować brzmienie, które zarówno w muzykach jak i fanach wyzwoli potężną porcję adrenaliny? Rozwiązaniem okazały się elektroniczne moduły perkusyjne oraz triggery, o których pisaliśmy już wielokrotnie.

Jednym z pionierów był Charlie Benante z zepołu Anthrax. Jako jeden z pierwszych używał elektronicznych sampli do ulepszenia swojego akustycznego zestawu. W poniższym materiale video, Charlie wyjaśnia w jaki sposób wszedł w perkusje hybrydowe i pokazuje swój zestaw. W poniższym materiale usłyszycie o module triggerów Roland TM-2 oraz samych triggerów z dedykowanej serii RT.

Oczywiście początki były ciężkie, a brzmienia pierwszych elektronicznych instrumentów pozostawiały wiele do życzenia. Jednak poszukiwania samych perkusistów oraz producentów sprzętu muzycznego sprawiły, że możliwości na przestrzeni dosłownie kilku lat poszybowały bardzo szybko w górę, dając muzykom dokładnie to czego potrzebują, a nawet więcej. W przypadku Charliego najlepszym rozwiązaniem okazała się właśnie technika triggerowania. Przy jego potężnym zestawie akustycznym dodawania kolejnych elektronicznych padów byłoby ciężkie do ogarnięcie, a praktycznie niezauważalne triggery i niewielki moduł brzmieniowy ROland TM-2, okazał się strzałem w dziesiątkę.

Jeśli pierwszy materiał Was nie przekonuje to polecamy także kolejny, w którym Adrian Erlandsson z At The Gates, pokazuje, w jaki sposób użycie samplera SPD-SX zapewnia mu dodatkowe dźwięki, których potrzebuje.

Perkusja Hybrydowa w Muzyce Rockowej

A jak sytuacja wygląda w muzycy rockowej? Można by rzec, że tu “zasady gry” nie powinny się zmieniać, a sercem zespołu będzie czyste akustyczne brzmienie perkusji. Ciężko się z tym nie zgodzić, że perkusje akustyczne nadal są rdzeniem, ale potrzeby rozszerzania możliwości brzmieniowych są takie same jak w innych gatunkach i ewoluującej muzyce także w repertuarze rockowym i pochodnych klimatach tzw. “alternatywnych” gdzie nie obowiązują już żadne reguły. Dajmy za przykład chociażby takie zespołu jak Muse czy Nine Inch Nails. Zespoły te regularnie komponują utwory zawierające dźwięki elektroniczne, a perkusista musi odtworzyć te dźwięki na scenie podczas koncertów na żywo.

Zapraszamy Was do materiału video, w którym Craig Blundell, perkusista Stevena Wilsona, dokładnie wyjaśnia, co robią pady i wyzwalacze na jego zestawie perkusyjnym i jak je wykorzystuje.

Można powiedzieć, że bez względu na gatunek muzyczny w którym się poruszacie zawsze będzie miejsce, na poszerzanie możliwości brzmieniowych. Może się już powtarzamy po raz kolejny ale warto ponownie zaznaczyć, że muzyka ewoluuje za sprawą elektroniki. Oczywiście nie samą elektroniką człowiek żyje. Wręcz przeciwnie. Powinniśmy poznawać duszę akustycznych wibracji na każdym etapie naszej muzycznej kariery ale nie bójmy się eksperymentować i korzystać z możliwości jakie dają nam nowe technologie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here