Perkusje hybrydowe w “muzyce elektronicznej…” [cz.I]

0

Perkusje hybrydowe to kolejny etap i kolejne możliwości w kształtowaniu brzmienia naszych zestawów perkusyjnych. Łączą one w sobie nowoczesne technologie z akustycznym brzmieniem, więc możliwości stają się praktycznie nieograniczone. Dziś słów kilka o zastosowaniu tej technologii w muzyce elektronicznej…

Jeśli dla kogoś z Was temat jest zupełnie obcy to zachęcamy Was do naszej pierwszej publikacji, gdzie na przykładzie rozwiązań marki Roland staramy się przedstawić o co w tym wszystkim chodzi. Jednak już na wstępie warto zaznaczyć, że zestawy hybrydowe to nie to samo co typowe zestawy elektroniczne. Zestaw elektroniczny jest kompletnym instrumentem perkusyjnym zaś tytułowa hybryda to twór o wiele bardzie rozbudowany, gdyż mowa tu tak naprawdę o całej palecie elektronicznych dodatków, od akustycznych triggerów, poprzez elektroniczne pady, moduły brzmieniowe  na kompletnych zestawach i multipadach kończąc.

Perkusje hybrydowe: przyszłość czy moda?

Jak zatem wygląda sytuacja w muzyce elektronicznej? 

Nie jest ona wcale tak oczywista jakby mogło się wydawać z pozoru. O ile w domowym zaciszu, producenci muzyczni mogą i zazwyczaj korzystają z wielu udogodnień jakimi są automaty perkusyjne czy wirtualne brzmienia perkusyjne, tak sprawa wygląda już zupełnie inaczej, kiedy planujemy wyjść na dużą scenę i zagrać koncert na żywo.

Potrzebujemy wtedy żywego muzyka i perkusji. Oczywiście znalezienie takiego “zestawu”, czyli perkusista+perkusja 🙂 nie jest trudne, tak sprawienie aby uzyskać wymarzone elektroniczne beaty, a przy tym zapewnić komfort pracy bębniarzowi jest pewnym wyzwaniem. Możemy sobie jednak z tym poradzić dzięki właśnie rozwiązaniom hybrydowym, które szybko, dość prosto i stosunkowo tanim kosztem, rozszerzą akustyczny zestaw perkusyjny w potężną maszynę do kreowania elektronicznych brzmień.

Jak to wygląda w praktyce?

Tu pojawia się jeszcze jedno pojęcie, czyli “Triggerowanie”, które także pokrótce przedstawiliśmy w wyżej przytoczonym artykule. Objaśnień na jego temat znajdziecie mnóstwo w sieci wpisując hasła tj. “triggerowanie perkusji”, “triggerowanie zestawu perkusyjnego” itp. My odsyłamy Was także do artykułu: Roland TM-1, najprostszy moduł triggerowy! W którym oprócz przedstawienia tytułowego modułu, zobaczycie jak wygląda jego podłączenie i ustawienie w praktyce. Oczywiście jak wspominaliśmy wcześniej, jest to jeden z wielu elementów, na który może składać się nasz optymalny zestaw hybrydowy.

W przypadku muzyki elektronicznej udział dodatkowych urządzeń, jak chociażby elektroniczne multipady, jest o wiele bardziej zasadny z racji mocno rozbudowanych warstw brzmieniowych, które chcielibyśmy podczas koncertu wyzwalać z naszego zestawu. Mowa tu nie tylko o brzmieniach stricte perkusyjnych ale także o liniach basowych znanych chociażby z takich automatów jak kultowy TR909 czy TR808. Dzięki nowoczesnym modułom, czyli urządzeniom, które są “mózgiem” naszych “elektronicznych zapędów”, dodawanie tych brzmień do naszych wykonów live jest o wiele bardziej przyjazne niż jeszcze kilka lat temu.

Oczywiście muzyka elektroniczna jest tak szeroko pojętym gatunkiem, że stworzenie idealnego brzmienia przy jednoczesnym zachowaniu akustycznej duszy wymaga dość sporego zaangażowania i poszukiwań. Jak radzi sobie z tym wyzwaniem Michael Schack? Zobaczcie krótki materiał video z jego udziałem, w którym pokazuje jak pracuje nad próbkami przy pomocy perkusyjnego modułu Roland TM-6 PRO. Muzyka Michaela Schack ato chyba jeden z najlepszych przykładów jak można z żywym zestawem perkusyjnym tworzyć naprawdę ambitne elektroniczne brzmienia. Sam artysta nazywa siebie perkusistą DJ-skim. Jego główną domeną jest łączenie perkusji z DJingiem, tworząc atrakcyjny i optymistyczny show!

Oczywiście ile muzyków tyle pomysłów, więc każdy kto już pracuje nad kreowaniem swojego brzmienia przy pomocy elektroniki, wcześniej czy później znajdzie swój wymarzony sound. Ważne jest to, że w dzisiejszych czasach mamy do tego odpowiednie narzędzia i nie ma co ukrywać, że Roland jest jednym z producentów, którzy wiodą tu prym, dostarczając rozwiązania, które ułatwiają pracę perkusistom.

Na koniec jeszcze jeden materiał video, w którym Beanie Bhebhe z Rudimental wyjaśnia jak używa modułu TM-6PRO oraz padów podczas tras koncertowych z zespołem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here