Czy wiecie wszystko o gitarowych przetwornikach?

1

Nie każdy wie czym tak naprawdę są przetworniki gitarowe (pickupy). Dla jednych to drut i magnesy, a dla innych dziwne, prostokątne pudełeczko pod strunami…

Cóż… Poniekąd to prawda, ale w tej historii jest znacznie więcej zakrętów niż komukolwiek mogło by się wydawać. Różne przetworniki mogą dać zupełnie inne brzmienie i wibrację, jednak musicie wiedzieć, co drzemie w środku tych niepozornych urządzeń, byście mogli wybrać właściwe dla siebie rozwiązanie.

MAGNESY I TON

Różne magnesy mają różne moce, które wchodzą w interakcje ze strunami, a zatem wytwarzają różne tony. Alnico i ceramika – to dwa typy magnesów stosowane w tradycyjnych przetwornikach. Przetworniki z magnesami Alnico II zachowują równowagę między ciepłem, a jasnością. Ich brzmienie ma słodki środek, bez agresywnych wysokich częstotliwości. Alnico II został użyte w oryginalnych przetwornikach PAF, które najbardziej są znane z przesterowanego, śpiewnego brzmienia.

Przetworniki Gibson Burstbucker używają magnesów Alnico V, które dają bardziej “agresywny” dźwięk niż “słodsze” magnesy Alnico II stosowane w przetwornikach PAF. Magnesy Alnico V są mocniejsze i mają więcej basów i tonów wysokich niż Alnico II. Daje to nieco ostrzejszy, bardziej agresywny ton związany z takimi gatunkami ja metal czy hard rock, a także większą klarowność z wzmacniaczami o dużym przesterowaniu.

Magnesy ceramiczne są generalnie najsilniejszym rodzajem magnesu, co prowadzi do cieplejszych, niskich tonów. Zachowują jednak jasność i artykulację nawet przy dużych zniekształceniach i zwykle mają wysoki poziom wyjściowy. Są również tańsze w produkcji niż inne magnesy. Większość gitarzystów uważa magnesy ceramiczne za mniej odpowiednie do czystych tonów (clean) niż magnesy Alnico.

POZIOMY WYJŚCIA

Niektóre pickupy są zdecydowanie mocniejsze niż inne. Wyższa moc powoduje, że wzmacniacze lampowe i niektóre efekty podłogowe brzmiały będą jeszcze mocniej niż na innych przetwornikach. Poziomy wyjściowe są mniej istotne w przypadku wzmacniaczy, efektów i interfejsów audio, które mają własną korekcję wzmocnienia.

HUMBUCKER VS. POJEDYNCZY CEWKA

Humbuckery znane są nie tylko z odporności na szum, ale także z ciepłego, mocnego dźwięku. Przetworniki z jedną cewką mają jasny, nieco “bardziej szklany” dźwięk i są bardziej podatne na przydźwięki.

Wszystkie przetworniki Gibsona oprócz P90 są typu humbucker. I chociaż P90 jest pod względem technicznym przetwornikiem z pojedynczą cewką, jest bardziej odporny na szumy i ma cięższy, bardziej agresywny dźwięk niż konwencjonalne pojedyncze cewki.

Mini-Humbucker ma natomiast ciekawe tło – został stworzony specjalnie dla gitarzystów, którzy chcieli zastąpić przetworniki P90, które są mniejsze od standardowych humbuckerów, z pickupem, który miał właściwości humbuckingu – trochę to enigma na pierwszy rzut oka, ale rzeczywiście tak właśnie było. Jednakże pamiętajmy o tym, że wyłączając jedną z cewek, humbucker może wydawać dźwięk podobny do P90. Gitary często zawierają potencjometry i przełącznik, którym możemy zmienić dźwięk humbuckera na brzmienie jednej cewki. Jeśli przetwornik jest określony jako “kabel czteroprzewodowy”, oznacza to, że każdą cewkę można okablować oddzielnie, co pozwala na rozdzielenie cewki. Humbucker z kablem dwużyłowym oznacza, że ​​nie można go przekształcić w humbucker bez zerwania połączenia między dwiema cewkami.

CEWKI HUMBUCKER

W przetwornikach Gibson 490 po raz pierwszy zastosowano barwienie kabli. Pomysł wprowadzono w życie w latach 60-tych co bardzo ułatwiło zmianę charakterystyki brzmienia domowym majsterkowiczom. To właśnie czteroprzewodowy kabel pozwala na rozdzielenie cewek, aby uzyskać dźwięk o pojedynczej cewce.

Pisk

Jednym z problemów z wczesnymi pickupami była reakcja mikrofonowa, w której dźwięk pochodzący ze wzmacniacza wchodził w interakcje z uzwojeniami odbiornika, powodując “piski”. Za pomocą zwykłego wosku uszczelniono wszelkie szczeliny powietrzne co w znacznym stopniu pomogło zminimalizować wszelkiego rodzaju interakcje mikrofonowe.

PICKUPY I ICH INTERAKCJA ZE STRUNAMI

Jak daleko powinny być przetworniki od strun? Mimo, iż wielu zwolenników ma koncepcja bliższego położenia pickupów, to równa się ona wyższemu poziomowi wzbudzenia elektromagnetycznego. Czym wyżej zawieszone struny nad pickupami, poziom wzbudzenia będzie proporcjonalnie niższy.

Przetworniki to tylko z pozoru proste urządzenia. Tak naprawdę są dość skomplikowanymi tworami ludzkiej pomysłowości z punktu widzenia fizyki, więc ich budowa skrywa wiele niuansów i tajemnic znanych jedynie producentom tych małych kostek pod strunami naszych elektryków.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here