Monitory studyjne ADAM Audio S3H trafiły do studia muzycznego Akademii Muzycznej w Gdańsku. Za ich przetestowanie odpowiedzialny był wieloletni realizator dźwięku – Piotr Rodak. Jeśli jesteście ciekawi jego opinii to zapraszamy do poniższego testu!

Na początku kwietnia tego roku, do naszej redakcji zawitały odsłuchy studyjne z flagowej serii S, a konkretnie model ADAM Audio S3H. Wspólnie z naszym kolegą i jednocześnie wieloletnim realizatorem dźwięku Akademii Muzycznej w Gdańsku, postawiliśmy je przetestować właśnie w studiu w/w uczelni.

Na początek zapraszamy do video-prezentacji modelu ADAM Audio S3H:

Warto przypomnieć, że wspomniany wyżej model należy do najwyższej serii S, w skład której wchodzą następujące modele S2V, S3V, S3H, S5V i S5H, gdzie symbol  V lub H oznacza wersję wertykalną (pionową) lub horyzontalną (poziomą). Wspominaliśmy o nich też w naszych wcześniejszych publikacjach: https://uptone.pl/adam-audio-s-series

BUDOWA

Monitory studyjne ADAM Audio S3H, które trafiły do nas to wersja horyzontalna (pozioma) i jeśli ktoś myśli, że jest to jedynie inna wersja o wiele bardziej popularnego modelu S3V, chociażby ze względu na cenę, to jest w błędzie. Oczywiście obie konstrukcje są trójdrożne, czyli wyposażone w głośnik niskotonowy, średniotonowy i wysokotonowy, jednak dodatkowy głośnik niskotonowy, który znajdziemy w S3H daje naprawdę zdecydowanie szerszy i pełniejszy odsłuch. Ale do rzeczy…

Front:

Model ADAM Audio S3H został wyposażony w dwa głośniki niskotonowe o średnicy 7 cali każdy. Każdy z nich napędzany jest wzmacniaczem klasy D o mocy aż 500 W. W centralnej części znajduje się głośniki/przetwornik (jak kto woli 🙂 ) średniotonowy o średnicy 4-cali, napędzany także wzmacniaczem klasy D, tym razem o mocy 300 W. Nad nim osławiona już konstrukcja wosokotonowego przetwornika w technologii S-ART, nad którym czuwa wzmacniacz klasy A/B o mocy 50 W. W sumie mamy do czynienia z mocą 850 W co daje nam naprawdę duży zapas mocy i możliwość komfortowej pracy nawet przy wysokim poziomie SPL (w tym przypadku dochodzi on do 126 dB!).

Technologia S-ART, czyli słynna konstrukcja wstęgi

Znakiem rozpoznawczym monitorów studyjnych marki ADAM Audio i zarazem ich wizytówką jest wstęgowy głośnik wysokotonowy. Ma on zarówno swoich zwolenników jak i przeciwników, choć tych pierwszych jest zdecydowanie więcej. Zastosowanie tej technologii w monitorach niemieckiego producenta było bardzo dobrym posunięciem. Jest to już trzecia para odsłuchów ADAM Audio, z którymi miałem do czynienia i ponownie jestem zachwycony ich brzmieniem. W połączeniu z nowym i precyzyjnym falowodem HPS (High-frequency Propagation System) i 50 W wzmacniaczem w klasie A/B, scena dźwiękowa jest bardzo przejrzysta z niezwykle szerokim polem odsłuchu (sweet spot) nawet przy wysokich poziomach sygnału.

Na froncie, jak przystało na profesjonalną półkę odsłuchów studyjnych, mamy także dwa bas-refleksy.

Tył:

Na tylnym panelu, poza gniazdem zasilania, włącznikiem i wyjściem analogowym XLR, mamy także gniazda cyfrowe AES3 IN i OUT, które pozwalają na połączenie monitorów szeregowo, za pomocą jednego przewodu. Dodatkowo gniazdo USB, dzięki któremu możemy oczywiście aktualizować soft oraz sterować wszystkimi ustawieniami pokładowego procesora dźwięku DSP, za pomocą dedykowanego oprogramowania S CONTROL, które możemy ściągnąć za darmo ze strony producenta za darmo. Aplikacja dostępna jest zarówno na system Windows jak i MacOS.

Procesor DSP

Jak wspomniałem wyżej, monitory całej serii S, w tym oczywiście testowany model S3H, wyposażony jest w procesor DSP, który pozwala nam dostosować pracę odsłuchów studyjnych do własnych preferencji oraz do konkretnych warunków akustycznych naszego pomieszczenia. Jego kontrola odbywa się za pomocą wymienionego wcześniej oprogramowania S CONTROL lub bezpośrednio z tylnej części monitora, na której znajduje się dedykowany enkoder i wyświetlacz OLED.

Jego obsługa jest dość intuicyjna i bez zaglądania w instrukcje obsługi każdy nowy użytkownik szybko się w nim odnajdzie. Do dyspozycji mamy 5 presetów z czego 3 pierwsze się nieedytowalne, a dwa ostatnie pozwalają na pełną personalizację. I tak:

  • PURE, czyli czysty;
  • UNR (Uniform Natural Response) – specjalny preset opracowany przez ADAM Audio.
  • Classic – preset EQ z symulacją charakterystyki legendarnego monitora ADAM Audio S3A;
  • Następnie 2 wolne presety do pełnej personalizacji;

Podczas ich tworzenia mamy do dyspozycji sześć korektorów parametrycznych ze zmienną dobrocią oraz dwa korektory półkowe. Zakres korekcji wynosi ±12 dB (krokami po 0.5 dB). Cała serii S i testowany S3H umożliwiają także opóźnienie sygnału w zakresie od 0 do 0.5 ms krokami po 0.1 ms. Dodatkowo za pomocą enkodera wybieramy także rodzaj źródła czyli analogowy lub cyfrowy,  a w tym drugim przypadku także wybieramy monitor prawy lub lewy.

Wszystko naprawdę bardzo czytelne i banalne w obsłudze. Enkoder jest bardzo wrażliwy, ale na szczęście jest skokowy, więc nie ma problemu z precyzyjnym ustawieniem jakiegokolwiek parametru. Poza tym wszystko wyświetla nam się na ekranie, co zresztą możecie zobaczyć na powyższym filmie video.

Kończąc temat budowy monitorów należy zwrócić uwagę na ich solidną konstrukcję i dość sporą wagę, prawie 27 kg. Tak więc ich wyjmowanie i ustawianie, bezpieczniej jest wykonywać z kimś do pomocy aby nie uszkodzić głośników. Jak przystało na tej klasy odsłuchy i mnogość zastosować, oprócz ich położenia możemy je oczywiście zawiesić za pomocą dedykowanego uchwytu montażowego. Monitor został już wyposażony w specjalne otwory, więc cały proces montażu jest bardzo prosty.

Brzmienie

Tak więc przechodzimy do rzeczy najistotniejszej czyli brzmienia 🙂 Czego możemy oczekiwać od monitora, którego cena w sklepach waha się pomiędzy 10.000 a 12.000 PLN za sztukę. Możemy i powinniśmy oczekiwać bardzo wiele. Napisać o nich, że grają bardzo dobrze to tak jakby powiedzieć, że bolid Formuły 1 bardzo szybko jeździ 🙂 Jest to oczywista sprawa w obu przypadkach, jednak dla mniej wtajemniczonych i doświadczonych producentów i realizatorów muzycznych, zwłaszcza tych, którzy nie mieli jeszcze do czynienia z tej klasy sprzętem, warto dodać, że trzeba tutaj przestawić swoje oczekiwania na najwyższy poziom.

Jestem naprawdę niesamowicie szczęśliwy, że mogłem przez ostatni miesiąc pracować na ADAM Audio S3H. Tak się złożyło, że miałem możliwość miksować na nich muzykę klasyczną, alternatywną i muzykę filmową przy żywej orkiestrze symfonicznej, a także zrobiłem na nich wirtualne soundchecki dwóch zespołów muzycznych. Moje odczucia i wrażenia po pracy są rewelacyjne. Na S3H słychać najmniejszy szczegół w każdej warstwie brzmieniowej, bez znaczenia czy słuchamy cicho, czy głośno. Dynamika, precyzja, klarowność, krystaliczność to tylko kilka określeń, na które z pewnością zasługują S3H. Nie ważne jak bogaty jest miks, jaki jest skład instrumentalny, na S3H jesteśmy w stanie wszystko idealnie poukładać. Są niesamowicie czułe na najmniejsze zmiany equalizera, czy kompresora. A do tego wbudowany procesor DSP umożliwiający precyzyjne dostosowanie parametrów do warunków odsłuchowych. Byłem nimi naprawdę zachwycony!

W studio Akademii Muzycznej przez ostatni miesiąc przewinęło się kilku kolegów z branży. Każdy z nich był pod ogromnym wrażeniem tych monitorów. Wartym dodania jest także fakt, że z założenia monitory studyjne nie mają grać “ładnie” ale bardzo dokładnie. O ile o monitorach ADAM Audio A5X, którymi również dysponuje w studio, nie mogę powiedzieć, że grają ładnie, ale napewno dość blisko, jasno i precyzyjnie i są również bardzo pomocne w mojej codziennej pracy, tak w przypadku testowanego modelu ADAM Audio S3H mamy wszystko! Poza wspomnianymi wyżej kluczowymi cechami do profesjonalnego monitorowania dźwięku i korygowania go w miksie, możemy cieszyć się naprawdę szeroką panoramą, referencyjnym odsłuchem, który jeden z kolegów – audiofanatyków 🙂 porównał także do bardzo wysokiej jakości kolumn z półki hi-fi i wielogodzinną pracą bez zmęczenia naszego słuchu.

Z Maćkiem Milewskim, świetnym muzykiem i producentem, spędziłem sporo czasu porównując Adamy S3H z monitorami podobnej klasy, które na stałe wiszą w jednej z naszych reżyserek. 

Dołączam więc słowa Maćka i również się pod nimi podpisuję:

Gdybym miał wybrać, na których monitorach wolałbym miksować, wybrałbym ADAM Audio S3H, za detal, precyzję i komfort odsłuchu.

Na koniec jeszcze takie małe wtrącenie…

W swojej pracy często wspomagam się wysokiej klasy słuchawkami studyjnymi, które pomagają mi zwrócić uwagę na pewne szczegóły brzmieniowe, które nie zawsze da się wyłapać w monitorach. Tym razem okazały się nie potrzebne. ADAMy wygrały w każdej sytuacji odsłuchowej.

PODSUMOWANIE

Jestem przekonany, że S3H zaspokoi wrażenia odsłuchowe najbardziej wymagających użytkowników. Z wielką przykrością rozstaje się z nimi bo z miłą chęcią zastąpiłbym nimi dotychczasowe monitory, wiszące w studio Akademii Muzycznej w Gdańsku. 

Piotr Rodak – realizator dźwięku
Akademia Muzyczna w Gdańsku


Monitory ADAM Audio S3H do testów dostarczyła firma Audiostacja, wyłączny dystrybutor marki w Polsce.

Cena w sklepach: pomiędzy 10.000 a 12.000 PLN za sztukę.

DANE TECHNICZNE ADAM AUDIO S3H:

PRZETWORNIKI NISKOTONOWE (WOOFERY)

  • Ilość: 2
  • Kosz Ø: 7″ (178 mm)
  • Cewka Ø: 1.5″ (39 mm)
  • Materiał membrany: HexaCone

PRZETWORNIK PASMA ŚREDNIEGO

  • Ilość: 1
  • Rodzaj: Hybrydowy kopułkowo / stożkowy
  • Kosz Ø: 4″ (100 mm)
  • Cewka Ø: 2.4″ (60 mm)
  • Materiał membrany: Kompozyt węglowy

TWEETER – przetwornik wysokotonowy

  • Ilość: 1
  • Rodzaj: S-ART
  • Pole membrany: 4 cale² (2420 mm²)
  • Odpowiednik membrany o śr. Ø: 2″ (56 mm)
  • Współczynnik przetwarzania dynamiki: 4:1
  • Waga membrany: 0.17 g
  • Falowód: HPS

WZMACNIACZE

  • Ilość: 4
  • Dla woofera: 2
  • Rodzaj: PWM
  • Moc wzm. RMS: 500 W
  • Dla przetwornika pasma środkowego: 1
  • Rodzaj: PWM
  • Moc wzm. RMS: 300 W
  • Dla tweetera: 1
  • Rodzaj: A/B
  • Moc wzm. RMS: 50 W

REGULACJA

  • Czułość wejściowa: regulowana
  • Korektory parametryczne: 6
  • Korektor półkowy do kompensacji wysokich częstotliwości: 1
  • Korektor półkowy do kompensacji niskich częstotliwości: 1
  • Ilość presetów: 5
  • Regulacja opóźnienia Delay: 0 ms – 5 ms

ZŁĄCZA WEJŚCIOWE

  • Analogowe: XLR
  • Impedancja wejściowa: 48 kOm
  • Maks. poziom wejściowy: +24 dBu
  • Cyfrowe: AES3

INFORMACJE OGÓLNE

  • Panel sterowania: Z tyłu
  • Pasmo przenoszenia: 32 Hz – 50 kHz
  • Zniekształcenia THD > 100 Hz: ≤0.4 %
  • Czułość wejściowa (dla 90 dB SPL z 1m): -5 dBV
  • Maks. SPL dla pary z 1 m: ≥126 dB
  • Częstotliwości zwrotnic: 250 Hz / 3 kHz
  • Waga: 26.6 kg
  • Wymiary D x S x G: 280 mm x 585 mm x 380 mm
  • Gwarancja: 5 lat (2 lata gwarancji plus 3 lata opcjonalnie po rejestracji produktu)
  • W zestawie: Przewód zasilania, Instrukcja

Więcej szczegółów
Producent: https://www.adam-audio.com
Dystrybutor: https://audiostacja.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here