Najlepszy jak dotąd monitor studyjny Kali Audio łączy sprawdzoną 3-drożną technologię z bezkompromisowymi komponentami i kunsztem wykonania. Wreszcie poznaliśmy szczegóły i cenę nowej, pasywnej kolumny monitorowej Project Santa Monica SM-5-C.
Zaprezentowana podczas targów NAMM Show 2023, nowy pasywny monitor studyjny Project Santa Monica SM-5-C od Kali Audio to kolejna, obok aktywnego subwoofera Kali Audio WS-6.2, ciekawa tegoroczna premiera w ofercie kalifornijskiej marki. Wspominaliśmy o nich TUTAJ.
Firma ESS Audio, opiekun marki Kali Audio w Polsce, dzieli się wreszcie z nami szczegółami na temat nowej pasywnej konstrukcji, a my dzielimy się nimi z Wami.
Jak zapowiada, Project Santa Monica zapewnić ma niezrównane obrazowanie, dokładność i szczegółowość w najbardziej krytycznych zastosowaniach. Kluczem do wysokiej wydajności serii SM jest jej 3-drożna architektura koincydencyjna. Konstrukcja ta pozwala na niezwykle realistyczne obrazowanie głośnika koncentrycznego, zapewniając jednocześnie niskie zniekształcenia i czystość średnich tonów, które można osiągnąć tylko w przypadku głośnika 3-drożnego.
Głośniki średniotonowy i wysokotonowy są nie tylko współosiowe, ale także zbieżne, co oznacza, że są fizycznie wyrównane w czasie, a tym samym spójne fazowo pod każdym kątem. Monitory z serii SM są akustycznymi źródłami punktowymi, a szczególną uwagę zwrócono na przejście od głośnika średniotonowego do przegrody. Przejście to jest płynne aż do krawędzi głośnika, co skutkuje bardzo dobrym obrazem stereo, w którym szczegóły są realistyczne i wyraźne.
1-calowy głośnik wysokotonowy
Aluminiowa kopułka wysokotonowa serii SM zapewnić ma doskonałą dynamikę, co przekłada się na czyste pasmo przenoszenia bez zniekształceń. Głośnik wysokotonowy wykorzystuje unikalną geometrię w celu zmniejszenia rezonansów ultradźwiękowych wysokiej jakości, eliminując szorstkość, która może z czasem powodować zmęczenie metalowych głośników wysokotonowych.
4-calowy głośnik średniotonowy
Głośnik średniotonowy SM-5-C został zoptymalizowany nie tylko pod kątem własnego pasma częstotliwości, ale także do roli falowodu głośnika wysokotonowego. Kształt jest precyzyjnie zaprojektowany pod kątem kierunkowości, a skok międzyszczytowy jest ograniczony do poniżej 1 mm, aby zapobiec zniekształceniom intermodulacyjnym.
Głośnik niskotonowy ze stabilizacją strumienia magnetycznego
Głośnik niskotonowy SM-5-C posiada cechy, które redukują modulację strumienia magnetycznego, znacznie zmniejszając zniekształcenia. Papier jest używany zarówno jako materiał membrany głośnika niskotonowego, jak i średniotonowego. Testy Kali wykazały, że pomimo swojej skromnej natury, papier jest idealny pod względem sztywności, wagi i naturalnej charakterystyki tłumienia.
Sieć zwrotnic
Najwyższej klasy głośniki zasługują na najwyższej klasy podzespoły wewnętrzne. Dlatego sieć zwrotnicy w pasywnych głośnikach Santa Monica jest tak dobra, jak to tylko możliwe. Ponieważ SM-5-C wykorzystuje strojenie wzmacniacza do optymalizacji charakterystyki częstotliwościowej, sieć zwrotnicy może być zoptymalizowana wyłącznie pod kątem jej wykorzystania do zmiany kierunkowości.
Ten poziom optymalizacji pozwala na zastosowanie najwyższej jakości komponentów, w tym kondensatorów polipropylenowych o bardzo niskim rozpraszaniu, cewek z rdzeniem powietrznym i rezystorów o bardzo niskiej indukcyjności. Zwrotnica jest w pełni zoptymalizowana pod kątem pracy dwuprzewodowej (LF+MR/HF), ale zadbano również o możliwość pracy jednoprzewodowej.
Obudowa głośnika – Przegroda o niskiej dyfrakcji
Przegroda wokół głośnika średniotonowego podąża za kształtem tego przetwornika, płynnie łącząc się z krawędzią przetwornika i resztą obudowy głośnika. Eliminuje to artefakty dyfrakcji na osi w paśmie przenoszenia i pomaga wzmocnić doskonałą charakterystykę obrazowania serii SM.
Niskoszumowy port bass-reflex
Podobnie jak wszystkie głośniki Kali, SM-5-C wykorzystuje port bass-reflex oparty na płynnej dynamice, zapewniającą wysoką wydajność i niski poziom hałasu. W większości otworów bass-reflex powietrze wydostaje się z różnymi prędkościami z różnych punktów otworu, tworząc hałaśliwe turbulencje. Turbulencje te mogą być słyszalne jako “chuffing” lub słyszalny dźwięk powietrza wydobywający się z systemu. Dźwięk ten zwiększa poziom szumów i zaciemnia szczegóły niskich tonów.
Port bass-reflrex w SM-5-C został tak zaprojektowany, aby zapewnić opuszczenie powietrza z tuby wylotowej z tą samą prędkością. Pomaga to zwiększyć odpowiedź niskich tonów subwoofera, jednocześnie utrzymując czysty bas, zwarty i pozbawiony dodatkowych szumów.
Amplifikacja
Aby uzyskać pełną moc wyjściową przy minimalnych zniekształceniach, Kali Audio zaleca bi-amping monitorów za pomocą wzmacniacza LEA Professional o mocy co najmniej 100 W na kanał. Dlatego minimalnym wyborem dla pary SM-5-C byłby wzmacniacz LEA Connect 164.
Niemal pełną moc wyjściową i akceptowalne zniekształcenia można uzyskać również w przypadku połączenia pojedynczym przewodem i jednego ze wzmacniaczy LEA o mocy 80 W. Oznacza to, że możliwe jest wzmocnienie do czterech monitorów za pomocą LEA Connect 84 lub do 8 za pomocą LEA Connect 88. Maksymalny poziom SPL będzie o 1 dB niższy, a zniekształcenia będą nieco wyższe przy pełnej mocy wyjściowej.
Single Wire vs. Bi-Amped
Podczas gdy Kali Audio zaleca bi-amping głośników, użycie pojedynczego przewodu jest wygodniejsze i bardziej ekonomiczne. Tryb jednoprzewodowy dodaje niewielką ilość zniekształceń od dolnej częstotliwości odcięcia systemu do 700 Hz w porównaniu do Bi-Amped przy porównywalnych poziomach odtwarzania. Strojenie jednoprzewodowe wprowadza również anomalię w paśmie przenoszenia w górnym zakresie pasma przenoszenia monitora, choć można to skorygować za pomocą pełnozakresowej kalibracji pomieszczenia.
Inne wzmacniacze
Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby użyć innego wzmacniacza, ale musi on być w stanie dostarczyć 20VRMS do obciążenia 3 Ohm. Większość wzmacniaczy o mocy znamionowej 100 W przy 4 Ohm powinna być wystarczająca, ale należy sprawdzić, czy wybrany wzmacniacz jest w stanie obsłużyć obciążenie 3 Ohm. Wzmacniacz lub inny komponent po wzmacniaczu w łańcuchu sygnałowym będzie musiał zawierać ogranicznik szczytowy. W innym przypadku, używanie SM-5-C bez ogranicznika szczytowego, spowoduje utratę gwarancji.
Montaż
SM-5-C posiada otwory montażowe zarówno na górze, jak i na dole monitora. Firma Kali Audio zaleca użycie uchwytu od firmy Triad-Orbit, ale każdy uchwyt głośnikowy z rozstawem śrub 4,25 x 2 cale, który jest w stanie utrzymać ciężar SM-5-C (9,5 kg), również będzie działał.
No i wreszcie cena! Sugerowana cena na stronie producenta zaczyna się od 999 USD za sztukę, co przy aktualnym kursie daje kwotę ok 4.100 PLN. Wszystkim zainteresowanym pozostaje zatem czekać na dostępność.
Specyfikacja techniczna:
Aktywny: |
Nie |
Konfiguracja wzmacniacza: |
Pojedynczy przewód, bi-amping (głośnik niskoto- nowy, średniotonowy + wysokotonowy) |
Obciążenie MR+HF: |
20VRMS przy 3 Ohm (100W przy 4 Ohm) |
Obciążenie LF: |
20VRMS przy 3 Ohm (100W przy 4 Ohm) |
Obciążenie na pojedynczym przewodzie: |
20VRMS przy 3 Ohm (100W przy 4 Ohm) |
Przetwornik HF: |
1” głośnik z metalową kopułką wysokotonową |
Przetwornik średniotonowy: |
4” stożek o zoptymalizowanym profilu |
Przetwornik LF: |
5” zoptymalizowany papierowy głośnik niskotonowy |
Zakres częstotliwości: (±3 dB) |
43 Hz – 21 kHz |
LF-to-Midrage Crossover: |
280 Hz |
Midrange-to-HF Crossover: |
2800 Hz |
Odpowiedź częstotliwościowa: (-10 dB): |
39 Hz – 28 kHz |
Zakres częstotliwości: (+/-3 dB): |
47 Hz -21 kHz |
Rekomendowana odległość odsłuchu: |
4 m |
Max SPL: (Peak przy 1 m): |
117 dB |
THD głośnika, pojedynczy przewód: 85 dB SPL przy 1 m): |
<1% od 100-700 Hz, <0,5% powyżej 700 Hz |
THD głośnika, pbi-amping: 85 dB SPL przy 1 m): |
<0,75% od 100-450 Hz, <0,5% powyżej 450 Hz |
Wejścia: |
Złącze Phoenix z pojedynczym przewodem Złącze Phoenix Bi-Wire |
Obudowa: |
Przedni port |
Wysokość / szerokość / długość |
39.6 cm / 24.8 cm / 20 cm |
Waga: |
9.5 kg |
Więcej szczegółów
Producent: https://www.kaliaudio.com
Dystrybutor: http://www.essaudio.pl