Najnowsze interfejsy audio firmy Focusrite z serii Vocaster mają znacznie ułatwić nagrywanie podcastów i prowadzenie transmisji na żywo. Czy jest tak w rzeczywistości i czy nadają się tylko do podcastów? Sprawdzamy!
Rynek podcastów rozwija się na całym świecie bardzo prężnie, a wraz z nim oferta sprzętu przeznaczonego do ich tworzenia. Czy wśród tak ogromnej konkurencji jest jeszcze miejsce na kolejny, dedykowany szczególnie podcasterom interfejs audio? Firma Focusrite twierdzi, że tak , proponując nam dwa modele z nowej serii Vocaster – Vocaster One i Vocaster Two. Oba z nich przesłała nam do testów firma Audiotech, oficjalny dystrybutor Focusrite w Polsce.

Producent bardzo popularnych (i zresztą bardzo udanych!) interfejsów z serii Scarlett postanowił wyjść naprzeciw ostatnim trendom i połączyć studyjną jakość dźwięku z funkcjami przydatnymi podczas tworzenia podcastów czy streamingu na żywo. Przy okazji zrobił duży ukłon w stronę osób, które być może do tej pory nie miały do czynienia ze sprzętem do produkcji audio – i to na dwa sposoby: czyniąc obsługę Vocasterów bardzo prostą i intuicyjną, a także oferując oba modele tych interfejsów zarówno osobno, jak i w pakiecie ze słuchawkami i mikrofonami w zestawach „Studio“.
Ponieważ testowaliśmy już niejedno urządzenie, włączając w to interfejsy, miksery i rejestratory audio, które wśród swoich głównych zastosowań miały właśnie tworzenie podcastów, byliśmy bardzo ciekawi, co w tym zakresie ma do zaproponowania Focusrite Vocaster i jak ma się to haseł marketingowych i zapewnień samego producenta oraz do oferty konkurencji. Jak więc wygląda to w praktyce? Zapraszamy do poniższego materiału video oraz recenzji!
Pierwsze wrażenia
Po wyciągnięciu interfejsów Vocaster One i Two z ich pudełek pierwszą rzeczą, na jaką zwróciliśmy uwagę była ich solidna konstrukcja; mimo tego, że obudowy wykonane są całkowicie z plastiku, są bardzo wytrzymałe, rzec można „monolityczne“, nie powodując najmniejszych obaw o ewentualne ich uszkodzenie. Podobnie rzecz się ma z pokrętłami, których ścisłe osadzenie i płynna praca budzą same pozytywne odczucia.
Zewnętrzne bryły Vocasterów zostały zaprojektowane jednocześnie minimalistycznie i nowocześnie, prosto, ale elegancko, trochę nawet designersko, dzięki czemu urządzenia te bardzo ładnie prezentują się na biurku. Ma to znaczenie nie tylko w kontekście wrażeń estetycznych samego użytkownika – to oczywiście też – ale szczególnie pod kątem nagrań i transmisji wideo; mimo tego, że są to typowo użytkowe narzędzia, Vocastery nie straszą industrialnym wyglądem i nie trzeba ich specjalnie chować przed obiektywem kamery.
Czerwona obwódka wokół górnej krawędzi obudowy jawnie nawiązuje do tytułowego koloru serii Scarlett i jednocześnie firmowej barwy Focusrite, będącej znakiem rozpoznawczym także wyższych serii interfejsów Clarett oraz Red.
Jedynie matowa powłoka górnego panelu pozostawia delikatną wątpliwość, czy nie będą na niej z czasem widoczne smugi przypadkowych zadrapań lub ślady palców – ale tego teraz się nie dowiemy, bo bylibyśmy w stanie stwierdzić to dopiero po dłuższym używaniu… lub spożyciu w sposób niezbyt higieniczny burgera z frytkami bezpośrednio przed testowaniem sprzętu, a tego raczej nie chcielibyśmy robić! 😀
Kolejnym elementem, który już na samym początku pozytywnie nas zaskoczył, okazał się włącznik zasilania umieszczony na tylnym panelu urządzenia – niby nic, a jednak ten drobny szczegół powoduje, że nie musimy każdorazowo odłączać i podłączać interfejsu do komputera tylko na czas jego używania, lecz zostawić kable wpięte na stałe i wygodnie uruchamiać Vocastera przyciskiem.
Aktywacja interfejsu
Chcąc maksymalnie ułatwić użytkownikom instalację interfejsu, producent przygotował aplikację Easy Start Tool, która przeprowadzi nas krok po kroku przez aktywację sprzętu. Po pierwszym podłączeniu Vocaster One lub Vocaster Two do komputera (z systemem Windows lub MacOS) dołączonym w zestawie kablem USB, na ekranie powinien pojawić się komunikat odsyłający do asystenta instalacji (a w przejściu tego procesu w razie czego dodatkowo pomoże przejrzysta instrukcja użytkownika). Co prawda z komputerami Mac Vocastery działają od razu po podłączeniu (ponieważ korzystają z uniwersalnych sterowników Core Audio), to jednak warto poświęcić chwilę na ich skonfigurowanie.
Vocaster One i Two mogą współpracować także z tabletami iPad wyposażonymi w złącze USB-C, ale w tym wypadku musimy dysponować przewodem USB-C do USB-C lub odpowiednią przejściówką z USB-A na USB-C. Niezależnie od wybranego urządzenia hosta, Vocastery są z niego zasilane przez połączenie USB, warto więc zadbać o pełne naładowanie baterii, jeśli używamy sprzętu przenośnego.
Mimo iż do działania samych interfejsów nie jest to konieczne, to aby móc w pełni wykorzystać możliwości Vocasterów, należy zainstalować aplikację Vocaster HUB, zawierającą wirtualny mikser do regulacji poziomów i obsługi różnych funkcji. Dodatkowo jeśli zdecydujemy się utworzyć darmowe konto użytkownika i zarejestrować nasz interfejs na stronie Focusrite, możemy także otrzymać kilka gratisów w postaci oprogramowania audio i promocyjnego abonamentu na platformy podcastowe (o czym więcej za chwilę).
Kiedy pomyślnie zakończymy proces instalacji, a Vocaster One lub Two zostanie ustawiony jako domyślne urządzenie wejściowe i wyjściowe audio, przejmując na siebie całkowicie rolę karty dźwiękowej komputera, jesteśmy gotowi do pracy!
Połączenia wejściowe i wyjściowe

Oczywiście zanim zaczniemy cokolwiek robić, wypadałoby jeszcze podłączyć mikrofon i słuchawki. Wejście mikrofonowe – jedno dla Vocaster One lub dwa w przypadku Vocaster Two – znajdziemy z tyłu obudowy. Możemy do nich podłączyć zarówno mikrofon dynamiczny, jak i pojemnościowy, wymagający zasilania phantom 48 V – włącznik tego zasilania znajduje się również na panelu tylnym, a także w wirtualnym mikserze aplikacji Vocaster Hub. Co ważne, w Vocaster Two zasilanie phantomowe możemy załączyć osobno dla wybranego wejścia mikrofonowego. Jest to rozwiązanie nieczęsto stosowane w tańszych interfejsach, bo zwykle phantom załączany jest globalnie dla wszystkich wejść jednocześnie. Brawo Focusrite!

W ramach wspomnianych wcześniej zestawów Vocaster One Studio i Vocaster Two Studio otrzymamy w zestawie mikrofon dynamiczny optymalnie dopasowany do nagrywania głosu: Vocaster DM1 lub Vocaster DM14v. Jeśli jednak kupimy sam interfejs bez mikrofonu, albo po zakupie zestawu Vocaster Two Studio będziemy potrzebować jeszcze jednego mikrofonu dla gościa, oba interfejsy będą poprawnie współpracować z każdym typowym mikrofonem studyjnym i nawet wysterowanie SM7B lub RE20 nie jest dla nich problemem – sprawdziliśmy!

Ale co jeśli do naszej audycji zamierzamy zaprosić gościa lub współprowadzącego, łączącego się z nami zdalnie przez telefon lub wideorozmowę na komputerze? Nie ma sprawy! Telefon podłączyć możemy do wejścia Aux (oznaczonego na panelu urządzenia ikonką smartfonu) kablem TRRS 3,5 mm – to ważne, aby był to przewód TRRS (z czterema stykami na wtyczce) a nie TRS (z trzema), aby do rozmówcy po drugiej stronie słuchawki docierał również nasz sygnał z interfejsu. W przeciwnym razie (z użyciem standardowego kabelka TRS) dźwięk z telefonu będzie trafiał do Vocastera, ale w drugą stronę już nie.
Ponadto Vocaster Two oferuje również możliwość bezprzewodowego połączenia z telefonem komórkowym przez Bluetooth (Vocaster One – niestety nie). Aby to zrobić, wystarczy wcisnąć odpowiedni mały przycisk na tylnym panelu interfejsu, a następnie sparować telefon, tablet czy laptop z naszym Vocasterem. O pomyślnym sparowaniu poinformuje nas kolorowa diodka na panelu górnym.
Drugą opcją na rozmowę zdalną jest połączenie się przez internet z użyciem jednej z popularnych platform telekonferencyjnych, takich jak Zoom, Skype itd. Tutaj głos rozmówcy będzie dochodził z urządzenia hosta (komputera lub iPada) przez wewnętrzny kanał Loopback, którego głośność w całościowym miksie wyregulujemy w aplikacji Vocaster Hub. Mamy również do dyspozycji drugi kanał Loopback 2, obsługujący kanały wyjściowe 3-4 komputera, na które wypuścić możemy wybrane elementy dźwięku z urządzenia hosta, o ile pozwala na to używany przez nas software. Oczywiście Loopback 1 domyślnie zawierać będzie również wszystkie inne dźwięki odtwarzane z komputera – czy to muzykę, jingle, czy inne efekty.
Dźwięk pochodzący ze wszystkich tych źródeł będzie trafiał zbiorczo do całościowego miksu odsłuchowego naszego programu w proporcjach ustawionych suwakami miksera Vocaster Hub – dokładnie to samo będą słyszeć prowadzący, goście i słuchacze naszego programu, tak też będzie brzmiało nagranie sumy stereo na komputerze czy tablecie. Ale najważniejsze jest to, że każdy z sygnałów wejściowych będzie też trafiał na osobny kanał audio wychodzący z interfejsu, a to oznacza, że jeśli korzystamy z oprogramowania umożliwiającego zapis wielościeżkowy (jak aplikacje typu DAW), to możemy na etapie post-produkcji edytować i przetwarzać efektami każdy ze śladów oddzielnie! Czy to nie wspaniałe?
Jeśli chodzi o wyjścia, to oprócz jednego (Vocaster One) lub dwóch (Vocaster Two) wyjść słuchawkowych znajdujących się z przodu obudowy interfejsu, mamy tu także wyjście monitorowe (L i R) na dużych jackach 1/4“, do którego podłączyć możemy aktywne głośniki studyjne lub np. zewnętrzny rejestrator audio, jeżeli w ten sposób chcemy nagrać naszą audycję.
Ponadto oba modele Vocaster mają także wyjście audio TRS 3,5 mm przewidziane do zapisu dźwięku na kamerze wideo – jeśli jednocześnie filmujemy nasze programy. Miks będzie ten sam, co na słuchawkach i głównych wyjściach monitorowych, a jego głośność możemy ustalić w mikserze Vocaster Hub.
W pakietach Vocaster One Studio oraz Vocaster Two Studio znajdziemy parę studyjnych słuchawek HP60v o zamkniętej konstrukcji, doskonale nadających się do nagrań i edycji podcastów (ale też równie dobrze np. pracy nad muzyką). Jeśli jednak korzystamy z własnych słuchawek, albo chcemy nabyć je osobno, warto aby nie były to słuchawki o zbyt wysokiej impedancji (powyżej 80-100 Ohm) ponieważ wzmacniacze słuchawkowe Vocasterów mogą takowych nie „udźwignąć“, jeśli chodzi o wyższy poziom wysterowania głośności.
Górny panel obsługi
Na górnym panelu znajdują się duże pokrętła do regulacji wzmocnienia sygnału wejściowego mikrofonu oraz poziomu głośności odsłuchu jednocześnie na słuchawkach gospodarza oraz zewnętrznych monitorach (samo wyjście monitorowe można w razie potrzeby wyciszyć w mikserze Vocaster Hub), a w przypadku Vocaster Two również osobno dla słuchawek gościa.
Pokrętło wzmocnienia mikrofonu (gain) otoczone jest półkolistymi, kolorowymi miernikami, które pomogą nam ustawić i kontrolować optymalny poziom dźwięku. Ważne, aby utrzymać mierniki w obszarze zielonym, w okolicach połowy, maksymalnie 2/3 skali. Okazjonalne zaświecenie się mierników na żółto ostrzega, że wzmocnienie może być trochę za duże (ale nie ma negatywnego wpływu na dźwięk), a zapalenie się górnego segmentu czerwonego świadczy o przesterowaniu, czyli zniekształceniu sygnału poprzez wykroczenie ponad wartość krytyczną.
Jeśli nie jesteśmy pewni, jak ustawić poziom wzmocnienia mikrofonu, możemy skorzystać z funkcji Auto Gain, uruchamianej odpowiednim przyciskiem w mikserze Vocaster Hub lub z poziomu fizycznego panelu urządzenia: w Vocaster One będzie to przyciśnięcie pierwszego z lewej przycisku pod pokrętłem wzmocnienia, a w Vocaster Two należy wcisnąć i przytrzymać odpowiedni przycisk dla mikrofonu gościa (Guest) lub gospodarza (Host). Następnie przez 10 sekund (odliczanych białym podświetleniem wokół pokrętła gain oraz zielonym paskiem w mikserze Vocaster Hub) należy mówić do mikrofonu normalnym głosem, takim, jakiego będziemy używać podczas nagrania lub transmisji, a urządzenie na tej podstawie samo ustawi optymalny poziom wzmocnienia sygnału mikrofonu. W wypadku Vocaster Two proces ten należy osobno przeprowadzić dla mikrofonu gościa i gospodarza.
Kolejnym „natychmiastowym ułatwieniem“, jakie przygotowali dla nas twórcy interfejsów Vocaster, jest funkcja Enhance, załączana przyciskiem magicznej różdżki na panelu górnym lub takim samym przyciskiem w wirtualnym mikserze. Funkcja ta momentalnie ulepsza brzmienie naszego głosu poprzez zastosowanie efektów kompresji i korekcji o parametrach ogólnie dopasowanych do słowa mówionego.
Ponadto rozwijając krótkie menu w panelu miksera, możemy wybrać jedną z kilku dostępnych opcji: Clean, Warm, Bright, lub Radio, z których każda inaczej wpłynie na barwę naszego głosu. Tutaj odsyłamy do tabelki, w której producent wyszczególnił parametry EQ i kompresji dla każdego z tych ustawień, a także do naszego testu wideo, w którym usłyszycie krótką próbkę brzmienia każdego z nich.
Najlepiej oczywiście samemu sprawdzić, która z opcji będzie najbardziej odpowiednia dla naszego własnego głosu. Naszym zdaniem, każdy preset brzmi świetnie, a wybór konkretnego będzie podyktowany indywidualnym gustem lub potrzebą.
Ostatnim przyciskiem na górnym panelu jest przycisk wyciszenia mikrofonu (mute), przydatny w przerwach pomiędzy wypowiedziami, lub gdy np. chcemy dyskretnie odkaszlnąć czy napić się wody. Vocaster Two ma oczywiście podwójny zestaw tych samych przycisków, osobny dla gospodarza i dla gościa.
Wszystkie przyciski mają kolorowe podświetlenie, dzięki czemu nawet w ciemnym pomieszczeniu ich wciśnięcie jest dobrze widoczne. W prawym górnym rogu panelu interfejsów znajdziemy również małe, podświetlane ikonki sygnalizujące połączenie USB z komputerem, włączenie zasilania 48 V oraz łączności Bluetooth (tylko Vocaster Two).
Dołączone oprogramowanie
Najważniejszym i nieodzownym do korzystania z pełni możliwości interfejsów Vocaster One i Vocaster Two oprogramowaniem jest aplikacja wirtualnego miksera Vocaster Hub, którą pobierzemy za darmo ze strony Focusrite. Jej działanie opisaliśmy już powyżej przy okazji omawiania poszczególnych funkcji interfejsów; w skrócie, mamy tutaj mikser głośności wszystkich źródeł oraz ogólnego poziomu wyjściowego, regulację wzmocnienia mikrofonów, załączanie zasilania phantom 48 V, funkcji Auto Gain, Enhance oraz Mute, a także wyciszenia wyjść monitorowych z interfejsu.
Oprócz tego, jak wspomnieliśmy na początku, jeśli zarejestrujemy konto użytkownika oraz zakupiony przez nas interfejs na stronie Focusrite, będziemy mogli odebrać kilka prezentów:
- aplikację Hindenburg w wersji LITE (oraz 6-miesięczną licencję na wersję PRO) do nagrywania i obróbki dźwięku w prosty sposób dla uzyskania profesjonalnych rezultatów;
- dostęp do wirtualnego studia nagraniowego SquadCast Pro + Video przez 3-miesiące za darmo
- 6-miesięczny abonament Influencer Plan popularnej platformy podcastowej Acast, do publikacji naszych materiałów we wszystkich największych serwisach, takich jak Apple Podcasts, Spotify, Google Podcasts, Amazon Music i wielu innych.
Jak widać, mamy tu od razu wszystko, czego potrzeba, by nagrać, obrobić i opublikować co najmniej kilka pierwszych odcinków naszego podcastu, które pozwolą na nabranie rozpędu do dalszego działania. To wbrew pozorom dość ważne, bo dla osób nie zajmujących się wcześniej nagrywaniem czy transmitowaniem na żywo nie ma nic gorszego niż zabłądzenie w gąszczu rozwiązań i wyborów spośród dostępnego na rynku oprogramowania.
Oczywiście innych programów jest multum i nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy z nich korzystali, jeśli tylko mamy taką ochotę, możliwości i umiejętności. Vocaster to tylko narzędzie w całym łańcuchu produkcyjnym i materiał nim zrealizowany możemy przetwarzać dowolnym oprogramowaniem, ale ten wstępny wybór propozycji podsuniętych przez producenta wielu osobom pozwoli oszczędzić niepotrzebnych poszukiwań i rozterek.
Podsumowanie
Po pierwszych zapowiedziach interfejsów Vocaster One i Vocaster Two nie spodziewaliśmy się aż tylu funkcji i możliwości ich wykorzystania. Ładny design i jakość dźwięku firmowana przez Focusrite były od razu niemal oczywiste, ale ergonomia i intuicyjność, a przede wszystkim zaawansowana funkcjonalność wynikająca z ilości złącz oraz przemyślanej topologii kanałów audio (których Vocaster One ma w sumie 10, a Vocaster Two aż 14!), powodują, że interfejsy te naprawdę wyróżniają się na tle konkurencji.


W praktyce od samego początku oba Vocastery robią bardzo pozytywne wrażenie, a obcowanie z nimi na każdym kroku idzie niezwykle gładko i łatwo. Próbując wejść w buty kompletnego nowicjusza, trudno znaleźć tu punkt, który mógłby powodować niepewności czy trudności. Z kolei z perspektywy zaawansowanego użytkownika, doceniamy funkcjonalność i przygotowanie Vocasterów także do zadań profesjonalnych.
Tylko do tworzenia podcastów?
Czy Vocastery przydadzą się tylko tej wąskiej grupie odbiorców, zajmujących się tworzeniem podcastów? Oczywiście, że nie! Przecież nawet nagrywanie w pojedynkę filmów na YouTube będzie z takim interfejsem łatwiejsze. Podobnie jak uczestnictwo w telekonferencjach, prowadzenie szkoleń online czy produkcja kursów wideo.
Z kolei dla muzyków taki interfejs to nie tylko możliwość zarejestrowania wokalu czy partii instrumentu akustycznego (przez mikrofon) lub elektronicznego (przez wejście Aux), ale także opcja transmisji koncertu przez internet czy spotkania online z fanami, z zachowaniem najwyższej jakości dźwięku i „higieny produkcyjnej“.
Na koniec należy jeszcze raz podkreślić, że interfejsy oraz szczególnie pakiety Vocaster Studio wychodzą naprzeciw tym, którzy do tej pory nie mieli w ogóle do czynienia z czymś takim jak interfejs audio czy profesjonalny mikrofon, ale chcą tworzyć dobrej jakości content audio lub audio-wideo bez przestojów na rozwiązywanie problemów technicznych. Focusrite dobrze zrozumiał te potrzeby i opracował na nie idealne panaceum.
Sugerowane ceny:
- Vocaster One – 990 PLN [Czytaj więcej…]
- Vocaster Two – 1490 PLN [Czytaj więcej…]
- Vocaster One Studio – 1490 PLN [Czytaj więcej…]
- Vocaster Two Studio – 2590 PLN [Czytaj więcej…]
Specyfikacja techniczna i porównanie modeli Focusrite Vocaster:
Model |
Vocaster One |
Vocaster Two |
Wejścia mikrofonowe XLR |
1 |
2 |
Zasilanie phantom 48 V |
tak |
tak, indywidualne |
Impedancja wejścia mikrofonowego |
3 KOhm |
|
Zakres wzmocnienia |
70dB |
|
Zniekształcenia harmoniczne |
≤-94dB |
|
Wejście Aux (Phone) |
TRRS 1/8“ (3,5 mm) |
|
Wyjście Aux (Phone) |
||
Wyjście Aux 2 (Camera) |
TRS 1/8“ (3,5 mm) |
|
Wyjście słuchawkowe |
1 x TRS 1/4“ (6,3 mm) |
2 x TRS 1/4“ (6,3 mm) |
Wyjście liniowe (monitorowe) |
2 x TRS 1/4“ (6,3 mm), L & R |
|
Pasmo przenoszenia |
20Hz – 20KHz |
|
Jakość konwersji audio |
48 kHz, 24-bit |
|
Wewnętrzne kanały audio |
10 |
14 |
Łączność Bluetooth |
nie |
tak |
Łączność USB |
USB 3.0, złącze USB-C, zasilanie 5V 0,8 A max. |
|
Wymiary (szer. x dł. x wys.) |
195 x 113 x 50 mm |
224 x 113 x 50 mm |
Waga |
348 g |
440 g |
Więcej szczegółów
Producent: https://focusrite.com
Dystrybutor: www.audiotechpro.pl
[…] wprowadzeniu na rynek przez firmą Focusrite serii interfejsów audio Vocaster One i Vocaster Two [Czytaj nasz test – TUTAJ] dedykowane głównie do podcastingu, producent postanowił rozszerzyć serię o dwie nowe pozycje: […]