Moonlight w studio, czyli słów kilka o sprzęcie i instrumentach

1

Skoro dotarłeś do tego tekstu, to chyba wiem, kim jesteś. Znasz ich kawałki nutka po nutce, dreszcz po dreszczu. Zastanawiałeś się jednak kiedykolwiek, co składa się na melodię, która przyprawia cię o gęsią skórkę?

Czy skrzypce grające w tle Meren Re (Dobranoc) są prawdziwe? Na jakiej gitarze gra w 2 Faces Marek, jaki mikrofon sprawia, że głos Mai brzmi tak soczyście?

Rozmawiając z Danielem Potasz (wywiad możecie przeczytać pod tym adresem – http://uptone.pl/muzyka/moonlight-o-planach-na-nowy-rok-wywiad-dla-uptone-pl/), kompozytorem i klawiszowcem Moonlight, nie mogłam oprzeć się pokusie zadania tego jednego konkretnego pytania – na jakim sprzęcie pracują. Odpowiedź była tak obszerna, że postanowiłam poświęcić jej osobny tekst. Jednocześnie brałam pod uwagę, że temat ten trafi zdecydowanie bardziej do mniejszej grupy fanów zespołu – tych, którzy poza muzyką starają się wychwycić jeszcze niuanse instrumentalne albo po prostu sami starają się coś nagrać, napisać czy zaśpiewać.

Muzycy przedstawili mi pełen zestaw oprogramowania, osprzętu, instrumentów i kilka innych ciekawostek, które znajdziecie poniżej. Do rzeczy zatem, żeby nie pisać o niczym 🙂


DANIEL POTASZ:

Zacznijmy od Daniela Potasz.
Na jego stanowisko pracy składają się przede wszystkim:

Mesa Boogie Dual Rectifier – w pełni lampowy wzmacniacz o agresywnym brzmieniu. Więcej informacji przeczytacie na stronie polskiego dystrybutora, www.lauda-audio.pl.

mesa-boogie-dual-rectifier

Mikrofony

Neumann TLM 103 – kardioidalny mikrofon z dużą membraną, który pomimo niedużej ceny nadaje się zarówno do domowego studia, jak i zastosowań profesjonalnych. Więcej informacji przeczytacie na stronie dystrybutora – www.aplauzaudio.pl

neumann_tlm_102

AKG Solidtube – lampowy mikrofon pojemnościowy, w czasach swojej świetności flagowy produkt w swojej serii. Aktualnie wycofany z oferty AKG, jeśli jednak chcecie dowiedzieć się więcej, zapraszam na stronę producenta – www.akg.com

solidtube

Oprogramowanie i wtyczki

Reason 7 (obecnie dostępna jest już wersja 9), Cubase, Pro Tools 10 (obecnie jest już dostępna wersja 12.6), Waves – to oprogramowania DAW, o których nie będę nawet próbowała wam pisać. Jest to temat rzeka i każdy początkujący, czy profesjonalnie na nich pracujący musi przejść długą drogę, zanim opanuje je w wystarczającym stopniu. Jeśli jednak chcecie choć odrobinę “liznąć temat”, przeczytajcie tekst naszego redakcyjnego kolegi – Domowe studio gitarowe – jak zacząć.

Native Instruments – kolejna rzecz zasługująca na dłuuuugi tekst. Native Instruments pod swoim szyldem wypuściło jeden z najbardziej rozbudowanych oprogramowań DAW, jakie można znaleźć na rynku – Komplete obecnie w wersji 11. NI to również wielka baza brzmień, mikserów, kontrolerów i wszystkiego, co pomaga w komputerowej obróbce waszych nagrań. To obowiązkowa pozycja dla każdego, kto poważnie myśli o pisaniu muzyki. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej, wejdźcie na stronę producenta – www.native-instruments.com

East West Quantum Leap – to z kolei jedna z lepszych dostępnych na świecie baz brzmieniowych – od ciężkich, rockowych gitar, po wielką orkiestrę symfoniczną. Kosztuje niemałe pieniądze, ale z całą pewnością jest ich warta. Więcej o EWQL znajdziecie na stronie producenta – www.soundsonline.com

Syntezator Sledge Studiologic – idealny sprzęt dla wszystkich, którzy lubią “ukręcać” coś swojego. Do syntezatora dołączono 100 presetowych brzmień (i tu ukłony w stronę technologii modelowania dźwięku od firmy Waldorf) i mnóstwo gałek do ich modyfikacji. Więcej informacji znajdziecie na stronie dystrybutora – www.audiotechpro.pl.

studiologic_sledge

Był jeszcze bliżej nieokreślony preamp (przedwzmacniacz) Bellari RP, a w przyszłości Daniel przymierza się do kupienia preampu od SSL. O Bellari przeczytacie na ich oficjalnej stronie www.rolls.com, a informacje o Solid State Logic i Studiologic znajdziecie na stronie dystrybutora – www.audiotechpro.pl.


MAREK POKORNIECKI

Przejdźmy teraz do gitarzysty, czyli Marka Pokornieckiego. On z kolei powiedział nam, że jego warsztat składa się z:

Comba gitarowego Peavey 5150 60W – nie jest już produkowany, a na allegro i ebayu dostaniecie go z dopiskiem vintage. Wśród gitarzystów, zwłaszcza rockowych ma on jednak świetne recenzje. Nie będę wypisywać jego specyfikacji, bo i tak raczej już go nie kupicie. Gdyby jednak ktoś był bardzo zainteresowany, możecie o nim poczytać na stronie www.musiciansfriend.com.

Trzech gitar – Jackson DK2M Dinky, Fender Lite Ash Stratocaster i Yamaha Pacifica.

Jackson DK2M Dinky – nie będę was okłamywać, nie jestem gitarowym ekspertem, także nie spodziewajcie się tutaj wielkiego opisu. Za to lubię słuchać, jak ktoś na nich gra. A ta gitara brzmi zadziornie i tak z resztą wygląda, nawet w białym kolorze. Co do specyfikacji – to sprzęt kierowany do profesjonalistów, korpus wykonany jest z olchy, a szyjka i podstrunnica z klonu. Wyposażona jest w przetworniki Seymour Duncan TB-4 Jeff Beck oraz SH-2N Jazz (HH).  A najlepiej zrobicie, jak poczytacie o niej więcej na stronie producenta – www.jacksonguitars.com 🙂

Fender Lite Ash Stratocaster – wycofana z produkcji, ale nadal do kupienia w sklepach internetowych. Trochę mniej zadziorna z wyglądu od Jacksona, nie sądzicie? 🙂 Co do samej gitary – produkowana była w Korei, korpus wykonany był z jesionu, a gryf i podstrunnica z klonu. Gitara posiada przetworniki Seymour Duncan. Jeśli chcecie wiedzieć więcej, poczytacie o niej na stronie www.musiciansfriend.com.

Yamaha Pacifica 112 z 1993r. – Najlepiej sprzedający się model z całej serii Pacifica. W zasadzie gitara – legenda 🙂 Zrobiona z olchy, wykończona lakierem ukazującym drewnianą powierzchnię gitary. Gitara wyposażona jest w przetworniki Seymour Duncan Jeff Beck SH-4 i pickup DiMarzio DP181. Model nie jest już w produkcji, za to Yamaha wypuściła całą serię jego “poprawionych” wersji. Bardzo dużo informacji o Pacifica 112 usłyszycie w filmiku poniżej.

Dunlop Cry Baby 535 – wah wah z końca lat 90′, niektórzy uznaliby ją już za model Vintage, jednak dalej ceniona przez gitarzystów na całym świecie. Wycofana ze sprzedaży i zastąpiona nowszą wersją Cry Baby 535Q. Kaczka od spodu posiadała boosta do 11db, wyposażona była w dwie diody (boost + załączenie), switch uruchamiający boost i przełącznik obrotowy zmieniający pasmo “kwakania”. Możliwości sprzętu zobaczycie na filmiku:

Compression Sustainer Boss CS-3 – tłumi głośniejsze sygnały, podbijając jednocześnie sygnały słabsze, co zapewnia jednorodny poziom wybrzmiewania dźwięku bez degradacji jakości sygnału oryginalnego. To idealny efekt dla gitarzystów i basistów, którzy chcą uzyskać jak najlepsze brzmienie – tak pisze o niej producent i niewiele więcej mogę chyba dodać. Szukających szerszych konkretów odsyłam na stronę producenta pl.boss.info.

BOSSCS3

Delay Boss DD3 – linia opóźniająca z trzema trybami opóźnienia i sterowaniem czasem opóźnienia z szerokim zakresem. Delay wyposażony jest w ciekawą funkcję – Hold, która powtarza w nieskończoność zatrzymany sygnał. Kolejnych bardziej dociekliwych zapraszam na pl.boss.info 🙂

BossDD3

EHX Holy Grail – trzytrybowy reverb, banalnie prosty w obsłudze. Po prostu wpina się kabelki, bierze gitarę do ręki i do roboty. W opinii użytkowników, pogłos nie zniekształca, nie szumi i trafi w gusta każdego, kto z jakichś powodów nie lubi albo nie używa reverbu wzmacniaczowego. Trochę więcej dowiecie się na stronie producenta – www.ehx.com.

EHX_HolyGrail

Skylark – niby efekt clean, ale… taki troszkę podkręcony 🙂 Nie tylko podbija sygnał gitary, ale odpowiednio ustawiony może go też aktywnie stłumić (technologia 12 o’clock). To z wyglądu niepozorne pudełeczko potrafi też podkręcić sygnał podczas grania solówki, nie zmieniając jednocześnie charakteru dźwięku albo zrekompensować straty sygnału powstałe na kablach. Takich magicznych trików ma jeszcze kilka, jest tylko jeden problem. Nigdzie, poza jednym jedynym sklepem, nie potrafię go znaleźć. Jeśli wam się to uda, podrzućcie mi linka w komentarzu.
gb100_main

Marek wspominał jeszcze o zasilaczu do efektów Harley Benton Power Plant i tunerze Warwick RT PT 1, ale umówmy się – to tylko dodatki do zestawu 😉


PAWEŁ GOTŁAS

Na deser pozostawiłam wam basistę Moonlight, Pawła Gotłasa.

Paweł zbytnio się nie rozpisywał, więc ja też nie będę i od razu przejdę do rzeczy. Warstwę basową na płytach i koncertach słyszycie dzięki:

Yamaha TRB5 – gitara basowa typu bolt – on. Korpus gitary wykonany jest z jesionu, gryf z klonu, a podstrunnica z palisandru. Ten pięciostrunowy potwór wycofany jest już ze sprzedaży, a jego miejsce zajęły młodsze, “poprawione” wersje. Posłuchajcie jak brzmi na filmiku poniżej, lub poczytacie o niej więcej na amerykańskiej stronie producenta – us.yamaha.com.

Ashdown MAG-300 – głowa, 300-watowy wzmacniacz chłodzony wentylatorem, posiada 5 pasm korekcji. Poczytajcie więcej na stronie dystrybutora – www.soundtrade.pl.

Markbass STANDARD 102 HF – głośna, agresywna i mocna profesjonalna kolumna. Oparta na dwóch 10” neodymowych głośnikach, dzięki którym świetnie i bardzo realistycznie wybrzmiewa. Jest nieduża (50/60cm) i waży tylko 17kg, dzięki czemu nie ma problemu z przewiezieniem i ustawieniem jej gdziekolwiek. Po krótkiej analizie opinii w internecie, mogę raczej spokojnie ocenić ją jako jedną z ciekawszych pozycji na rynku basowym. Po szczegóły odsyłam was na stronę producenta – www.markbass.it.


I to by było na tyle moi drodzy. O Mai Konarskiej nie pisałam, ponieważ jej instrumentu nie można kupić – jest po prostu jedyny w swoim rodzaju 🙂

Mam nadzieję, że znaleźliście w tym tekście coś dla siebie i jednocześnie czujecie się bliżej zespołu, niż kiedykolwiek wam się wydawało. A kiedy pójdziecie na następny koncert Moonlight, innym, bardziej świadomym okiem spojrzycie na wykonawców.

Pozdrawiam was i zapraszam do innych moich tekstów!
Marzena

1 KOMENTARZ

  1. […] O gitarach, to bardziej do chłopaków, przestery na płycie pochodzić będą m.in. z Mesa Boogie Dual Rectifire, Marek ma chyba ze 3 – 4 gitary, musiałby podać modele. To samo z basówką – zagadajcie Pawła. (I tu drodzy czytelnicy przekieruję was do osobnego tekstu – tam będziecie mogli bliżej poznać sprzęt, na jakim pracuje Moonlight – http://uptone.pl/muzyka/moonlight-w-studio-czyli-slow-kilka-o-sprzecie-i-instrumentach). […]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here