Jak podłączyć mikrofon do komputera?

2
Jak-Podlaczyc-Mikrofon-Do-Komuptera

Jeśli interesuje Was nagrywanie muzyki, tworzenie podcastów czy streamowanie, ale nie mieliście do tej pory większego doświadczenia ze sprzętem audio, możecie zastanawiać się, jak podłączyć mikrofon do komputera Mac lub PC. W tym artykule podpowiadamy, jak to zrobić!

Prawdopodobnie zauważyliście już, że mikrofony są wyposażone w dużą, trzypinową wtyczkę wyjściową (XLR), która nie przypomina niczego, co można znaleźć w laptopie, komputerze stacjonarnym czy popularnych urządzeniach mobilnych. Dobrą wiadomością jest to, że istnieją kable czy niedrogie adaptery wtyczki mikrofonowej na USB.

XLR-USB-Adapter

Istnieją też mikrofony lub kable mikrofonowe zakończone wtyczką mini jack 1/8“, którą można wpiąć do wejścia mikrofonowego komputera. Zła wiadomość jest taka, że to pozornie proste rozwiązanie nie uwolni prawdziwego potencjału waszego mikrofonu i jest tylko częściowym wyjściem z sytuacji. Zaraz wytłumaczymy, dlaczego…

Neumann-KMS104-TLM102
Mikrofony Neumann: KMS 104 & TLM 102

Technologia konstrukcji mikrofonów jest znacznie starsza niż dzisiejsze komputery. Mikrofony wytwarzają analogowy sygnał wyjściowy i zwykle ich poziomy wyjściowe są dość niskie. Ponadto mikrofony pojemnościowe, które są powszechnie uważane za najlepszy rodzaj mikrofonu do nagrań studyjnych, wymagają zewnętrznego zasilania. Po trzecie, standardowe karty dźwiękowe w komputerach nie zapewniają ani zbyt wysokiej jakości dźwięku, ani wystarczająco małej latencji (czyli standardowego opóźnienia wynikającego z przejścia sygnału audio przez układ komputera), aby móc odsłuchiwać nagrywany sygnał (czyli np. swój głos) w słuchawkach bez nieprzyjemnego efektu echa, utrudniającego bądź nawet uniemożliwiającego płynne nagrywanie zgodne z tempem utworu itd.

Podłączenie mikrofonu do komputera będzie więc wymagało zapewnienia następujących elementów:

  • przedwzmacniacz, który podniesie niski sygnał wyjściowy mikrofonu do użytecznego poziomu
  • *dla mikrofonów pojemnościowych: źródło zasilania phantom 48 V
  • konwerter analogowo-cyfrowy (A/D) do zamiany sygnału analogowego (elektrycznego) na cyfrowy (bity i bajty)
  • urządzenie zdolne przekazać informacje cyfrowe (bity i bajty) do komputera za pośrednictwem jednego z popularnych, uniwersalnych złącz (np. USB, FireWire, Thunderbolt)

Wszystkie powyższe wymagania spełnia coś, co potocznie nazywane jest interfejsem audio.

interfejsy-audio-2020

Przeważnie jest to mniejszych lub większych rozmiarów skrzynka, do której z jednej strony wpinamy mikrofon/-y (lub też inne źródła sygnału analogowego), a z drugiej łączymy z komputerem, czyli tzw. hostem (gospodarzem) naszego systemu nagraniowego lub transmisyjnego.

Interfejs audio nabyć można najczęściej w stacjonarnym sklepie muzycznym, albo skorzystać z bogatej oferty sklepów internetowych. Tylko jaki model wybrać spośród setek dostępnych opcji? Czym kierować się podczas zakupu? To osobny, duży temat, zasługujący na osobny artykuł, ale postaramy się odpowiedzieć w skrócie tak zwięźle, jak to możliwe!

Jakiś czas temu publikowaliśmy zestawienie interfejsów audio, wśród których znajdziecie sporo ciekawych propozycji na różnych poziomach cenowych. To, ile kosztuje interfejs audio przede wszystkim podyktowane jest z jednej strony jakością dźwięku i samej konstrukcji (a więc i solidnością, odpornością na zużycie i uszkodzenia), a z drugiej ilością oferowanych funkcji i możliwości zastosowań oraz ewentualnych rozszerzeń.

Mając na uwadze jakość zapewnianego dźwięku i względną niezawodność sprzętu, radzimy unikać najtańszych „okazji“ poniżej umownego progu 500 zł. Od tej kwoty w górę można spokojnie znaleźć przyzwoicie brzmiące i w miarę pewne propozycje renomowanych marek z ugruntowaną historią i odpowiednią obsługą klienta. W okolicach 800-1200 zł można już nabyć interfejs pozwalający na osiągnięcie profesjonalnej jakości nagrań.

TEST-Universal-Audio-VOLT-276_uptone_pl

Jeśli chodzi o funkcje i możliwości, to tutaj wybór jest niezwykle szeroki i będzie zależeć od tego, czego tak naprawdę potrzebujemy i w jakim celu. Dla najprostszych zastosowań typu nagrywanie pojedynczego mikrofonu lub instrumentu w pojedynkę, wystarczy dopilnować, że wybrany interfejs audio oferuje:

  • co najmniej jedno wejście mikrofonowe XLR (do nagrań stereo potrzebujesz oczywiście dwóch)
  • *dla mikrofonów pojemnościowych: zasilanie fantomowe (często opisane jako „P48” lub „48V”)
  • **ewentualne dodatkowe wejścia dla źródeł liniowych (Line in, Aux In) jeśli zamierzamy korzystać z instrumentów klawiszowych, syntezatorów, podłączyć zewnętrzny odtwarzacz audio itp, oraz instrumentalnych (Inst, Hi-Z) jeśli zamierzamy podłączać bezpośrednio gitarę elektryczną, basową lub elektroakustyczną
  • przynajmniej jedno wyjście słuchawkowe (dwa przydadzą się, jeśli nagrywamy z kimś w duecie)
  • wyjścia monitorowe do podłączenia zewnętrznych głośników w celu odsłuchiwania nagranego materiału podczas post-produkcji (w czasie nagrań należy korzystać wyłącznie ze słuchawek, aby dźwięk z głośników nie trafiał do mikrofonu, co może poskutkować nie tylko zakłóceniami, ale też wytworzeniem się tzw. sprzężenia zwrotnego, mogącego w skrajnych przypadkach doprowadzić do uszkodzenia sprzętu lub nawet uszczerbku słuchu)
  • port cyfrowy (np. USB, FireWire czy Thunderbolt) zgodny z posiadanym przez nas komputerem

Najczęstsze obecnie występujące rodzaje połączeń interfejsu audio z komputerem to: 

  • USB 2.0 to najpopularniejszy interfejs do dodawania urządzeń peryferyjnych zarówno do komputerów z systemem Windows, jak i Macintosh. USB 2.0 nie jest najszybszym protokołem, ale jego przepustowość jest wystarczająca dla małych i średnich interfejsów bez obsługi dużej ilości ścieżek
  • USB 3.0 to kolejna generacja standardu USB, znacznie szybsza niż USB 2.0, ale może powodować problemy z kompatybilnością, ponieważ jest to stosunkowo nowa technologia dla interfejsów audio (dyski twarde na USB 3.0 dostępne są już od kilku lat) i na razie rzadziej spotkana
  • Thunderbolt jest bardzo szybkim protokołem, ale jest powszechny tylko na platformie Macintosh. Ponadto Thunderbolt to dość droga technologia. Sam kabel kosztuje 100-200 zł, a interfejsy audio Thunderbolt zwykle są dostarczane bez kabla!
  • FireWire jest przestarzały i nie jest zalecany do nowych zakupów

Jeśli nie wiecie, jaki protokół komunikacyjny będzie odpowiedni dla Waszego komputera, możecie poradzić się sprzedawcy, albo sami wybrać opcję najbardziej „bezpieczną“, jaką jest w tej chwili USB 2.0. Są to zdecydowanie najpopularniejsze, najbardziej uniwersalne pod względem kompatybilności, a także często najbardziej przystępne cenowo modele.

USB-2_0-czy-3_0

Należy jednak pamiętać, że interfejsy audio USB 2.0 nie zawsze działają dobrze na portach komputerowych USB 3.0 (które zwykle mają niebieską plastikową wkładkę). Teoretycznie powinna istnieć kompatybilność wsteczna, ale w praktyce nie zawsze tak jest, przynajmniej na platformie Windows. Zwykle nie ma problemów z portami USB 3.0 i interfejsami USB 2.0 na komputerach Macintosh.

Uwaga dotycząca interfejsów audio zasilanych z portu USB: niektóre interfejsy audio są dostarczane bez kabla zasilającego lub zewnętrznego zasilacza, a całą potrzebną energię pobierają z komputera, do którego są podłączone. Wydaje się to wygodnym rozwiązaniem, ale ma pewne wady: zasilanie z urządzenia hosta, zwłaszcza w przypadku interfejsów USB 2.0, nie zapewnia zbyt dużej ilości energii. Dlatego producenci dążą do jak najniższego poboru mocy – często kosztem jakości dźwięku.

Ponadto interfejsy audio zasilane z portu USB rzadko zapewniają „prawdziwe“ zasilanie fantomowe P48. Dość często napięcie jest zbyt niskie lub dostępny prąd jest niewystarczający do prawidłowego zasilania mikrofonu pojemnościowego, co może skutkować zwiększonym szumem i/lub pogorszeniem jakości dźwięku. Dlatego zalecamy w tym wypadku zaopatrzenie się w interfejs audio z własnym, osobnym zasilaniem.

Warto też przed zakupem sprawdzić wymagania systemowe, aby upewnić się, że dany sprzęt będzie bez problemu współpracował z naszym komputerem. Większość interfejsów audio przystosowana jest zarówno do pracy z systemami Windows i MacOS (spora część pracuje również z Linuksem, ale tutaj zalecana jest większa ostrożność – najlepiej sprawdzić u siebie wybrany interfejs z możliwością jego bezpiecznego zwrotu, gdyby okazało się, że coś nie działa). Producenci interfejsów zawsze zapewniają potrzebne sterowniki dla obsługiwanych systemów. 

A może wybrać mikrofon USB?

Najlepsze-mikrofony-pojemnosciowe-USB_uptone

Na rynku jest obecnie sporo mikrofonów wyposażonych w złącze wyjściowe USB. Urządzenia te składają się z mikrofonu z wbudowanym interfejsem audio USB. Jest to łatwe rozwiązanie do najprostszych zadań, takich jak nagrywane w pojedynkę podcasty, streaming czy rozmowy wideo, ale mikrofony USB (z nielicznymi wyjątkami) nie są zalecane do bardziej wyszukanych, a szczególnie typowo studyjnych, profesjonalnych zastosowań.

Mikrofony USB najczęściej nie zapewniają studyjnej jakości dźwięku, o czym może świadczyć ich stosunkowo niewielka cena: jeśli mikrofon z już wbudowanym interfejsem USB kosztuje mniej niż profesjonalnej klasy, „zwykły“ mikrofon pojemnościowy, a także mniej niż dobry interfejs audio, to niemożliwym jest, aby zapewniał równie dobre rezultaty nagraniowe, jak połączenie tych dwóch elementów.

Ponadto dwa mikrofony USB nie mogą być używane do nagrywania stereo, ponieważ oprogramowanie do nagrywania zwykle pozwala na użycie tylko jednego takiego urządzenia jednocześnie. I nawet jeśli udałoby się pokonać tę przeszkodę (np. tworząc „urządzenie zbiorcze”), zegary cyfrowe obu mikrofonów USB nie byłyby zsynchronizowane, co w końcu spowodowałoby przesunięcie między obydwoma ścieżkami. 

Ponadto podczas nagrywania czasami musisz słyszeć już wcześniej nagrane ścieżki audio lub podkład muzyczny, a równolegle także dźwięk, który aktualnie nagrywasz. Niektóre mikrofony USB rozwiązują ten problem, dodając wyjście słuchawkowe, wyposażone w regulację głośności, a czasem także potencjometr balansu pomiędzy sygnałem wchodzącym i wychodzącym. Nie pozwalają one jednak na jednoczesne wygodne podłączenie głośników.

A co z przejściówkami XLR-USB?

Na rynku dostępne są również przejściówki z mikrofonu XLR na USB. To wydaje się lepszym rozwiązaniem, ponieważ pozwala na użycie wysokiej jakości mikrofonu o standardowym wyjściu analogowym. Ale nadal nie odblokuje pełnego potencjału wysokiej jakości mikrofonu z wielu powodów opisanych powyżej: nagrywanie stereo jest prawie niemożliwe, możliwości monitorowania są ograniczone, a jakość dźwięku jest niepewna. Technicznie rzecz biorąc, przejściówka z mikrofonu na USB to miniaturowy interfejs audio o ograniczonych możliwościach, a jak wspomnieliśmy, przy cenach poniżej 500 pln nie należy oczekiwać jakości studyjnej.

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj