Minimoog Model D: klucz do nieziemskich brzmień Jasona Gravesa

273
Jason-Graves_moog_uptone

“Myślę, że Model D pojawił się we wszystkim, co zrobiłem od momentu, gdy go dostałem.” Jason Graves, dwukrotny laureat nagrody BAFTA opowiada o tworzeniu “nieziemskich” ścieżek dźwiękowych do gier z Minimoog Model D i wizycie w fabryce Moog!

Dwukrotny laureat nagrody BAFTA, klasycznie wykształcony kompozytor i perkusjonista Jason Graves od prawie trzech dekad tworzy muzykę do filmów i telewizji. Około 25 lat temu zaczął również komponować muzykę do gier, tworząc oryginalne ścieżki dźwiękowe i pejzaże dźwiękowe do ponad 100 tytułów, w tym m.in. do No Rest For The Wicked, Call of Duty: Modern Warfare II i Warzone, The Dark Pictures Anthology, Moss 1 & 2, Tomb Raider, Far Cry Primal, Until Dawn, The Order: 1886 i trylogii Dead Space. Jako długoletni użytkownik syntezatorów i automatów perkusyjnych Moog, a także mieszkaniec Karoliny Północnej, Graves po raz pierwszy odwiedził fabrykę Moog w Asheville, aby odebrać reedycję Minimoog Model D.

Minimoog Model D powraca! Jeszcze mocniejszy?

Jak doświadczenie klasycznie wykształconego muzyka wpłynęło na Twoją obecną działalność? Myślę, że wciąż jestem tą samą osobą, którą byłem 25 lat temu. Wewnątrz czuję się jak siedemnastolatek, który nadal bierze lekcje gry na fortepianie, uczy się grać na marimbie, uczy się samodzielnie grać na gitarze, bierze lekcje gry na gitarze basowej i gra na perkusji w zespole. Teraz robię to na większą skalę i z większą liczbą przyjaciół. Mój dyrygent zespołu w liceum pokazał mi syntezator, ponieważ grał w zespole popowym. Grał na nim dźwięki smyczków, slap basu, zestawu perkusyjnego, a potem elektrycznego pianina. Powiedziałem: cokolwiek to jest, to jest to, co chcę robić. Na studia poszedłem z tym wszystkim w głowie. Mój profesor kompozycji muzycznej był także profesorem perkusji, uczył zespołu muzyki elektronicznej, zespołu stalowych bębnów oraz zespołów muzyki afrykańskiej, bliskowschodniej i irlandzkiej. Robiłem wszystkie te rzeczy — i w zasadzie robię to samo teraz. Mam wszędzie klawiatury, perkusję i instrumenty smyczkowe, a to, co naprawdę uwielbiam robić, to grać na nich najlepiej, jak potrafię, i zatrudniać ludzi lepszych ode mnie, gdy trzeba zrobić coś innego.

Jason-Graves_moog_uptone

Syntezatory nie tylko imitują inne dźwięki, ale mogą tworzyć dźwięki, które nigdy wcześniej nie istniały. W liceum starałem się, aby syntezatory brzmiały jak inne instrumenty — używałem dźwięku gitary basowej z syntezatora, aby brzmiał jak gitara basowa. Ale kiedy poszedłem na studia, odkryłem, że syntezatory mogą tworzyć własny język i własne dźwięki, a nawet syntetyzowany dźwięk smyczków ma swoje własne organiczne właściwości, których nie da się uzyskać za pomocą normalnych smyczków. W ciągu ostatnich 10-15 lat starałem się przesuwać te granice, używając żywych wykonawców, aby brzmieli jak żywi wykonawcy, ale chcę, aby syntezatory tworzyły dźwięki, które mogą tworzyć tylko syntezatory. Dzięki temu uzyskuje się piękny kontrast między rzeczywistością a nierealnością.

Jaki jest Twój typowy proces twórczy? Nagrywam przez cały czas i kiedy trafiam na inny dźwięk, zatrzymuję nagrywanie. Potem bawię się czymś innym i kiedy znajdę coś interesującego, znów włączam nagrywanie. Jestem w tempie i próbuję różnych rzeczy. Po kilku godzinach mam ścieżki dźwiękowe. To w zasadzie mój spersonalizowany zestaw sampli. Potem zaczynam przesuwać rzeczy, może dodaję trochę delay’a, filtry i to staje się szkieletem utworów. Sam gram na perkusji, a inni muzycy dodają to, co uważają za ważne. Im więcej przestrzeni mają, tym bardziej są kreatywni. Wycinam to, co mi przysyłają, i to są ostateczne wyprodukowane ścieżki.

Jason-Graves_moog_uptone

Opowiedz trochę o swojej wizycie w fabryce Moog w Asheville i odkryciu nowego Modelu D. Do każdego projektu, gry, serialu, filmu czy trailera staram się używać zupełnie innego zestawu instrumentów, dlatego mam ich tak wiele. 15 lat temu kupiłem Slim Phatty, a później zastąpiłem go Sub Phatty, Subsequent 37, DFAM i Mother-32. Ale naprawdę chciałem mieć Model D. Zawsze myślę o idealnej kombinacji dźwięków, które będą pasować do konkretnego zadania, więc kiedy pojawił się projekt Still Wakes the Deep, chciałem czegoś z niskim tonem i obecnością, ale co mogłoby brzmieć też nieziemsko. Nigdy wcześniej nie odwiedziłem fabryki, ponieważ chciałem to zrobić z zamiarem zakupu czegoś ważnego — chciałem, aby to miało znaczenie. Zobaczyłem, że Model D jest ponownie wydawany i pomyślałem, że mógłbym pojechać do fabryki i go zdobyć. Było tam pięć lub sześć osób, które go zbudowały. Miał moje imię na metce, a wszyscy się na nim podpisali. Na tylnej części umieścili jakiś specjalny klon. Czułem, że to są gwiazdy rocka. To taki hołd dla Karoliny Północnej. Będąc tutaj przez praktycznie całe życie i powoli zdobywając te inne elementy Moog, to był dla mnie szczyt.

Jason-Graves_moog_uptone

Czy po rozpoczęciu gry na Modelu D otworzyły się nowe możliwości dźwiękowe w porównaniu z innymi syntezatorami, na których pracowałeś w przeszłości? Myślę, że Model D pojawił się we wszystkim, co zrobiłem od momentu, gdy go dostałem. Aktualnie pracuję nad orkiestracją do dużego projektu fantasy o nazwie No Rest for the Wicked i to jest bas, który podkreśla całą ścieżkę dźwiękową. Gra praktycznie wszędzie, czy to w formie krótkich nut, czy małych swellów. Jest tak solidny i po prostu idealnie pasuje. Trudno to opisać słowami, ale jest coś w tej grubości dźwięku. Zwłaszcza gdy trochę detonujesz; uzyskujesz to żywe oscylujące coś. Wystarczy, że lekko obrócisz gałkę, a coś innego zaczyna reagować. Mając osobne LFO z przyciskiem na gałce LFO rate, mogłem pchnąć dwa LFO przeciwko sobie, a nawet dać im różne kształty. Jest tak spójny, bogaty, tłusty, filmowy i ikoniczny. Podnosi całą kompozycję. Kiedy zaczynam projektować dźwięk, w ciągu trzech minut jestem w zupełnie innym świecie. Nigdy nie wiedziałem, że syntezator może wytworzyć takie dźwięki.

Opracowane na podstawie: https://moog.hummingbirdmedia.com/jason-graves-rediscovery-of-the-moog-model-d

Więcej szczegółów:
Producent: www.moogmusic.com
Dystrybutor: www.audiostacja.pl