I Like Moniuszko, to ciekawy, interaktywny projekt muzyków klasycznych, który powstał z okazji 200 rocznicy urodzin polskiego kompozytora. Oprócz włączenia sfery wizualnej, artyści pragną zaskoczyć nową interpretacją, prezentując nowe brzmienie „muzyki klasycznej” i nawiązanie do folkloru.
Rok 2019 będzie z pewnością obfitował w najróżniejsze koncerty i wydarzenia związane z tą rocznicą, a wspomniany I Like Moniuszko, ze względu na swoją wielopłaszczyznową koncepcję i przystępną formę wydaje się być jednym z ciekawszych pomysłów.
Wysoki poziom artystyczny wykonywanych utworów to nie wszystko! Dzisiejszy widz i meloman oczekuje znacznie więcej… Czy zatem I Like Moniuszko ma szansę zaistnieć w gąszczu nowych pomysłów? Naszym zdaniem tak!
I LIKE MONIUSZKO
Projekt „I like Moniuszko” powstał z okazji Roku Moniuszkowskiego zaplanowany jako interaktywny, multimedialny koncert podczas którego usłyszymy najbardziej znane utwory kompozytora takie jak Prząśniczka, Bajka, Dziad i Baba, Złota Rybka, Krakowiak, Niedźwiadek.
Dzieła Moniuszki ukazane są w swobodny i nowatorski sposób, dzięki czemu możemy odkryć nowe brzmienie „muzyki klasycznej” nawiązujące m.in. do szeroko pojętego do folkloru. Polka, krakowiak, tango argentyńskie, bossa nova, tańce góralskie, a także klimaty filmowe i fragmenty improwizowane przeplatają się wraz z elementami sonorystycznymi tworząc niepowtarzalne kreacje muzyczne zaaranżowane przez dwie kompozytorki Adriannę Furmanik-Celejewską oraz Vlastę Traczyk.
Kompozytorki związane są z renomowanymi instytucjami kultury takimi jak Filharmonia Narodowa w Warszawie, Dom Kultury Śródmieście, Śródmiejski Teatr Muzyczny, mające na koncie liczne nagrody kompozytorskie. Utwory kompozytorek prezentowane były podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej “Warszawska Jesień”.
“Chcemy przybliżyć dorobek Moniuszki w ciekawy sposób szerokiemu grona odbiorców, ale także zaskoczyć nową interpretacją znawców muzyki z okresu romantyzmu” – mówi Vlasta Traczyk
Atrakcyjnym elementem projektu jest część wizualna – grafika oraz wizualizacje wyświetlane podczas granej na żywo muzyki zaprojektowane przez Paulę Jaszczyk – wykładowcę Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, malarkę i współtwórcę koncertów multimedialnych, stypendystkę Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dzięki powyższej symbiozie różnych dziedzin sztuk mamy możliwość „usłyszeć muzykę oczami”.
Pomysłodawczynią projektu „I like Moniuszko” jest Eugenia Kwon-Kominek, pianistka, absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, twórczyni wielu projektów artystycznych. Początkowo zakładała, że projekt będzie skierowany głównie do dzieci, ale w trakcie powstawania coraz to kolejnych muzyczno-wizualnych kreacji Moniuszkowskich okazało się, że utwory są ciekawe dla każdego odbiorcy niezależnie od wieku.
W skład zespołu muzycznego wchodzą: Agnieszka Kadłubowska (sopran), Szymon Telecki (skrzypce), Agnieszka Kiljan (wiolonczela), Eugenia Kwon-Kominek (fortepian), Jolanta Szyndler-Linette (instrumenty perkusyjne). Jak dodaje Vlasta Traczyk: marimba, dzwonki, kij deszczowy, cajon, shakery, talerze, bongosy, kalimba momentami tworzą baśniową i tajemniczą atmosferę, a momentami „porywają do tańca”. Wykonawcami projektu są artyści, absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Akademii Muzycznej im. G. Bacewicz w Łodzi, laureaci wielu prestiżowych konkursów, czynnie działający muzycy, koncertujący na scenach w kraju i za granicą.
Więcej szczegółów:
https://www.facebook.com/iLIKEmoniuszko
Osoby zainteresowane projektem, mogą także kontaktować się z Eugenią Kwon-Kominek:
tel: +48 694 429 404
e-mail: genia.piano@hotmail.com
Sylwetki artystów:
Eugenia Kwon-Kominek: Pomysłodawczyni i koordynatorka projektu „I LIKE MONIUSZKO”, pianistka koreańskiego pochodzenia.
Jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz prestiżowej Ecole Normale de Musique w Paryżu, odbyła studia podyplomowe w klasie kameralistyki prof. Katarzyny Jankowskiej w macierzystej uczelni.
Doskonaliła swoje umiejętności pianistyczne biorąc czynny udział w międzynarodowych warsztatach pianistycznych w Polsce, Francji oraz Rosji prowadzonych przez wybitych pianistów m.in. przez Wierę Nosinę, Kevina Kennera, Ewę Pobłocką, Waldemara Wojtala, Bernarda Ringeissena, Irinę Rumiancewą, Elenę Klokową. W 2008 roku zakwalifikowała się ze swoim kwintetem fortepianowym do półfinału XIII Międzynarodowego Konkursu im. Zinetti we Włoszech (Verona).
Koncertowała solo oraz kameralnie w wielu miastach w Polsce, m.in. w Warszawie (m.in. Filharmonia Narodowa, Uniwersytet Muzyczny, Mazowiecki Instytut Kultury, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne), Krakowie i Gdańsku oraz za granicą (Francja, Hiszpania, Rosja). Występowała jako solistka z orkiestrą wykonując Koncert Fortepianowy F-dur D. Szostakowicza pod batutą Grzegorza Kosa. W roku 2007 została zaproszona przez Polską Akademię Nauk do wykonania polskiej współczesnej muzyki w Paryżu (L’Hotel National des Invalides, Grand Salon de L’Armee oraz Conservatoire de Versailles).
Wielokrotnie otrzymała wyróżnienia jako pianistka na konkursach skrzypcowych i klarnetowych podczas których akompaniowała uczniom szkół muzycznych oraz studentom Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.
W latach 2009 oraz 2010 odbyła tournee po Niemczech, Austrii oraz Szwajcarii grając w big-bandzie do spektaklu Das Phantom der Oper pod batutą Petera Mossa.
Zdobyła doświadczenie pedagogiczne pracując w Szkole Muzycznej im. F. Chopina oraz w Zespole Szkół Muzycznych im. K. Szymanowskiego w Warszawie. W 2018 roku założyła Music School w Warszawie, w której każde dziecko niezależnie od wieku i zdolności ma szanse na rozwój muzyczny.
Obecnie koncertuje solo oraz kameralnie, prowadzi swoją klasę fortepianu oraz tworzy ciekawe projekty artystyczne m.in. koncerty edukacyjne mające na celu rozpowszechnianie muzyki wśród dzieci i młodzieży.
Agnieszka Kadłubowska – sopran
Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego i Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Studia wokalne ukończyła w klasie prof. Krzysztofa Bednarka. Uczestniczyła w wielu Kursach Mistrzowskich prowadzonych w kraju i za granicą m.in. przez Ewę Biegas, Joannę Woś, Teresę Żylis– Gara, Ryszarda Karczykowskiego, Izabelę Kłosińską, Jolantę Bibel, Udo Rainemana, Olgę Pasiecznik, Annę Sims oraz Stanisława Kotlińskiego.
Jako solistka współpracowała z Operą na Zamku w Szczecinie. Podczas studiów zadebiutowała rolą Paminy w operze „Czarodziejski flet” W.A.Mozarta. Wykonała takie partie operowe jak: Pamina“Czarodziejski Flet” W. A. Mozarta, Zerlina “Don Giovanni” W.A. Mozarta, Annina “Traviata” G.Verdiego.
Występowała z recitalami solowymi za granicą (m. in. Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Niemcy, Polska). Szczególne miejsce w życiu artystycznym śpiewaczki zajmuje promocja muzyki polskiej. Popularyzuje ona dzieła zarówno kameralne jak i symfoniczne takich kompozytorów jak Stanisław Moniuszko, Tadeusz Paciorkiewicz czy Marcin Kamiński.
Jako solistka koncertowała z dyrygentami: Marzeną Diakun, Vladimirem Kiradijevem, Jerzym Wołosiukiem, Jakubem Chrenowiczem, Dariuszem Mikulskim, Henrykiem Wierzchoniem, Przemysławem Marcyniakiem, Michałem Kocimskim, Arturem Czereszewskim, Przemysławem Neumannem, oraz orkiestrami: Capellą Bydgostiensis, Orkiestrą Filharmonii Sudeckiej, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Kameralną Orkiestrą Akademii Muzycznej w Łodzi, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną oraz Unification of Cultures Orchestra.
Artystka wykonała partie solowe w licznych nagraniach audio i video: m.in. Koncert Pasyjny “Noli me tangere“ oraz “Magnificat”. W 2010 roku sopranistka zagrała w filmie “Down In Egyptland” reż. Lukasa Zundel.
Agnieszka Kiljan – wiolonczela
Naukę gry na wiolonczeli rozpoczęła w wieku 7 lat w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 4, im. Karola Szymanowskiego w Warszawie, w klasie prof. Pawła Wojciechowskiego. Od 2013 roku uczyła się u prof. Michała Borzykowskiego.
W październiku 2017 roku rozpoczęła studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, w klasie prof. Piotra Hausenplasa. Jest laureatką wielu konkursów, m.in. II nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Wiolonczelowym w Sochaczewie (2017), dwukrotnie III nagrody na Ogólnopolskich Konfrontacjach Wiolonczelowych im. Zdzisławy Wojciechowskiej w Bydgoszczy (2015,2016), a także wraz z Zofią Szlachcikowską i Aleksandrą Janusz I nagrody na Sochaczewskich Spotkaniach Kameralnych (2016) oraz I nagrody na Warszawskim Forum Muzyki Kameralnej (2016).
Wraz z triem wystąpiła m.in. w siedizbie NOSPR w Katowicach i WTM w Warszawie. W nagrodę za wyróżniające się osiągnięcia artystyczne, w ramach programu Erasmus +, przebywała w Konserwatorium Muzycznym w Lahti (Finlania), gdzie studiowała pod kierunkiem Heikki Pekkarinen (2015). Uczestniczła także w licznych kursach mistrzowskich pod kierunkiem, m.in. prof. Tomasza Strahla, Piotra Hausenplasa i Bartosza Koziaka. Od 2017 roku jest także stypeddystką Młodej Polskiej Filharmonii.
Jolanta Szyndler-Linette – instrumenty perkusyjne
Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, Międzywydziałowe Studium Pedagogiczne oraz Podyplomowe Studia Menedżerskie na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
Swoje życie zawodowe rozwijam na dwóch płaszczyznach: jako pedagog, oraz muzyk-perkusistka. Od 13 lat pracuje z dziećmi i młodzieżą. Jej głównym celem jest zaszczepienie w nich miłości do muzyki. Ukończyła liczne kursy organizowane przez Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych. W ramach współpracy z Pracownią Musicalove współtworzę i koordynuję słuchowiska muzyczne dla dzieci.
Oprócz działalności pedagogicznej realizuję się jako muzyk-perkusistka podczas różnych projektów muzycznych, koncertów kamelarnych, warsztatów i kursów mistrzowskich.
Współpracowała także jako muzyk orkiestrowy m.in. z Filharmonią Narodową, Sinfonią Iuventus, Płocką Orkiestrą Symfoniczną. Miała okazję koncertować w Hiszpanii, Francji, Niemczech, Belgii i Szwecji.
Szymon Telecki – skrzypce
Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec prof. Tadeusza Gadziny. Od 2014 roku doktorant Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w specjalności skrzypce.
Uczestniczył w kursach skrzypcowych prowadzonych przez prof. Wandę Wiłkomirską, prof. Tadeusza Gadzinę, prof. Tomasza Tomaszewskiego. Laureat wielu międzynarodowych konkursów muzyki kameralnej, na których występował z pianistą Pawłem Pawlikiem tworząc duo skrzypce-fortepian.
Był stypendystą Fundacji J&S Pro Bono Poloniae w Warszawie oraz wieloletnim stypendystą Fundacji Inicjatyw Kulturalnych w Radomsku. Występował z recitalami w europejskich państwach (m.in. Włochy, Niemcy, Belgia, Hiszpania, Ukraina, Malta, Polska). Koncertował jako solista z orkiestrami: Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga w Kielcach, Filharmonią Kameralną im. W. Lutosławskiego w Łomży, Orkiestrą Kameralną Capella Bydgostiensis w Bydgoszczy, Płocką Orkiestrą Symfoniczną im. W. Lutosławskiego, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Częstochowskiej im. B. Hubermana, Toruńską Orkiestrą symfoniczną.
Współpracował z dyrygentami: Jackiem Rogalą, Dariuszem Mikulskim, Marzeną Diakun, Jakubem Chrenowiczem, Adamem Klockiem, Przemysławem Marcyniakiem, Jerzym Wołosiukiem. W ciągu ostatnich lat jego celem stało się propagowanie muzyki polskiej XX wieku, a w szczególności twórczości kompozytora – Tadeusza Paciorkiewicza. Jako wykonawca, inicjator i organizator wielu wydarzeń artystycznej promuje jego muzykę w Polsce i poza jej granicami.
W 2016 roku dokonał nagrania, zrealizowanego przez firmę fonograficzną DUX, z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją prof. Adama Klocka oraz prof. Tadeusza Gadziny. Na płycie znalazły się: Koncert skrzypcowy i Koncert na dwoje skrzypiec Tadeusza Paciorkiewicza. W roku akademickim 2017/18 w ramach programu Erasmus+ oraz praktyk doktoranckich pełnił funkcję asystenta klasy skrzypiec prof. Yuri Nasushkina w Conservatorio Superior de Musica w Oviedo w Hiszpanii.
Adrianna Furmaniuk-Celejewska – kompozytorka
Kompozytorka, do 2016 roku członkini Zarządu Koła Młodych przy Związku Kompozytorów Polskich. Urodziła się 19 października 1988 roku w Kavali (Grecja).
Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na wydziale kompozycji, ukończyła również studia magisterskie na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego w zakresie animacji społeczno-kulturalnej.
Adrianna Furmanik-Celejewska od wielu lat bierze aktywny udział w edukacji muzycznej dzieci i młodzieży oraz w animacji społeczności lokalnych. Jest nauczycielem rytmiki w warszawskich przedszkolach oraz nauczycielem teorii w klasach 1-3 w Państwowej Szkole Muzycznej im. Karola Kurpińskiego w Warszawie.
Wraz z Kaliną Świątnicką współtworzyła i współorganizowała projekt „Palcem po kalendarzu”, który był finansowany w ramach unijnego programu „Młodzież w działaniu”. Projekt ten zakładał szeroko pojętą edukację artystyczną dzieci i młodzieży przebywających w Szpitalu Dziecięcym w Warszawie oraz koncerty znanych zespołów i chórów. W 2014 r. kompozytorki podjęły współpracę z francuskimi animatorami. Jej zwieńczeniem był projekt Anima music, w ramach którego komponowane były ścieżki dźwiękowe do bajek, a następnie przedstawiane w formie koncertów z projekcją. Każdemu koncertowi towarzyszyły warsztaty z tworzenia małych instrumentów perkusyjnych i udźwiękawiania filmów animowanych.
Kompozytorka jest autorką książki „Muzolandia przedszkolaka”, wydanej w 2016 roku, na której znalazły się autorskie piosenki i zabawy oraz scenariusze zajęć umuzykalniających.
Obecnie prowadzi koncerty w Filharmonii Narodowej w Warszawie, jest związana ze śródmiejskim teatrem muzycznym jako opiekun artystyczny spektakli muzycznych.
Vlastra Traczyk – kompozytorka, pianistka
Kompozytorka i pianistka, absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, gdzie pod skrzydłem prof. Krzysztofa Baculewskiego zdobywała warsztat kompozytorski w sferze muzyki poważnej.
Najbardziej, lecz bezpośrednią, spontaniczną i osobistą formą wyrażania siebie w muzyce jest dla niej pieśń poetycka. Jako kompozytorka i pianistka współpracuje z Tatianą Trojanowską, Kają Mianowaną, Niną Malinowską, Ulianą Kołodziejczak, Żanetą Plotnik, Davidem Buchtą i zespołem MelluSya. Jej muzykę cechuje lekko jazzowy nastrój połączony z liryzmem słowiańskim.
Jest laureatką nagrody Grand Prix w konkursie piosenki do poezji Jana Pawła II oraz laureatką pierwszej nagrody w Konkursie Kompozytorskim na utwór do wiersza księdza Jana Twardowskiego, Kalisz, 2016 r.
W konkursie „Zaśpiewaj ten wiersz” (Nysa, 2016) zdobyła II miejsce za kompozycję do sł. Jerzego Kozarzewskiego. W 2017 roku zajeła III miejsce w międzynarodowym konkursie kompozytorskim TRANSATLANTYK INSTANT COMPOSITION CONTEST w Łodzi. W konkursie na aranżacje „KAYAH I BREGOVIĆ” REWORK dostała wyróżnienie za utwór Tabakiera (sierpień, 2017). W maju 2018 dostała wyróżnienie w konkursie „KORTEZ REWORK” za aranżację piosenki Korteza „We dwoje”. W konkursie kompozytorskim „KINOPESNYA” dostała nagrodę w nominacji „Najlepsza aranżacja” za piosenkę „Muzyka deszczu” (wrzesień, 2018 r. Petersburg). We wrześniu 2018 Vlasta dostała wyróżnienie w konkursie „GRUBSON REWORK” za nową aranżację piosenki Grubsona „Nie ten lot” oraz wyróżnienie za nowa aranżację piosenki ” Noc na chmurach” (oryg. „Ночь на облаках”) Aleksandra Panayotova w konkursie zorganizowanym przez rosyjską muzyczną platformę PromoDJ.
Utwory Vlasty zostały umieszczone między innymi na płytach Tatiany Trojanowskiej („Po prostu bądź” wyd. w 2016r), Anny Przybył („Pragnienia” wyd. w 2017r.), Śpiewniku Gdańskich Lwiątek (wydanym przez Fundację Wspólnota Gdańska w 2017r) oraz w specjalnej edycji płyty Kayah i Bregovicia wydanej w 2017r. (aranżacja utworu Tabakiera).
Paula Jaszczyk – grafika, wizualizacje
Twórca animacji projektu „I like Moniuszko”. Adiunkt na Wydziale Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006 rok), Mazowieckiego Stypendium Doktoranckiego (2009 rok) oraz programu Młoda Polska (2012 rok). Artystka zajmuje się malarstwem figuratywnym, tworzeniem form przestrzennych i koncertów multimedialnych, jest autorką licznych wizualizacji do spektakli muzycznych.