Starlight Echo Station to jeden z trzech efektów z serii UAFX, czyli pierwszych, profesjonalnych stompboxów w historii marki Universal Audio, będący przy okazji jednym z najciekawszych efektów delay obecnie na rynku. Dlaczego? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie w naszym teście!

Seria UAFX to pierwsze podłogowe efekty gitarowe (i nie tylko!) w ofercie Universal Audio, które zadebiutowały na światowym rynku w początkach roku 2021. Jest to o tyle interesujące, że marka do tej pory kojarzona była wyłącznie ze sprzętem typowo studyjnym: interfejsami audio z serii Apollo (a od niedawna również Volt), analogowymi preampami i kompresorami, a także paletą uznanych wtyczek UAD oraz wciąż stosunkowo nowym systemem DAW o nazwie Luna. Skąd więc pomysł na typowo gitarowe kostki efektowe?

UAFX-pedals-uptone

Odpowiedź wydaje się prostsza, niż można by się spodziewać! Pokaźna biblioteka pluginów Universal Audio obejmuje przecież wiele efektów, zaczerpniętych ze świata gitarowego lub chociaż częściowo z nim współgrających na przestrzeni ostatnich kilku dekad. Do tego firma produkuje własne procesory DSP do obsługi tychże efektów w czasie rzeczywistym, które do tej pory montowane były w interfejsach Apollo oraz zewnętrznych akceleratorach UAD-2. Dlaczego by więc nie zamknąć obu tych elementów w niewielkiej obudowie, a ich obsługę sprowadzić do fizycznych gałek, znanych i lubianych przez muzyków kochających zarówno analogowe brzmienie, jak i tradycyjny sposób jego kontroli?

Universal Audio UAFX Pedals
Universal Audio UAFX Pedals

W ten sposób narodziły się trzy (póki co, ale spodziewamy się, ze UA nie powiedziało jeszcze w tej kwestii ostatniego słowa) urządzenia typu stompbox, oferujące różne rodzaje efektów:

Dzięki firmie Audiostacja mieliśmy okazję zapoznać się bliżej z ostatnim z powyższych, a rezultatami tego spotkania dzielimy się tutaj z Wami!

Budowa i obsługa

Pierwsze określenia, jakie przychodzą do głowy po otwarciu pudełka z UAFX Starlight, to „klasa“ oraz „elegancja“. Po wzięciu go do ręki dochodzi do tego „solidność“ i „konkret“. Wszystko jest tutaj spójne, wszystko się zgadza: budowa, jakość wykonania, dbałość o detale, estetyka.

UAFX-Starlight-Echo-Station

W pełni metalowa obudowa jest jednocześnie pancerna i stylowa, a to nieczęste połączenie w przypadku sprzętu typowo „przemysłowego“, który będzie ciągany w tę i we wtę po scenach, salach prób i studiach nagrań. Starlight jest na to gotowy, a wręcz się o to prosi.

Wszystkie złącza zgrupowano w górnej ściance obudowy. Znajdziemy tutaj dwa wejścia i dwa wyjścia jack 1/4“ TS, dzięki którym efekt może pracować w konfiguracji mono-mono, mono-stereo lub stereo-stereo, co jest dobrą wiadomością zarówno dla gitarzystów o bardziej rozbudowanych systemach, a także dla innych instrumentalistów korzystających z tego typu połączeń, czy nawet DJ-ów, producentów i realizatorów dźwięku, którzy chcieliby umieścić UAFX Starlight jako insert w konsolecie mikserskiej.

UAFX-Starlight-Echo-Station

Pomiędzy złączami audio znajdziemy gniazdo zasilające dostosowane do standardowych wtyków zasilaczy gitarowych o napięciu 9 V z minusem w środku. Starlight nie ma możliwości zasilania bateryjnego – w obudowie nie przewidziano miejsca na baterię, a też z pewnością układ efektu oparty na DSP mógłby opróżnić taką baterię nazbyt szybko. Producent nie dołączył jednak takiego zasilacza w komplecie z efektem, wychodząc najwyraźniej z założenia, że w swoich pedalboardach, studiach nagrań czy pracowniach muzycznych klienci mają już odpowiedni osprzęt w tym celu. 

Universal-Audio-UAFX-Control-app

Z tyłu także malutki przycisk „Pair“ służący do bezprzewodowego parowania efektu przez Bluetooth ze smartfonem lub tabletem oraz dioda sygnalizująca ten proces. Po ustanowieniu połączenia, możemy za pomocą aplikacji UAFX Control (dostępnej w Apple AppStore na iOS oraz Google Play na Android) dokonywać modyfikacji ustawień wewnętrznych efektu: trybu bypass (całkowite pominięcie układu urządzenia lub zachowanie sygnału przetworzonego w celu stopniowego wygadania powtórzeń po dezaktywacji efektu), wpływu preampu wybranego efektu delay na sygnał czysty w czasie gdy efekt jest wyłączony, a także sposobu działania prawego przełącznika nożnego (tylko tap tempo, tylko preset, albo jedno i drugie).

Universal-Audio-UAFX-Control-app

Ostatnim elementem panelu I/O jest port USB do podłączenia komputera celem przeprowadzenia aktualizacji oprogramowania.

Na wierzchnim panelu Starlight znajdziemy 6 potencjometrów, 3 małe przełączniki oraz 2 duże przyciski nożne z diodami LED. Analogowo wyglądające gałki służą do regulacji parametrów:

  • Delay, czyli czasu opóźnienia sygnału
  • Feedback, czyli ilości powtórzeń
  • Mix, czyli proporcji sygnału czystego i przetworzonego
  • Division, czyli podziału rytmicznego powtórzeń w stosunku do ustalonego tempa (ćwierćnuta, ósemka z kropką, ósemka, triola ósemkowa, a także dwie opcje łączone, tworzące ciekawe schematy rytmiczne: ćwierćnuta + ósemka z kropką oraz ćwierćnuta + ósemka)
  • Color, czyli parametru związanego z koloryzowaniem sygnału (w wypadku dwóch pierwszych trybów Tape EP-III oraz Analog DMM jest to poziom wejściowy na preampie efektu, dla trybu Precision jest to po prostu barwa od ciemniejszej do jaśniejszej)
  • Mod, czyli ilości modulacji w danym trybie efektu delay

Universal-Audio-UAFX-Starlight-Echo-Station_controls

Lewym małym przełącznikiem wybieramy jeden z trzech rodzajów efektu delay (o nich za chwilę przy omówieniu brzmienia), prawym – jedną z trzech jego odmian (a więc do dyspozycji mamy 9 odmiennych trybów), a środkowym możemy zapisać aktualne ustawienia w pamięci urządzenia, aby potem móc je w dowolnym momencie przywołać z użyciem przycisku nożnego.

Universal-Audio-UAFX-Starlight-Echo-Station_footswitch

Lewy footswitch aktywuje lub dezaktywuje efekt, prawy domyślnie służy do nabicia tempa powtórzeń (jako sposób alternatywny dla potencjometru Delay), a umieszczona nad nim dioda miga w aktualnie ustalonym tempie. Po dłuższym przytrzymaniu wciśniętego, prawego przycisku nożnego dioda zapali się na zielono, a urządzenie przejdzie w tryb Preset, przywołując ustawienie wcześniej zapisane przez nas przełącznikiem Store. Działanie prawego przycisku możemy modyfikować z użyciem wspomnianej wyżej aplikacji UAFX Control.

Brzmienie

Universal-Audio-UAFX-Starlight-Echo-Station

UAFX Starlight zawiera trzy algorytmy efektów delay, zaczerpnięte z pluginów UAD, uznawanych za jeden z najwyższych standardów jeśli chodzi o wtyczki we współczesnej produkcji muzycznej.

Mamy do dyspozycji tryby:

Tape EP-III to bazująca na wtyczce UAD EP-34 Tape Echo symulacja taśmowego efektu Maestro Echoplex EP-3 z wczesnych lat 70-tych, używanego między innymi przez takich gitarzystów jak Jimmy Page, Brian May czy Eddie Van Halen. Odtworzono zarówno działanie samego efektu delay, jak i charakterystykę preampu tego urządzenia, który sam w sobie zyskał sobie uznanie w świecie gitarowym. 

Maestro-Echoplex-EP-3
Maestro Echoplex EP-3

Brzmienie tego trybu Starlight jest miękkie, ciepłe, a w zależności od ustawienia potencjometru COLOR, może być nawet przybrudzone odrobiną przesterowania (tutaj jednak należy pamiętać o skorygowaniu proporcji Mix, ponieważ podkręcając potencjometr Color, podnosimy poziom wejściowy!). 

Kolejne pozycje przełącznika A-B-C odpowiadają za symulację różnego stopnia zużycia taśmy, od zupełnie nowej do mocno przechodzonej. W rezultacie uzyskać możemy mniej lub bardziej „pływający“ dźwięk z okazjonalnymi artefaktami, takimi jak delikatne szumy czy nawet przerywanie, których ilość i poziom reguluje potencjometr Mod.

ehx_deluxe_memory_man
EHX Deluxe Memory Man

Analog DMM – algorytm delay stworzony na podstawie wyselekcjonowanych egzemplarzy EHX Deluxe Memory Man z końca lat 70. i początków 80. To na tym urządzeniu w dużej mierze oparł swój styl The Edge z U2, a można je także usłyszeć w nagraniach niezliczonych zespołów, od Aerosmith, przez Radiohead, po Arctic Monkeys.

W porównaniu z pierwszym trybem taśmowym, tutaj sygnał przetworzony jest gęstszy i ciemniejszy, a kolejne powtórzenia stopniowo ulegają coraz większemu zniekształceniu i degradacji barwy, co jest immanentną cechą analogowych układów typu „bucket brigade“. 

Regulując nasycenie preampu potencjometrem Color (ponownie uwaga na poziom wyjściowy), możemy uczynić dźwięk bardziej cienkim i przejrzystym lub też treściwym i lepkim, a dodane modulacje – w opcji A jest to vibrato, w opcji C chorus (opcja B to brak modulacji) – o głębokości ustalanej pokrętłem Mod potrafią wprawić go w ruch bardzo subtelny lub całkowicie rozedrgany.

UAD-Precision_Mix_Rack
UAD Precision Mix Rack

Precision to zwrot w stronę nowoczesnych, cyfrowych efektów delay, które wkroczyły na scenę muzyczną w latach 80. i w różnych formach pozostają na niej do dzisiaj. Jeżeli myślimy o brzmieniach gitarowych z rejonów ciężkiego rocka i metalu, albo klimatach elektroniczno-dyskotekowych, to trafiliśmy pod właściwy adres.

Ten tryb został zapożyczony z modułu Delay/Modulation wtyczki UAD Precision Mix Rack Collection. Charakteryzuje się, jak sama nazwa wskazuje, precyzyjnym, chirurgicznie czystym brzmieniem, które stanowi doskonały kontrast dla dwóch pozostałych trybów UAFX Starlight. W porównaniu z nimi jest jasny i wręcz błyszczący, a jego barwę możemy do smaku dostroić potencjometrem Color.

Modulacje, jakimi wzbogacić możemy nasze brzmienie, to w tym wypadku flanger (opcja A) lub chorus (opcja C), obie również wzorowane na nowszych efektach tego typu, a więc pozwalające na osiągnięcie bardziej „technicznego“, czy nawet kosmicznego soundu i bogatej przestrzeni. W opcji B mamy za to sam delay, bez dodatku efektów modulacyjnych.

BONUS!

Universal Audio Cooper Time Cube

Po zarejestrowaniu urządzenia w panelu użytkownika na stronie Universal Audio i pobraniu aktualizacji oprogramowania Starlight przez port USB, otrzymamy dodatkowo czwarty algorytm efektu delay Cooper Time Cube, oferowany także jako plugin UAD o tej samej nazwie, a wzorowany na eksperymentalnym, „mechanicznym“ układzie zbudowanym w oparciu o… wąż ogrodowy!

Universal Audio Cooper Time Cube

Brzmi podejrzanie? Taką właśnie konstrukcję stworzyli w 1971 roku Duane H. Cooper i Bill Putnam, czyli założyciel Universal Audio – a więc przeniesienie jej brzmienia do efektu UAFX Starlight ma nie tylko wymiar historyczny, ale też sentymentalny. W praktyce zaś może zadziwić nas użytecznością i specyficznym klimatem, który wprowadzi do naszego brzmienia.

Podsumowanie

UAFX Starlight Echo Station jest dopracowany w każdym calu, jak można się zresztą spodziewać po produkcie z logo Universal Audio. Wykonanie na najwyższym poziomie. Obsługa niezwykle intuicyjna, dużo prostsza i bardziej naturalna niż w wielu konkurencyjnych urządzeniach podobnego typu. A brzmienie? Profesjonalnej klasy!

UAFX-Starlight-Echo-Station_uptone

Czysty sygnał przechodzi przez efekt nieskazitelnie, zachowując pełne pasmo oraz poczucie kontroli nad artykulacją i dynamiką gry. Nie słychać przy tym najmniejszej przerwy podczas załączania efektu, który płynnie dokleja się do naszego podstawowego brzmienia. Szczególnie przyjemnie Starlight brzmi w stereo, gdzie może rozwinąć skrzydła jako efekt przestrzenny.

Możliwość przełączania pomiędzy 3 (albo nawet 4) różnymi trybami z zachowaniem tych samych ustawień parametrów pozwala łatwo porównać ze sobą różne „smaki“ delaya i wybrać ten, który najbardziej nam odpowiada w danej sytuacji. Moim osobistym faworytem jest tutaj Tape EP-III, ale to oczywiście także zależy od stylu gry czy wykonywanego utworu.

UAFX-Starlight-Echo-Station_uptone

Czy czegoś mi zabrakło? Tak… Szkoda, że w pamięci zapisać możemy tylko jeden własny preset, bo przy takiej ilości opcji chciałoby się zapisać przynajmniej kilka ulubionych brzmień. Dziwi trochę brak obsługi MIDI, szczególnie w kontekście użycia Starlight z syntezatorami i sekwencerami. Zastanawia również obecność aplikacji mobilnej, a pominięcie aplikacji komputerowej, która pozwalałaby właśnie na zapisywanie i transfer własnych ustawień pomiędzy efektem a komputerem. Bardzo możliwe jednak, że większość z tych drobnych „niedosytów“ zostanie rozwiązana w przyszłości za sprawą aktualizacji oprogramowania systemowego.

Poza tym jednak, to co oferuje UAFX Starlight to absolutnie zawodowy sound i sprzęt, po którym można spodziewać się wieloletniej niezawodności. Postawiono tutaj nie tylko na analogowy charakter brzmienia, ale także tradycyjny sposób obsługi, który z pewnością spodoba się większości użytkowników, bo maksymalnie skraca dystans pomiędzy człowiekiem i jego kreatywnością, a efektem końcowym w postaci niezwykle inspirujących dźwięków.

Mikołaj Służewski
uptone.pl

Cena: ok. 1800 zł

Więcej szczegółów
Producent: https://www.uaudio.com
Dystrybutor: https://audiostacja.pl

Polecamy również recenzję w wykonaniu Macieja Mąki:

UAFX Starlight z syntezatorami:

 

Poniżej oficjalne wideo-przewodniki po efektach UAFX (dostępne z polskimi napisami), w tym działanie aplikacji UAFX Control i szczegółowo omówione poszczególne tryby Starlight Echo Station:

Efekty UAFX od Universal Audio z bazą tutoriali i polskimi napisami

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj