Kilka dni temu przeczytałem świetny artykuł na waszym portalu, traktujący o płci pięknej w jakże męskim zawodzie gitarzysty.
Gitarzystek przedstawionych w zestawieniu nie tylko świetnie się słucha, ale i z przyjemnością ogląda. Jednak zabrakło mi pani, która wiele lat temu zachwyciła takich mistrzów jak Jeff Beck czy Michael Jackson.
Dla odświeżenia, wrzucam również adres przytoczonego przeze mnie artykułu:
#gitarowyprotest męskiej części publiczności? Nieee!!!
Krótki rys historyczny
Jennifer Batten – bo o niej mowa – przez szerszą publiczność może być kojarzona z mocno natapirowanych blond włosów, z tras koncertowych Michael’a Jackson’a, bądź z niesamowicie zagranego tappingiem klasyka Rimskiego-Korsakowa „Lot trzmiela”.
Jennifer Batten urodziła się 29.11.1957. Zaczęła grę na gitarze w wieku 8 lat, kiedy dostała swój pierwszy instrument od ojca. Jako swoje pierwsze inspiracje wymienia: The Beatles, Jeff’a Beck, BB King i Lightnin’ Hopkins. Studiowała w Guitar Institute of Technology w Los Angeles. Tam też poznała Steve Lynch’a, z którym to zgłębiała tajniki tappingu i rozwijała tę technikę. Za prekursora tej techniki uważa się Steve’a Hacketta lecz rozpropagował ją Eddie Van Halen (głównie za sprawą nagrania Eruption z pierwszego albumu Van Halen).
Jennifer poszła jednak dalej.
Zamiast używać jednego palca prawej ręki, szanowna pani grała czterema – mam na myśli osiem palców w obu dłoniach 🙂
Na potrzeby tejże techniki Jennifer opracowała tzw. Tuners Damper, czyli tłumiki do strun mocowane na główce gitary, które podczas grania oburącz (trudniej jest utrzymać w ryzach struny szczególnie na większych przesterach) tłumią „puste” struny, które nie powinny wybrzmiewać wprowadzając niepotrzebny hałas 🙂
W jednym rzędzie z Michaelem Jacksonem
Po ukończeniu GIT Jennifer dostała zaproszenie na przesłuchania do zespołu Michael’a Jackson’a . Jak sama wspomina, prawdopodobnie wygrała, ponieważ zagrała solo do Beat It (chociaż na decyzję mistrza wpływ mogło mieć również to, że jest kobietą). Z Jacksosn’em zagrała 3 wielkie trasy koncertowe:
- 1987 – 1989 – Bad
- 1992 – Dangerous
- 1996 – 1997 – HIStory,
31 stycznia 1993 r. wzięła udział w wielkim show Jackson’a podczas przerwy w meczu o mistrzostwo ligi NFL w zawodowym futbolu amerykańskim, który obejrzało 1,5 biliona ludzi w 80 krajach (największa emisja w historii telewizji).
Podczas trasy Dangerous, pierwszy raz spotkała się ze swoim mistrzem Jeff’em Back’iem. Niestety do bliższej współpracy wtedy nie doszło. Dopiero w roku 98’ nawiązali współpracę, czego wynikiem były dwa albumy: Who Else oraz You Had It Coming, promowane podczas światowego tourne.
W latch 1994/99 została zaproszona do nagrania gitar dla przedstawiciela popularnego wtedy gatunku Eurobeat, Dave’a Todgers’a.
Lista wykonawców, z którymi Jennifer pracowała czy też płyt, w nagraniu których brała udział jako gość jest dość długa – zainteresowanych zapraszam na oficjalną stronę artystki, gdzie można też posłuchać fragmentów nagrań oraz zapoznać się z terminami warsztatów gitarowych, które prowadzi również w Polsce!!!
Kariera solowa
Solowy debiut artystki przypada na 1992 rok, kiedy to wydaje album Above Below and Beyond, z którego pochodzi Flight of the Bumble Bee, czyli wspomniany już „Lot Trzmiela” zagrany tappingiem. Kompletne szaleństwo!!!
Utwór ten jest trudny do zagrania kostką (czy też leggato), ale tappingiem kompletnie awykonalny 🙂
Oczywiście zachęcam do wysłuchania całej płyty, lecz o tej kompozycji nie mogłem nie wspomnieć z powodów sentymentalnych. Pamiętam jak jeszcze w czasie studiów próbowałem okiełznać choć fragment, ale skończyło się na kostkowaniu – może moje palce są za grube, a odstępy między progami w wysokich pozycjach za małe 😀
Krótko przed rozpoczęciem kolejnej trasy z Jackson’em, w roku 1997, artystka wydała kolejny solowy album – Jennifer Batten’s Tribal Range: Momentum i kolejny raz udowodniła, że zasłużyła na wysoką pozycję w „męskim” gitarowym świecie.
Na płycie znalazło się tylko 7 kompozycji, ale stosunkowo długich (każda w okolicach 8 minut.
W roku 2007 Jennifer nagrała multimedialny album Whatever w formacie DVD (dostępny również jako Audio CD), na którym zaprezentowała się również jako producentka filmowa. Stworzyła coś na zasadzie One Woman Show – muzykę urozmaiciła zmontowanymi przez siebie filmami oraz wizualizacjami.
Jak sama mówi, wspólna praca z Michaelem Jackson’em zainspirowała ją do tego typu praktyk. Podczas jego koncertów muzyka stanowiła tło do całego show. Koncerty muzyki instrumentalnej są ciekawe dla muzyków, ale dzięki wizualizacji stają się ciekawsze dla szerszego grona odbiorców.
Show to nie tylko dźwięki ale również oprawa graficzna, światła, ruch sceniczny czyli wszystko to, co możemy zobaczyć i połączyć z wrażeniami słuchowymi.
Płyta DVD zawiera również wcześniej nie wydane utwory, wywiady, komentarze oraz bardzo ciekawą szkółkę gitarową.
A propos szkółki (a raczej Mega Szkoły Gitarowej) – szanowna pani Batten jest autorką arcyciekawej książki dla gitarzystów poświęconej oburęcznemu tappingowi – Two Hand Rock, w której wyjaśnia oraz prezentuje przykłady w nutach i tabulaturze na to, jak w prosty sposób opanować tę technikę grania. Sama prowadzi również warsztaty gitarowe (już o tym wspominałem wcześniej) w czasie tras koncertowych, ale istnieje również możliwość wykupienia sobie prywatnych lekcji przez skype, a ceny wcale nie są wysokie ($ 75 za 60 min). Zainteresowanych odsyłam na oficjalną stronę artystki.
Wielu czytających ten artykuł, może nie wiedzieć, że artystka nagrała solo do utworu naszej rodzimej artystki Dody w utworze Bad Girls (kto nie ma ochoty słuchać całego utworu może przewinąć do 2:58 – początek solo) i oczywiście, moim skromnym zdaniem, „odwaliła” kawał dobrej roboty 🙂
Kończąc opowieść o „Królowej Gitary” napomknę tylko, że od lat używa ona gitar marki Washburn i posiada model sygnowany swoim nazwiskiem. Specjalnie nie zagłębiałem się w sprzęt, którego używa, ponieważ o tym powinien chyba powstać osobny artykuł.
Zachęcam do zapoznania się z twórczością artystki oraz zainteresowanych, do odwiedzania jej strony, gdzie pojawiają się wszystkie aktualne terminy koncertów oraz clinic (Guitar workshop) przez nią prowadzonych, jak również możliwość zakupu wielu przydatnych gitarzystom „zabawek”.
Pozdrock
Źródło:
www.batten.com
www.wikipedia.org
Mirosław Siepietowski