Hale widowiskowo-sportowe, takie jak szczecińska NETTO Arena, coraz częściej stają się miejscem nie tylko rozgrywek sportowych, ale również koncertów i innych wydarzeń muzycznych. Wykorzystanie zaawansowanych systemów nagłośnieniowych sprawia, że przestrzenie te dorównują jakością dźwięku typowym salom koncertowym czy plenerowym festiwalom.
Ubiegłoroczny koncert OKI’ego w ramach trasy “WE ARE ERA 47” to doskonały przykład, jak profesjonalne nagłośnienie JBL Professional potrafi wypełnić dużą halę intensywnym, precyzyjnym i dynamicznym brzmieniem.
Techniczna elastyczność hal widowiskowych
Organizacja koncertów w halach sportowych niesie ze sobą pewne wyzwania akustyczne, ale jednocześnie daje organizatorom dużą swobodę w adaptacji przestrzeni. Pojemność obiektów takich jak NETTO Arena pozwala na organizację wydarzeń dla kilku tysięcy osób, a modułowe systemy trybun umożliwiają dopasowanie konfiguracji do specyfiki koncertu.
Dodatkowym atutem jest infrastruktura techniczna – odpowiednie punkty podwieszeniowe, dostęp do dużej mocy zasilania oraz przystosowanie do transportu ciężkiego sprzętu scenicznego. Dzięki temu hale tego typu mogą konkurować z klasycznymi przestrzeniami koncertowymi i plenerami.
System nagłośnieniowy JBL VTX – precyzja i moc
Podczas koncertu OKI’ego w NETTO Arenie, odpowiedzialna za nagłośnienie ekipa WSound sięgnęła po sprawdzony system JBL VTX, znany z klarowności i skuteczności w dużych przestrzeniach. Układ głośników wyglądał następująco:
- Główne grona: 12 modułów JBL VTX A12 (9 x A12, 3 x A12W) na stronę
- Outfill: 12 kolumn JBL VTX A6 po każdej stronie
- Frontfill: 8 kolumn JBL VTX F12
- Dodatkowe uzupełnienie outfila na ziemi: 8 paczek JBL VTX A6
- Subbasy: 20 sztuk JBL VTX G28
- Monitory sceniczne: JBL VTX M22
Takie zestawienie pozwoliło na uzyskanie równomiernego pokrycia dźwiękiem całej hali, niezależnie od tego, czy słuchacze znajdowali się blisko sceny, na płycie głównej, czy na trybunach.
Logistyka i przygotowanie – klucz do sukcesu
Przy realizacji dźwięku na tak dużą skalę kluczową rolę odgrywa nie tylko sprzęt, ale także doświadczenie ekipy technicznej. Za przygotowanie systemu PA odpowiadał Marcin Horn, miks frontowy prowadził Łukasz Stąpór, a nad monitorami czuwał Gustaw Płuciński. Zespół techniczny, w skład którego weszli Igor Janik, Adrian Mikołajczyk, Adam Kotuła oraz Adam z Dolic, odpowiadał za instalację, strojenie i obsługę całego systemu.
Profesjonalne podejście oraz duże inwestycje w nowoczesne systemy podwieszeń i własny transport ciężarowy pozwalają firmie WSound na realizację nagłośnienia praktycznie każdej dużej hali w Polsce.
Hale vs. plener – gdzie dźwięk brzmi lepiej?
Każde środowisko koncertowe – hale czy przestrzeń otwarta – ma swoje zalety i ograniczenia. W halach kluczowym wyzwaniem jest kontrola odbić i rezonansów, ale nowoczesne systemy DSP oraz odpowiednie ustawienie zestawów głośnikowych pozwalają na precyzyjne dostrojenie dźwięku. Z kolei plener daje większą swobodę akustyczną, ale jest zależny od warunków atmosferycznych.
Coraz lepsza jakość nagłośnienia oraz doświadczenie firm technicznych sprawiają, że hale sportowe, takie jak NETTO Arena, mogą zapewnić dźwięk na najwyższym poziomie, spełniający wymagania zarówno artystów, jak i publiczności.
Czy hale widowiskowe to przyszłość koncertów w Polsce? Wydaje się, że tak – pod warunkiem, że technologia będzie nadążać za rosnącymi wymaganiami sceny muzycznej.
Więcej szczegółów:
Producent: http://www.jblpro.com
Dystrybutor: http://www.essaudio.pl