[PORADNIK] Jak nagrywać głos do filmów?

586
jak-nagrywac-glos-do-filmow

Jak rejestrować głos do filmów na Youtube, czy w ogóle do jakichkolwiek prezentacji wideo? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w najnowszym filmie przygotowanym przez firmę Sound Station na przykładach i sprzęcie marki CKMOVA. Zapraszamy!

W poniższym filmie Maciej Polański z kanału musoneo.com zademonstruje i omówi plusy i minusy różnych mikrofonów: od zestawów podłączanych do telefonu, poprzez zestawy bezprzewodowe, po mikrofony „nakamerowe”, mikrofony USB do komputera oraz studyjne mikrofony pojemnościowe.

Jak wspominaliśmy wyżej, przykłady będą bazować na sprzęcie marki CKMOVA, który otrzymał do testów, ale większość porad można śmiało odnieść do różnych typów mikrofonów innych marek:

Co wybrać?

Jeśli zamierzasz używać telefonu lub aparatu fotograficznego i rejestrować dźwięk z niewielkiej odległości lub w stylu selfie, świetnie sprawdzą niewielkie i relatywnie niedrogie mikrofony shotgun – zapewniając o wiele lepszą czytelność głosu, mniejszy pogłos i większą separację od dźwięków otoczenia niż mikrofony wbudowane w telefon czy aparat. Warto brać pod uwagę zestawy z akcesoriami, jak CKMOVA MST3. Musisz jednak pamiętać, że jakość dźwięku i jego czytelność bardzo spada wraz z odległością. To jednak świetne rozwiązanie dla vlogerów, którzy nagrywają prezentacje z twarzą tuż przez kamerą. Jeśli natomiast zamierzasz nagrywać dużo i w różnych miejscach, to zdecydowanie większą swobodę ruchów i zwykle większą separację głosu od dźwięków tła zapewni zestaw bezprzewodowy z mikrofonem krawatowym, taki jak prezentowany UM100 czy Vocal X.

CKMOVA Vocal X V1W
CKMOVA Vocal X V1W [White]
Alternatywnie, na początek wybrać niedrogi mikrofon krawatowy na kablu w wersji z końcówką do telefonu lub standardowym wtykiem TRS 1/8” – ciągłe podłączanie kabla i przeciąganie go pod koszulą do każdego ujęcia nie jest wygodne, w dodatku jeden nieodpowiedni ruch i możesz pociągnąć i przewrócić stojący na podłodze lub chodniku statyw z telefonem czy aparatem, a upadek z takiej wysokości niemal zawsze kończy się uszkodzeniami aparatu. Mikrofon na kablu polecamy raczej osobom, które chcą go wykorzystać np. z już posiadanym dobrej klasy dyktafonem czy przenośnym rejestratorem audio. Takie rozwiązanie wymusza jednak konieczność synchronizacji dźwięku z mikrofonu z obrazem zarejestrowanym, co przy dużej ilości ujęć oznacza sporą ilość dodatkowej pracy. W przypadku mikrofonów podłączanych bezpośrednio do urządzeń rejestrujących obraz takiego problemu nie ma. Film zapisywany jest wraz z dźwiękiem.

Do nagrań przy komputerze lepiej wybrać mikrofon USB lub studyjny mikrofon pojemnościowy. Ten pierwszy wystarczy połączyć z komputerem i gotowe. Ten drugi, zwykle wyposażony będzie w większą membranę, zapewni bardziej szczegółowe brzmienie, ale wymaga przedwzmacniacza mikrofonowego z zasilaniem fantom. By podłączyć taki mikrofon do komputera, należy wyposażyć się zwykle w tzw. interfejs audio. Trzeba też pamiętać, że mikrofony pojemnościowe są bardzo czułe, tak czułe że za ich pomocą można czasem nagrać rozmowy w innych pomieszczeniach, a w słabo umeblowanym pokoju czy biurze usłyszymy w nagraniach dużą ilość pogłosu. W celu uzyskania dobrego nagrania należy umieścić taki mikrofon w bardzo niewielkiej odległości od ust, co zwykle wymaga użycia dodatkowego statywu jak CKMOVA SAS-1 lub SAS-2. Warto także dokupić filtr zgłosek wybuchowych, tzw. pop-filtr.

CKMOVA-SAS-2
CKMOVA SAS-2

Alternatywą dla mikrofonów pojemnościowych mogą być mikrofony dynamiczne, najczęściej widuje się je na scenie jako mikrofony do ręki. I choć nie wymagają zasilania fantom, zwykle również wymagają podłączenia do wysokiej klasy przedwzmacniacza mikrofonowego o dużym poziomie wzmocnienia, stawiając jeszcze wymagania wobec interfejsu audio. Dobrej klasy mikrofony dynamiczne, choć mniej czułe, mogą niekiedy oferować lepszą jakość dźwięku rejestrując przy tym znacznie mniejszą ilość pogłosu z pomieszczenia. Zwykle za dobry mikrofon pojemnościowy będziemy musieli zapłacić nawet kilkukrotnie więcej niż za dobry mikrofon pojemnościowy. Dlatego mikrofony dynamiczne nie zostały uwzględnione w tym zestawieniu. Podobnie jak mikrofony pojemnościowe, mikrofony dynamiczne również wymagają dużej dyscypliny i rejestracji w stałej, niewielkiej odległości od ich membrany.

CKMOVA-SUM3
Mikrofon pojemnościowy USB – CKMOVA SUM3

Złotym środkiem mogą być właśnie mikrofony USB. Dlaczego? Zwykle są nieco mniej czułe niż mikrofony pojemnościowe a ich osłonki świetnie spełniają rolę tzw. pop-filtru, nie krępując tak bardzo naszych ruchów przy komputerze. Po prostu są przeznaczone do postawienia na blacie za lub obok klawiatury komputerowej. Niektóre mikrofony pojemnościowe są czasem produkowane w wersjach USB, jednak bardzo często w opisanych zastosowaniach lepiej sprawdza się kapsuła elektretowa. Podobnie jak mikrofony pojemnościowe, nie nadają się raczej do nagrań na zewnątrz. Jeśli zamierzacie często przemieszczać się z laptopem w celu rejestracji fragmentów prezentacji w różnych pomieszczeniach, to mikrofon USB będzie zdecydowanie łatwiejszy w użyciu, a w wielu wypadkach zapewni porównywalną jakość dźwięku. Z punktu widzenia ogólnej jakości dźwięku, barwy głosu i czytelności mowy mikrofon USB w zastosowaniach typowo youtuberskich będzie rozwiązaniem równie dobrym i jednocześnie o wiele wygodniejszym.

Więcej szczegółów
Producent: https://www.ckmova.com
Dystrybutor: https://soundstation.pl