Porządne osiągi i wszechstronność za przystępną cenę – ten, zdawałoby się, mocno wyeksploatowany już zwrot bardzo dobrze oddaje charakter pojemnościówki od francuskiego producenta Prodipe.

Skąd my to znamy… Gigant audio wykorzystuje chińską produkcję do stworzenia nowej gamy niedrogich mikrofonów studyjnych. Niedrogich, co nie znaczy kiepskich. Prodipe, należący do francuskiego IPE Music zadbał w tym przypadku o najlepszego mentora w osobie cenionego producenta Ludovica Lanena. Na tyle, że jego nazwisko sygnuje ten produkt. Sam Lanen zachwala STC-3D jako jeden z najlepszych mikrofonów do codziennego użytku, podkreślając gładkość i neutralność rejestrowanych przez niego dźwięków. Cóż, grzech nie przetestować mikrofonu za ok. 900 zł, gdy zachwalają go wielkie nazwiska.

Na początek mały unboxing:

Budowa i parametry

Prodipe STC-3D ze swoją wagą 590g i wymiarami 54 x 201 mm jest niemal modelowym przedstawicielem wielkomembranowych pojemnościówek. Dostajemy go w aluminiowym futerale, w którym znajdziemy również piankową osłonę i porządny kosz antywstrząsowy. Solidne wykonanie rekompensuje w tym wypadku mało wyszukane wzornictwo – tu mikrofon nie wyróżnia się niczym szczególnym. Ogólna konstrukcja nie odbiega od tego, czego można by się spodziewać po solidnym „chińczyku”. Nieco korpulentną obudowę korpusu w srebrno-satynowym wykończeniu zabezpiecza pierścień blokujący, po którego zdjęciu ukazuje się nam starannie wykonana elektronika. Na pokładzie znajdziemy również niskoszumowy układ FET oraz transformator symetryzujący. Całość zasila system Phantom 48V.

Dwuwarstwowa stalowa siatka chroni parę kapsuł, które są rozmieszczone tyłem do siebie, co pozwala na sporo zabawy z kierunkowością. Oprócz powszechnie używanej, jednokierunkowej charakterystyki kardioidalnej, możemy również wybierać spośród charakterystyki ósemkowej i dookólnej. Tym sposobem Prodipe staje się niezwykle uniwersalnym modelem. W zależności od wybranego trybu możemy osiągnąć czułość w granicach od -31dB do –35 dB ±2 dB (0 dB = 1 V/Pa przy 1 kHz), podobnie zresztą jest w przypadku poziomu szumów własnych (14 do 16 dBA). Pasmo przenoszenia sytuuje się w granicach 20Hz – 20kHz, przy czym należy zaznaczyć, że mikrofonowi niestraszny jest mocny sygnał. Skutecznie pracuje tu filtr górnoprzepustowy, działający w okolicach 120Hz, o nachyleniu 12 dB na oktawę. Za pomocą jednego przełącznika możemy również skorzystać z tłumika -10dB, który z pewnością przyda się do pracy z głośnymi źródłami dźwięku. Przy włączonym tłumiku poziom ciśnienia dźwięku może wynosić 140dB – wystarczająco, by móc pracować bez przeciążeń chociażby z instrumentami perkusyjnymi.

Parametry techniczna mikrofonu Prodipe STC-3D Ludovic Lanen:

  • Typ: Pojemnościowy mikrofon o gradiencie ciśnieniowym
  • Kapsuła: 34 mm
  • Czułość: -34dB(0dB=1V/Pa at 1kHz)
  • Pasmo przenoszenia: 20Hz-20kHz
  • Charakterystyka: 3 rodzaje – dookólna/kardioida/ósemkowa
  • Czułość: -31dB/-34dB/-35dB +/- 2dB(0dB=1V/Pa at 1kHz)
  • Impedancja: 200Ohm +/- 30%(at 1kHz)
  • Szum własny: 14/15/16dB A
  • Max. SPL: 130dB (przy 1kHz =<1% T.H.D /140dB (z 10dB pad)
  • Zasilanie: 48V DC Phantom
  • Stosunek sygnał/szum: 80/79/78dB
  • Waga:590g
  • Wymiary: 54x201mm

Praktyka

Jak francuski produkt sprawdza się zatem w studyjnych warunkach? Testowany zarówno z wokalem, jak i instrumentami daje się poznać jako urządzenie o wyrównanym, ciepłym brzmieniu, bez odczuwalnych szumów w bliskich ustawieniach. Po sprawdzeniu go na kilku przykładach, brzmienie wydaje się być dość neutralne może z dleikatnym matem i z lekką ilością powietrza. Górne pasmo powyżej 8kHz nie uderza w uszy. Równie dobrze mikrofon pracuje w niższych rejestrach. Docenią to zwłaszcza męskie głosy, które w Prodipe zabrzmią naturalnie i miękko. Ogółem rzecz biorąc, przy nagraniach w trybie kardioidalnym STC-3D wcale nie zostaje z tyłu za innymi mikrofonami z podwójną membraną i podobnymi średnicami kapsuły. Z powodzeniem można go również używać do nagrań gitary akustycznej – zapewni pełne brzmienie, ale niepozbawione klarowności.

Z pewnością największą zaletą produktu od Francuzów jest w tym wypadku uniwersalność – każdy, kto będzie potrzebować jednego mikrofonu do wielu zadań, znajdzie w Prodipe sprzymierzeńca.

Zakres zastosowań mikrofonu zwiększają dodatkowo charakterystyki kierunkowe. Warto tu zwrócić uwagę zwłaszcza na charakterystykę ósemkową, która oferuje świetną redukcję dźwięków poza osią, co z pewnością przyda się przy ich oddzielaniu.

Podsumowanie

Z pewnością nie należy oczekiwać od STC-3D poziomu najlepszych studiów nagraniowych, jednak cena, którą przyjdzie nam zapłacić za jego osiągi jest nad wyraz rozsądna. W zamian otrzymamy solidnie wykonane urządzenie, które swoim łagodnym charakterem oczaruje niejednego wokalistę. Obecność trzech kierunkowości tylko potwierdza jego uniwersalny charakter. I nawet, jeśli w tym przedziale cenowym produkt Prodipe nie pozostaje bez konkurencji, warto zawierzyć słowom monsieur Lanena i znaleźć mu miejsce przynajmniej w swoim domowym studiu.

Więcej szczegółów:
Producent: www.prodipe.co.uk
Dystrybutor: www.fxmusic.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here