Jak zadbać o linię basową w naszym miksie?

0

Linia basu w naszym miksie to bardzo istotny element brzmieniowy naszego nagrania więc trzeba poświęcić mu dość dużo uwagi aby nie przedobrzyć ale też żeby go nie zaniedbać.

Z pomocą po raz kolejny przychodzą specjaliści z firmy Audiostacja, którzy udzielają kilka cennych rad na jego temat:


Miejsce dla basu

Przede wszystkim bas to dźwięki różne, które odpowiadają w utworze za linię basu i mają najróżniejsze składowe częstotliwościowe. Będą tam bardzo niskie częstotliwości, niskie, średnie itd., może nawet całkiem wysokie. Weźmy taką gitarę basową: na jej brzmienie składać się będą przynajmniej dwa składniki, czyli podstawa basowa i dźwięk uderzanych strun (fretnoise, klang czy jakkolwiek to zdefiniujemy). W basie syntezatorowym może być jeszcze ciekawiej, więc:

1. Traktuj każde pasmo inaczej. Najniższe częstotliwości (poniżej 60 Hz) powinny być prawdopodobnie lekko skompresowane (aby żadna z nut nie wyskakiwała ponad inne) i koniecznie w mono.

2. Częstotliwości w granicach 80–150 Hz to „informacja” basowa, czyli wysokość nut. Tu także przyda się kompresja i mono. Pamiętaj, w tym zakresie częstotliwości znajduje się też najczęściej stopa perkusji (kick), która będzie walczyła o miejsce z basem. Korektor to twój przyjaciel, ale jest mnóstwo innych sposobów np. zasada „albo stopa, albo bas” czyli kiedy gra stopa, bas milczy i odwrotnie. Można też stosować kluczowanie, czyli ściszanie basu zawsze wtedy, gdy odzywa się stopa (słynny Sidechain).

3. Powyżej 150 Hz może być niefajnie, bo właśnie tu bas zaczyna walczyć z werblem, gitarami i niskim wokalem. Najczęściej po prostu zabieramy tu nieco korektorem. Wszystko zależy od rozkładu instrumentów w miksie.

4. Powyżej 400 Hz otwiera się przestrzeń dla działań kreatywnych. Tutaj możesz się już pokusić o stereofonię. Często producenci dzielą ścieżkę basową na kilka kanałów podzielonych według częstotliwości i każdą obrabiają innymi narzędziami. Można poszaleć.

Jednak pamiętaj o jednym. Jeśli bas w Twoim utworze zajmuje tak duży zakres pasma, to na inne elementy siłą rzeczy będzie mniej miejsca. Więc może nie szalej ze ścianą gitar lub syntezatorów, bo Twój miks stanie się ciężki i niezrozumiały. Posłuchaj swoich ulubionych artystów. Zobacz jak sprytnie potraktowali ścieżki basowe.

Materiał opracowany przez specjalistów z audiostacja.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here