Małe miksery analogowe od lat cieszą się sporym wzięciem i szacunkiem wśród użytkowników. Mimo, że cyfryzacja przenika wszędzie coraz mocniej to proste, często tanie i sprawdzone rozwiązania nadal są bardzo popularne i obserwując nasz rynek muzyczny jeszcze dłuuuugo będą.
Dziś w moje ręce wpadł właśnie jeden tani model takiego mikserka – MX 6FX V.2 od Topp Pro Music Gear. Od razu dodam, że MX6 występuje w trzech wariantach: MX6 v.2, MX6 FX v.2 (testowany) oraz MX6 USB v.2. Przyznam szczerze, że nie miałem jeszcze do czynienia z jakimkolwiek urządzeniem tego producenta. Zobaczmy zatem co oferuje taki prosty analog…
Budowa i pierwsze wrażenie.
Mając świadomość, że z kartonu wyjmę urządzenie o wartości ok. 500 zł nie spodziewałem się cudu. Prosty kartonik tekturowy, a w środku porządnie zapakowane urządzenie: mikser + zasilacz. Bardzo zgrabny, nic nie wystaje, zaokrąglone kształty więc przy zamieszaniu sprzętowym napewno się nie pokaleczymy 🙂 Bez zbędnych bajerów, plastikowy ale w dobrym znaczeniu tego słowa. Plastik plastikowi nie równy i choć o jakości wykonania bardzo często decyduje czas użytkowania naszego sprzętu to pierwsze wrażenie jest całkiem ok. Nic nie trzeszczy, nie skrzypi, wszystkie gałki chodzą bardzo sprawnie, z przyjemnym oporem i mimo, że cała obudowa nie robi jakiegoś piorunującego wrażenia to ciężko jest się do czegoś przyczepić. Pamiętajmy jednak, że mamy do czynienia z nowym analogiem za jedyne 500 zł. Jedyne do czego można by mieć pewno obawy to gniazdo zasilacza, które wydaje się dość „delikatne” ale póki co nie sprawia żadnych problemów i przez 3 tygodnie ich nie sprawiało.
Na plus miksera zdecydowanie zasługuje obecność włącznika zasilania, ponieważ często takie małe, kompaktowe mikserki mają tylko sam zasilacz, który po podłączeniu do prądu zaczyna od razu działać i nie mamy możliwości ich wyłączenia, a tu jest, więc za to kolejny plusik na początek. Frontowy panel wykonany jest już z metalu i prezentuje się bardzo solidnie. Jakość gniazd także nie budzi żadnych zastrzeżeń zarówno jacki jak i XLR trzymają się mocno i stabilnie więc nie ma strachu, że coś nam zacznie trzeszczeć i ruszać się.
Gałki GAIN chodzą dość sztywno co w tym przypadku również jest plusem, ponieważ nie ma praktycznie możliwości aby przez nieuwagę coś przekręcić i zmienić ustawienia sygnału wejściowego naszego mikrofonu. Tyle z pierwszej części wizualno-dotykowej. Zobaczmy co oferuje nam mikser…
Panel frontowy
Znajdziemy na nim wszystko co potrzebujemy, a nawet więcej jak na ten przedział cenowy. Lecąc od lewej góry… W sumie 6 wejść: 2x wejścia mikrofonowe ( XLR, 1/4″ TRS ze wspomnianą wcześniej regulacją GAIN ). Obok w niższym rzędzie wejścia stereofoniczne 3/4 oraz 5/6, do których możemy podpiąć, klawisz, sampler, czy gitarę. Gitara oczywiście wymaga wzmacniacza po drodze. Następnie wyjście MAIN OUT, czyli suma wszystkiego wysyłana do kolumn głośnikowych.
Powyżej sekcja CTRL ROOM OUT, czyli niezależny miks całości, który możemy wysłać do odsłuchów scenicznych dla muzyków na scenie lub np. do drugiej strefy nagłośnienia. Czyli np. główne nagłośnienie gra na scenie/parkiecie, a to samo wysyłamy do drugiej sali np. części jadalnej z mniejszym natężeniem.
Idąc dalej w lewo mamy sekcję AUX SEND, czyli wysyłka kanału np. na jakiś dodatkowy efekt, czy to jest bramka, czy kompresor, czy cokolwiek innego… i następnie sekcja STEREO AUX RETURNS, czyli powrót wysłanego przed chwilą kanału z nałożonym już efektem.
Na panelu z gniazdami obecna jest także sekcja 2-Track IN/OUT, (cinch – inaczej RCA) czyli z jednej strony możemy podpiąć jakiś CD Player, z drugiej strony możemy podpiąć recorder aby zarejestrować nasz koncert, prezentację czy cokolwiek innego.
Poniżej klasyczny panel sterujący z 3-punktową korekcją (wysokie, średnie i niskie tony), wysyłka na AUX SEND, czyli efekt zewnętrzny lub na efekt wbudowany jeśli nic nie jest podłączone do gniazda AUX SEND. Początkowo byliśmy dość mocno zaskoczeni, że mamy wysyłkę konkretnego kanału na odsłuch zewnętrzny, co praktycznie w tej półce cenowej się nie zdarza. Jednak po bardziej wnikliwej analizie okazało się to mylne twierdzenie. Za dużo chcieliśmy wymagać od tego mikserka 🙂 Idąc dalej w dół, standardowo regulacja panoramy Lewo/Prawo, oraz regulacja poziomu natężenia konkretnego kanału od -∞ do +15 dB z kontrolką PEAK, czuwającą nad zbyt mocnym sygnałem.
Obok mam sekcję sterowania poziomem sygnału powrotnego STEREO AUX RETURNS, przycisk PHANTOM, czyli zasilanie 48V do mikrofonów pojemnościowych oraz przyciski do kontroli sekcji 2TK, którą możemy wysłać albo na CTRL ROOM albo na MIX. Na końcu sekcja główna do sterowania poziomem natężenia, z poglądowymi diodami.
Specyfikacja techniczna Topp Pro MX 6 FX:
- Wejście mikrofonowe mono: Symetryczne, osobna konfiguracja
- Pasmo przenoszenia: 10Hz – 55kHz, +/ 3dB
- T.H.D: 0.005% na +4 dBu, 1 kHz
- Zakres wzmocnienia: 0 dB – 60 dB
- Stosunek S/N: 115 dB
- Wejście liniowe mono: Symetryczne
- Pasmo przenoszenia: 10 Hz – 55 kHz, +/ 3 dB
- T.H.D: 0.005% na +4 dBu, 1 kHz
- Wejście liniowe stereo: Symetryczne
- Pasmo przenoszenia: 10 Hz – 55 kHz, +/ 3 dB
- T.H.D: 0.005% na +4 dBu, 1 kHz
- Impedancja:
- Wejście mikrofonowe: 1.4 k Ohm
- Pozostałe wejścia: >10k Ohm
- Wyjście Tape: 1k Ohm
- Pozostałe wyjścia: 120 Ohm
- Equalizer:
- Pasma wysokie: +/- 15 dB na 12 kHz
- Pasma środkowe: +/- 15 dB na 2.5 kHz
- Pasma niskie: +/- 15 dB na 80 Hz
- Sekcja DSP:
- Konwertery A/D i D/A: 24bit
- Rozdzielczość DSP: 24bit
- Efekty: Vibraflange, Funky, Rockabilly, Bigstage, Vibrato 1-4, Flanger 1-4, Chorus 1-4
- Presety: 16
- Ustawienia: 16-pozycyjny przełącznik presetów, poziom FX, poziom Reverb, dioda LED Clip
- Sekcja główna:
- Szumy: -100dBr do -90dBr
- Maks. poziom wyjściowy: +22 dBu, niesymetryczne, 1/4′ Jack
- Maks. poziom AUX Send: +22 dBu
- Zakres wzmocnienia AUX Return: 8 to +15 dB
- Zasilanie: 100-120 V~, 60 Hz / 210-230 V~, 50 Hz / 240 V~, 50 Hz
- Pobór mocy: 15W
- Wymiary: 185 x 230 x 35/55 mm
- Waga: 1,4kg
- Waga transportowa: 2,7kg
Sekcja DSP, czyli wbudowane efekty cyfrowe.
Jak wynika z symbolu nazwy modelu MX6 FX V.2, mamy do czynienia z mikserem, do którego zaimplementowano sekcję efektów cyfrowych DSP. Do dyspozycji mamy ich 10, a dodatkowo każdy posiada 10 ustawień konkretnego efektu, więc całkiem sporo. W sumie 100 presetów! Nie możemy ich co prawda sami edytować ale uwierzcie, że nie będzie takiej potrzeby w przypadku zadań, do których został stworzony. Co bardzo istotne, wbudowane efekty są naprawdę bardzo przyzwoitej jakości jak na urządzenie za 500 zł. Ich obsługa jest jeszcze prostsza. Pokrętło schodkowe szybko wybiera nam żądany efekt, a jego naciśnięcie powoduje wybranie konkretnej pozycji. Dodatkowo przycisk MUTE, który na zawołanie wyłącza efekt. Nie musimy więc kręcić żadną gałką aby efekt wyłączyć. Wokaliści i prowadzący speakerzy będą zachwyceni 😉
Wrażenia i podsumowanie
Testując nowy mikser analogowy MX6 FX marki TOPP PRO, stwierdzam, że jest to dość ciekawa propozycja dla wszystkich mobilnych muzyków, małych zespołów czy prowadzących różne imprezy okolicznościowe. Z jego bardzo intuicyjną i nie skomplikowaną obsługą poradzi sobie praktycznie każdy początkujący realizator lub po prostu muzyk czy konferansjer, który nie ma czasu na uczenie się skomplikowanej obsługi zaawansowanego miksera, a możliwości tego urządzenia w zupełności mu wystarczają. Jeśli chodzi o jakość brzmienia oferowanych preampów mikrofonowych czy jakość gniazd jack, wszystko jest bardzo poprawne i w niczym nie ustępuję swoim konkurentom w tym przedziale cenowym. Można powiedzieć nawet, że je nieco wyprzedza bo ciężko znaleźć w tym przedziale cenowym mikser z wbudowanymi efektami i do tego całkiem dobrej jakości.
W praktyce, mikser spełnia swoje zadania bezproblemowo.. Pomógł w nagłośnieniu dwóch małych jobów w trójmiejskim pubie i sprawdzał się bez zastrzeżeń. Obsługa jest bardzo sprawna, prosta i intuicyjna. Jeśli zatem szukacie kompaktowego, lekkiego (ok. 1,5 kg), nie drogiego, a jednocześnie dość uniwersalnego sprawdzonego miksera analogowego to tego zakupu nie będziecie żałować.
Więcej szczegółów:
Producent: www.topppro.eu
Dystrybutor: www.fxmusic.com.pl