Sennheiser i Neumann testują nagrania immersyjne!

0
Mendelssohn-at-the-Meistersaal-Sennheiser-i-Neumann-Immersive-Sound

Dwie niemieckie potęgi w dziedzinie produkcji mikrofonów połączyły siły w eksperymencie nagraniowym, mającym na celu zbadanie możliwości immersyjnej rejestracji dźwięku.

Dźwięk immersyjny, o którym mówi się ostatnio coraz częściej, to termin używany na określenie nowego rodzaju przestrzennego obrazowania źródeł dźwięku wokół słuchacza. Do tej pory słyszeliśmy o nim w kontekście systemów nagłośnieniowych, monitorów studyjnych czy ewentualnie słuchawek, mających emulować ten efekt. 

Ale co z drugim – a w zasadzie pierwszym – końcem łańcucha produkcyjnego? Czy już sama technika nagraniowa może wspomóc dalszy proces przestrzennego miksowania i docelowo odbioru dźwięku przez słuchacza? Aby zbadać to zagadnienie w praktyce, firmy Neumann i Sennheiser podjęły się wspólnie pionierskiego eksperymentu.

Mendelssohn-at-the-Meistersaal-Sennheiser-i-Neumann-Immersive-Sound

W tym celu w sali Meistersaal w Berlinie zarejestrowano orkiestrę Mahler Chamber Orchestra, wykorzystując 24 mikrofony Sennheiser MKH 800 Twin, 7 sztuk Sennheiser MKH 8040, 3 mikrofony Neumann KM 184 oraz 48 systemów Neumann MCM. Szefem przedsięwzięcia był Henrik Oppermann, założyciel i dyrektor firmy produkcyjnej Schallgeber oraz kierownik dźwięku w zespole Sennheiser AMBEO Immersive Audio Team. 

Celem projektu było stworzenie nowego rodzaju wrażeń dźwiękowych, które umożliwią słuchaczom swobodne poruszanie się po wirtualnej przestrzeni podczas słuchania nagrania, z płynną zmianą balansu dźwięku przeprowadzaną w czasie rzeczywistym dla odzwierciedlenia pozycji słuchacza względem poszczególnych źródeł dźwięku.

Mendelssohn-at-the-Meistersaal-Sennheiser-i-Neumann-Immersive-Sound

Aby uzyskać zamierzony efekt, sygnały z mikrofonów zostały wpuszczone do silnika dźwiękowego z gier wideo, gdzie można zmieniać charakterystykę kierunkową w zależności od (wirtualnej) odległości słuchacza od źródła dźwięku. 

Na przykład „podchodząc“ bardzo blisko do skrzypka, uzyskamy charakterystykę kardioidalną i usłyszymy wyraźniej nie tylko jego grę, ale także odgłosy smyczka przesuwającego się po strunach czy oddech muzyka.

Mendelssohn-at-the-Meistersaal-Sennheiser-i-Neumann-Immersive-Sound

Z kolei z większej odległości dźwięki wszystkich instrumentów będą płynnie łączyć się w charakterystyce wszechkierunkowej, z większym udziałem pogłosu pomieszczenia, zapewniając bardzo realistyczne wrażenie odsłuchowe.

Mendelssohn-at-the-Meistersaal-Sennheiser-i-Neumann-Immersive-Sound

Wyniki eksperymentu mają zostać upublicznione w kwietniu 2023 roku w ramach specjalnej instalacji w centrum sztuki Radialsystem w Berlinie. Zwiedzający będą wyposażeni w zestawy słuchawkowe i okulary VR, dzięki którym będą mogli doświadczyć immersyjnego dźwięku w niespotykany dotąd sposób.

Więcej szczegółów na temat projektu:
https://en-de.sennheiser.com/newsroom/mendelssohn-at-the-meistersaal

Więcej szczegółów
Producent: https://sennheiser.pl
Producent: https://en-de.neumann.com
Dystrybutor: https://aplauzaudio.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj