Poradnik: Jak organizować i promować własne koncerty?

0

Aby pomóc niezależnym artystom i zespołom w powrocie na scenę – lub stawianiu na niej swoich pierwszych kroków – mamy dla was 10 porad dotyczących samodzielnej organizacji oraz promocji koncertów w lokalnych klubach.

Po bardzo trudnym okresie pandemicznego lockdownu krajobraz koncertowy mocno się zmienił. Z jednej strony publiczność jest wygłodniała wydarzeń kulturalnych czy chociażby zwykłego wyjścia na drinka do baru z muzyką na żywo; z drugiej – wiele lokali było zmuszonych zamknąć swoje drzwi, a te, które przetrwały, mogą nie dysponować obecnie zbyt dużym budżetem na występy muzyczne. 

Dokładając do tego olbrzymią, wciąż rosnącą konkurencję i silną potrzebę powrotu na scenę wśród muzyków, którzy po roku obostrzeń znaleźli się w naprawdę rozpaczliwej sytuacji, zdamy sobie sprawę, że granie koncertów jest teraz wyjątkowo pożądanym i wyjątkowo trudnym do zorganizowania zajęciem zarobkowym. 

Mimo to żywimy wielką nadzieję i trzymamy kciuki za udaną reanimację krajowej sceny muzycznej, a poniżej przedstawiamy w tym celu 10 podpowiedzi zainspirowanych materiałem opublikowanym przez portal MusicRadar i wzbogaconych naszym własnym doświadczeniem:

1. Zorientuj się, co dzieje się w okolicy

Obserwuj lokalne kluby i organizatorów wydarzeń w mediach społecznościowych, zapisz się na ich listy mailingowe, aby dowiedzieć się o nich więcej i otrzymać w pierwszej kolejności informacje o zapotrzebowaniu na muzykę na żywo.

Poszukaj organizowanych w twojej okolicy festiwali i przeglądów, albo imprez z innych branż, których program może obejmować występy muzyczne.

Śledź również działalność innych lokalnych zespołów i bądź z nimi w kontakcie na wypadek, gdyby szukały supportu na swój koncert.

2. Wybierz odpowiednie dla siebie miejsce

Wiele lokali oferuje zróżnicowany program muzyczny, ale niektóre są bardziej wyspecjalizowane. Jeśli jest miejsce, które szczególnie pasuje do twojego gatunku i stylu, będziesz mieć dużą szansę na zagranie w tym miejscu. Kluby typowo rockowe, hip-hopowe czy jazzowe szukają wykonawców, którzy zainteresują ich bywalców.

Zwróć też uwagę na miejsca, które w tej chwili być może wydają się poza twoim zasięgiem – z czasem, jeśli będziesz mieć już na koncie udane występy w mniejszych klubach, warto spróbować swoich sił na większych scenach, nawet jako support dla bardziej znanych artystów.

3. Przygotuj konkretną ofertę

Nawiązując kontakt z lokalem czy organizatorem koncertów, miej świadomość, że z pewnością otrzymuje on bardzo dużo propozycji i zapytań od artystów zainteresowanych graniem na żywo. Dlatego opracuj zwięzły pakiet informacji, na podstawie których potencjalny kontrahent będzie w stanie szybko ocenić, czy jest zainteresowany współpracą.

Jasno określ swój styl, podkreśl swoje dotychczasowe dokonania i sukcesy (szczegółowa historia i zmiany składu zespołu nie są na tym etapie istotne), a jeśli możesz też podeprzeć się znaczącą ilością fanów, którzy chętnie przyjdą na twój koncert – tym lepiej! Konieczne dodaj też wszelkie aktualne dane kontaktowe oraz oczekiwania finansowe za określonej długości występ (wrócimy do tego jeszcze w punkcie nr 6).

Nie zapomnij o multimediach, ale też nie przesadzaj z ich ilością. Lepiej pokazać jedno-dwa reprezentatywne zdjęcia i jeden-dwa dobrze nagrane utwory demo (a jeszcze lepiej w wersji wideo!), niż dołączyć 15 kawałków nagranych dyktafonem w sali prób… Potraktuj to jak oficjalne CV wysyłane do potencjalnego pracodawcy – bo tym w istocie jest!

4. Dowiedz się, z kim się kontaktować

Powszechnie używanym kanałem promocji oraz nawiązywania kontaktów są media społecznościowe, ale w przypadku organizacji koncertów może nie być to odpowiedni kanał komunikacji. Jeśli nie chcesz „odbić się od ściany“ najpierw dowiedz się, kto jest osobą odpowiedzialną za organizowanie koncertów w danym miejscu i zdobądź do niej kontakt. 

Czasami może nie być to łatwe i wymagać głębszego przeszukania danych w internecie, albo cierpliwości w oczekiwaniu na odpowiedź – ale wykaż się konsekwencją i determinacją. Spróbuj też dotrzeć do odpowiednich osób przez wspólnych znajomych.

Kiedy już zdobędziesz pewny namiar, napisz osobistą, spersonalizowaną wiadomość e-mail, a najlepiej najpierw zadzwoń i zapowiedz jej wysłanie – lub umów się na osobiste spotkanie, jeśli jest taka potrzeba i możliwość. Nawiązanie dobrych, osobistych relacji to bardzo ważna rzecz w branży muzycznej.

5. Nie skupiaj się na porażkach

Czasami, a w wielu przypadkach wręcz przeważnie, musisz liczyć się z odmową, brakiem zainteresowania czy w ogóle brakiem odpowiedzi. Jest to oczywiście przykre i demotywujące, ale to niestety obowiązkowa część całego procesu. Pocieszeniem może być fakt, że każdy, nawet najbardziej znany zespół czy artysta na pewnym etapie swojej kariery musiał przez to przejść.

Zdarza się też, że twój e-mail wpadnie automatycznie do folderu SPAM, albo przepadnie pod górą innych, równie ważnych wiadomości; a może jego adresat jest akurat na urlopie lub, przeciwnie, tak zajęty, że nie odbiera telefonów i nie odpowiada na maile od obcych osób, a sam klub jest już zabukowany na rok do przodu…

Jeśli dane miejsce jest dla ciebie z jakiegoś powodu ważne i bardzo zależy ci, by tam zagrać, nie poddawaj się i spróbuj za jakiś czas ponownie, być może w inny sposób skontaktować się z tym miejscem. Ale jeśli nie – odpuść sobie i nie uzależniaj od tego ani swojego samopoczucia, ani kolejnych kroków. 

Jedynym wyjątkiem, w którym warto jest poświęcić czas i energię na nieudaną próbę nawiązania kontaktu, jest uważna analiza ewentualnych błędów (być może twoja oferta była niezbyt dobrze przygotowana albo zupełnie niedopasowana do profilu klubu) i wyciągnięcie odpowiednich wniosków, aby nie powtarzać ich w przyszłości.

6. Ustal realny model biznesowy

Zespoły powinny bezwzględnie otrzymywać wynagrodzenie za występy przed publicznością, więc jeśli dostaniesz propozycję grania za darmo (o ile nie jest to sytuacja typowo przyjacielska, albo konkurs czy przegląd lokalnych artystów), to powinna ci się od razu zapalić czerwona lampka – a już szczególnie, kiedy to ty miałbyś zapłacić lokalowi za możliwość występu w tym miejscu!

Istnieją inne sposoby na pokrycie kosztów klubu związanych ze zorganizowaniem w nim koncertu. Najbardziej korzystnym dla artysty, ale ryzykownym dla klubu jest z góry określone honorarium za występ, przy czym sprzedaż biletów i promocja wydarzenia leży po stronie lokalu-organizatora. Tego typu propozycje nie zdarzają się jednak często, zwłaszcza jeśli nie masz jeszcze rozpoznawalnej marki na lokalnej scenie.

Dlatego dobrym pomysłem może być poproszenie o wspólną promocję i podział zysków z biletów. To pokaże organizatorowi, że jesteś zdecydowany aktywnie wesprzeć promocję wydarzenia, bo im więcej sprzedanych biletów, tym większy zysk dla obu stron. Ten układ wydaje się najbardziej uczciwy w większości sytuacji. 

Jeśli impreza jest niebiletowana, a klub zarabia „na barze“ dzięki większej ilości gości, powinniście z góry ustalić kwotę, jaką otrzymasz za zapewnienie muzyki w ustalonym przedziale czasowym – i nie może być ona zależna od faktycznej ilości słuchaczy i ich zainteresowania (napiwki dla zespołu to inna sprawa!).

Możesz też na własny rachunek wynająć miejsce na koncert, by później odrobić ten koszt ze sprzedaży biletów, a to co zostanie zachować w całości dla siebie. To dobre rozwiązanie tylko w wypadku, kiedy masz pewność dostatecznego wypełnienia sali – w przeciwnym wypadku, jeśli tylko przyjdzie zbyt mało osób, możesz nie tylko nic nie zarobić, ale wręcz ponieść znaczące straty.

7. Podejmij działania promocyjne

W pierwszej kolejności ustal z klubem oficjalną datę ogłoszenia waszego koncertu, aby nie zaliczyć marketingowego falstartu. Następnie stwórz wydarzenie na Facebooku i dodaj profil klubu lub osobę odpowiedzialną jako współorganizatora, by również mógł zarządzać stroną wydarzenia. Kolejnym krokiem będzie zaproszenie swoich fanów oraz znajomych, a także udostępnienie wydarzenia na swoich profilach i odpowiednich grupach zainteresowań.

Podobne działania podejmij w innych serwisach społecznościowych, w których jesteś obecny. Dopilnuj też, aby informacja o wydarzeniu pojawiła się na oficjalnych stronach i profilach klubu. Warto też zapytać, czy możesz ze swojej strony wspomóc jakoś ich działania promocyjne.

Jeśli po twojej stronie leży przygotowanie plakatu (czasami kluby robią to same według własnych wzorców), stwórz atrakcyjny wizualnie projekt samodzielnie lub z pomocą profesjonalnego grafika. Rozpowszechniaj go zarówno w internecie, jak i w formie fizycznej (wydruk co najmniej formatu A4), umieszczając go w miejscach odpowiednich dla fanów twojego gatunku muzyki – sklepach muzycznych, salonach z instrumentami, zaprzyjaźnionych lokalach, być może na lokalnych tablicach ogłoszeń lub w szkołach.

8. Podgrzewaj atmosferę

Nie pozwól pierwszym informacjom o twoim koncercie przepaść pod lawiną codziennych aktualności w mediach społecznościowych. Regularnie publikuj wiadomości i przypominaj o zbliżającej się dacie koncertu – im bliżej, tym częściej!

Możesz wykorzystać krótkie zajawki w postaci fragmentów utworów lub krótkich filmików wideo z prób zespołu, przygotowującego się do koncertu. Bieżące informacje o rosnącej sprzedaży biletów także mogą zachęcić niezdecydowanych do wzięcia udziału w wydarzeniu.

Jeśli masz niewielki budżet, warto rozważyć płatne promocje w mediach społecznościowych, zwłaszcza jeśli chcesz wypełnić większe miejsce niż dotychczas. W ten sposób możesz dotrzeć ze swoją reklamą do osób śledzących zespoły z twojej działki, a także osób, które mają podobne zainteresowania, takie jak gra na instrumencie lub uczęszczanie na festiwale i koncerty.

Warto również skontaktować się z lokalną prasą. Kluby często będą już miały ułożone kontakty z prasą, które mogą udostępnić, i prawdopodobnie będą zachwycone, że sam podejmujesz inicjatywę, aby wykonać za nich pracę promocyjną.

9. Kontynuuj działania promocyjne także po koncercie

Każdy koncert jest okazją do zebrania większej ilości materiałów marketingowych i umocnienia relacji z obiektami oraz nowymi fanami. Jeśli na imprezie był obecny fotograf, poproś go o zdjęcia i udostępnij je (koniecznie z oznaczeniem personaliów autora), aby pokazać ludziom, jak wspaniałe było to wydarzenie. Podziękuj oficjalnie lokalowi i publiczności oraz udostępnij posty lub komentarze, pokazujące, że ludzie świetnie się bawili.

Jeśli udało ci się nagrać lub otrzymać od kogoś z publiczności nagrania wideo z koncertu, również je udostępnij i zapisz do późniejszego wykorzystania – być może w nowej wersji twojej koncertowej oferty. Jeśli pojawią się jakieś pozytywne recenzje z występu, koniecznie podziel się nimi i również zapisz do przyszłego wykorzystania w celach promocyjnych przy następnej okazji.

10. Obierz kurs na nowe lądy!

Wróć teraz do listy lokali z punktu 1 i 2 naszego poradnika i zobacz, czy jesteś już gotowy, by odezwać się do tych miejsc, przy których jakiś czas temu dodałeś sobie notatkę „jeszcze nie teraz“. Być może zdobyte niedawno doświadczenia i materiały, opinie i kontakty otworzą ci drogę do większych klubów?

Zainteresuj się też możliwością koncertowej wymiany z podobnymi zespołami z innych miast – oni zagrają u ciebie, ty zagrasz u nich, dzięki czemu nie musisz jechać „w ciemno“ ani wdzierać się siłą na nieznane tobie terytorium. W ten sposób prawdopodobnie oba zespoły zdobędą nowych fanów, a udana współpraca może później zaowocować na przykład wspólną trasą także po innych miastach.

A jeśli organizowanie i promowanie koncertów idzie ci już bardzo dobrze i chciałbyś zrobić kolejny krok do przodu, zaproś do współpracy (a najlepiej także na wyprzedany koncert!) kogoś zajmującego się profesjonalnie działalnością marketingową lub managerską, kto mógłby być zainteresowany wsparciem cię w dalszej drodze do sukcesu.

Na podstawie: https://www.musicradar.com/news/getting-gigs-musicians

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here