Niezwykła instalacja dźwiękowa “VoiceLine” z technologią i głośnikami L-Acoustics!

0
VoiceLine-London-L-Acoustics
The ViceLine [FOTO: Mickey Lee]

 Z okazji setnej rocznicy pierwszej transmisji radiowej BBC, Nick Ryan stworzył mistrzowską instalację dźwiękową w Londynie z wykorzystaniem głośników L-Acoustics  oraz oprogramowania L-ISA Studio.

W związku ze zbliżającą się setną rocznicą nadania pierwszej transmisji radiowej przez BBC, Nick Ryan znalazł się wśród 15 artystów, którzy zostali poproszeni o przygotowanie propozycji na pamiątkową instalację artystyczną, mającą na celu wspieranie wymiany myśli, edukacji i docenienia sztuki w mocno uczęszczanej publicznej przestrzeni w centrum Londynu. Celem projektu, zlokalizowanego wzdłuż pieszego odcinka The Strand w dzielnicy Westminster, było “odzyskanie” obszaru, który był notorycznie zatłoczony przez ruch uliczny i hałas, poprzez przekształcenie go w przyjazną dla środowiska, kulturalną przestrzeń, która spodobałaby się 14 milionom ludzi odwiedzających tę okolicę każdego roku.

Zaproponowałem pomysł instalacji dźwiękowej i byłem jedynym artystą, który zaproponował dźwięk. Moim pomysłem było wykorzystanie dźwięku w sposób kontrolowany. Chciałem, aby pejzaż dźwiękowy zmieniał się co sekundę lub co minutę i wykorzystał długi, bardzo wyrafinowany zestaw głośników, aby ożywić przestrzeń poprzez dźwięk”

– wspomina Ryan

Po stworzeniu i przetestowaniu kilku prototypów, Ryan stworzył liniową matrycę dźwiękową zawierającą 39 współosiowych głośników L-Acoustics 5XT – każdy z nich umieszczony w odległości 3,5 metra od siebie i ustawiony wzdłuż 170-metrowej ścieżki w obrębie nowo oddanego do użytku pieszego odcinka. Do zasilania matrycy służy dziesięć czterokanałowych wzmacniaczy L-Acoustics LA4X, z których każdy jest podłączony do sieci AVB, gdzie można nimi niezależnie sterować.

VoiceLine-London-L-Acoustics-Nick-Ryan
Nick Ryan [FOTO: Mickey Lee]

Ponowne wyobrażenie krajobrazu dźwiękowego w mieście

Przechodnie mogą wejść na “The VoiceLine” w dowolnym miejscu wzdłuż instalacji i doświadczać indywidualnie dobranych krajobrazów dźwiękowych przez cały dzień i wieczór. Instalacja jest również oszałamiająca pod względem wizualnym, ponieważ zawiera wykonane na zamówienie mosiężne obudowy, które Ryan zaprojektował w celu zwiększenia estetyki wizualnej, a jednocześnie chronią każdy głośnik przed warunkami atmosferycznymi czy uderzeniami. Wokół każdej mosiężnej obudowy głośnika znajduje się “świetlny pierścień”, który zapala się za każdym razem, gdy rozchodzi się dźwięk, zapewniając wizualną wskazówkę dla wielozmysłowego doświadczenia.

Od czasu otwarcia The VoiceLine, Ryan eksperymentował z kilkoma różnymi niestandardowymi krajobrazami dźwiękowymi. Nagrany materiał pochodzi z różnych źródeł, w tym z jego własnej biblioteki dźwiękowej zawierającej nagrania i kompozycje środowiskowe, z prac innych artystów oraz z całego archiwum BBC Audio. Sam harmonogram programowania jest napędzany przez kilka czynników, w tym porę dnia i kontekst typowego ruchu pieszego. “Jednym z przypadków użycia jest to, że pieszy może zacząć od jednego końca i przejść całą trasę; możemy wykorzystać tę podróż w formie narracyjnej” – mówi.

Przykłady treści, które odwiedzający mogą usłyszeć podczas podróży, to “kraina teatru”, składająca się z nagrań obsady, które Ryan wykonał podczas rozgrzewek Mamma Mia, oraz audycje szpiegowskie nadawane na dziwnych częstotliwościach w ciągu ostatnich 50 lat. “Gdy robi się ciemniej, możemy bardziej eksperymentować” – zauważa.

VoiceLine-London-L-Acoustics
The ViceLine [FOTO: Mickey Lee]
W kilku swoich audycjach VoiceLine, Ryan polegał na oprogramowaniu L-ISA Studio, aby zapewnić sobie dodatkową kontrolę – zwłaszcza nad takimi elementami jak panoramowanie i pogłos.

“VoiceLine to w zasadzie rozwinięcie systemu immersyjnego w linię, a L-ISA Studio odegrało kluczową rolę w uczynieniu tego doświadczenia bezproblemowym. Idea polega na stworzeniu “bańki dźwięku”, która dokładnie nakłada się na każdą kolejną bańkę dźwięku, a L-ISA Studio pomaga mi to płynnie oddać.”

– komentuje Ryan

Głośniki są ustawione w sposób “krzyżowy” i odtwarzane na stosunkowo niskim poziomie, więc nie ma przerwy w liniowości. “Uzyskujemy bardzo wysoką wierność dźwięku z głośników L-Acoustics i używając ich w połączeniu z oprogramowaniem L-ISA Studio, stałe punkty każdego głośnika stają się niezauważalne. Idealne nakładanie się każdego źródła dźwięku sprawia, że jest to ciągłe doświadczenie.”

Kiedy komponuje i miksuje niektóre z bardziej wymagających utworów nadawanych w ramach The VoiceLine, Ryan dodaje przestrzeni i wymiaru za pomocą L-ISA Studio: “Uwielbiam wciągający pogłos” – mówi. “Gdybym miał czas, używałbym tego pogłosu do wszystkiego, ponieważ nadaje on to niesamowite bogactwo każdemu źródłowi dźwięku. Jest autentycznie modelowany i brzmi tak różnie” – mówi. Ryan docenia również potężne możliwości oprogramowania w zakresie panoramowania i obracania: “Przemieszczanie się z jednego głośnika do drugiego jest płynne, a funkcja obrotu może być bardzo przydatna, gdy chcesz przesunąć obiekt o pełne 180° – ta możliwość nie istnieje w innych narzędziach immersyjnych”.

L-Acoustics_L-ISA_Studio_software_top

Whales-on-Thames

Jednym z ulubionych utworów Ryana odtwarzanych przez system VoiceLine jest kwadrofoniczne nagranie rodziny wielorybów, wykonane przez jego koleżankę Michelle Fournet, czołową morską ekolożkę akustyczną. Para współpracowała przy filmie Fathom, opowiadającym o tym, jak komunikują się wieloryby, a Ryan otrzymał później nagrodę Emmy za swoją niezwykłą pracę nad dźwiękiem. “Rozłożyłem te nagrania wielorybów w L-ISA Studio, nałożyłem na nie kościelny pogłos, a narrację Michelle mam bez pogłosu w środkowym głośniku – brzmi to niesamowicie. Jej głos jest naprawdę czysty i słychać go bez żadnego filtrowania grzebieniowego, mimo że ten sam sygnał wychodzi z pięciu głośników po obu stronach. Następnie pływają te wieloryby, wydając swoje odgłosy w dół linii ośmiu wzdłuż ulicy. To jest niesamowite.”

W przypadku swoich nagrań rozgrzewającej się obsady Mamma Mia, które można usłyszeć na instalacji VoiceLine podczas programów w godzinach popołudniowych, Ryan umieścił wielościeżkowe nagranie w L-ISA Studio i poszerzył nieco każdy obiekt dźwiękowy, używając kontroli panoramowania i zastosował programowy pogłos “teatralny”. Rezultat, jak mówi, ma “niesamowitą głębię przestrzenną, niesamowitą”.

Jednym z powodów, dla których The VoiceLine jest tak inspirującą instalacją dla Ryana – i rzeczywiście dla odwiedzających – jest to, że dźwięk jest wrodzoną formą ludzkiej percepcji, zakorzenioną nierozerwalnie w naszej samej ewolucji. “Dźwięk jest naszą podstawową formą komunikacji” – zauważa Ryan. “Przed pełną wizualną reprezentacją znaczenia i języka, nasz gatunek polegał na dźwięku dla swojej kultury niż na czymkolwiek innym”.

voiceline-london

Instalacja The VoiceLine będzie prezentowana do 17 kwietnia 2023 roku. Jest oczywiście bezpłatna i otwarty w godzinach od 8:00 do 20:00 codziennie.

Więcej szczegółów
Producent: https://www.l-acoustics.com
Dystrybutor: https://audioplus.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj