Roland TB-303: jak początkowa porażka przerodziła się w ogromny sukces!

0

Roland TB-303 Bass Line to jeden z głównych przykładów niezamierzonych konsekwencji muzyki elektronicznej. Instrument został zaprojektowany w 1981 roku i miał być elektroniczną symulacją gitary basowej. Niestety okazał się bardzo słaby w tym zadeklarowanym celu i producent przerwał jego produkcję po 3 latach.

Konsekwencją małej popularności był znaczy spadek cen tych basowych syntezatorów, więc nieliczni ciekawscy, bądź ci którzy wierzyli w jego możliwości kupowali je za bezcen. Jak pokazała historia, była to ich jedna z najlepszych inwestycji w życiu! W kolejnych latach syntezator ten wyznaczał absolutne trendy w muzyce elektronicznej, a ceny ich na aukcjach internetowych poszybowały w górę.

Co się stało? A no to, że trendów i mody w muzyce nie da się zaplanować i przewidzieć tak jak w modzie. Roland jednak czuł potencjał w tego typu instrumentach i zaryzykował. Mimo, że nie okazał się spektakularnym sukcesem finansowym firmy to bez wątpienia przyczynił się do globalnego sukcesu marki. Podobnie zresztą jak inne kultowe instrumenty: TR-909 czy TR-808. Pod koniec lat 80. XX wieku, dzięki niepowtarzalnemu brzmieniu TB-303, powstał tzw. acid house i on zapoczątkował rewolucję w muzyce nie tylko elektronicznej.

Dźwięki, jakie wydobywały się z tego automatu, dzięki układanym sekwencjom i odpowiednim funkcjom przejścia, pozwalały tworzyć modyfikacje brzmieniowe, jakich żaden inny instrument nie był wstanie w tamtych czasach wygenerować. Mieszanina tych dźwięków stwarzała niepowtarzalny klimat niejednego utworu, od prostych breakbeatów, poprzez acid techno, aż po skomplikowane psychodeliczne dźwięki Goa Trance, Psychedelic Trance, Neurofunku, Dubstepu i wielu innych.

Rozwój technologiczny przyczynił się do powstania wielu imitacji oryginalnego TB-303, nawet Roland zaczął tworzyć kolejne, zresztą bardzo udane maszyny brzmieniowe. Przykładem może tu być bezpośredni następca TB-03, który oferuje nawet znacznie więcej możliwości niż jego przodek. Jednak żaden z nich nie był w stanie oddać w 100% wszystkich niuansów dźwiękowych oryginału.

Co takiego krył w sobie ten automat basowy? Całkiem niewiele!

  • jeden oscylator VCO mogący generować falę prostokątną lub piłokształtną,
  • filtr dolnoprzepustowy VCF o tłumieniu 24 dB/oktawę,
  • prosty generator obwiedni filtru z jednym parametrem: decay,
  • sekwencer krokowy: każda nuta oprócz wysokości może posiadać atrybut slide (płynne przejście do kolejnej nuty) lub accent (głośniejszy dźwięk i wyżej sięgająca obwiednia filtru).

Jednak bardzo często mniej znaczy więcej, więc mimo początkowych trudności, sukces okazał się spektakularny, a obecni właściciele tych kultowych już maszyn nie zamierzają wypuścić ich ze swoich rąk!

Więcej szczegółów:
Producent: https://www.roland.com
Dystrybutor: https://www.roland.com/pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here