Multiefekt Zoom G11 to najnowsza odsłona efektów z flagowej linii G. Dysponuje on technologią IR, dlatego też wielu zwolenników marki czekało na premierę tego produktu. Czy Zoom G11 spełnia oczekiwania? Czym jest technologia IR i czy warto zainwestować w ten sprzęt? Świetny design, prosta obsługa, dobra jakość oraz wykonanie – te opinie krążą po internecie, a jakie są fakty? Zapraszam do testu multiefektu Zoom G11.

Na samym początku chcę zaznaczyć, że jestem zwolennikiem analogowego brzmienia oraz ciepłego lampowego dźwięku, jednak będę starał się patrzeć na Zooma obiektywnym okiem. Kilka lat temu zainwestowałem w multiefekt Zoom G3x i korzystam z niego do dziś dzień przy nagrywaniu pomysłów instrumentalnych bezpośrednio na komputer, czy też przy porannym ćwiczeniu na słuchawkach aby nie narazić się na konflikt z sąsiadami. Jestem zadowolony ze sprzętu, czego dowodem jest moje kilkuletnie użytkowanie i przez ten czas ani na moment nie myślałem o jego sprzedaży. ZOOM G11 to już inna para kaloszy, więc i moje oczekiwania co do tej odsłony są wysokie. No ale zacznijmy po kolei…

Na początek mamy dla Was dość obszerną video-prezentację ZOOM G11:

Design

Wygląd tego multiefektu jest dość standardowy. Po prawej pedał ekspresji, w dolnej części przyciski (kolor pomarańczowy) w kolejności od lewej: left scroll/recording-play służący do przesuwania “kostek efektów” w lewo oraz rozpoczęcia nagrywania lub startowania nagrania przy funkcji Loop; następnie right scroll/stop – czyli przesuwanie efektów w prawo oraz zastopowanie nagrania Loop; kolejne dwa przyciski Patch służące do zmiany kombinacji efektów zapisanych przez producenta lub stworzonych przez użytkownika oraz dwa ostatnie przyciski Bank. W Bankach mieści nam się kilka ustawień Patch, więc można te Banki ustawić pod kątem stylu np. Bank A – brzmienia bluesowe, Bank B – brzmienia rockowe itd… Dodatkowo lewy przycisk Bank służy również do włączenia stroika gitarowego, a prawy przycisk ma także funkcję Tap Tempo.

Nad pomarańczowymi przyciskami znajduje się 5 “kostek efektowych” do których możemy przypisywać konkretne efekty. Możemy każdy z nich indywidualnie włączać/wyłączać za pomocą przycisków typu stomp oraz regulować ich ustawienia dzięki czterem potencjometrom przypisanym do każdej kostki. Te właśnie efekty przesuwamy za pomocą przycisków Scroll. Dodatkowo każdy efekt ma indywidualne podświetlenie o konkretnym kolorze tak abyśmy mogli nauczyć się sprzętu i móc operować nim w ciemnych warunkach scenicznych.

Na górze przy pedale ekspresji mamy 6 potencjometrów odpowiedzialnych za (w kolejności od lewej): Gain (wzmocnienie), Bass (niskie tony), Middle (średnie tony), Treble (wysokie tony), Presence (jasność) oraz Volume (głośność). Zaraz obok potencjometru Gain jest mały ekran LCD, na którym wyświetlana jest nazwa aktualnie wybranego programu brzmienia.

W lewym górnym rogu znajduje się sporych rozmiarów, kolorowy ekran dotykowy, dzięki któremu w łatwy sposób możemy poruszać się po wszystkich ustawieniach efektu. Daje nam on możliwość swobodnego i przejrzystego operowania systemem tj. dodawanie pętli efektów, kalibracja strojenia oraz wiele innych możliwości. Interfejs działa bardzo intuicyjnie, nie musiałem się uczyć systemu aby umieć go obsługiwać. Pod tym względem daje tutaj duży plus, takiej możliwości nie spotkałem jeszcze w żadnym innym efekcie i na dzień dzisiejszy nie orientuje się czy istnieje jakiś lepszy bądź w ogóle zbliżony system.

Wejścia / wyjścia

Zaczynając od lewej strony mamy tutaj wejście Guitar In (INPUT) na duży jack, obok niego jest wejście AUX IN na mały jack gdzie możemy podłączyć komputer czy smartfona i włączyć podkład muzyczny czy cokolwiek nam potrzeba. Dalej mamy 4 gniazda duży jack, które oferują nam możliwość podpięcia pętli efektów. Kolejno są to Send-1, Return-1, Send-1, Return-2. Następnie dwa wyjścia (OUTPUT) Stereo Right/Left, gdzie wyjście Left służy jako wyjście Mono i obok nich znajduje się wyjście duży jack na słuchawki (PHONES). Jet jeszcze wejście na dodatkowy pedał ekspresji (CONTROL IN), a między tym wejściem a wyjściem na słuchawki znajduje się potencjometr Master odpowiadający za siłę sygnału całego sprzętu.

Następnie mamy tutaj wyjście i wejście midi (MIDI IN/OUT) na podłączenie dodatkowych efektów midi. Dalej są 3 gniazda, kolejno: gniazdo (REMOTE) na adapter bluetooth umożliwiający podłączenie urządzenia iOS i korzystania z programu Guitar Lab, port USB-C gdzie podłączamy się do komputera i możemy tam wgrywać oprogramowania lub nagrywać bezpośrednio na komputer (uwaga! Działa z systemami Windows 8 i wyżej) oraz ostatnie gniazdo Port USB dający możliwość podłączenia pamięci flash, aby zaimportować dane lub zaktualizować oprogramowanie układowe. Ostatnie wejście to wejście na zasilacz i obok niego znajduje się włącznik urządzenia.

Technologia IR

Technologia IR, czyli Impulse Response to bardzo interesujący sposób na cyfrowe odwzorowanie brzmienia prawdziwych wzmacniaczy. Jak powstaje taka imitacja? W dużym skrócie polega to na zebraniu impulsu (dźwięku) bezpośrednio z konkretnego wzmacniacza, przy konkretnym ustawieniu mikrofonu, który też jest odpowiednio dobrany. Ten impuls później jest wgrywany w system i podczas grania na gitarze przetwarzany jest tak, że mamy wrażenie grania właśnie na tym konkretnym ustawieniu w którym został stworzony impuls. Obecnie istnieje wiele firm produkujących IR i jest to szybko rozwijający się produkt. Od siebie dodam, że grając na słuchawkach i korzystając z IR przeniosło mnie to bezpośrednio na wielką scenę, gdzie ustawione są profesjonalne wzmacniacze. Nie miałem wcześniej praktycznego kontaktu z tą technologią i jestem pozytywnie zaskoczony oraz “obawiam się”, że jak to tak dalej pójdzie to fanów cyfrowego brzmienia może być niedługo znacznie większą ilość 🙂

Wrażenia

Już podczas pierwszego uruchomienia zostałem zaszokowany. Zoom G11 wygląda wtedy jak stacja kosmiczna… Czas uruchomienia to ok. 25 sekund i podczas tego procesu doświadczamy niezłego świetlnego show. Większość czasu testowałem efekt na słuchawkach i za każdym razem byłem porywany w podróż. Fabrycznie zainstalowane brzmienia już na surowo dodają talentu i sprawiają, że nasze możliwości stają się w mgnieniu oka o niebo lepsze.

Jak już wspomniałem, jestem fanem analogowego brzmienia i tutaj zaznaczam, że da się odczuć cyfrowy atak dźwięku. Trzeba troszeczkę pogrzebać w ustawieniach, aby brzmienie było dostosowane to Twojego ataku na strunę. Czasami lekkie dotknięcie struny daje o wiele mocniejszy sygnał niż w rzeczywistości artykułujemy go na strunie, jednak to jest właśnie kwestia indywidualnego ustawienia. Warto poświęcić chwilę czasu, a wynagrodzi nam to ciekawym brzmieniem, na które w analogowej wersji musielibyśmy wydać pieniądze całej rodziny 😊. Taki sprzęcior idealnie nadaje się na granie gigów komercyjnych, wymagających wielu różnych kombinacji brzmień (czasami nawet w jednym utworze potrzebujemy 4 różne style brzmień). Technologia IR daje uczucie jakbyśmy grali na prawdziwym wzmacniaczu, gdzie dźwięk mamy wyłapywany przez mikrofony – co jak co, ale cyfrowe technologie stanowią z roku na rok co raz większą konkurencję dla moich ukochanych analogów. Prawda jest taka, że jeżeli miałbym przedstawić pełnie możliwości Zoom G11 to zabrakłoby mi życia (taki żarcik, ale jest w nim ziarno prawdy).

Wydaje się, że sprzęt ma nieskończone możliwości i został zaprojektowany tak aby ta inwestycja wynagradzała nam się przez lata, ponieważ nawet w przypadku wejścia na rynek nowych brzmień i symulacji to możemy sobie bez problemu to wszystko zainstalować do naszego Zoom G11. Mało tego, sami możemy sobie syntezować dźwięk i instalować go do tego multiefektu. Najbardziej zbliżonym określeniem do funkcjonalności Zooma jest powiedzenie: “Sky is the limit”, jedyne ograniczenie to nasza głowa, którą niewątpliwie trzeba mieć otwartą aby wykorzystać możliwości jakie daje nam Zoom G11.

Podsumowanie

Zoom G11 to połączenie zebranych doświadczeń z poprzednich wersji, jak również obserwacja rynku i zastosowanie aktualnych możliwości technicznych. Cena ponad 3000 pln nie powinna odstraszać, ponieważ dostajemy w zamian całe spektrum możliwości brzmieniowych w jakości technologii IR, jak również brak ograniczeń co do wprowadzania własnych pomysłów. Posiadając już własne ulubione kostki analogowe nie musimy się martwić, że pójdą w zapomnienie. Możemy je podłączyć i cieszyć się naszym ulubionym brzmieniem przepuszczając go również przez Zoom G11. Firma Zoom zawsze stoi na wysokości zadania i tak jest również tym razem. Zapraszam na oficjalną stronę Zoom G11 gdzie bardzo szczegółowo mamy opisaną specyfikację sprzętu oraz mnóstwo próbek brzmieniowych, których celowo w powyższym video nie zawarłem ponieważ wybranie kilku przypadkowym mija się z celem.

Przed otworzeniem paczki miałem duże oczekiwania do tego produktu i nie zostały one spalone. Potrzebowałbym jeszcze około pół roku kontaktu z ZOOM G11 aby w pełni docenić jego wartość, ale już po trzech tygodniach jestem totalnie spełniony! Myślę, że nie będziesz żałował wydanych na niego pieniędzy.

Mateusz Jaremko
uptone.pl

GŁÓWNE FUNKCJE

  • Zintegrowany pedalboard z oddzielnym panelem modelowania wzmacniacza, pięć przełączników stomp i regulacja ekspresji/głośności
  • Kolorowy ekran dotykowy LCD z upraszczającą obsługę funkcją przeciągania i przesuwania elementów
  • Możliwość tworzenia łańcuchów zawierających do 9 efektów z emulacją wzmacniacza
  • Oryginalne kombinacje modelowania wzmacniaczy
  • Oryginalne efekty przesterowania i modulacyjne
  • 70 wbudowanych emulacji impulsowych i 130 slotów pamięci do wczytania własnych charakterystyk IR
  • Dwie pętle efektów send/return i wejście/wyjście MIDI
  • 5-minutowy looper stereofoniczny
  • 68 wbudowanych wzorów rytmów
  • Interfejs USB audio dla bezpośredniego nagrywania do wybranego programu DAW
  • Zdalna łączność z systemem iOS i obsługa Guitar Lab poprzez adapter Bluetooth (BTA-1)
  • Kompatybilność z oprogramowaniem Guitar Lab umożliwiającym pobieranie dodatkowych efektów
  • Sugerowana cena: ok 3.200 PLN

Zawartość opakowania

  • Multiefekt gitarowy G11
  • Zasilacz sieciowy Zoom AD-19
  • Skrócona instrukcja obsługi

Więcej szczegółów
Producent: https://www.zoom.co.jp/pl
Dystrybutor: https://www.sound-service.eu

PRZEGLĄD RECENZJI
Wygląd
Funkcjonalność
Brzmienie
Możliowości
Cena/Jakość

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here