Rynek monitorów studyjnych obfituje w mnóstwo propozycji różniących się wielkością, przeznaczeniem, funkcjonalnością i ceną rzecz jasna.
Chcemy wam zaprezentować kilka modeli, znacznie różniących się od siebie abyście mogli zdecydować, w który segment celować szukających tych jedynych, zwłaszcza pierwszych, do swoich zastosowań. Kolejność jest oczywiście przypadkowa. Zaczynamy…
1 Minimalny rozmiar! IK Multimedia iLoud Micro Monitor
Postarajmy się zadbać o naszych “mniejszych, studyjnych graczy”, prezentując im jedne z mniejszych studyjny monitorów odsłuchowych. Liniowa charakterystyka częstotliwościowa, brak podbarwiania brzmienia, przejrzystość czy Headroom to cechy, których profesjonalista szuka na codzień w swoim studio muzycznym. iLoud Micro Monitor wychodzi na przeciw tym, którzy szukają dźwięku z segmentu pro w wyjątkowo mobilnym wydaniu. Monitory te mogą uwolnić Cię od pomieszczenia studyjnego i zapewnić prawdziwość w Twojej muzyce, niezależnie do tego, gdzie się znajdujesz – przy miksowaniu w prowizorycznym miejscu nagrań, robieniu masteringu w pokoju hotelowym, pracy we własnym studiu czy komponowaniu w drodze! Zasilane w technice bi-amp, zapewniające w sumie 50 W RMS mocy oraz mocny bas, mnóstwo headroomu i szeroki obraz stereo.
Główne cechy:
- Wbudowany procesor sygnałowy (DSP) do liniowej charakterystyki częstotliwościowej
- Cztery wysokowydajne i ultra-efektywne wzmacniacze mocy pracujące w klasie D
- Całkowita moc 50W RMS
- Poprawne fazowo – idealne obrazowanie stereo
- Wyjątkowa charakterystyka basów
- Pasmo przenoszenia od 45Hz
- Regulacja poziomu wysokich i niskich częstotliwości
- Przełącznik DESKTOP do precyzyjnej korekcji charakterystyki w przypadku umieszczania monitorów dla blacie biurka
- Pełen zestaw wejść audio: Bluetooth RCA, 1/8”
- Obudowy z termoplastiku, zaprojektowane w sposób ograniczający rezonanse wewnętrzne
- Dioda stanu/poziomu szczytowego
Cena: ok. 1.500 PLN (para)
Więcej szczegółów na stronie www.audiostacja.pl
2 Studyjny Hi-End! Eve Audio SC3010
Dla jednych zdecydowanie tak, dla innych może już nie koniecznie. Przy tym poziomie zaawansowania liczą się już naprawdę niuanse, które docenią i wykorzystają prawdziwi zawodowcy. Te duże 10-calowe, trójdrożne monitory wykorzystywane są jako główny odsłuch w dużych studiach nagraniowych, masteringowych czy telewizyjnych. Eve Audio SC3010 wyposażone zostały w potężny system wzmacniaczy przypadającym po jednym dedykowanym na każdy przetwornik (głośnik). Przetworniki zostały zaprojektowane tak aby zapewnić najlepszy balans częstotliwości, niskie zniekształcenia i zoptymalizowaną kierunkowość.
Autorskie rozwiązanie wstęgowego głośnika wysokotonowego o nazwie AMT RS6 dla wielu zmieniło myślenie o brzmieniu tweetera! RS6 został zaprojektowany tak, aby przekazać wierną reprodukcję dźwięku nawet przy wysokich poziomach głośności. Wielką wagę przywiązano też do przedniego panelu monitora, który wykonany jest z ultrasztywnej drewnianej płyty minimalizującej jakiekolwiek rezonanse. Efektem jest płynna kierunkowość, bardzo niski poziom zniekształceń i bardzo wiernie oddane średnie oraz wysokie tony. Do tego potężny i zwarty bas.
Cena: ok. 13.000 PLN (sztuka)
Więcej szczegółów znajdziecie na stronie www.audiotechpro.pl
3 Ujmująca biel bliskiego pola! Dynaudio LYD 7
Dość interesująca nowość ubiegłego roku, o której pisaliśmy w artykule “Dynaudio LYD 7 – biel w twoim studio.” Liczy się jakość! Oczywiście! Ale czy nie ulegamy modzie bieli? Oczywiście ulegamy, przynajmniej część z nas. Jeśli wygląd idzie w parze z jakością to dla wielu będzie to rozwiązanie idealne. Prezentowany model mieści się w kategorii najczęściej wybieranego segmentu monitorów odsłuchowych bliskiego pola. Dynaudio LYD 7 to klasyczna, aktywna dwudrożna konstrukcja z bass-reflexem na tylnej ścianie. Neutralne i nie koloryzujące dźwięku, wyrównana czystość i bardzo dobra dynamika sprawi, że monitory te zapewnią swoim użytkownikom możliwość długiej pracy bez zmęczenia słuchu.
Główne cechy to:
- Monitor bliskiego pola z wooferem 7″
- Maks. SPL (1 m, para): 109 dB
- Częstotliwość zwrotnicy: 4300 Hz
- Pasmo przenoszenia: 45 Hz – 22 kHz
- Konstrukcja bi-amp z najnowocześniejszymi wzmacniaczami pracującymi w klasie D, o mocy 2 x 50W
- Regulacja „Bass extension” do zwiększenia lub ograniczenia zakresu niskich częstotliwości
- Przełącznik pozycji monitorów
- Regulacja ogólnej charakterystyki brzmienia – „Sound balance”
- Możliwość zastosowania jednego z dwóch ustawień: „Free” dla głośnika wolnostojącego i „Wall” dla głośników ustawionych w odległości do 50 cm od ścian
- Wyprodukowane w Danii
Cena: ok. 2.500 PLN (sztuka)
Więcej szczegółów na stronie www.audiostacja.pl oraz www.dynaudio.com
4 Kiedy dokładna reprodukcja ma znaczenia! KRK V8 Series 4
Chyba nie ma nikogo kto nie kojarzyłby tego charakterystycznego koloru firmy KRK z bas-reflexem na przodzie. KRK V8 S4 to referencyjny dwudrożny, pełnopasmowy monitor studyjny z olbrzymią wydajnością i dokładnością, który doskonale sprawdzi się na etapie nagrywania, miksowania i masteringu. Sprawdzi się zarówno przy pracy w bliskim jak i średnim polu. Potrzebujecie jeszcze jakiś argumentów? No właśnie… Kilka słów o całej serii napisaliśmy tutaj: KRK serii V – monitory o dużych możliwościach.
Główne cechy:
- Zaprojektowany przez KRK kewlarowy tweeter
- Zaprojektowany przez KRK tkany kewlarowy woofer
- Zoptymalizowany bass reflex na przednim panelu
- Wzmacniacz klasy D pracujący w bi-ampie
- Korekcja niskich częstotliwości (odbić od biurka)
- Korekcja średnich i wysokich częstotliwości
- Precyzyjna regulacja poziomu wejściowego
- Standby, przełącznik ground lift, zmiana czułości wejścia, włączenie/wyłączenie podświetlenia logo LED
- Możliwość zamontowania siatki ochronnej na tweeter i woofer
- Neutrik combo (XLR/TRS)
- Mocna podkładka antypoślizgowa i izolująca drgania akustyczne
Cena: ok. 3.100 PLN (sztuka)
Więcej informacji na stronie www.audiotechpro.pl oraz www.krksys.com
5 Inteligentny aktywny monitoring i Genelec 8330A
Firma Genelec od wielu lat rozwija technologię o nazwie SAM czyli Smart Active Monitoring. Odsłuchy te mają za zadanie automatyczną adoptację się do warunków akustycznych w pomieszczeniu, w którym przyjdzie im pracować. Co to oznacza w praktyce? To, że praktycznie nie ma pomieszczenia, w którym Monitory studyjne Genelec z technologią SAM nie poradzą sobie. Genelec 8330A to monitor dwudrożny z pięciocalowym głośnikiem niskotonowym i głośnikiem wysokotonowym o średnicy 3/4 cala każdy o mocy 50W. Jego charakterystyka częstotliwościowa mieści się w zakresie 45 Hz – 23 kHz, a poziom ciśnienia akustycznego wynosi 104 dB.
Warto zwrócić też uwagę na zastosowaną technologię MDE™(Minimum Diffraction Enclosure), odlewane aluminiowe korpusy oraz zaawansowane falowody DCW™ (Directivity Control Waveguide). Cała seria 8000 odpowiada najwyższym standardom wymaganym przez profesjonalne studia emisyjne, muzyczne, filmowe i masteringowe.
Cena: ok. 3.250 PLN (sztuka)
Więcej szczegółów na stronie www.genelec.com
6 Współosiowa konstrukcja czyli Pioneer RM-07
To co na pierwszy rzut oka odróżnia te monitory studyjne od w/w propozycji to współosiowa konstrukcja głośników oparta na 6,5 calowym wooferze oraz wmontowanym w niego 1,5 calowy tweeter. Jest to oczywiście nadal system aktywny, a napędza go bi-amp. Konstrukcja, w której niskie i średnie częstotliwość oraz górna emitowana jest z jednego punktu wpływać ma na bardziej precyzyjne brzmienie.
Głośniki niskotonowe opracowane są z włókien aramidowych i w połączeniu z frontowym systemem bassreflex w kształcie prostokąta zapewniają czysty i precyzyjny bass, natomiast aluminiowe tweetery mocno uwypuklają wysokie tony do 50 kHz. Aluminiowa obudowa, 3-zakresowy EQ, wysoki SPL i neutralny dźwięk z wyraźnym oddzieleniem całej częstotliwości czyni je ciekawą propozycją do pracy w bliskim polu. Niewielkie gabaryty to także spora mobilność.
Więcej szczegółów znajdziecie na pioneerproaudio.com