Wybieramy odsłuch do naszego klawisza i małego studia

3

Wymarzony klawisz już jest, ale ciągła praca na słuchawkach, mimo iż wygodna, nie daje nam poczucia “przestrzeni dźwięku”, który podobno wydobywa się z naszego nowiutkiego digital/stage piana.

Do takiej refleksji skłoniła mnie ostatnio rozmowa ze znajomym muzykiem i klawiszowcem… Pozdro 🙂

Powszechna praktyka producentów aby w cyfrowe instrumenty klawiszowe, które przeznaczone są na scenę nie ładować wbudowanego nagłośnienia jest zrozumiała i zasadna. Nie będziemy raczej z niego korzystać podczas koncertów, a zabiera dodatkowe miejsce w instrumencie zwiększając jego gabaryty i mobilność.

Z drugiej strony zrozumiałe jest także, że ciągła praca w domowym zaciszu na słuchawkach ogranicza nas nieco, więc zmuszeni jesteśmy doposażyć nasz klawisz w odsłuch. I tu zaczynają się poszukiwania tych jedynych idealnych monitorów odsłuchowych.

Zakładając, że salą prób jest stosunkowo niewielka przestrzeń naszego pokoju, zdecydowaliśmy, aby przestawić wam kilka aktywnych monitorów bliskiego pola o średnicy głośnika głównego (przetwornika) ok. 5 cali, które poza nagłośnieniem naszego instrumentu pozwolą nam na pracę w naszym domowym studio, a jednocześnie nie zrujnują naszego budżetu…  W końcu kupę kasy wydaliśmy już na klawisz! Hm… Choć może jednak niektóre modele lekko go jeszcze nadszarpną 😀

Przed startem jeszcze jedna uwaga aby nie powielać jej przy kilku pierwszych modelach. Większość małych monitorów studyjnych, zwłaszcza mocno budżetowych,  posiada system bas-refleks na tylnej ścianie monitora. Wiąże się to z tym, że zalecane jest ich stawianie przynajmniej metr od ściany aby bas nam się “nie wydłużał”. Ok startujemy!


1JBL LSR305 – Cena: ok. 590 PLN/sztuka

JBL LSR305 to monitor, który pewnie otwiera nasze zestawienie. Model dostępny jest na rynku od kilku dobrych lat zyskując szerokie grono użytkowników. Zastosowana technologia LSR (Linear Spatial Reference) sprawia, że dźwięk jest selektywny i dobrze uwydatnia szczegóły brzmieniowe nawet przy niekorzystnych warunkach pomieszczenia.

Główne cechy to:

  • System: dwudrożny, aktywny
  • Pasmo przenoszenia (+/-3 dB): 43 Hz – 24 kHz
  • Przetwornik LF: średnica 127 mm (5″), cewka o średnicy 1.5″ , magnes neodymowy, ekranowany magnetycznie
  • Przetwornik HF: średnica 25 mm (1″), magnes neodymowy, kopułka z jedwabiu, ekranowany magnetycznie
  • Wzmacniacze klasy D o mocy 41 W
  • 2 wejścia analogowe
  • Więcej info: TUTAJ

2M-Audio BX5 D2 – Cena: ok. 480 PLN/sztuka

M-Audio BX5 D2 to kolejna sprawdzona propozycja za rozsądne pieniądze. W wielu zestawieniach model ten wygrywał z droższymi konkurentami. Według wielu opinii posiadają niezły dół z nieco schowanym środkowym pasmem. Najlepiej i tak przekonać się samemu 🙂 Pomysłowym dodatkiem i ułatwieniem są odpowiednio umiejscowione diody LED, które świecą najjaśniej, kiedy znajdujesz się w idealnym punkcie odsłuchu.

Główne cechy to:

  • Konstrukcja bi-amp o mocy 70 Wat
  • 5-calowe głośniki niskotonowe z kevlarowymi membranami
  • 1-calowe głośniki wysokotonowe z kopułkami z naturalnego jedwabiu i zintegrowanymi falowodami
  • Ekranowanie magnetyczne, eliminujące zakłócenia w innym sprzęcie elektronicznym,
  • Zbalansowane wejścia XLR i zbalansowane/niezbalansowane wejścia 1/4”do podłączenia mikserów, wzmacniaczy, instrumentów, sprzętu DJ-skiego itp., regulacja głośności.
  • Więcej info: TUTAJ

3Yamaha HS5 – Cena: ok. 700 PLN/sztuka

Aktywne monitory Yamaha HS5 to odsłuchy, na dźwięk których nie robisz od razu WOOOW! Ale czy o to chodzi w profesjonalnym odsłuchu? No właśnie… To monitory, które zamiast pierwszego dobrego wrażenia, cechuje pewność i neutralność pracy w każdych warunkach. Możemy tutaj liczyć na równe i dokładne brzmienie.

Główne cechy to:

  • 2-drożny monitor studyjny bliskiego pola typu bass-reflex z dwoma wzmacniaczami, 5″ membraną oraz 1″ cewką
  • Charakterystyka częstotliwości 54Hz – 30kHz
  • System dwóch wzmacniaczy głośników 45W LF oraz 25W HF
  • Przełączniki ROOM CONTROL oraz HIGH TRIM
  • Wejścia XLR oraz TRS jack kompatybilne z sygnałami symetrycznymi i niesymetrycznymi
  • Więcej info: TUTAJ

4KRK RP5 Rokit Powered G3 – Cena: ok. 650 PLN/sztuka

Nie będę ukrywał, że o tych monitorach słyszałem najmniej ale będąc parę lat temu na prezentacji całej serii coś mnie w nich zafascynowało i nie był to wyłącznie żółty kolor membrany głośnika niskotonowego. Na uwagę zasługuje fakt, że jest to pierwszy monitor studyjny z bas-reflexem na przodzie, co rozwiązuje problem przestrzeni wspomnianej na wstępie.

Główne cechy to:

  • wzmacniacz w Bi-ampie, klasa A/B. Wzmacniacz oferuje większy headroom i mniejsze zniekształcenia
  • 1″ kopułka soft-dome zapewnia zakres częstotliwości aż do 35kHz
  • lightweight, woofer wykonany z kompozytu glass-aramid
  • obudowa Low-resonance enclosure dla zmniejszenia zniekształceń i koloryzacji dźwięku
  • fabrycznie zainstalowane karimata zapewnia izolację pomiędzy głośnikiem i płaszczyzną
  • Pasmo przenoszenia 45Hz – 35kHz (+/- 2 dB)

5Behringer NEKKST K5 – Cena: od 550 PLN/sztuka

Za projektowanie tego aktywnego monitora zabrał się sam Keith Klawitter, znakomity akustyk i założyciel marki KRK. Ciekawe prawda? 🙂 Kolejny model z bas-reflexem na froncie! Wykonanie w technologii wtrysku ABS ze wzmocnieniami z włókna szklanego zapewnia maksymalną zwartość, sztywność i gęstość obudowy. Zaokrąglone rogi mają za zadanie rozpraszać przydźwięki i poprawić jakość basu.

Główne cechy to:

  • wzmacniacz o mocy 100W sterowany z DSP
  • prawdziwy bi-amping z 4 wbudowanymi wzmacniaczami
  • 1″ jedwabny tweeter
  • woofer o wielkości 5″ z zawieszeniem o wysokim skoku i odpornym stożkiem z włókna szklanego
  • dwa złącza combo xlr/trs
  • Więcej info: TUTAJ

6Adam Audio A5X – Cena: ok. 1500 zł/sztuka

Robi się głośniej i drożej… Ale głośniej w znacznie szerszym aspekcie, a drożej w takim jakim widać 🙂 Wysoko-tonowy głośnik w technologii X-Art o paśmie przenoszenia aż do 50kHz to świetna szczegółowość i przestrzeń, której ciężko dorównać. Uwaga! Bas-reflex na przodzie i to podwójny! Rozwiązuje wiele problemów w tym wspomniany na wstępie tego zestawienia. Panel kontrolny na przodzie znacznie ułatwi nam pracę. Jeśli cena was przeraża ale marka zachęca to warto wziąć pod uwagę model Adam Audio F5.

Główne cechy to:

  • Głośnik basowy o średnicy 5,5″ z cewką 1″ wykonany z kompozytu węglowego.
  • Głośnik wysokotonowy typu X-ART o powierzchnia membrany 4 cale² odpowiada membranie o średnicy 2″.
  • Dwa wzmacniacze o łącznej mocy muzycznej 100 W
  • Na panelu tylnym znajduje się regulator poziomu sygnału dla tweetera oraz złącza, symetryczne typu XLR i niesymetryczne typu RCA
  • Dwa gwintowane otwory M6 ułatwiają montaż monitora do statywu lub ściany.
  • 5 lat gwarancji!
  • Więcej info: TUTAJ

7FOCAL ALPHA 50 – Cena od. 900 PLN/sztuka

Focal Alpha 50 to stosunkowo młody model w porównaniu z poprzednikami. Możemy zatem liczyć na spory postęp technologiczny zaimplementowany do wewnątrz. Czy tak faktycznie jest? Tak! Nie będziemy się tu rozpisywać bo testów w sieci jest sporo również w naszym rodzimym języku. Fakt jest taki, że zadbano tutaj o każdy element, który wpływa na charakter brzmieniowy. W monitorach Alpha wykorzystano technologie Focal, takie jak głośnik wysokotonowy z odwróconą aluminiową kopułką i woofer z membraną Polyglass, co zapewnia precyzyjne i szerokie odwzorowanie sceny dźwiękowej.

Główne cechy to:

  • Niska kierunkowość: zapewnia takie samo brzmienie w całym pomieszczeniu
  • Tłumienie i sztywność: neutralne brzmienie bez zniekształceń
  • Duży wlot powietrza z przodu
  • Dwa zawsze aktywne wejścia XLR i RCA
  • Podłączanie do 2 źródeł audio
  • Optymalna integracja pod kątem akustyki
  • Automatyczny tryb czuwania
  • Zmniejszone zużycie energii

8EVE AUDIO SC205 – Cena ok. 1600 PLN/sztuka

Czy to kolejny Adam? Nie – to EVE AUDIO! Jak to często w świecie bywa – coś się kończy, a coś się zaczyna… Tak stało się właśnie w tym przypadku. Współtwórca i były prezes Adam Audio – Roland Stenz, oraz Kerstin Mischke, była szefowa marketingu, postanowili założyć nową firmę, której monitor właśnie wam przedstawiamy. Mimo, iż driver jest łudząco podobny do Adamów to nowy zespół specjalistów przygotował całą gamę nowych rozwiązań, które stworzone są specjalnie na potrzeby tych monitorów i z uwzględnieniem wymagań ich projektantów.

Główne cechy to:

  • Konfiguracja: dwudrożna
  • Typ systemu: aktywny
  • Głośnik wysokotonowy: 1″ AMT RS1
  • Głośnik niskotonowy: 5″ SilverCone z membraną o strukturze plastra miodu
  • Pasmo przenoszenia: 53Hz – 21kHz
  • Więcej info: TUTAJ

3 KOMENTARZE

  1. Bardzo ciekawe zestawienie. Długo szukałem tego typu opisów (bez zagłębiania się w techniczne zawijasy) zanim kupiłem swoje monitory. Chociaż Behringer MS 40 nazywać monitorami to trochę na wyrost 😉 W takie się zaopatrzyłem ponieważ przeważył aspekt finansowy (para kosztowała mnie 130 €). Nie szukałem zaawansowanego systemu monitorów tylko głośników za małe pieniądze, które poprawią komfort pracy podczas rejestracji ścieżek, doborze brzmień (finalnie ścieżki i tak oddaję do mixu w inne miejsce) i będą lepiej brzmiały niż jakieś podłe LogiTech’y czy Creative. Za namową kolegi bardziej ogarniętego w tym temacie wybór padł właśnie na “zabawki” od Behringer’a i nie żałuję. Może kiedyś zmienię ale nie w najbliższym czasie 🙂
    Pozdrock

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here