Akai Professional wprowadza MPK Mini IV — najmocniejszą dotąd transformację w serii kompaktowych kontrolerów. To dalej 25 klawiszy i niemal amatorska cena, lecz teraz z fizycznymi kołami pitch/mod, ekranem w kolorze, wyjściem MIDI DIN i szeregiem usprawnień dla lepszej ekspresji i integracji z DAW-ami.
Dlaczego „IV” zasługuje na uwagę
W świecie kontrolerów typu mini każde udoskonalenie liczy się podwójnie — ze względu na ograniczoną przestrzeń i kompromisy konstrukcyjne. W modelu MPK Mini IV Akai zdecydowało się na odważny krok: rezygnację z joysticka pitch/mod i implementację pewnych, pełnowymiarowych kół. To rozwiązanie, choć znane już z droższych modeli, w tej cenie nie jest standardem.
Kolejnym mocnym posunięciem jest wymiana wyświetlacza: z klasycznego monochromatycznego OLED na kolorowy panel, co ułatwia nawigację i odczyt parametrów w locie. Zadbano także o poprawę działania padów — mają być bardziej responsywne i czułe na siłę uderzenia.
Ale to nie wszystko: do klasycznego interfejsu USB-C dodano pełnowymiarowe wyjście DIN MIDI 5-pin, co czyni kontroler użytecznym także w konfiguracjach hybrydowych sprzęt + komputer, bez potrzeby stosowania interfejsów MIDI pośredniczących.
W środku: klawiatura, pady, kontrolery
MPK Mini IV zachowuje standardową dla serii liczbę klawiszy — 25 — ale w ulepszonej trzeciej generacji keybed, mającej zapewnić bardziej naturalny i ekspresyjny feeling.
Pady — 8 padów RGB w dwóch bankach — przechodzą lifting w kwestii czułości i responsywności. Dodatkowo mamy 8 programowalnych pokręteł, które można mapować do różnych parametrów w DAW.
W sekcji transportu znajdziemy przyciski do kontroli DAW — Start, Stop, Record, itp. — i zintegrowane skrypty dla takich programów jak Ableton Live, Logic, FL Studio, Cubase i Bitwig.
Arpeggiator również został rozbudowany o nowe funkcje: tryby Pattern, Arp Freeze oraz Mutate. Do tego dodano tryby Scale i Chord, które pomagają grać w tonacji lub budować akordy bez konieczności zaawansowanej wiedzy teoretycznej.
Połączenia i zestaw programowy
Z tyłu urządzenia znajdziemy port USB-C (dla zasilania i transmisji MIDI) oraz wyjście DIN MIDI 5-pin. Obecny jest także jack na pedał sustain.
W komplecie dostajemy zestaw oprogramowania — m.in. Studio Instrument Collection z ponad 1 000 brzmieniami od Akai, AIR i Moog, oraz licencję na Ableton Live Lite 12.
Mocne strony i potencjalne wyzwania
Zalety:
- Pełnowymiarowe koła pitch/mod zamiast joysticka – większa precyzja i lepsze odczucie
- Kolorowy ekran — lepsza wizualizacja ustawień
- Wyjście MIDI DIN — integracja z klasycznym sprzętem
- Rozszerzona funkcjonalność (Scale, Chord, rozbudowany arpeggiator)
- Kompaktowa forma przy wzbogaconych możliwościach
Wyzwania:
- 25 klawiszy zawsze ogranicza zakres gry oraz ekspresję w czuciu mini-klawiszy – trudno walczyć z fizycznymi ograniczeniami
- Stopień trudności przy mapowaniu kontrolerów, szczególnie gdy korzystamy z wielu instrumentów
Dla kogo jest MPK Mini IV?
To propozycja idealna dla producentów mobilnych, home studiów o małej przestrzeni, twórców beatów i artystów, którzy potrzebują kompaktowej powierzchni roboczej, ale nie chcą rezygnować z ekspresji i wygody sterowania. To sprzęt, który może być centralnym kontrolerem w setupie DAW-owym lub towarzyszem w trasie — szczególnie dla tych, którzy chcą łączyć cyfrowe środowisko z klasycznym sprzętem MIDI.
Sugerowana cena: 499 PLN
Więcej szczegółów
Producent: https://www.akaipro.com
Dystrybutor: https://audiostacja.pl