Dzięki uprzejmości firmy Aplauz Audio, w nasze ręce trafił aktywny zestaw nagłośnieniowy, w skład którego weszła para nowych ,kompaktowych i aktywnych kolumn dwudrożnych QSC CP8 oraz subwoofer QSC KS112. Miesiąc testów pozwolił nam wyrobić na ich temat opinię, a wnioski są następujące…

Zacznijmy jednak od początku…

Jak zapewne wielu z Was już wie, nowe aktywne kolumny QSC CP8 oparta na 8-calowym wooferze, a także ich większy brat CP12, oparty na 12” to najmłodsze dzieci tego amerykańskiego producenta sprzętu nagłośnieniowego, które swoją światową premierę miały w ubiegłym roku. Podobnie jest z subem QSC KS112, równie jednym z najmłodszych dodatków do oferty producenta.

Szczegóły techniczne na temat każdego z tych urządzeń znajdziecie także w naszych publikacjach:

Kiedy dystrybutor zaproponował nam test zestawu złożonego z nowych kolumn CP z subem KS112, byliśmy przekonani, że trafi do nas model CP12, co bardzo by nas ucieszyło. Całkiem już spory woofer z max SPL 126 dB, mógłby nam godnie posłużyć przy okazji planowanych testów. Po otwarciu paczki i zobaczenia symbolu CP8 nastąpiło lekkie rozczarowanie, jednak jak się w praniu okazało zupełnie błędne… Test jest testem! Trzeba sprawdzić te „maluchy” w połączeniu z subem w boju i wycisnąć tyle ile się da.

Na początek nasza video-prezentacja:

Budowa kolumny QSC CP8

Jak wspomniałem wcześniej QSC CP8 (a także CP12) to najnowsza kolumna w ofercie producenta, która za sprawą zdecydowanie niższej ceny (ok. 2.000 PLN za sztukę) w stosunku do swojego starszego i bardziej rozbudowanego brata QSC K8.2 (ok. 3.000 PLN za sztukę) ma sprawić, że znane już dobrze i cenione brzmienie mobilnych i aktywnych zestawów nagłośnieniowych będzie mogło być dostępne dla szerszego grona użytkowników, którzy nie potrzebują aż tak zaawansowanej kolumny.

Od razu nasuwa się słowo „kompromis”. Skoro producent oferuje rozwiązanie tańsze to znaczy, że musiał na czymś zaoszczędzić. Jeśli zatem uznamy, że nieco inny materiał z jakiego został wykonany, mniej rozbudowany procesor DSP, a także nieznaczne różnice w samej specyfikacji są tą oszczędnością to dla wszystkich, którzy stwierdzą „a nie mówiłem” uznajmy, że tak właśnie jest. W naszej subiektywnej ocenie jest to rozwiązanie prostsze w swojej obsłudze, jeszcze bardziej mobilne i dedykowane mniej skomplikowanym aplikacjom dźwiękowym, a takich na naszym rynku muzycznym nie brakuje.

Kolumna CP8 została wykonana z tworzywa sztucznego o nazwie polipropylen, nieco mniej sztywny niż ABS, jaki znajdziemy w K8.2. Co to znaczy? Teoretycznie mniej sztywny materiał mógłby powodować niepożądane wibracje przy większym natężeniu i „gęstszym” dźwięku. Nasze testy jednak takiego problemu nie wykazały. Materiał jest tańszy i może nie wygląda tak „pro” jak ABS w K8.2, jednak w praktyce nie można mu niczego zarzucić. Został bardzo dobrze odlany, ze specjalnymi żłobieniami, które poprawiają jego sztywność, a dodatkowo dodają wizualnego charakteru i naszym zdaniem prezentuje się równie godnie. Może faktycznie jest prawdopodobieństwo na jego szybsze zarysowanie ale bez przesady… 🙂

Na froncie mamy porządny stalowy grill, który gwarantuje bezpieczeństwo głośników, zwłaszcza w sytuacjach, w których będziemy używać kolumny jako monitora podłogowego. Specjalny profil jednego z boków pozwala na takie właśnie zastosowanie. Na górze mamy rączkę do łatwiejszego przenoszenia, a na spodzie standardowe gniazdo na statyw 35 mm oraz gumowe podstawki, które znajdziemy także na ściętym boku do zastosować monitorowych. Za pomocą opcjonalnych, dedykowanych uchwytów zarówno CP8 jak i CP12 mogą być także podwieszane lub montowane do ściany.

Za grillem znajduje się wspomniany wcześniej 8-calowy woofer, 1,4-calowy driver oraz otwór bass-refleks, który został sprytnie umieszczony z boku na wysokości wspomnianego drivera, pozwalając tym samym zmniejszyć rozmiary całej kolumny. Jej wymiary to 411 × 273 × 256 mm, a waga zaledwie 9,5 kg! Jest naprawdę kompaktowo i mobilnie.

Panel tylny

Na panelu tylnym znajdziemy gniazdo zasilania, przycisk ON/OFF, 3 wejścia: 2× blokowane XLR/F 1/4″ combo ( A: wejście liniowe oraz B: wejście mikrofonowe/liniowe) oraz 1× 3,5 mm TRS (wejście stereo). Do tego dedykowane pokrętła wzmocnienia sygnału, a w przypadku wejścia B (MIC/LINE) mamy także włącznik MIC BOOST, którego naciśnięcie powoduje wzmocnienie o +25 dB. Poniżej wejść mamy wyjście, które jest sumą wszystkich wejść. Znajdziemy tuta także kontrolkę pracy głośnika, a także kontrolkę limitera. Na koniec potencjometr skokowy procesora DSP (do którego jeszcze wrócimy), posiada on 6 gotowych presetów charakterystyki brzmienia: default, default z subem, dance, dance z subem, floor monitor oraz speech, czyli preset dedykowany do mowy/głosu.

Całość napędzana jest wzmacniaczem klasy D, oferując w sumie 1000W mocy szczytowej (800W LF + 200W HF), maksymalny poziom ciśnienia akustycznego (SPL) 124 dB i pokrycie w poziomie 90°. Pasmo przenoszenia wynosi od 56 Hz przy spadku -6dB i w górze dochodzi do 20 kHz.

Podsumowując budowę i oferowane parametry tej paczki można śmiało powiedzieć, że wygląda to obiecująco. Deklarowane wysokie parametry brzmieniowe, stosunkowo niewielkie rozmiary, niska waga, duża elastyczność zastosowania, wszystkie niezbędne wejścia i wyjścia, a do tego czytelny i prosty w użyciu procesor DSP, powinien cieszyć się uznaniem wśród wszystkich użytkowników, którzy tych cech właśnie poszukują. Jeśli do tego dojdzie wysoka jakość brzmienia z jakiej znane są produkty marki QSC, w połączeniu z ceną otrzymujemy kolumnę, która może być skazana na sukces 🙂

Budowa kolumny basowej QSC KS112

Subwoofer KS112, który do nas przyjechał razem z kolumnami CP8 to także nowość. Producent reklamuje go jako stosunkowo lekki i kompaktowy i o ile w tego typu konstrukcjach można mówić o „mobilności” to w tym przypadku tak właśnie jest. Wyposażony w 12-calowy głośnik basowy może pochwalić się rozmiarami 622 × 394 × 616 mm i wagą 28,4 kg, więc co silniejszy osobnik w razie potrzeby jest w stanie sobie z nią sam poradzić. Producent jednak postanowił zadbać o nasze kręgosłupy i wyposażył go w porządne, obrotowe koła transportowe, które zdecydowanie ułatwią życie użytkownikom. Dodatkowo mamy tutaj oczywiście solidne uchwyty transportowe, które są umieszczone na górnej oraz dolnej ściance. Obudowa kolumny została wykonana z 15-milimetrowej sklejki brzozowej, a producent dorzuca do niego jeszcze dedykowany futerał 🙂

Na froncie widzimy dwa kanały basowe, a także logo QSC, pod którym znajduje się mała dioda LED, informująca nas o pracy jednostki. Na dolnej oraz prawej ścianie obudowy zamontowano po cztery gumowe podstawki, które pozwalają na postawienie zestawu na podłożu w pionie i poziomie. Po lewej zaś stronie widzimy wyżłobienia, w które umieszczone po przeciwnej stronie podstawki, świetnie się wpasują, pozwalając w razie potrzeby na zestakowanie kilku takich subów, dzięki czemu mamy pewność, że przy mocnym graniu suby nam się nie rozjadą. Na dwóch ściankach mamy także gwintowane gniazda M20, które pozwalają na przykręcenie sztycy.

Panel tylny

Na panelu tylnym mamy gniazdo zasilania, przycisk ON/OFF, dwa blokowane wejścia liniowe A i B typu combo, potencjometr wzmocnienia dla tych wejść, oraz dwa wyjścia „podaj dalej” i kontrolki LED, które informują nas odpowiednio o pracy głośnika i zadziałaniu limitera.

Znajdziemy tu także niewielki wyświetlacz z dedykowanymi przyciskami i enkoderem, dzięki któremu możemy obsługiwać w bardzo prosty i przejrzysty sposób kilka przydatnych funkcji wbudowanego procesora DSP jakie oferuje czyli: wybór częstotliwości filtru dolnoprzepustowego (80 lub 100 Hz) oraz regulację opóźnienia sygnału (od 0 do 100 ms). Wspomniane parametry możemy zapisać jako sceny, których do dyspozycji mamy 5. Jak to wygląda w praktyce możecie zobaczyć w naszej powyższej prezentacji video.

Całość jest zasilana wzmacniaczem klasy D i zapewnia moc szczytową 2000 watów. Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego to 128 dB, a pasmo przenoszenia to 41 Hz – 108 Hz (-6 dB), 38 Hz – 121 Hz (-10 dB). Sugerowana cena suba QSC KS112 to ok. 4.500 PLN. Więcej przeczytacie o nim także w naszej publikacji: https://uptone.pl/scena/qsc-ks112-nowy-aktywny-i-kompaktowy-subwoofer-juz-w-polsce/.

Obecność tego konkretnego suba w naszym teście nie jest przypadkowa. Mimo, że sama kolumna szerokopasmowa CP8 może się pochwalić całkiem dobrym dołem, jak na tej rozmiarów paczkę, to jednak w wielu sytuacjach scenicznych zastosowanie głośnika basowego jest wręcz wskazane, a model KS112, będąc aktualnie najbardziej mobilnym subem w ofercie producenta, świetnie dogada się zarówno na scenie jak i w podróży z ultra-kompaktowym CP8.

Brzmienie zestawu

Po testach zestawu QSC CP8 wraz z subem QSC KS112 mamy naprawdę bardzo miłe odczucia. Mieliśmy okazję zrobić na nim kilka prób wirtualnych, a także zagrać mały koncert. Cały system testowaliśmy na różnych presetach, które są bardzo dobrze dobrane i ustawione, oferując dokładnie to czego potrzebujemy do szybkiej, sprawnej i skutecznej pracy. Na ustawieniach DEFAULTowych, w tym także z subem i na zerowych korekcjach słychać, że głośniki grają naprawdę szerokim pasmem bez wybijających się jakiś wrażliwych częstotliwości. O ile nie możemy niczego szczególnego powiedzieć o presecie DANCE, zresztą w żadnym ze znanych mi zestawów nie spotkałem się z tak ustawionym presetem, który by mi odpowiadał, tak w mojej ocenie presety FLOOR MONITOR i SPEECH zasługują na szczególną uwagę. Są one naprawdę dobrze zrobione! Jeśli potrzebujemy na szybko postawić paczkę CP8 na statywie i powiedzieć parę słów, czy generalnie konferansjerka bądź przemówienie, to po szybkim przestawieniu potencjometru na preset SPEECH głośnik odwdzięczy się nam bardzo wyrazistą mową bez potrzeby kręcenia na mikserze. Podobnie świetnie został przygotowany preset FLOOR MONITOR, w którym zastosowano filtry odcinające częstotliwości sprzężeniowe. Działa to naprawdę bardzo dobrze i podobnie jak w przypadku presetu FLOOR MONITOR, nie musimy nic kręcić na mikserze aby wykorzystać go jako monitor odsłuchowy na scenie.

Zestaw potrafi zagrać naprawdę głośno ale nie jak typowy “wrzaskun” jakich na rynku znajdziemy całą masę. Gra “przyjemnie” głośno w pełnym paśmie i szczegółowo co było dla nas miłym zaskoczeniem biorąc pod uwagę jego rozmiary. Co równie ważne to fakt, że kolumny CP8 bardzo dobrze odpowiadają na wszelkie zmiany korekcyjne, które dokonujemy w miksie. Doskonale przygotowane presety z bardzo szybką zmianą z trybu FOH na MONITOR, naprawdę wielki szacun. I co ważne i jeszcze raz warte podkreślenia preset monitorowy nie wymaga poprawek z pozycji konsolety żeby nie świszczało (sprzęgało).

Jestem przekonany że CP8 znajdzie zastosowanie jako mały skuteczny monitor podłogowy. Kładzie na łopatki inne monitory znanych producentów nawet w wyższym przedziale cenowym. Jako zestaw FOH w połączeniu z SUBem KS112 – chociaż do CP8 przydałyby się dwa SUBy:) – doskonale jesteśmy w stanie ograć całkiem spore pomieszczenie, a co najważniejsze możemy wrzucić do tego małego, kompaktowego “wariata” naprawdę duży miks!

Kolumna basowa QSC KS112 idealnie współgra z CP8. Jest bardzo szybka i selektywna. Wbudowane DSP jest proste i funkcjonalne. Na uwagę zasługuje fakt, że jest wyrównana brzmieniowo, a przy dwóch sztukach KS112 i froncie CP8 możemy zagrać już naprawdę poważną sztukę, choć gabaryty na to nie wskazują.

Podsumowanie

Instytucje kulturalne, małe teatry, zespoły muzyczne, mobilni DJ-e… Kupujcie i cieszcie się szerokim zastosowaniem zestawu CP8 i KS112 od QSC. W naszej opinii powinien spełnić Wasze potrzeby w stu procentach! Lekkie, mobilne, proste w obsłudze, a do tego solidnie wykonane. Grające zdecydowanie lepiej niż wskazywałyby na to ich gabaryty. QSC zrobił ważny i odważy krok w stronę mniej zasobnych użytkowników i tych, którzy nie potrzebują zaawansowanych rozwiązań, a jednocześnie oczekują skuteczności. Nas ten, wbrew pierwszemu “wizualnemu” wrażeniu, zestaw zaskoczył bardzo pozytywnie i z przyszłymi użytkownikami powinno być podobnie.

P.S. Wielkie dzięki dla realizatora dźwięku i inżyniera systemów nagłośnieniowych Dominika Gryty z CKiS w Pruszczu Gdańskim za udostępnienie rewelacyjnego pomieszczenia i cennych wskazówek przy testowaniu CP8 i KS112.

Piotr Rodak (uptone.pl)
Realizator Dźwięku Akademii Muzycznej w Gdańsku

Więcej szczegółów
Producent: https://www.qsc.com
Dystrybutor: https://aplauzaudio.pl

Specyfikacja techniczna QSC CP8:

Rodzaj systemu Dwudrożny aktywny system głośnikowy
Zastosowanie Nagłośnienie mobilne
Konfiguracja 1×8″
Moc 800 W (LF), 200 W (HF)
Obudowa Polipropylen
Nazwa systemu CP
Przetwornik wysokich częstotliwości 1,4 cala (35,6 mm) ciśnieniowy
Przetwornik średnich częstotliwości 8 cali (203 mm), stożkowy
Złącza wejściowe 2 × blokowane XLR/F 1/4″ combo (wejście liniowe oraz wejście mikrofonowe/liniowe); 1 × 3,5 mm TRS (wejście stereo)
Złącza wyjściowe 1 × XLR/M (wyjście Mix)
Pokrycie poziome 90°
Poziom ciśnienia akustycznego (SPL) 124 dB
Wskaźniki LED zasilania; 2 × LED sygnału wejściowego; LED wyboru opcji MIC dla wejścia B; LED aktywnego limitera
Punkty zawieszenia nagwintowane punkty M8
Siatka ochronna siatka stalowa 1 mm, malowana proszkowo
Wymiary 411 × 273 × 256 mm
Waga 9,5 kg
Kolor Czarny (RAL 9011)
Pobór prądu 100 VAC, 0,75 A / 120 VAC, 1,0 A / 240 VAC 0,31 A
Zasilanie Uniwersalny zasilacz sieciowy 100 – 240 VAC, 50 – 60 Hz
Kontrolery Wyłącznik zasilania; 2 × Wzmocnienie (Gain); Przełącznik Mic Boost; 6-pozycyjny przełącznik wyboru charakterystyki Contour
Wzmacniacz Moc szczytowa: 800 W (LF) + 200 W (HF) w klasie D

Specyfikacja techniczna QSC KS112:

Rodzaj systemu System live
Zastosowanie Nagłośnienie stacjonarne, nagłośnienie mobilne
Konfiguracja 1 x 12″
Moc 2000 W (peak)
Obudowa 15-milimetrowa sklejka brzozowa
Konstrukcja pasmowo-przepustowa szóstego rzędu
Przetwornik wysokich częstotliwości 1x 12″
Klasa pracy D
Złącza wejściowe 2 x locking XLR/F ¼” “mix”
Złącza wyjściowe 2 x XLR/M
Poziom ciśnienia akustycznego (SPL) 128 dB (peak)
Pasmo przenoszenia 41 Hz – 108 Hz (-6 dB), 38 Hz – 121 Hz (-10 dB)
Wskaźniki 2 x wskaźnik zasilania LED (z przodu i tyłu), wskaźnik LED sygnału wejściowego, wskaźnik LED aktywnego limitera
Gniazdo statywu 2x M20 (z góry i z boku)
Wymiary 622 × 394 × 616 mm
Waga 28,4 kg (34,5 kg z opakowaniem)
Kolor Czarny
Chłodzenie Niskoszumowy wentylator o zmiennej prędkości
Wzmacniacz 2000 W (peak), klasa D

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here