[RELACJA] Świętujemy 75 lat JBL!

1

W minionym tygodniu odbyły się oficjalne obchody 75-lecia działalności firmy JBL. Z tej okazji uczestniczyliśmy w specjalnym wydarzeniu online, podczas którego dowiedzieliśmy się między innymi paru ciekawostek na temat tej słynnej marki.

Firma JBL została założona w roku 1946, a jej nazwa to skrót od inicjałów założyciela firmy, którym był James Bullough Lansing. Był on odpowiedzialny między innymi za nagłośnienie pierwszego filmu w historii kina jeszcze w latach 30-tych.

Lansing Iconic – system nagłośnieniowy dla kin stworzony przez wcześniejszą firmę założyciela JBL

Od tamtej pory przedsiębiorstwo przeszło długą drogę: od produkowania głośników do wzmacniaczy gitarowych oraz kolumn nagłośnieniowych do przenośnych głośników Bluetooth i nagłośnienia samochodowego. Posiada ponad 300 zarejestrowanych patentów.

To właśnie na głośnikach JBL opierało się brzmienie festiwalu Woodstock 1969, słynna „Wall of Sound“ – ściana wzmacniaczy stojąca na scenie za zespołem Grateful Dead, a także nagłośnienie imprez takich jak ceremonia wręczenia nagród Grammy czy rozgrywki Super Bowl oraz FIFA.

Historyczna reklama głośników JBL używanych we wzmacniaczach gitarowych Fender

Te i wiele innych historycznych wydarzeń, w które zaangażowana była firma JBL spowodowały, że marka wpisała się na stałe w krajobraz zachodniej popkultury i wciąż aktywnie go kształtuje. 

Dzisiaj logo JBL jest tak samo obecne i szanowane w branży pro audio (w tym nagłośnieniowej i studyjnej), audiofilskiej, motoryzacyjnej, jak i w segmencie konsumenckim, a liczba i różnorodność produktów nim opatrzonych jest naprawdę imponująca: od słuchawek i domowych systemów audio, po nagłośnienie kinowe i koncertowe.

W ramach uroczystych obchodów 75-lecia JBL we wtorek 22 czerwca mieliśmy okazję wysłuchać oficjalnego przywitania i wystąpienia Michaela Mausera – obecnego prezesa firmy Harman, będącej właścicielem tej marki nieprzerwanie od roku 1969.

Zaraz po nim odbyła się rozmowa online, w której uczestniczyli pracownicy JBL specjalizujący się w poszczególnych działach:

  • Dorothee de Backer – dyrektorka marketingu produktów z segmentu Consumer Audio
  • Katy Templeman-Holmes – dyrektorka globalnej strategii rynkowej dla produktów Professional Audio
  • Armin Prommersberger – starszy wiceprezes zarządzania produktami w Automotive Division

Gospodarzem i moderatorem dyskusji był dziennikarz Oisinn Luny.

Co ciekawe, ich rozmowa skupiona była nie wokół historii czy aktualnego katalogu produktów firmy JBL, ale tego, jaki wpływ na nieustanny ich rozwój mają innowacje technologiczne oraz stojące za nimi badania naukowe.

Z panelu dyskusyjnego pod wymowną nazwą Sound of Science (dosł. „brzmienie nauki“) dowiedzieliśmy się na przykład, że firma JBL stworzyła kampus badawczy, w którym zespoły wysoko wykwalifikowanych inżynierów projektują, tworzą i testują rozwiązania nie tylko na potrzeby własne, ale także dla innych firm.

Pomimo iż prawa fizyki i akustyki od wieków pozostają niezmienne, okazuje się, że wciąż nie tak łatwo je w pełni opanować. Co prawda wraz z postępem technologii i cyfryzacją pogłębia się wiedza i powstają narzędzia pozwalające na coraz lepsze rozumienie fizyki oraz percepcji dźwięku – ale jednocześnie wymagania stawiane w tym zakresie przez rynek też nieustannie rosną!

Dlatego też najnowsze patenty i algorytmy, tworzone na potrzeby najbardziej wymagających obszarów, takich jak branża motoryzacyjna czy pro audio, są niemal od razu aplikowane także w produktach z innych segmentów oferty JBL – te same zdobycze technologiczne stoją więc za sukcesem immersyjnego nagłośnienia kinowego, systemów audiofilskich, jak i kompaktowych, mobilnych głośników tej marki. To też zapewnia spójne odczucie jakości w różnych grupach produktów.

Poruszono też ważną kwestię dobroczynnego wpływu muzyki na psychikę człowieka oraz jego funkcjonowanie w społeczeństwie. Obecność muzyki jest nierozerwalnie związana z codziennym życiem i pełni w nim bardzo ważne funkcje. 

Jedną z nich jest pomoc w przeżywaniu emocji i radzeniu sobie z trudnościami – dlatego mimo iż koncerty na żywo są według najnowszych badań tym, czego najbardziej brakuje ludziom w czasie trwającej już ponad rok pandemii COVID-19, to właśnie muzyka przynosi im ukojenie i nadzieję w tym trudnym okresie.

Można powiedzieć, że dzięki tak szerokiej obecności w codziennym życiu wielu z nas, produkty JBL mają w tym swój spory udział, będąc pośrednikiem pomiędzy artystą a słuchaczem na wszystkich możliwych płaszczyznach.

Co nas czeka w przyszłości? Jako gałęzie najszybciej rozwijające się i otwierające najciekawsze perspektywy rozmówcy wymienili na pewno branżę samochodową, w której coraz większą rolę zaczynają odgrywać inteligentne systemy i przestrzenne rozmieszczenie dźwięku.

Należy się także spodziewać wkraczania tych samych elementów do zastosowań multimedialnych i rozrywkowych, w tym kin i gier komputerowych, szczególnie w połączeniu z kreowaniem wirtualnej rzeczywistości – dźwięk musi podążać za obrazem, aby stworzyć maksymalnie realistyczne i w pełni pochłaniające doświadczenie.

Kolejnym obszarem intensywnego wzrostu wydaje się być nagłośnienie pomieszczeń związane z systemami smart home, służące jednocześnie rozrywce, jak i komunikacji, z coraz większym udziałem AI. 

Możemy więc być pewni, że JBL trzyma rękę na pulsie i będzie jedną z wiodących firm tworzących rozwiązania audio na potrzeby każdej branży – tak jak to miało miejsce przez ostatnie 75 lat!

Więcej szczegółów
Producent: https://www.jbl.com.pl / https://jblpro.com
Dystrybutor: http://essaudio.pl

CZYTAJ TAKŻE:

JBL świętuje 75. rocznicę założenia firmy

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here