W 2025 roku Teatr Groteska w Krakowie wzbogacił się o zaawansowany system interkomowy marki RTS, który gwarantuje komunikację 24/7 oraz podgląd akcji scenicznej. Instalacja, zaprojektowana przez dźwiękowca Bartłomieja Ropskiego, eliminuje archaiczne rozwiązania i podnosi komfort pracy techników, inspicjentów i obsługi widowni.
Archaiczna przeszłość vs nowoczesna instalacja
Wcześniej w Grotesce działał mechaniczny, przestarzały system komunikacji składający się z dwóch linii – jednej interkomowej i drugiej do garderób – oraz głośników z regulacją głośności. Inspicjent wołał aktorów przez tę linię, a dodatkowo używano mechanicznego dzwonka do sygnałów scenicznych. Po remoncie i relokacji reżyserki dźwiękowej na balkon, konieczne było odejście od partyline’u i tymczasowe korzystanie z krótkofalówek, co dotkliwie uwidoczniło ograniczenia systemu.
Skąd wybór systemu RTS?
Nowy interkom zbudowano w oparciu o matrycę ODIN, pulpity KP‑3016 w obu salach, pulpity nablatowe DSPK‑4 (PoE) i pięć beltpacks ROAMEO, w tym dwa dedykowane obsłudze widowni. Kluczową motywacją była wyjątkowa stabilność systemu RTS, zdolność pracy w trybie 24/7 bez konieczności wyłączania oraz niski poziom awaryjności – konserwacja jest przewidziana dopiero za kilkanaście lat.
Zastosowanie praktyczne: portiernia, obsługa widowni, garderoby
- Jeden panel interkomowy umieszczono w portierni, co usprawnia szybki dostęp do komunikacji przez cały czas pracy teatru.
- Obsługa widowni zaraz po wejściu zakłada beltpacki — to pozwala na natychmiastowy kontakt z zapleczem technicznym i centralą systemu. Każdy pracownik odpowiada za stan swojej jednostki.
- Choć w garderobach nie przewidziano komunikacji dwustronnej, zainstalowano tam nasłuch akcji scenicznej i monitory podglądu sceny, a dodatkowo aktywne głośniki Electro‑Voice zapewniają wsparcie dźwiękowe przy krawędzi sceny.
Monitoring i podgląd sceniczny — dźwięk plus obraz
System pozwala na wizualny i akustyczny nadzór przebiegu spektaklu. Inspicjenci i osoby techniczne mają dostęp do multiview z kamer kolorowych, bocznych oraz IR (nawet w ciemności), co znacznie zwiększa kontrolę nad sytuacją sceniczną.
Podsumowanie
Realizacja w Teatrze Groteska to przykład przemyślanej integracji antycznych rozwiązań z nowoczesnymi technologiami audio i interkomowymi. Wdrożenie systemu RTS daje sprawną, stabilną i bezpieczną komunikację w przestrzeni teatralnej, przy jednoczesnym wygodnym dostępie dla obsługi i techników. Dźwiękowiec Bartek Ropski, odpowiedzialny za koncepcję i wdrożenie, uznał ten system za fundamentalny element codziennej scenicznej koordynacji.
Teatr po raz kolejny potwierdza, że rozwój technologii jest kluczem do sprawnego funkcjonowania instytucji kultury. Dzięki technologii interkomowej RTS i precyzyjnemu projektowi Audio Plus, Groteska ma dziś narzędzie, które dorównuje poziomem technicznym scenicznemu systemowi nagłośnienia L‑Acoustics zainstalowanemu w 2018 roku.
Źródło: muzykaitechnologia.pl
Więcej szczegółów:
https://audioplus.pl
https://rtsintercoms.com