Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze” otworzył nową kartę w swojej historii. Sala Widowiskowa w podwarszawskim Mateczniku, po przeprowadzonej renowacji, zyskała nowoczesny system dźwięku immersyjnego L-ISA. Instalacja ta, bazująca na zestawach liniowych L-Acoustics L2D, stanowi pierwsze tego typu wdrożenie w Polsce i jedno z nielicznych na świecie.
Matecznik „Mazowsza” w Otrębusach to miejsce, które od lat stanowi serce działalności zespołu, znanego z propagowania polskiej kultury ludowej. Od momentu powstania w 1948 roku zespół zachwyca pięknem narodowej tradycji, łącząc historię i emocje z najwyższymi standardami artystycznymi. Jednak jak zauważa Jacek Boniecki, dyrektor zespołu, technologiczne możliwości sali koncertowej przestały nadążać za potrzebami artystów: „Oddziaływanie „Mazowsza” na świat jest wyjątkowe, porównywalne z muzyką Chopina. Każda orkiestra ma swój koloryt i o to dbamy, a dotychczas w tej sali mieliśmy niedosyt”.
Dzięki współpracy z firmą Audio Plus powstał projekt, który pozwolił na instalację najnowocześniejszego systemu nagłośnienia immersyjnego. Jak mówi Krzysztof Polesiński, odpowiedzialny za realizację projektu: „Dzięki tej technologii słuchacz może czuć się częścią wydarzenia, zaś dla produkcji otwiera ona kompletnie nowe możliwości. Możemy być bardziej kreatywni. Możemy pracować jeszcze lepiej nad każdą z partii, bo nagle usłyszeliśmy więcej detali”.
Przełom w doświadczeniu dźwięku
System L-ISA, zainstalowany w sali widowiskowej Matecznika, tworzy przestrzenny dźwięk, który otacza słuchacza z każdej strony. Instalacja obejmuje 7 progresywnych zestawów liniowych L-Acoustics L2D na froncie, zestawy niskotonowe, 15 miniaturowych głośników frontfill, a także matrycę 28 zestawów efektowych rozmieszczonych na ścianach bocznych, tylnej i suficie. Wszystko to wspiera system wzmacniaczy o łącznej mocy 228 kanałów.
Uczestnicy koncertów inaugurujących nową odsłonę sali – które odbyły się 9 i 10 listopada – byli zachwyceni: „Nigdy czegoś takiego nie doświadczyłam”. „Brzmi niesamowicie”. „Niewiarygodne przeżycie” – mówili widzowie po wyjściu z koncertów.
Dźwięk immersyjny sprawia, że każdy instrument staje się selektywny i słyszalny w swojej indywidualności. Dyrektor Jacek Boniecki podkreśla: „W pięknie zbiorowego brzmienia słyszę poszczególne instrumenty, które są selektywne. To najbardziej mnie urzekło”.
Nowe możliwości artystyczne
Technologia pozwala także na śledzenie artystów za pomocą systemu Stagetracker, co zwiększa realizm występów. Skrzypek Mariusz Patyra i tenor Arnold Rutkowski mogli swobodnie poruszać się po scenie, a dźwięk podążał za nimi, co wzmocniło wrażenie naturalności.
Jak podsumowuje Piotr Przedbora, kreatywny reżyser dźwięku „Mazowsza”: „Nie każdy zdaje sobie sprawę, że żyjemy w czasach przełomu w dziedzinie dźwięku – przechodzimy od stereo do przestrzeni. To sprawia, że nie ma już ograniczeń. Weszliśmy z „Mazowszem” na poziom, w którym ogranicza nas tylko wyobraźnia”.
Tradycja w nowym brzmieniu
Renowacja sali widowiskowej Matecznika to nie tylko inwestycja w technologię, ale także w doświadczenia widzów. Nowoczesne nagłośnienie przenosi na wyższy poziom przekaz artystyczny, oferując odbiorcom głębsze, bardziej emocjonalne przeżycia. Jak zauważa Jacek Boniecki: „Każda osoba wyjdzie z tej sali bardziej usatysfakcjonowana niż wcześniej, dlatego warto było podjąć ten wysiłek”.
Otwarcie nowej sali „Mazowsza” to dowód, że tradycja może współistnieć z innowacją, tworząc nowe jakości w sztuce i pozostawiając niezatarte wrażenia w sercach widzów.
Więcej szczegółów
Producent: https://www.l-acoustics.com
Dystrybutor: https://audioplus.pl