Małe–wielkie brzmienie: JBL SRX900 pod okiem ViolinArt

282
JBL-SRX906_violin_art_uptone

Pod koniec sierpnia system JBL SRX900 – niedawno zakupiony przez ViolinArt – został po raz kolejny poddany próbie na koncercie w Środzie Wielkopolskiej. Koncert kameralny w wykonaniu Karoliny Zdrojkowskiej i GLAM Orchestra, z towarzyszeniem harfy, fortepianu i skrzypiec, stał się okazją, by ocenić, jak ten zwarty system sprawdza się w repertuarze klasycznym.

Organizatorem koncertu była lokalna władza – Urząd Miejski w Środzie Wielkopolskiej, pod patronatem burmistrza Piotra Mielocha, a realizacją zajął się lokalny podmiot – ViolinArt. Miasto to od dawna związane jest z działalnością agencji, szczególnie z Radkiem Barczakiem, dlatego naturalnym wyborem było zaproszenie gości i odwiedzenie go z systemem SRX900, kilka miesięcy po jego zakupie.

JBL-SRX906_violin_art_uptone

System JBL SRX900 – pierwszy test w „terenie”

Dotychczas system ViolinArt składa się z 20 modułów SRX906 oraz 5 ram – co wydaje się nadmiarem jak na koncert kameralny, ale okazuje się konsekwencją ambicji: system ma wspierać granie immersyjne przy użyciu oprogramowania FLUX Spat Revolution. Radek wyjaśnia, że konfiguracje przewodowe tym razem były wystarczające, ale w scenariuszu immersyjnym preferuje połączenie Wi‑Fi, by mieć zdalną kontrolę nad ustawieniami DSP. Pierwsze dwa koncerty immersyjne już za nimi – system sprawdził się znakomicie.

Dlaczego SRX900?

Jak mówi Radek: poprzednie testy w Filharmonii Poznańskiej – wymagającym akustycznie wnętrzu – były sukcesem przy różnych programach: flamenco, big band, mała orkiestra symfoniczna. Jakość brzmienia, zwłaszcza w trybie ET (dwa moduły na sztycy), była zachwycająca – pełna zrozumiałość, kompaktowość, czytelność bez walki inżynierskiej. Fazowa spójność sprawia, że system pracuje intuicyjnie – „nie trzeba się męczyć”.

JBL-SRX906_violin_art_uptone

Co oferuje SRX900?

Seria SRX900 to kompaktowe, aktywne moduły liniowe zaprojektowane z myślą o małych i średnich formatach – wyposażone w wzmacniacze klasy D, zaawansowany DSP (EQ, delay, filtry ASC i FIR‑TDC) oraz zintegrowaną sieć HControl umożliwiającą sterowanie przez Ethernet i Wi‑Fi. System można rozszerzać modularnie, łącząc kolejne moduły, fly‑stacki, subwoofery i akcesoria riggingowe. Co więcej, niedawno JBL dodał do serii nowe, podweiszane subwoofery – 15″ i 18″ – które można zawieszać lub stawiać pod linią, z osobnym DSP, limitami LevelMax oraz łatwym riggingiem.

Młodość systemu kontra dojrzałość dźwięku

SRX900 bardzo dobrze wpisuje się w wymagania takich wydarzeń jak sobotni koncert. To system „dojrzały brzmieniowo”, przy zachowaniu mobilności i ekonomii. W porównaniu do rozbudowanych, znacznie cięższych systemów dużych firm, które Radek brał „pod uwagę, gdyby budżet pozwalał”, SRX900 okazał się lepszą decyzją dla jego realiów – sprawdzony w trudnych akustycznie salach i elastyczny w obsłudze.

JBL-SRX906_violin_art_uptone

Wnioski

  • JBL SRX900 to przykład dobrze przemyślanej inwestycji: kompaktowy, z wbudowanym DSP, sieciowym zarządzaniem i rozszerzalnością – sprawdza się zarówno w klasycznych, jak i immersyjnych układach.
  • ViolinArt postawił na jakość i elastyczność – system działa sprawnie, pozwalając skupić się artystycznie, nie technicznie.
  • Test w Środzie potwierdził, że już teraz SRX900 daje output wymagany na najbardziej wymagających repertuarach – i że to dopiero początek jego roli w małych i średnich przedsięwzięciach.

Więcej szczegółów:
Producent: http://www.jblpro.com
Dystrybutor: http://www.essaudio.pl